3614
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

74 Inlägg
27 maj 2019
Hallå. Jag har en fråga angående montering av eftermarknadsstereo.

Har en saab 9-3 årsmodell 2006/2007 beroende på vart man söker. med infotainmentsystemet. Det vill säga gps mm

Min fråga är om det finns ram för dubbeldin till dom. Letat som en galning men verkar inte hitta nått svar

564 Inlägg
29 maj 2019
Någon som monterat ljud i en w204? Helt ok originalljud men vill komplettera med en bas och kanske koppla på steg på högtalarna för lite mera kräm. Har stegen redan. Kan man koppla ihop detta med originalstereon på något vis och behålla rattstyrningen? Det är en 2009 med den mindre skärmen.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

292 Inlägg
3 juni 2019
Har två st 10" i min Subaru, ljudet är okej, men slutsteget är lite sisådär. Ena kanalen är glapp så bägge basar är sammankopplade till en utgång och går endast på en kanal.

Om jag skulle vilja behålla den lösningen (d.v.s en utgång) är det ett singelkanal slutsteg jag ska leta efter? Finns det? Vilket watt-antal behöver jag leta efter? Basarna ska enligt säljaren ligga på 300w styck, räcker det med ett 600w steg, eller ska man gå högre för "säkerhets" skull?

Rätt så novis inom ljud fortfarande! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

1 523 Inlägg
3 juni 2019
iFerz skrev:
Har två st 10" i min Subaru, ljudet är okej, men slutsteget är lite sisådär. Ena kanalen är glapp så bägge basar är sammankopplade till en utgång och går endast på en kanal.

Om jag skulle vilja behålla den lösningen (d.v.s en utgång) är det ett singelkanal slutsteg jag ska leta efter? Finns det? Vilket watt-antal behöver jag leta efter? Basarna ska enligt säljaren ligga på 300w styck, räcker det med ett 600w steg, eller ska man gå högre för "säkerhets" skull?

Ja det finns, dom kallas "monoblock"
Mer info om basarna önskas för att kunna rekommendera ett passande slutsteg.

292 Inlägg
10 juni 2019
Noiseprojekt skrev:
iFerz skrev:

Tack för svar! Jag ska se om jag kan hitta någon specifikation och återkomma. Tills jag hittar något kan jag börja spana lite på slutsteg och vilka priser det rör sig om. Om basarna skulle ligga på 300w styck, är räcker 600w? Eller är det väldigt beroende på just basarna och därav frågan? smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

1 523 Inlägg
12 juni 2019
iFerz skrev:
Noiseprojekt skrev:
iFerz skrev:

Tack för svar! Jag ska se om jag kan hitta någon specifikation och återkomma. Tills jag hittar något kan jag börja spana lite på slutsteg och vilka priser det rör sig om. Om basarna skulle ligga på 300w styck, är räcker 600w? Eller är det väldigt beroende på just basarna och därav frågan? smile

En effektsiffra säger tyvärr inte så mycket då olika tillverkare specar väldigt olika.
Ta en bild på basen så får vi se om vi kan hjälpa dig.

Men jag skulle kika på något sånt här.
https://www.lw-audio.com/sv/produkter/m … dx-ii.html

328 Inlägg
22 juni 2019
Hejsan!
Jag är helt novis på detta med billjud så jag vänder mig till er.

Jag köpte en Audi A4 b6 igår. Det satt en Audi Concert stereo i den som inte funkade. Jag plockade ur stereon och det visade sig att kontakterna va klippta. Fick med en Pioneer Dubbeldin stereo jag kopplade in istället då jag inte hade kontaktplinten till originalstereon.
Men jag får inte stereon att stänga av sig på tändningen.

Hur kopplar jag detta så stereon stängs av när jag vrider av nyckeln?
Som sagt, helt novis.... Så ta lätt på mig. cool

2 041 Inlägg
22 juni 2019
beppizh skrev:
Hejsan!

Jag köpte en Audi A4 b6 igår. Det satt en Audi Concert stereo i den som inte funkade. Jag plockade ur stereon och det visade sig att kontakterna va klippta. Fick med en Pioneer Dubbeldin stereo jag kopplade in istället då jag inte hade kontaktplinten till originalstereon.

Inte så att du måste dra ur nyckeln för att stereon ska stängas av?
Annars så är det troligen gul och röd kabel som ska byta plats.

328 Inlägg
22 juni 2019
MammDiin skrev:
beppizh skrev:
Hejsan!

Nej händer inget när jag drar ut nyckeln. Ska se om jag kan ta en bild på hur det är kopplat.

