2909
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

54 Inlägg
18 augusti 2015
lighter22 skrev:
Niklas17 skrev:
Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/

hoppas någon kan hjälpa till smile

låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Jag har lågnivå utgång och har dragit den på ena sidan och ström på andra.
Kan välja på off/NOR/REV och off så är den ju av och NOR/REV så är det det problem jag har.
Har även testat med alla olika inställningar för subwoofer i stereon ingen skillnad hmm
denna har jag: http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … /page.html
Kan man ladda upp video? skulle ju vara enklast:)

2 712 Inlägg
18 augusti 2015
Niklas17 skrev:
lighter22 skrev:
Niklas17 skrev:
Hej har ett problem med mitt ljud. jag har köpt ett slutsteg då jag vill ha lite bas i bilen:)
men problemet är att den spelar lågt och när jag drar upp "Gain" eller "bass booster" så är det som att det hänger sig o basen rör sig så mycket den kan asså spelar men inte låten. Den slår även till i vissa tillfällen om man spelar lägre.
Så jag gjorde lite felsökning och vet att basen kan spela då den funkar i slutsteg, kollat att det är bra jordning, kollat att den får volt.
Tänkte att det var slutsteget som var fel så kopplade min brors cd spelare som han har i sitt mixerbord till slutsteget och då funkade allt bra.
Så antar att det är något med min huvudenhet som är en "Pioneer MVH 170 UB"
har även bytt plats på plus/minus på både bas och slutsteget ingen skillnad.
Spelar genom AUX med mobilen men om det var mobilen så borde inte de vanliga högtalarna funka heller?
så funderar på om det kan vara någon inställning eller liknande som jag gjort fel?
men har testat att ställa allt på noll/standard i både mobil och stereo.
vill inte köpa ny stereo i onödan:/

hoppas någon kan hjälpa till smile

låter som att du har problem med lågnivån har du separat lågnivå utgång för sub? om du har detta har du aktiverat den i stereon? ibland är denna avstängd med ursprungsinställningarna.

Kan välja på off/NOR/REV och off så är den ju av och NOR/REV så är det det problem jag har.
Har även testat med alla olika inställningar för subwoofer i stereon ingen skillnad hmm

Klart du kan, lägg upp på youtube eller vimeo och länka typ smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

54 Inlägg
18 augusti 2015
amoreex skrev:
Niklas17 skrev:
lighter22 skrev:

Klart du kan, lägg upp på youtube eller vimeo och länka typ smile

okej gjorde en video har inte jätte bra mic men man hör ju hur den flippar ut sänker ganska så fort när det händer då jag inte vill att basarna ska ta skada smile
har inte heller hittat någon annan med samma fel. Letade några dagar på olika forum.
hoppas någon kan klura ut det:)

https://www.youtube.com/watch?v=0qZ1bIg … e=youtu.be
Senast redigerat av Niklas17 (18 augusti 2015)

42 Inlägg
18 augusti 2015
Har en Alpine IVE-W530BT  men hittar ingen loudness funktion på den, någon som har en aning om det ens finns på den? Och hur kommer jag åt det isåfall?

1 494 Inlägg
18 augusti 2015
Svartlistad skrev:
Har en Alpine IVE-W530BT  men hittar ingen loudness funktion på den, någon som har en aning om det ens finns på den? Och hur kommer jag åt det isåfall?

Alpine har ingen loudness och det ska inte användas heller smile Om du inte är nöjd med ljudet så pilla lite i eqn istället.

125 Inlägg
22 augusti 2015
Har en 50mm2 kabel dragen och skall splitta den till 1 10mm2 och 1 20mm2  med ett Distributionsblock  Skall det sitta säkring vid båda ändar på 50mm2 kabeln alltså  vid batteri och Distributionsblock eller räcker det att ha säkring vid batteriet,  10mm2 och 20mm2 kabeln kommer avsäkras vid blocket.

2 041 Inlägg
22 augusti 2015
mrtmontana skrev:
Har en 50mm2 kabel dragen och skall splitta den till 1 10mm2 och 1 20mm2  med ett Distributionsblock  Skall det sitta säkring vid båda ändar på 50mm2 kabeln alltså  vid batteri och Distributionsblock eller räcker det att ha säkring vid batteriet,  10mm2 och 20mm2 kabeln kommer avsäkras vid blocket.

