2583
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
5 december 2010
#4401
FreddeLi skrev:
Krille_Fox skrev:
Någon som kan svara på om en kondensator på 1,0F (av bra märke) "klarar" å driva ett steg på ca
3500W?

Tacksam för svar!

//krille

stopp och belägg här! driva? det är inte kondensatorn som driver steget. det är strömmen från ditt/dina batteri och generator.

till att börja med: vilket steg? vad har du för batterier?

ett steg på 3500watt kräver bra mycket mer än bara ett batteri under huven. 4st BRA batterier borde fixa biffen. och då UTAN kondensator.

MVH

beror på om han har skrivit watt eller watt rms.
men ca ett batteri per 1000 watt rms.


5 852 Inlägg
5 december 2010
#4402
Vad är det för slutsteg vi pratar om när du säger 3500watt?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 december 2010
#4403
big-jepp skrev:
FreddeLi skrev:
Krille_Fox skrev:
Någon som kan svara på om en kondensator på 1,0F (av bra märke) "klarar" å driva ett steg på ca
3500W?

Tacksam för svar!

//krille

stopp och belägg här! driva? det är inte kondensatorn som driver steget. det är strömmen från ditt/dina batteri och generator.

till att börja med: vilket steg? vad har du för batterier?

ett steg på 3500watt kräver bra mycket mer än bara ett batteri under huven. 4st BRA batterier borde fixa biffen. och då UTAN kondensator.

MVH

beror på om han har skrivit watt eller watt rms.
men ca ett batteri per 1000 watt rms.

Jag utgick ifrån att det var watt rms eftersom max watt är totalt ointressant förutom för att låta tufft och sälja produkten.

MVH Fredrik


3 187 Inlägg
5 december 2010
#4404
FreddeLi skrev:
big-jepp skrev:
FreddeLi skrev:
stopp och belägg här! driva? det är inte kondensatorn som driver steget. det är strömmen från ditt/dina batteri och generator.

till att börja med: vilket steg? vad har du för batterier?

ett steg på 3500watt kräver bra mycket mer än bara ett batteri under huven. 4st BRA batterier borde fixa biffen. och då UTAN kondensator.

MVH

beror på om han har skrivit watt eller watt rms.
men ca ett batteri per 1000 watt rms.

Jag utgick ifrån att det var watt rms eftersom max watt är totalt ointressant förutom för att låta tufft och sälja produkten.

MVH Fredrik

jo jag förstog det;)

jag kollade hans förra forum inlägg och det var därför jag skrev så;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198012
och där stog det något annat:P
Senast redigerat av big-jepp (5 december 2010)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 december 2010
#4405
big-jepp skrev:
FreddeLi skrev:
big-jepp skrev:

beror på om han har skrivit watt eller watt rms.
men ca ett batteri per 1000 watt rms.

Jag utgick ifrån att det var watt rms eftersom max watt är totalt ointressant förutom för att låta tufft och sälja produkten.

MVH Fredrik

jo jag förstog det;)

jag kollade hans förra forum inlägg och det var därför jag skrev så;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198012
och där stog det något annat:P

satt precis och läste den tråden och även där fanns det text ja reagerade över.

"1000W slutsteg å 400W bas..
40A säkring..8mm2 ström/jordkabel"

med steg på 1000watt hade den säkringen rykt omgående, och hade den inte gjort de så hade han fått en kabelbrand som heter duga tongue

av den anledning tycker ja att man ALLTID ska säga vilket steg det gäller istället för att bara skriva antal watt. om man nu inte kan sin sak och vet att steget lämnar visst antal watt kontinuerligt.

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
#4406
Om man nu kan sin sak så vet man att ett steg inte lämnar en konstant effekt. wink Om man nu inte kör med ton och har stabil spänning in. Kör man musik så varierar uteffekten kraftigt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 december 2010
#4407
ChriZtoffer skrev:
Om man nu kan sin sak så vet man att ett steg inte lämnar en konstant effekt. wink Om man nu inte kör med ton och har stabil spänning in. Kör man musik så varierar uteffekten kraftigt!

viktigpetter där va wink

du förstår min poäng i vilket fall, de är ja säker på tongue

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
#4408
Jadå det gör jag, men det är ändå fel att säga att ett steg lämnar konstant effekt. smile RMS effekten är inte så jätteintressant heller om man inte vet vad det är för steg, gäller ju att steget har någon form av kontroll på högtalare å och inte bara skickar på effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4409
ChriZtoffer skrev:
Jadå det gör jag, men det är ändå fel att säga att ett steg lämnar konstant effekt. smile RMS effekten är inte så jätteintressant heller om man inte vet vad det är för steg, gäller ju att steget har någon form av kontroll på högtalare å och inte bara skickar på effekt.

okejokej, jag ger mig väl då wink från och med nu skriver vi ALLTID vilket steg det gäller tongue hehe

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4410
tjena!

