2632
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
28 september 2010
redey skrev:
Okej, det jag har gjort hittills:

Dragit strömkabel från batteriet till bagageutrymmet (där steget ska sitta) med en säkring ca 20 cm från batteriet.
Dragit högtalarkablar från bagageutrymmet till delningsfiltrerna och som jag sedan dragit vidare till högtalarna.
Dragit Lågnivå och remote från stereon till bagageutrymmet.

Det som ska göras:
Hitta ett bra jordställe. Jag vet att bältefästet är bra men det är lite svårt att komma åt.
Löda fast högtalarna till kablarna
Sätta fast steget. (skruvar dit det.)

Och det jag är osäker på är den där Speaker in. Men jag har googlat runt och inte hittat nånting.
Så jag tror det bara finns med ifall man måste göra något speciellt.

Det jag har är ett Hertz HE4 tsm med Kitsystemet  Hertz ESK 165

http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_HE4_tech.pdf
Efter en minuts googlande.

Där står det att speaker in är för OEM radio alltså en orginalstereo eller en stereo utan lågnivå. (Högnivåingång)

Biljudsveteran sen 1984!

40 Inlägg
28 september 2010
bosabengt skrev:
redey skrev:

Dragit strömkabel från batteriet till bagageutrymmet (där steget ska sitta) med en säkring ca 20 cm från batteriet.
Dragit högtalarkablar från bagageutrymmet till delningsfiltrerna och som jag sedan dragit vidare till högtalarna.

Det som ska göras:
Hitta ett bra jordställe. Jag vet att bältefästet är bra men det är lite svårt att komma åt.

Och det jag är osäker på är den där Speaker in. Men jag har googlat runt och inte hittat nånting.

http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_HE4_tech.pdf
Efter en minuts googlande.

Där står det att speaker in är för OEM radio alltså en orginalstereo eller en stereo utan lågnivå. (Högnivåingång)

Jaha där ser man!
Tack då! smile

4 693 Inlägg
28 september 2010
redey skrev:

Det som ska göras:

Står det så på filtret så betyder det att där ska du koppla in kabeln mellan steget och filtet.

Booyakasha!

40 Inlägg
28 september 2010
Softis skrev:
redey skrev:

Det som ska göras:

Står det så på filtret så betyder det att där ska du koppla in kabeln mellan steget och filtet.

Ah men det är på steget det står så som ska kopplas till HUn. Men det är som bosabengt sa, så jag behöver inte bry mig om den.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
30 september 2010
nu tänkte jag ställa en liten fråga då jag inte vet själv... hur många midbasar per dörr kan jag ha i bilen (4 dörrar) om jag skall seriekoppla framdörrarna på 1 steg och bak dörrarna på ett annat?? och hur seriekopplar man?? har kollat på ground zeros midbasar som heter Plutonium GZPK Reference 180, 7"s midbasar.. kan även tillägga att det kommer byggas frontsystem enbart i framdörrarna på ett separat steg

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

16 Inlägg
30 september 2010
När jag spelar så blinkar bilen. Är 99 på att det INTE är ström som saknas. Jordningen är okej och allt sånt. Men, har dragit 50mm2 +kablar ifrån batteriet, måste man även jorda batteriet med en större -kabel?
Senast redigerat av Murmansk (30 september 2010)

21 761 Inlägg
30 september 2010
Murmansk skrev:
måste man även jorda batteriet med en större -kabel?

Det viktigaste är att ha så perfekt kontakt som möjligt där minuskabeln sitter fast i karossen, men det är även bra att byta ut ordinarie minuskabel eftersom den inte brukar vara dimensionerad för en massa extra utrustning (tex kraftig stereoanläggning). smile

21 761 Inlägg
30 september 2010
Nomenia skrev:
nu tänkte jag ställa en liten fråga då jag inte vet själv... hur många midbasar per dörr kan jag ha i bilen (4 dörrar) om jag skall seriekoppla framdörrarna på 1 steg och bak dörrarna på ett annat?? och hur seriekopplar man?? har kollat på ground zeros midbasar som heter Plutonium GZPK Reference 180, 7"s midbasar.. kan även tillägga att det kommer byggas frontsystem enbart i framdörrarna på ett separat steg

Menar du inte parallellkoppla?
Vilka steg tänker du använda?
Ska andra högtalare drivas av dessa steg?

Det skulle ju tex funka att sätta 8 st midbasar i varje dörr, frågan är hur många du vill ha och hur många som får plats och vilka steg det gäller. smile

DLS
1 147 Inlägg
3 oktober 2010
Jag har ett steg som jag skulle behöva lite ideer hur jag ska ställa för att få det bästa ljudet till basarna.

