2671
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 oktober 2010
Streethawk skrev:
FreddeLi skrev:
sticker in en snabb fråga här. finns troligen redan besvarad i tråden men har ingen lust att kolla igenom hela wink

vad saknar jag för att kunna koppla in extra batteri?
detta har jag:
- 35mm^2 kablar bak till bagaget både jord och ström
- 150A ANL säkring ca 20cm från batteriet under huven.
- 1st extra batteri som bara står och dammar. (trodde det var dåligt men det har hållt spänningen i en månads tid nu sen jag laddade upp det)

är de bara att koppla in och köra? smile

MVH

Om jag inte minns helt fel så ska du väl ha en säkring vid det bakre batteriet också.
Kabelbrand kan ju hända både i fram och i bak om man har 2 batterier.
Annars är det bara plug and play smile

okej kanon, tack så mycket smile
men 35mm^2 borde räcka? är inga stora effektuttag. är bara det att jag har ett batteri som endå står och dammar så kan ju lika gärna använda det och kanske få lite stabilare spänning smile

MVH

1 808 Inlägg
5 oktober 2010
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:
Vela inte göra någon ny tråd bara för denna fråga, men är ute efter ett par riktigt jävla bra 5,25" ( ska passa i en volvo 740 i orginalhålen ) ett par alltså och får kosta kanske 2500 - 3000 kr. vad ska ja leta efter då?

till att börja med; ett par "jävla bra" högtalare kommer spela skit om inte monteringen är därefter. ju dyrare högtalare desto mer krav ställs på installationen. och när du skriver om originalhål så tolkar jag det som att du inte tänker bygga om dörrarna alls?
är bortkastade pengar om du bara ska trycka i dom i originalhålen. kan du lika gärna köpa ett par koaxialer för knappa tusenlappen.

MVH

Omfromelerar frågan då, jag skulle vilja ha ett Kittsystem då

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

1 903 Inlägg
5 oktober 2010
Gronwalls skrev:
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:
Vela inte göra någon ny tråd bara för denna fråga, men är ute efter ett par riktigt jävla bra 5,25" ( ska passa i en volvo 740 i orginalhålen ) ett par alltså och får kosta kanske 2500 - 3000 kr. vad ska ja leta efter då?

till att börja med; ett par "jävla bra" högtalare kommer spela skit om inte monteringen är därefter. ju dyrare högtalare desto mer krav ställs på installationen. och när du skriver om originalhål så tolkar jag det som att du inte tänker bygga om dörrarna alls?
är bortkastade pengar om du bara ska trycka i dom i originalhålen. kan du lika gärna köpa ett par koaxialer för knappa tusenlappen.

MVH

men jag omformulerar inte svaret tongue samma sak angående monteringen gäller för i princip alla sorters högtalare. men ska inte argumentera med dig. ville bara upplysa dig, tycker det är tråkigt om folk tror att dom får grymt ljud bara för att dom köper dyra högtalare smile blir ju att kasta pengarna i sjön och de vill nog ingen smile

MVH

1 808 Inlägg
5 oktober 2010
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

men jag omformulerar inte svaret tongue samma sak angående monteringen gäller för i princip alla sorters högtalare. men ska inte argumentera med dig. ville bara upplysa dig, tycker det är tråkigt om folk tror att dom får grymt ljud bara för att dom köper dyra högtalare smile blir ju att kasta pengarna i sjön och de vill nog ingen smile

MVH

Nej det var int så jag mena, men vill ha kitsystem som funkar bra i en 740 då och spelar ok i orginalhålen.
och om det inte går utan att jag måste göra om dörrsidorna så får jag väl ha kvar dom högtalar jag har i nu smile

MOTÖRHEAD <3

1 903 Inlägg
5 oktober 2010
Gronwalls skrev:
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:

MVH

Nej det var int så jag mena, men vill ha kitsystem som funkar bra i en 740 då och spelar ok i orginalhålen.
och om det inte går utan att jag måste göra om dörrsidorna så får jag väl ha kvar dom högtalar jag har i nu smile

okej då är jag med dig! jag personligen har ingen erfarenhet av kitsystem så kan inte rekomendera något speciellt. däremot så kan jag säga dig att 2500kr är ingen ide att lägga om du inte tänker göra något med dörrarna. kommer inte låta bättre än om du köper ett system för halva priset.
hade jag varit du så hade jag dämpat dörrarna och sett till så att dörren är stabil och högtalaren går att montera stumt i dörren. är inte så mycket jobb egentligen.
vad ska du driva kitsystemet med tänkte du? smile

MVH

907 Inlägg
5 oktober 2010
vart i stockholm kan jag hitta 35mm2 krympslang i svart och rött?

22 Inlägg
5 oktober 2010
En liten fråga jag har grunnat på länge, har alltid varit för mycket bas, även löjligt mycket bas, så jag undrar, hur låter det med 1 alt 2 kicker solo x 18" bak i skuffen på en ford explorer.

Även byta ut originalhögtalare och sätta in 8or och ett gäng diskanter.   Varit in på mediamarkt och frågat (nyfiken) och de skulle kosta om det skulle smaka. 

