Du kan parallellkoppla båda basarna på tex kanal 3+4 (bryggat), men då får varje bas lite mindre effekt än om det kopplas en bas per bryggat kanalpar. Talspolarna på varje bas seriekopplas fortfarande till 8 Ohm, vilket gör att det bryggade kanalparet belastas med 4 Ohm.
Hela grejen med att driva de basarna med det steget är dock inte någon vidare lösning, såvida inte du har ett rejält kraftigt steg förstås.
jvc ks ax4302 köpte grejerna begagnat såklart och tidigare ägare hade kört med det, så nöjjer mig med det
Okej, det blir ju inte speciellt mycket effekt till varje bas iaf. Du bestämmer naturligtvis själv, men det finns betydligt bättre sätt att driva de där basarna.
Okej, det blir ju inte speciellt mycket effekt till varje bas iaf. Du bestämmer naturligtvis själv, men det finns betydligt bättre sätt att driva de där basarna.
blir väl en 130 watt? ^^
Jag körde med 125 i min förra men den va singel, var nöjd med det så!
Jag ska i med två 12" basar i en portad låda på 86 liter brutto volym. Lådan har två hål för 4" rör.
Kan någon hjälpa mig räkna ut hur långa rören ska vara? Vill helst spela lite åt djupare hållet, hip hop, rap osv, men inte helt värdelös vid house heller.
35 Hz avstämning ger ca 40 cm långa rör, sedan sätts trattar i båda ändar. Men även om avstämningen är ganska djup så verkar inte lådan spela den djupa basen med extra tryck i teorin, lådvolymen skulle behöva vara betydligt större i så fall.
Jag föreslår 120 liter netto avstämt till 35 Hz, en sån låda borde spela djupbas med lite extra tryck.
Har tänkt att göra ett nytt ljudbygge i min v70-02a!
Jag behöver då lite köpråd angående nya prylar! Mitt mål är att främst få ett riktigt snyggt och behagligt ljud! Sen att kunna spela rätt så högt vore ju också en fördel.
Själva baslådan får inte vara allt för stor. Hade tänkt bygga den fint över hjulhusen om ni vet vad jag menar Men nu till mina frågor
1. Vad tycker ni jag ska ha för bas/basar? Jag lyssnar på all möjlig musik, så det vore bra med något som spelar... allt?
2. Vad tycker ni att jag ska ha för framsystem?
3. Jag funderar på att ha kvar originalstereon (HU-603) då den passar in med resten av inredningen. Eller förlorar jag mycket i ljudkvalité på att göra såhär?
Jag behöver då lite köpråd angående nya prylar! Mitt mål är att främst få ett riktigt snyggt och behagligt ljud! Sen att kunna spela rätt så högt vore ju också en fördel.
Själva baslådan får inte vara allt för stor. Hade tänkt bygga den fint över hjulhusen om ni vet vad jag menar Men nu till mina frågor
1. Vad tycker ni jag ska ha för bas/basar? Jag lyssnar på all möjlig musik, så det vore bra med något som spelar... allt?
3. Jag funderar på att ha kvar originalstereon (HU-603) då den passar in med resten av inredningen. Eller förlorar jag mycket i ljudkvalité på att göra såhär?
Tack på förhand!
Vad har du tänkt dig för prisklass/budget för hela paketet?
Tack på förhand!
Vad har du tänkt dig för prisklass/budget för hela paketet?
Oj det glömde jag ju skriva! helst inte över 4 tusen på bas, och runt 2 - 3 tusen på framsystem