1866
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

142 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
erko4 skrev:
Tja jag har en liten fråga, var nyss och köpte baslåda + steg (MAC AUDIO FEARLESS 1000D) som ligger på
Effekt RMS 1x600, max 1x1200 4Ω

Effekt RMS 1x900, max 1x2200 2Ω
sen kom killen med kabelpaketet på 700w? funkar det eller borde jag lämna tillbaka det och köpa t.ex 1200W kablarna?

då det är avsäkrat på 90A så kan det max ge ut 1296w med 100% verkningsgrad vid 14,4. Säg att du lyckas få ut 14v till steget, då får du 1260w. Fortfarande 100% verkningsgrad, sänker vi den till ca 80% som klass d steg (antar att det är ett sånt) så hamnar vi på 1008w. Detta är MAX effekten innan säkringarna på steget går. Om du nu har en kabel som tål 700w (vet inte kabeldimension vilket gör det svårare) så tar vi 700/14=50. 50A kan du alltså säkra av den kabeln med som max. Kanske i minsta laget men den funkar helt klart. Sedan beror det på om du lastar steget i 2ohm eller i 4ohm, det drar mindre ström i 4ohm så du vet.

Basarna bestämmer vad du får för ohm tal till steget. Inget du kan välja direkt om du redan köpt sakerna. Om du har en bas på 4ohm så kan du bara köra på 4ohm. Om du har två på 4ohm så kan du välja att parallellkoppla basarna (2ohm) eller seriekoppla basarna (8ohm).

jag läste igenom dethär några gånger och börja få ett hum om vad du menar, och basen står det Impedans : 2Ohm så det är väl 2 4ohms. men tack för svar iallafall! uppskattar all hjälp och tips man kan få, ska läsa igenom det nå fler gånger så det sätter sej i skallen så man lär sej nått! tack!

142 Inlägg
23 december 2010
en kompis hitta det på BRL, inte samma förpackning men samma pris och färg och nr pp4
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … elkit.html

och jag mätte kabeln igenom förpackningen (blå kabel) och den låg på 1cm enligt min syn iaf
Senast redigerat av erko4 (23 december 2010)

stRaend
23 december 2010
erko4 skrev:
stRaend skrev:
erko4 skrev:
Tja jag har en liten fråga, var nyss och köpte baslåda + steg (MAC AUDIO FEARLESS 1000D) som ligger på
Effekt RMS 1x600, max 1x1200 4Ω

Effekt RMS 1x900, max 1x2200 2Ω
sen kom killen med kabelpaketet på 700w? funkar det eller borde jag lämna tillbaka det och köpa t.ex 1200W kablarna?

då det är avsäkrat på 90A så kan det max ge ut 1296w med 100% verkningsgrad vid 14,4. Säg att du lyckas få ut 14v till steget, då får du 1260w. Fortfarande 100% verkningsgrad, sänker vi den till ca 80% som klass d steg (antar att det är ett sånt) så hamnar vi på 1008w. Detta är MAX effekten innan säkringarna på steget går. Om du nu har en kabel som tål 700w (vet inte kabeldimension vilket gör det svårare) så tar vi 700/14=50. 50A kan du alltså säkra av den kabeln med som max. Kanske i minsta laget men den funkar helt klart. Sedan beror det på om du lastar steget i 2ohm eller i 4ohm, det drar mindre ström i 4ohm så du vet.

Basarna bestämmer vad du får för ohm tal till steget. Inget du kan välja direkt om du redan köpt sakerna. Om du har en bas på 4ohm så kan du bara köra på 4ohm. Om du har två på 4ohm så kan du välja att parallellkoppla basarna (2ohm) eller seriekoppla basarna (8ohm).

jag läste igenom dethär några gånger och börja få ett hum om vad du menar, och basen står det Impedans : 2Ohm så det är väl 2 4ohms. men tack för svar iallafall! uppskattar all hjälp och tips man kan få, ska läsa igenom det nå fler gånger så det sätter sej i skallen så man lär sej nått! tack!

sök på effektlagen eller så på google så kan du läsa lite mer utförligt kanske smile

142 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
erko4 skrev:
stRaend skrev:

sök på effektlagen eller så på google så kan du läsa lite mer utförligt kanske smile

ja jag går ju faktiskt 2:a året på gymnasiet EL linjen på en skitskola -.- vi får ju bara lära oss Volt och vilken färg en hussäkring är tongue försökte fråga om en kurs i billjud t.ex Watt och 12volt men han sa att det inte fanns något /sadface

stRaend
23 december 2010
erko4 skrev:
stRaend skrev:
erko4 skrev:

ja jag går ju faktiskt 2:a året på gymnasiet EL linjen på en skitskola -.- vi får ju bara lära oss Volt och vilken färg en hussäkring är tongue försökte fråga om en kurs i billjud t.ex Watt och 12volt men han sa att det inte fanns något /sadface

ne det är lite trist. men men, jag hade ju mitt första bygge som projektarbete så wink blev en hel del då faktiskt. Men effektlagen måste du kunna då ? Och ohms lag antar jag?

