1710
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör *Uppdaterad 14/1*

5 720 Inlägg
för 8 timmar sedan
#41
Kattkatt skrev:
Håller på och reflekterar lite medans jag bil lös studsar ned till lokala affären för att köpa mat och snus.
Och....
Lampan till DPF har aldrig någonsin lyst.
Och jag har lång pendlat i snart två å två år med den.
Har aldrig märkt av någon direkt rök från bilen heller.

Är inte det lite konstigt?

Helt normalt på en TDI med partikelfilter när den fungerar som den ska.


5 720 Inlägg
för 8 timmar sedan
#42
Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.

På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.

Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.

Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.

Jag har satt en bricka i det lilla smala röret, och sen gjort en platta till där EGR ventilen suttit.
Förstår du hur jag menar?

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Är det riktigt?
Jag tog bort brickan till det lilla röret.
Är det röret till vevhusventilationen alltså förresten?
Hursomhelst, så lätt motorn för jävligt först och knackade när jag prövade starta den, och det kom rök från motorn, så stängde av igen.
Skulle visa en kompis och hur det lät och startade en andra gång, men då lät motorn som vanligt igen.
Kanske aningen hårdare, plus att det tar emot precis innan när jag försöker starta den.
Men kanske har att göra med att jag ändrade ytterligare lite på ÖD, då jag inte var helt nöjd med hur den stod.
Sen dog motorn nu efter kanske 30 sekunder helt tvärt.
Skillnad mot förut då den dog "långsamt" istället.

Jag står i valet och kvalet om jag ska sätta tillbaka EGR pluggen, eller om jag ska montera dit EGR så som den var från början.

Men jag börjar tappa hoppet om att det är EGR som gör att bilen dör.

Vad kan det vara i stället?
Dieselfilter?
Partikelfilter?

Jag håller på att beställa Partikelfilterrengörning, dieselfilter samt tempgivare nu.

Jag borde beställa kamremsats antar jag, men vet inte om det är någon ide än.

Röret du ringat in är EGR-röret som kommer upp från avgaskylaren.
Så där är det rätt pluggat i så fall.

Men eftersom du inte haft några problem innan pluggningen så hade jag skruvat tillbaka den som original.
Motorstyrdonet är missnöjt pga pluggningen när du inte kodat bort EGR så man vill ju helst utesluta det.
Pluggad EGR kommer även till slut förstöra partikelfiltret eftersom det hindrar regenereringen att fungera.


På min Skoda Praktik med BMS 1,4TDI PD så fick  jag bilen gratis pga trasig turbo. Axeln hade gått av så avgashjulet stod still men kompressorhjulet gick att snurra och gav då symptom att motorn startade men stannade efter en kort stund.


Skaffa vevaxellåsningsverktyget så du är helt hundra på att vevaxeln står helt rätt och ställ då in kamremmen helt rätt innan du kostar på en kamremssats.
På bilden med spännaren så ser man att spännaren är långt ifrån tillräckligt spänd och därför som motorn kuggat över.



Sök