3688
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 Inlägg
29 januari 2018
Kanske fel tråd jag vet ej, men jag har 0 koll på när det gäller bilstereo...

Jag har för tillfället en JBL baslåda som klarar 1000w

Men jag vill ha något mer extremt eller vad man nu ska kalla det.

Skulle behöva köpråd för vilka grejer som passar med varandra. (Vill alltså fixa en chyst styling i bilen med baslåda och slutsteg, några lampor osv ni vet vad jag menar.)

1 494 Inlägg
30 januari 2018
Du behöver ge lite mer info om vad du vill uppnå och med vilken budget. Men är det extremt du vill ha så är väl DD Z serien rätt väg att gå, det är bland det värsta du kan få tag på. Eller B2 X2six och M15 R the raven steg wink

9 Inlägg
4 mars 2018
Tjena! Har en Saab 9000 där jag skulle vilja få ett bättre framsystem då det just nu suger enligt mig. Tyvärr så valde konstruktörerna i Trollhättan att ej montera högtalare i dörrarna tyvärr så har enbart 2 högtalare i instrument brädan. Skulle därav vilja ha det allra bästa där fram. Pris spelar ingen roll. Storleken på högtalare bör inte va större än 5.25 då det är svårt att få i större där. Tack i förhand smile

1 426 Inlägg
4 mars 2018
Linus9K skrev:
Tjena! Har en Saab 9000 där jag skulle vilja få ett bättre framsystem då det just nu suger enligt mig. Tyvärr så valde konstruktörerna i Trollhättan att ej montera högtalare i dörrarna tyvärr så har enbart 2 högtalare i instrument brädan. Skulle därav vilja ha det allra bästa där fram. Pris spelar ingen roll. Storleken på högtalare bör inte va större än 5.25 då det är svårt att få i större där. Tack i förhand smile

Monteringsdjup?
Ska du driva högtalaren på orginalstereon?

9 Inlägg
4 mars 2018
Jockk3 skrev:
Linus9K skrev:

Monteringsdjup?
Ska du driva högtalaren på orginalstereon?

Monteringsdjup har jag ingen aning om :o Har ett  4 kanals slutsteg som kan leverera 4 x 60wrms i 4 ohm.
Senast redigerat av Linus9K (4 mars 2018)

13 Inlägg
8 mars 2018
Hej, varit in på lokala ljudshoppen o snackat med dom då jag kollat på nytt steg (har 2 8or just nu på 500wrms) han rekommenderade https://phoenixgold.com/catalog/amplifiers/sx2-6001 och sa att det är ett sjukt bra steg.

Är bara så fundersam över rmsen då jag planerar att upgradera med antingen fler 8or eller köpa 10/12or, steget kostar endå 4200kr och levererar bara 600 rms i 1ohm... finns ju steg som levererar 1100 rms i 1 ohm för 1000kr mindre än det, t.ex rx1100.1 också från pheonix gold.

Han säger att jag inte ska bry mig om RMSen och påstår att SX2-600.1 kommer kunna driva i princip allt jag kan tänka mig köpa, och började snacka om t.ex hur dom drev basar + framsystem på ett steg med några ynka watt back in the days.

Blir inte klok på det här, ska jag lita på han eller försöker han bara sälja dyrare prylar?

Säg att jag skulle köpa två 10/12or som går på 300-400w rms styck, och dom kopplas till slutgiltiga 2 ohm, då levererar SX2an 450w RMS, det blir alltså 225w rms per element, det känns inte rätt.
Senast redigerat av Larron (8 mars 2018)

1 426 Inlägg
8 mars 2018
Klart du kan driva grejerna med mindre effekt, men siffran och RMS/peak/max finns ju av en anledning.

När jag själv försöker leta förstärkare så bör det finns mer watt rms på förstärkaren än högtalarna, sen är ju allt relativt, lättare att ha sönder grejer som inte orka fullt ut.

Så till 2 st 300-400 watt rms hade jag gått på 1000wrms i 2 ohm dock beror det ju på hur mycket generatorn orkar med/extra batterier.
Då har du förmodligen kräm till något värre senare.
Senast redigerat av Jockk3 (8 mars 2018)

13 Inlägg
8 mars 2018
Så mellan

https://phoenixgold.com/catalog/amplifiers/sx2-6001
och
https://phoenixgold.com/catalog/amplifi … -amplifier

skulle du ta rx1100.1?

Vad är det som gör att SX2an är dyrare än rxan när den har lägre rms?
Senast redigerat av Larron (8 mars 2018)

1 777 Inlägg
8 mars 2018
Högtalare "går på" inga watt alls! De har en viss effekttålighet!

PG hävdar att det är ett "high current" steg, dvs strömstarkt, men berättar inte hur många A det faktiskt kan leverera.  Det är lite golden shower känsla över det hela.