142 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
erko4 skrev:
stRaend skrev:

ne det är lite trist. men men, jag hade ju mitt första bygge som projektarbete så wink blev en hel del då faktiskt. Men effektlagen måste du kunna då ? Och ohms lag antar jag?

ja mer eller mindre, har så förbaskat dåligt minne men när jag koller på det så kommer jag ihåg. men jag snacka me killen på ljudverkstan nyss och han sa att allt skulle funka så bra så och om jag fick problem så vare bara att jag kom tillbaka så skulle vi hitta på nå bättre tongue
ja men jag tycker jag har fått nog mkt info om allt smile tackar!

(titta nyss på ohms lag... klart som fan jag kunde d xD kom bara inte ihåg namnet ohms lag xD!
Senast redigerat av erko4 (23 december 2010)

Varvstopparn
460 Inlägg
26 december 2010
funderar lite här att köpa en : http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19

eller på att köpa 2 såna här :
http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1873

har ett Zachry K1200D att driva de med och ska sitta i en volvo 944 ..vilket av dom skulle ni valt ?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

135 Inlägg
26 december 2010
tja! hur drar jag högtalarkabel från huvudenhet? vart ska kabeln sättas i huvudenheten?

3 187 Inlägg
26 december 2010
kyngas skrev:
funderar lite här att köpa en : http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19

har ett Zachry K1200D att driva de med och ska sitta i en volvo 944 ..vilket av dom skulle ni valt ?

jag skulle ha kört spl basen alla dar i veckan. hellre en bra bas än två sämre. du driver den i 2 ohm, då ger ditt steg ca 700 watt rms och det kommer räcka långt.

3 187 Inlägg
26 december 2010
filllepillle skrev:
tja! hur drar jag högtalarkabel från huvudenhet? vart ska kabeln sättas i huvudenheten?

du drar den från iso kontaken till högtalaren.

135 Inlägg
26 december 2010
iso kontakten är den stora fyrkantiga svarta grejen eller hur? várt ska kabeln in någonstans? behöver jag någonting mer än en kabel?

3 187 Inlägg
26 december 2010
filllepillle skrev:
iso kontakten är den stora fyrkantiga svarta grejen eller hur? várt ska kabeln in någonstans? behöver jag någonting mer än en kabel?

viken bil har du? och vilken stereo?
har du inga dragna högtalar kablar från stereon?

Varvstopparn
460 Inlägg
26 december 2010
big-jepp skrev:
kyngas skrev:

jag skulle ha kört spl basen alla dar i veckan. hellre en bra bas än två sämre. du driver den i 2 ohm, då ger ditt steg ca 700 watt rms och det kommer räcka långt.

driver väl den  i 1ohm ? eller har jag fattat fel nu hmm 2x2 ohm va den ju på

har funderat på de och heltklart så äre ju bättre med 1 bra  så länge  tills man  köper  1till  bra tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

135 Inlägg
26 december 2010
en Bmw e36 sedan. kablarna är dragna men ena kabeln finns det ingen ström i så tänkte dra en ny kabel.

135 Inlägg
26 december 2010
sony xplod

3 187 Inlägg
26 december 2010
kyngas skrev:
big-jepp skrev:
kyngas skrev:

driver väl den  i 1ohm ? eller har jag fattat fel nu hmm 2x2 ohm va den ju på

har funderat på de och heltklart så äre ju bättre med 1 bra  så länge  tills man  köper  1till  bra tongue

ja du har så rätt 1 ohm blir det så klart wink kolla på blekinge, nu har dom ju monster rea;) finns riktigt fina basar till riktigt bra priser!!

135 Inlägg
26 december 2010
joo det finns original kablar men ena är ju skadad eller något så högtalarn spelar inte.. men behöver jag bara kabel eller någonting mer?

3 187 Inlägg
26 december 2010
filllepillle skrev:
en Bmw e36 sedan. kablarna är dragna men ena kabeln finns det ingen ström i så tänkte dra en ny kabel.

okej, men dra en ny precis som den gamla sitter?  den ska in i stereons iso kablage och se till högtalren.
ja det är bara kabel, om det inte är en diskant som du ska koppla in, då sitter det ett delningsfilter innan.
Senast redigerat av big-jepp (26 december 2010)

135 Inlägg
26 december 2010
okej men har jag fattat rätt nu.. i streon sitter det massa sladdar. och dom sladdarna går rakt in i den svarta stora som sitter original i bilenmed massa sladdar i. ska högtalarkabeln dras från den stora svarta eller dom som går från stereon?

3 187 Inlägg
26 december 2010
filllepillle skrev:
okej men har jag fattat rätt nu.. i streon sitter det massa sladdar. och dom sladdarna går rakt in i den svarta stora som sitter original i bilenmed massa sladdar i. ska högtalarkabeln dras från den stora svarta eller dom som går från stereon?

det spelar ingen roll, om den inte är trasig mellan kontakte som sitter i bilen och den som sitter i stereon så byt från kontakten i bilen.

Sök