Så nu till det viktiga. Låter det bra eller åt helvete med idén att ha det systemet? med tanke på att man kan ha det systemet rätt länge

Mvh Marcus

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 oktober 2010
FreddeLi skrev:
Streethawk skrev:
FreddeLi skrev:
sticker in en snabb fråga här. finns troligen redan besvarad i tråden men har ingen lust att kolla igenom hela wink

vad saknar jag för att kunna koppla in extra batteri?
detta har jag:
- 35mm^2 kablar bak till bagaget både jord och ström
- 150A ANL säkring ca 20cm från batteriet under huven.
- 1st extra batteri som bara står och dammar. (trodde det var dåligt men det har hållt spänningen i en månads tid nu sen jag laddade upp det)

är de bara att koppla in och köra? smile

MVH

Om jag inte minns helt fel så ska du väl ha en säkring vid det bakre batteriet också.
Kabelbrand kan ju hända både i fram och i bak om man har 2 batterier.
Annars är det bara plug and play smile

okej kanon, tack så mycket smile
men 35mm^2 borde räcka? är inga stora effektuttag. är bara det att jag har ett batteri som endå står och dammar så kan ju lika gärna använda det och kanske få lite stabilare spänning smile

35mm2 funkar utmärkt, men det är alltid ju större desto bättre när det gäller kablar till batterier etc.
MVH

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

138 Inlägg
5 oktober 2010
Jag har köpt bilstereo och högtalare men jag får enbart ström i högtalarna men inget ljud sad hört att det ska va något om att det ska vara rätt negativt kopplat?

Självmord är det enda alternativet.

907 Inlägg
6 oktober 2010
Quadrablast skrev:
primeramannen skrev:
vart i stockholm kan jag hitta 35mm2 krympslang i svart och rött?

Hobbybutiker, Kjell&co m.fl.

kan du ge mig en länk?
kollade nämligen på kjell&co,clas ohlson och biltema.
kjell&co hade 45mm inte 35mm2.
clas ohlson hade 25,4mm och bara i svart.
biltema hade bara upp till 10mm

1 903 Inlägg
6 oktober 2010
hyperspace skrev:
Jag har köpt bilstereo och högtalare men jag får enbart ström i högtalarna men inget ljud sad hört att det ska va något om att det ska vara rätt negativt kopplat?

ström i högtalarna? vad menar du med det?. hur har du kopplat nu? smile

MVH
Senast redigerat av FreddeLi (6 oktober 2010)

1 808 Inlägg
6 oktober 2010
FreddeLi skrev:
Gronwalls skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

okej då är jag med dig! jag personligen har ingen erfarenhet av kitsystem så kan inte rekomendera något speciellt. däremot så kan jag säga dig att 2500kr är ingen ide att lägga om du inte tänker göra något med dörrarna. kommer inte låta bättre än om du köper ett system för halva priset.
hade jag varit du så hade jag dämpat dörrarna och sett till så att dörren är stabil och högtalaren går att montera stumt i dörren. är inte så mycket jobb egentligen.
vad ska du driva kitsystemet med tänkte du? smile

MVH

Har ett litet mutant steg som jag driver 6*9 med, men tänkte kasta ur dom å ha det steget till kit-systemet

MOTÖRHEAD <3

138 Inlägg
6 oktober 2010
det kommer en el-ljud i högtalarna (bara ett enformigt rakt ljud) men jag fattar inte vad ja gjort för fel! sad

1 903 Inlägg
6 oktober 2010
hyperspace skrev:
det kommer en el-ljud i högtalarna (bara ett enformigt rakt ljud) men jag fattar inte vad ja gjort för fel! sad

det brusar menar du? hur har du kopplat då? satt de ISOkontakt i bilen eller har du dragit kablar själv i hela bilen? hmm

MVH

626 Inlägg
6 oktober 2010
Har två äldre Lanzar basar, vet inte vad dom heter men ligger på 150w styck. Driver dom med ett äldre Lanzar steg som inte heller har någon topp effekt. Vad trivs basarna bäst i för låda samt hur många liter? Tacksamm för snabbt svar!

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

138 Inlägg
6 oktober 2010
ja typ, ett brusande ljud. det va bara lösa sladdar där bilstereon en gång har sutigt. säker på att ja koppla ström sladd och jord sladd rätt till bilstereon smile
MVH

1 903 Inlägg
6 oktober 2010
hyperspace skrev:
ja typ, ett brusande ljud. det va bara lösa sladdar där bilstereon en gång har sutigt. säker på att ja koppla ström sladd och jord sladd rätt till bilstereon smile
MVH

okej, kolla över resten av kablarna så dom är rätt kopplade med då. låt säga att du satt ihop 2 +kablar till en högtalare och kanske 2 -kablar till en annan. då blir det inget ljud, inte helt omöjligt att de blir brus.

MVH

1 903 Inlägg
6 oktober 2010
hinowa skrev:
Har två äldre Lanzar basar, vet inte vad dom heter men ligger på 150w styck. Driver dom med ett äldre Lanzar steg som inte heller har någon topp effekt. Vad trivs basarna bäst i för låda samt hur många liter? Tacksamm för snabbt svar!

för att kunna räkna ut en låda så behövs en hel del info om basen. börja med att ta reda på modellnamnet så blir det lättare få tag i rätt parametrar för just den basen smile

MVH

138 Inlägg
6 oktober 2010
säker på att ja kopplat rätt till högtalarna men osäker på med dethär med negativ koppling

1 903 Inlägg
6 oktober 2010
hyperspace skrev:
säker på att ja kopplat rätt till högtalarna men osäker på med dethär med negativ koppling

negativ koppling? förklara lite? för de är ett begrepp som aldrig ja hört talas om?

MVH
Senast redigerat av FreddeLi (6 oktober 2010)

Sök