Räcker med säkringen vid batteriet för 50mm², för allt efter säkringen är säkrat med den.
Men när du går ner i kabelarea så behöver du som du skrev även säkringar i distributionsblocket.

125 Inlägg
23 augusti 2015
MammDiin skrev:
mrtmontana skrev:

Räcker med säkringen vid batteriet för 50mm², för allt efter säkringen är säkrat med den.
Men när du går ner i kabelarea så behöver du som du skrev även säkringar i distributionsblocket.

Tack mammdiin!

Vad tycker folket om Dls Rmw basarna? kikat på 12 eller 10 tum  och den ska in i en audi a3. slutsteg dls reference 500 eller 1000.

ska spelas med 2st DLS X-program X-SB52 kit och ett dls reference cc-44
Huvudenhet blir Alpine CDE-178BT

Wärmland
943 Inlägg
24 augusti 2015
Ett bra 6.5 kit (ev. koaxial) och HU för 2-3k? Kittet ska gå att driva på stereon, vill bara uppgradera originalljudet lite.

Inne på focal eller hertz.

Ööööööööööööh.....

29 Inlägg
2 september 2015
Halloj! har precis byggt ihop en bas-låda och med hjälp av en polers har vi dragit kablar/installerat slutsteg och den byggda basen i min vectra. Efter lite trix med ljudinställningar både på huvudenhet och slutsteg så tycker jag det låter cleant och bra, men jag vill kunna spela högre bas! Efter ett tag när man drar på volym med volymknappen på huvudenheten så höjs bara diskanterna, basen ligger kvar på samma volym så att säga. Detta måste ju betyda att det är slut på kräm i antingen steg eller något annat.

Jag är mest ute efter tips hur man får basen att spela högre misstänker jag därför skriver jag här. Jag har läst igenom diverse sticky-trådar men inte riktigt hittat mitt svar, kanske jag som läser lite dåligt dock. Lådan består av 2st 1200w pioneer basar 10", och mitt slutsteg är ett 6channel gammalt proffssteg som heter mds d6, och vad jag förstått har det inte ens hälften av effekten som mina basar behöver (som ju måste bli 2400w) ? Har en 25mm2 kabel från batteriet till slutsteget så det är en rätt tjock kabel.

Tar tacksamt emot tips och idéer / tankar! smile

1 494 Inlägg
2 september 2015
r0ck skrev:
Halloj! har precis byggt ihop en bas-låda och med hjälp av en polers har vi dragit kablar/installerat slutsteg och den byggda basen i min vectra. Efter lite trix med ljudinställningar både på huvudenhet och slutsteg så tycker jag det låter cleant och bra, men jag vill kunna spela högre bas! Efter ett tag när man drar på volym med volymknappen på huvudenheten så höjs bara diskanterna, basen ligger kvar på samma volym så att säga. Detta måste ju betyda att det är slut på kräm i antingen steg eller något annat.

Jag är mest ute efter tips hur man får basen att spela högre misstänker jag därför skriver jag här. Jag har läst igenom diverse sticky-trådar men inte riktigt hittat mitt svar, kanske jag som läser lite dåligt dock. Lådan består av 2st 1200w pioneer basar 10", och mitt slutsteg är ett 6channel gammalt proffssteg som heter mds d6, och vad jag förstått har det inte ens hälften av effekten som mina basar behöver (som ju måste bli 2400w) ? Har en 25mm2 kabel från batteriet till slutsteget så det är en rätt tjock kabel.

Om jag tittade på rätt steg så finns det 4 kanaler för framsystem och 2 för bas, antar att ni kopplat på kanalerna med lite mer kräm för bas? Lägg gärna upp nån bild samt vad alla komponenter i systemet består av så blir det lättare, finns inte så mkt att gå på nu. smile

29 Inlägg
3 september 2015
Tack för svaret! Jag skall ur huvudet försöka komma ihåg allt. Postar en bild också. Det stämmer det du säger angående steget, och vad vi förstår så använder vi "bas" delen av steget nu. Mina basar i lådan är inställda på 4ohm, om man vill kan man ställa ner dom till 2ohm, vet inte om detta har någon betydelse alls. Gain är maxxat på slutsteget och som jag nämnde tidigare så fortsätter mellanregistret/diskanten höjas efter en stund men inte trycket från basen. Det skall dock nämnas att jag har sånt pass tryck i basen att framrutan flexar och om jag lägger något på taget på bilen så vibrerar det ner. Men mycket vill ha mer! Jag märker ju att något gör att jag inte kan höjja mera!