Du ska inte bara jämföra watt utan även hur strömstarkt det är, och dämpfaktor = stegets förmåga att kontrollera konens rörelser. Eftersom du köper monosteg till en bas är signal/brusförhållande mindre viktigt.

1 777 Inlägg
8 mars 2018
Larron skrev:

SX är en högre serie än RX.

1 494 Inlägg
8 mars 2018
Finns mer än effekt att tänka på, det steget låter säkert riktigt bra men är det inte SQ du är ute efter utan lite mer tryck så är det steget nog inte för dig. Tänk på att RMS är vad basarna tål under rätt förutsättningar under längre tid och inte vad basarna ''vill ha''. Effektuttaget är ju inte konstant heller om det är musik du kör, du kommer förmodligen inte ens upp i effekten steget är specat till utan dist.

Säljaren har väl inte fel men han behöver nog tänka lite mer på vad du som kund söker.

13 Inlägg
8 mars 2018
Bassiehof skrev:
Larron skrev:

Förstår det, men frågan är vad man betalar för??

13 Inlägg
8 mars 2018
Fjong skrev:
Finns mer än effekt att tänka på, det steget låter säkert riktigt bra men är det inte SQ du är ute efter utan lite mer tryck så är det steget nog inte för dig. Tänk på att RMS är vad basarna tål under rätt förutsättningar under längre tid och inte vad basarna ''vill ha''. Effektuttaget är ju inte konstant heller om det är musik du kör, du kommer förmodligen inte ens upp i effekten steget är specat till utan dist.

Säljaren har väl inte fel men han behöver nog tänka lite mer på vad du som kund söker.

Lite så jag känner också, visst vill jag att det ska låta bra också, men det är i första hand tryck jag vill ha, och med RX steget har jag dessutom mer alternativ i framtiden känns det som.

1 777 Inlägg
8 mars 2018
Larron skrev:
Bassiehof skrev:
Larron skrev:

Förstår det, men frågan är vad man betalar för??

Förhoppningsvis bättre mätvärden för att de använder bättre komponenter, lite snyggare design, guldpläterade kontakter och lite fler finesser. Jämför med PGs högsta serie. Den näst högsta serien brukar vara mest prisvärd för den delar ofta teknik med flagskeppet. Plocka russin och snåla där ljudkvalitet inte påverkas så mycket.

5 Inlägg
8 mars 2018
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

21 Inlägg
9 mars 2018
MrCarfreak skrev:
Håller med! Hoppas folk vågar fråga om saker de inte vet!! Frågar man inte så får man inget veta heller..

Ett gammalt ordspråk som ännu lever kvar smile

1 426 Inlägg
9 mars 2018
Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Båda dessa steg är helt okej,
Högtalarkablar så duger 1.5-2.5mm2. Bäst och kolla hur du ska få ut kablarna i dörren.
Hur tjock kabel kan du montera i kontaktstycket/ borra hål så du kan trä kabeln igenom?

Ström beror på, sitter batteriet bak? Jordpunkt?
Dom rekommenderar 25mm2 till steget dock vet jag inte hur långt du behöver dra kabeln

1 777 Inlägg
9 mars 2018
Romkeee skrev:
Tjena

Alpine är enligt specen bättre på allt.

5 Inlägg
9 mars 2018
Jockk3 skrev:
Romkeee skrev:
Tjena

Båda dessa steg är helt okej,
Högtalarkablar så duger 1.5-2.5mm2. Bäst och kolla hur du ska få ut kablarna i dörren.
Hur tjock kabel kan du montera i kontaktstycket/ borra hål så du kan trä kabeln igenom?

Ström beror på, sitter batteriet bak? Jordpunkt?
Dom rekommenderar 25mm2 till steget dock vet jag inte hur långt du behöver dra kabeln

Jag tänker att jag bara borra hål och dra kablarna till högtalarna som monteras i dörren... så kör jag 1.5mm2
Om det duger.  Batteriet sitter fram så det blir ca 4meter till slutsteg i bagaget...jordpunkt så nära som möjligt slutsteg...annan fråga om lågnivåkabel...hur man välja rätt kvalitet kabel med rätt pris? Täker köpa from England bara det finns so mycket märke och typ så svårt att veta vilken är bäst(orka inte köpa två gånger pga fel köp😂)

5 Inlägg
9 mars 2018
Bassiehof skrev:
Romkeee skrev:
Tjena

Alpine är enligt specen bättre på allt.

Jag tänker också pga den är lite starkare..bara vistte inte om det duger om den sub kanal är lika stark som baselement(250wrms). Men nu jag vet så beställa fort som möjligt så länge det är bra pris. Tack for hjälp👍

Sök