2912
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
26 november 2010
turbo_shit skrev:
RAVELAND XCA-1500 namnet på slutsteget smile

Köp ett nytt steg! Det steget ger 2*240 w rms i 2 ohm bryggat. Ja det duger kanske till två väldigt lättdrivna basar.

Biljudsveteran sen 1984!

RED LIGHT´S
554 Inlägg
26 november 2010
så det kommer inte klara dom basarna på 200w rms? vet inte om det är i 4 eller 2 ohm

2 035 Inlägg
26 november 2010
turbo_shit skrev:
så det kommer inte klara dom basarna på 200w rms? vet inte om det är i 4 eller 2 ohm

GAS basarna är ju på 4 ohm.

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= … p;httpref=

Steget ska enligt spec lämna 240 w rms per bas om man bryggar det.
Så ja det går ju.  Men utav erfarenhet så är det bättre att köpa lite dyrare steg och basar. För man tröttnar snabbt på sitt ljud.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
Haha ja i Ravelands fantasivärld kanske det lämnar den effekten, tvivlar dock på att det gör det i verkligheten, ens med väldigt mycket dist. En kompis hade ett 4-kanals Raveland förut och det blev ifrånspelat av det mesta även fast det var högre specat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 november 2010
ChriZtoffer skrev:
FreddeLi skrev:
söker extremt lättdrivna och billiga basar.
gärna såpass lättdriva att man kan driva ut ett par stycken på 500watt RMS smile om detta nu går och inte är en önskedröm tongue haha.

MVH

Vid vilken impedans lämnar steget 500Wrms?

Är ett MDS T3. lämnar 500rms vid 2ohm, tyvärr inte stabilt i 1ohm.
fick en liten ide om att trycka in 4st 12" eller liknande i skuffen, bara för att testa. men vill inte byta steg helst tongue är mkt möjligt att detta är omöjligt eftersom steget inte lämnar mer effekt hmm

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
Dåså, ett par 4Ohms basar som tål ca 150-250Wrms/st och har hög känslighet så ska det nog fungera. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
26 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Dåså, ett par 4Ohms basar som tål ca 150-250Wrms/st och har hög känslighet så ska det nog fungera. smile

ja! smile funderade också på MDS x-ite, är ju dubbla 4ohms spolar på dom, då borde man väl kunna koppla 4 st till 2 ohm? smile

MVH

4 693 Inlägg
26 november 2010
FreddeLi skrev:
ChriZtoffer skrev:

ja! smile funderade också på MDS x-ite, är ju dubbla 4ohms spolar på dom, då borde man väl kunna koppla 4 st till 2 ohm? smile

MVH

Kommer inte spela bättre med 4 än 2 när inte effekten räcker. Snarare tvärt om.
GAS Alpha kanske vore något?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
FreddeLi skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH

4st basar kan du koppla till 2Ohm ja, men det blir nog lite många basar för det steget. Kör på en istället, eller två basar med enkla 4Ohms spolar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
27 november 2010
okejokej, aa får se hur de blir tongue var bara en rolig tanke som slog mig, får se om de blir verklighet någon gång smile

MVH

FOX Galning!
313 Inlägg
27 november 2010
Hej,
Är det någon som vet hur man får frontsubarna på en Saab 9-3 aero -01 men AS3 stereo att spela när man har bytt stereo från org till en JVC dubbel din? alla högtalare utom dom seplar..

tacksam för svar

//krille

1 903 Inlägg
27 november 2010
Krille_Fox skrev:
Hej,
Är det någon som vet hur man får frontsubarna på en Saab 9-3 aero -01 men AS3 stereo att spela när man har bytt stereo från org till en JVC dubbel din? alla högtalare utom dom seplar..

tacksam för svar

//krille

det är för att dom drivs på slutsteg, slutsteget slutar fungera när du kopplar in en annan stereo än original. ska finnas en adapter som man kopplar mellan stereo och steg för att det ska fungera. kommer inte på just nu vad den heter. hmm

MVH

311 Inlägg
28 november 2010
Har en snabb fråga.

Strömkabeln, finns det några nackdelar med att dra den snyggt under bilen istället för att borra torpedväggen, lyfta alla lister och mattor i hela bilen? Bara köpa ett plaströr och dra kabeln igenom för att slippa eventuella skador på sladden, fästa den snyggt längs med tröskeln och sedan upp genom reservhjulsbaljan?

Det borde ju vara mycket smidigare eller? Men som sagt, fördelar och nackdelar?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

907 Inlägg
28 november 2010
BillyBooy skrev:
Har en snabb fråga.

Strömkabeln, finns det några nackdelar med att dra den snyggt under bilen istället för att borra torpedväggen, lyfta alla lister och mattor i hela bilen? Bara köpa ett plaströr och dra kabeln igenom för att slippa eventuella skador på sladden, fästa den snyggt längs med tröskeln och sedan upp genom reservhjulsbaljan?

det har jag gjort i min bil (nästan).
jag drog den i vattenslang och buntade fast den i bromsröret,har inte upptäckt några nackdelar ännu och då har det suttit där ca.1 1/2 år fördelen är att det tog 5min att dra kabeln i stället för flera timmar som det kan ta annars

3 187 Inlägg
28 november 2010
BillyBooy skrev:
Har en snabb fråga.

du har ju redan fått svar på detta i din tråd du skapade igår? hmm

311 Inlägg
28 november 2010
big-jepp skrev:
BillyBooy skrev:
Har en snabb fråga.

du har ju redan fått svar på detta i din tråd du skapade igår? hmm

Jag vet, och det är också så jag skall göra! Men det hindrar väl inte för att fråga efter lite mer fördelar och nackdelar? big_smile Visst kunde jag omformulerat frågan lite så det inte blev samma som i den andra tråden men det orkade jag inte.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

147 Inlägg
5 december 2010
Hej jag ska sätta in nya högtalare i min SAAB 9000 i orginal hålen och tänkte kolla om det är någon som vet om dessa kan passa länkar till dom högtalarna som jag ska montera in i bilen och ge placreingen.

Fram ska dessa sitta:
http://www.jula.se/4x6-bilhogtalare-120-w-2-pack-129830

Bak ska dessa sitta:
http://www.jula.se/6x9-bilhogtalare-300-w-2-pack-129831

Ska driva dessa utan skutsteg hade jag tänkt mig vilket jag fått reda på att det ska gå men jag ä osäker på om dom passar i orginal hålen.

FOX Galning!
313 Inlägg
5 december 2010
Någon som kan svara på om en kondensator på 1,0F (av bra märke) "klarar" å driva ett steg på ca
3500W?

Tacksam för svar!

//krille

1 903 Inlägg
5 december 2010
Krille_Fox skrev:
Någon som kan svara på om en kondensator på 1,0F (av bra märke) "klarar" å driva ett steg på ca
3500W?

Tacksam för svar!

//krille

stopp och belägg här! driva? det är inte kondensatorn som driver steget. det är strömmen från ditt/dina batteri och generator.

till att börja med: vilket steg? vad har du för batterier?

ett steg på 3500watt kräver bra mycket mer än bara ett batteri under huven. 4st BRA batterier borde fixa biffen. och då UTAN kondensator.

MVH

Sök