2 st Pioneer-basar på 1200w vardera.
1 st Pioneer-huvudenhet med blåtand o dubbla lågnivå utgångar.
1 st mds d6 slutsteg.
1 st kabelkit 25mm2 med 100 ampere säkring.

använder bilens originalbatteri.

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b162537.jpg

Fjong skrev:
r0ck skrev:

Om jag tittade på rätt steg så finns det 4 kanaler för framsystem och 2 för bas, antar att ni kopplat på kanalerna med lite mer kräm för bas? Lägg gärna upp nån bild samt vad alla komponenter i systemet består av så blir det lättare, finns inte så mkt att gå på nu. smile

242 Inlägg
3 september 2015
r0ck skrev:
Gain är maxxat på slutsteget

Gain ska inte dras upp fullt..det är ingen volymknapp!...du skickar bara oren signal om du drar upp gain till max och kan förstöra basarna..

3 173 Inlägg
3 september 2015
Hallå alla ljud fantaster.Är sugen på att fixa en liten låda till min seat leon -09.Då är frågan ja vill inte sätta i någon jätte låda .Jag funderar på att plasta en låda på sidan i skuffen och sätta i en 8"bas med så liten lådvolym som möjligt. Vad rekommenderar ni för bas å slutsteg till de? De jag är ute efter är att få lite extra dunk i systemet. Lyssnar mest på på house/techno "dunka dunka " musik ; )
Senast redigerat av tobzter (3 september 2015)

1 426 Inlägg
3 september 2015
tobzter skrev:
Hallå alla ljud fantaster.Är sugen på att fixa en liten låda till min seat leon -09.Då är frågan ja vill inte sätta i någon jätte låda .Jag funderar på att plasta en låda på sidan i skuffen och sätta i en 8"bas med så liten lådvolym som möjligt. Vad rekommenderar ni för bas å slutsteg till de? De jag är ute efter är att få lite extra dunk i systemet. Lyssnar mest på på house/techno "dunka dunka " musik ; )

budget?

3 173 Inlägg
3 september 2015
Nja de är ju det ..säg ca 2000kr för steg och bas

Skåneland
103 Inlägg
3 september 2015
Detta kanske inte är helt rätt, men tyckte det  är enklare att fråga här än att göra ett ny tråd om det.
Brukar ni spela in biltema högtalare? Eller ni kör på direkt. Har köpt det men orkar inte direkt ha bilen igång på el typ 20h för att dem ska spelas in. hur gör ni?

436 Inlägg
3 september 2015
mackan663 skrev:
Detta kanske inte är helt rätt, men tyckte det  är enklare att fråga här än att göra ett ny tråd om det.
Brukar ni spela in biltema högtalare? Eller ni kör på direkt. Har köpt det men orkar inte direkt ha bilen igång på el typ 20h för att dem ska spelas in. hur gör ni?

man ska alltid spela in nya högtalare.

spela lugnt dem första timmarna sen kan du börja höja bara så högtalarna får mjukas upp lite.

12 Inlägg
3 september 2015
Hallå Garaget!

Har nyss köpt mej nya framdörrhögtalare (Hertz HV165L.4), diskanter (Audison AP1) och slutsteg (DLS CC-2) till en VW Polo -12a
Har endast installerat högtalarna i dörrarna än så länge men ska inom en snar framtid installera steget och diskanterna

Nu till frågan: bör jag koppla diskanterna till slutsteget eller kan jag låta de fortsätta spela på stereons effekt? (Originalstereon sitter i)
Steget lämnar ut 2*110Wrms, dörrrhögtalarna ska klara 100Wrms & diskanterna 50Wrms
Om man kopplar diskanterna tillsammans med högtalarna, kommer högtalarna då spela "sämre" pga att diskanterna snor åt sej effekt, eller kommer de spela på lika bra + att diskanterna kommer spela bättre?

Tacksam för svar

//Mathias

Skåneland
103 Inlägg
3 september 2015
lighter22 skrev:
mackan663 skrev:

man ska alltid spela in nya högtalare.

spela lugnt dem första timmarna sen kan du börja höja bara så högtalarna får mjukas upp lite.

Okej tack

Sök