1 Inlägg
25 juni 2019
Tjenare!

Funderar på att slänga in en baslåda i min lilla C30 (2009), men har lite dålig koll på hur jag ska koppla hög/lågnivå omvandlaren och dessutom vilken hög/lågnivå man skall köpa. Har jag förstått rätt om man kan använda omvandlaren som remote? (aka ta 12v till omvandlaren och sedan ha autostart från omvandlaren?).
Kommer med största sannolikhet att bli detta paketet (inga värstinggrejer jag vet): Baslåda/slutsteg
+ omvandlare och kablar då
Åker nog förbi BRL imorgon och plockar upp detta så blir det (förhoppningsvis) installation till helgen.
Uppskattar alla tips och tricks jag kan få då det är svårt att hitta info om baslådor i just C30.

Mvh

1 777 Inlägg
25 juni 2019
MammDiin skrev:
beppizh skrev:
Hejsan!

Du har förmodligen rätt. Audi är lite TFSI-förnäma av sig som inte kan följa ISO standarden som alla andra.

24 Inlägg
11 juli 2019
Blir tokig snart!

Har precis bytt ut ett gammalt skitsteg (Denver cap-4100) som drivit 1st äldre gas 12" mot ett Kenwood KAC-9152D monoblock som lämnar 900wrms @ 2ohm och har nu även kopplat in den andra 12" som innan inte varit inkopplad pga klent denversteg men det låter riktigt illa, ingen basåtergivning alls och inget tryck. Mycket sämre än innan med 1st 12" och klenare steg.
Har ställt in gain efter bästa förmåga och multimetermetoden utan framgång och även provat olika LPF inställningar.
Enligt terminalerna till kablarna på den slutna lådan (2x12) så är elementen även fasvända rätt.

Systemet ser ut så här:
50mm2 kopparkabel från batteri med ANL säkring
2.5mm2 högtalarkablar
2st äldre GAS 12" (4ohm svc) som styckvis drivna låtit bra (så bra det kan låta) på det gamla steget.
Kenwood KAC-9152D slutsteg
Pioneer ändra huvudenhet med lågnivå

Vad ska jag ge mig på härnäst?

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

2 041 Inlägg
11 juli 2019
Naveus skrev:
Blir tokig snart!

Har precis bytt ut ett gammalt skitsteg (Denver cap-4100) som drivit 1st äldre gas 12" mot ett Kenwood KAC-9152D monoblock som lämnar 900wrms @ 2ohm och har nu även kopplat in den andra 12" som innan inte varit inkopplad pga klent denversteg men det låter riktigt illa, ingen basåtergivning alls och inget tryck. Mycket sämre än innan med 1st 12" och klenare steg.
Har ställt in gain efter bästa förmåga och multimetermetoden utan framgång och även provat olika LPF inställningar.
Enligt terminalerna till kablarna på den slutna lådan (2x12) så är elementen även fasvända rätt.

Systemet ser ut så här:
50mm2 kopparkabel från batteri med ANL säkring
2.5mm2 högtalarkablar
2st äldre GAS 12" (4ohm svc) som styckvis drivna låtit bra (så bra det kan låta) på det gamla steget.
Kenwood KAC-9152D slutsteg
Pioneer ändra huvudenhet med lågnivå

Vad ska jag ge mig på härnäst?

Testa att fasvända ena elementet (om du inte testat det) först av allt för att utesluta fasfel.

1 777 Inlägg
11 juli 2019
Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

24 Inlägg
11 juli 2019
Bassiehof skrev:
Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

Provat phase på steget utan framgång.
Har även dubbelkollat att elementen är rättvända.

Nej, ingen bassboost på Denvern.

1 777 Inlägg
11 juli 2019
Naveus skrev:
Bassiehof skrev:

Använder du hpf? Parallell eller seriekoppling?

2 041 Inlägg
11 juli 2019
Naveus skrev:
Bassiehof skrev:

Har du någon vidare rörelse på membranen då?

24 Inlägg
11 juli 2019
Paralellkopplat 2ohm, steget är stabilt 900wrms och basarna ligger på 250 eller 300wrms
Monoblocket har endast LPF som är inställt på ca 80Hz
Membranen rör sig men utgör inget tryck, känns som att de slår "i tomme" och gainar jag upp så börjar det dista men bastrycket ökar inte..

1 777 Inlägg
11 juli 2019
Naveus skrev:
Paralellkopplat 2ohm, steget är stabilt 900wrms och basarna ligger på 250 eller 300wrms
Membranen rör sig men utgör inget tryck, känns som att de slår "i tomme" och gainar jag upp så börjar det dista men bastrycket ökar inte..

Det är precis vad som händer när de spelar ur fas.

24 Inlägg
11 juli 2019
Bassiehof skrev:
Naveus skrev:

Det är precis vad som händer när de spelar ur fas.

Och det var precis var som hänt trots allt. Hämtade ett AA batteri och testade polerna. Mycket riktigt så var basen som jag hela tiden kört med på gamla steget inkopplad med faserna tvärt om i lådan mot terminalen utanpå.
Kopplade om nu och nu dunkar det på 👍

Sök