Subsonic 20-55 hz
Freq 50-250hz (LP on)

4 693 Inlägg
3 oktober 2010
Inte för jag vet vad du ha för bas eller låda. Men själv kör jag med subsonic: 20-25 hz och LPF: 70-80 hz

Booyakasha!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 oktober 2010
sitter och ska beställa lite strömblock men kabelstorleken är inte angiven i den vanliga enheten "mm^2" utan i någon underlig enhet som verkar heta GA.

ex:
7-Way Distribution Block
Cable In: 3 x 0 GA
Cable Out: 4 x 4 GA

någon som kan tyda detta åt mig? har försökt googla men hittar inget hmm

MVH

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
GA är förkortning på Gauge, en amerikansk standard på kabelarea. smile

Googla på "gauge to mm2".
Senast redigerat av Drönirettab (3 oktober 2010)

1 903 Inlägg
3 oktober 2010
Drönirettab skrev:
GA är förkortning på Gauge, en amerikanst standard på kabelarea. smile

Googla på "gauge to mm2".

tackar så hemskt mycket! smile

MVH

40 Inlägg
5 oktober 2010
Nu behöver jag hjälp igen.
Skulle sätta in högtalarna idag men stötte på problem.

Jag har en golf 3 och ska sätta in kitsystemet Hertz ESK 165.
Svårt att förklara men det är en som en ring som man ska ha innan själva högtalaren och den ringen är större än vad själva hålet i dörren är. Och jag kan inte göra hålet större för nu sitter det som en plastring där också fast som är ingjuten i dörren.

Ska försöka hitta kameran så ska jag ta kort på det.

EDIT:
Kameran hade inget batteri, men kan lägga upp en bild när den är färdigladdad om det fortfarande är otydligt.
Men jag gjorde en bild i paint: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-h% … 0hertz.bmp
Det är alltså "ringen" som sitter mot dörren och sedan högtalaren, sedan "skyddsgrejen" som jag tror mest är för design och sist skyddsgallret.
Ringen, högtalaren och skyddsgrejen sätter man ihop med en skruv som går rakt igenom till dörren. Sedan skyddsgallret sätter man fast i ringen.

Nån som förstår och har en lösning på detta?
Senast redigerat av redey (5 oktober 2010)

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
5 oktober 2010
Drönirettab skrev:
Nomenia skrev:

Menar du inte parallellkoppla?
Vilka steg tänker du använda?
Ska andra högtalare drivas av dessa steg?

Det skulle ju tex funka att sätta 8 st midbasar i varje dörr, frågan är hur många du vill ha och hur många som får plats och vilka steg det gäller. :)

oj jo ja mena paralellkoppla :D tänkte max 4 per dörr då de inte får plats med flera :S och nej inga andra högtalare skall drivas med dom stegen.. blir ju ett mid system på det.. steg vet jag inte än, kollar lite efter några prisvärda..

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

21 761 Inlägg
5 oktober 2010
Om du parallellkopplar alla midbasarna i varje dörr så blir det 1 Ohms belastning, tex GZHA 2350XII skulle nog trycka på ganska bra i så fall. Jag vet dock inte vad ett sånt steg kostar. smile

1 903 Inlägg
5 oktober 2010
sticker in en snabb fråga här. finns troligen redan besvarad i tråden men har ingen lust att kolla igenom hela wink

vad saknar jag för att kunna koppla in extra batteri?
detta har jag:
- 35mm^2 kablar bak till bagaget både jord och ström
- 150A ANL säkring ca 20cm från batteriet under huven.
- 1st extra batteri som bara står och dammar. (trodde det var dåligt men det har hållt spänningen i en månads tid nu sen jag laddade upp det)

är de bara att koppla in och köra? smile

MVH

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 oktober 2010
FreddeLi skrev:
sticker in en snabb fråga här. finns troligen redan besvarad i tråden men har ingen lust att kolla igenom hela wink

vad saknar jag för att kunna koppla in extra batteri?
detta har jag:
- 35mm^2 kablar bak till bagaget både jord och ström
- 150A ANL säkring ca 20cm från batteriet under huven.
- 1st extra batteri som bara står och dammar. (trodde det var dåligt men det har hållt spänningen i en månads tid nu sen jag laddade upp det)

är de bara att koppla in och köra? smile

MVH

Om jag inte minns helt fel så ska du väl ha en säkring vid det bakre batteriet också.
Kabelbrand kan ju hända både i fram och i bak om man har 2 batterier.
Annars är det bara plug and play smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 808 Inlägg
5 oktober 2010
Vela inte göra någon ny tråd bara för denna fråga, men är ute efter ett par riktigt jävla bra 5,25" ( ska passa i en volvo 740 i orginalhålen ) ett par alltså och får kosta kanske 2500 - 3000 kr. vad ska ja leta efter då?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

1 903 Inlägg
5 oktober 2010
Gronwalls skrev:
Vela inte göra någon ny tråd bara för denna fråga, men är ute efter ett par riktigt jävla bra 5,25" ( ska passa i en volvo 740 i orginalhålen ) ett par alltså och får kosta kanske 2500 - 3000 kr. vad ska ja leta efter då?

till att börja med; ett par "jävla bra" högtalare kommer spela skit om inte monteringen är därefter. ju dyrare högtalare desto mer krav ställs på installationen. och när du skriver om originalhål så tolkar jag det som att du inte tänker bygga om dörrarna alls?
är bortkastade pengar om du bara ska trycka i dom i originalhålen. kan du lika gärna köpa ett par koaxialer för knappa tusenlappen.

MVH

Sök