börjar bli lite sugen på mer bas i bilen och sitter och funderar lite. i nuläget sitter det mds t3 och FR12W. är grymt nöjd med dessa saker men man vänjer sig ju vid trycket och vill ha mer tongue
tankarna har snurrat lite runt att byta ut mitt t3steg mot ett t5 och skaffa ytterligare en bas.

frågan är, finns det något som är mer prisvärt än det jag har nämnt? tex ytterligare en bas och ett annat steg som ger mer mos och samtidigt är billigare? smile


har även en liten annan fråga. kanske lite dum och ovanlig men hade vart kul att höra någon annans tankar och åsikter. i nuläget består mitt framsystem av kicker ks 3.5" koaxialer som drivs på stereon (skratta inte men det duger åt mig tongue)

jag har ett 2-kanals steg på ca 200watt (vet ej märke eller modell tyvärr) och ett par sonda 6" koaxialer till mitt förfogande.

kan jag göra någon förbättring av mitt framsystem med dessa sakerna?
tex: köra 3.5" orna på steget?
komplettera med 6" i dörrarna och parallelkoppla dessa med 3.5" på steget?
eller bara kasta 3.5" åt skogen och köra 6" på steget i dörrarna?

notera att det inte i nuläget är aktuellt att investera utan det bara är spekulationer från min sida om det går att förbättra med det jag har smile

tack på förhand.

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
#4411
Stoppa i 6orna i dörrarna, kör dom på steget och ställ ett lågpassfilter på dom så jobbar dom som midbasar! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4412
ChriZtoffer skrev:
Stoppa i 6orna i dörrarna, kör dom på steget och ställ ett lågpassfilter på dom så jobbar dom som midbasar! smile

du är inte dum du! big_smile har ju lågpassfilter på steget tongue frågan är dock hur det kommer bli eftersom ja inte har något highpass hmm kommer väl låta illa om dom spelar även de allra djupaste toner? hmm
har ingen ledig kanal på stereon. fronten är delad 150hz och rear 120 om jag minns rätt hmm

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
#4413
Vad har du för nåt kopplat på rear då? Kanske kan sänka delningen där och köra middarna som rear, så har jag gjort. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4414
ChriZtoffer skrev:
Vad har du för nåt kopplat på rear då? Kanske kan sänka delningen där och köra middarna som rear, så har jag gjort. smile

på rear sitter det kicker ks 5.25" koaxialer. sänker jag den delningen så låter det illa när jag skruvar upp. har delat dom så lågt det går utan att det slår igenom hmm

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
#4415
Och dom måste du ha igång hela tiden? Har för mig du hade en Kenwood va? Isåfall så bör du kunna slå av den interna förstärkaren när ingen sitter där bak, när du sen har nån där så slår du ingång den igen och höjjer delningen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4416
ChriZtoffer skrev:
Och dom måste du ha igång hela tiden? Har för mig du hade en Kenwood va? Isåfall så bör du kunna slå av den interna förstärkaren när ingen sitter där bak, när du sen har nån där så slår du ingång den igen och höjjer delningen. smile

nej det är klart, det måste jag inte. jo en KDC6047U. visste inte att den funktionen fanns men isåfall vore det ju kanon. har väldigt sällan folk i baksätet iaf. så det kanske rentav hade varit bättre att modda in 5.25"orna från kicker i framdörrarna? antar att dom borde spela bättre än 6"arna från sonda om man driver på slutsteg? smile

MVH


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
#4417
6" högtalare borde ge mer tryck, men det är klart, är det lågbudget så är det. Hur som, för att slå av den interna förstärkaren (iaf i min 7644) så sätter du den i Standby-läge och går sen in i menyn (inte ljudmenyn utan den vanliga) och klickar fram AMP, växlar till OFF, sen klart!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 december 2010
#4418
ChriZtoffer skrev:
6" högtalare borde ge mer tryck, men det är klart, är det lågbudget så är det. Hur som, för att slå av den interna förstärkaren (iaf i min 7644) så sätter du den i Standby-läge och går sen in i menyn (inte ljudmenyn utan den vanliga) och klickar fram AMP, växlar till OFF, sen klart!

okej, jo sonda är ju lågbudget om något! lol däremot så har jag testat dom på steget och dom spelar som satan när dom matas med det steget. dom spelar rentav bättre än vad kickerhögtalarna gör på stereon smile

okejokej, får ta och testa det! smile

hade vart kul att ha något i framdörrarna med smile

MVH


164 Inlägg
7 december 2010
#4419
Skall monoblocket vara konstruerat på sådant sätt att det kan resultera till den ihop plusade effekten av dom högtalarna man tänkt använda sig av?


4 693 Inlägg
7 december 2010
#4420
GRH skrev:
Skall monoblocket vara konstruerat på sådant sätt att det kan resultera till den ihop plusade effekten av dom högtalarna man tänkt använda sig av?

Hur menar du nu?

Booyakasha!


Sök