master_lars skrev:
S-tronic kräver oljebyte var 6000:e mil. Det är dock billigare än på en VAG med DSG (olika lådor).
Att Golfen inte har något intervall kanske är för att det är en manuell låda. Men har en DSG-låda så är det samma intervall och med tillkommande filter, annars kommer inte lådan hålla speciellt länge.
DSG är ingen bra konstruktion alls. Så dålig att det är värt att avstå köp av en VW, Skoda eller Seat om den bilen man tittar på har DSG.
Det var faktiskt ett överdrivet påstående.
VAG har tillverkat enorma mängder i antal med DSG lådor och den sitter idag i olika utföranden i var och varannan VAG bil.
Det fanns mycket riktigt en hel del problem i början och självklart så slits all mekanik med tiden, men det är idag bara en väldigt liten del av alla dsg lådor som har bekymmer och både DSG och S-tronic är idag väldigt driftsäkra.
Det är för övrigt samma arbetsförfarande att byta olja i dsg och S-tronic. Enda skillnaden är att dsg rymmer större volym olja.
Tycker absolut inte att det är befogat att undvika dessa lådor i modernare vag bilar.
Och som nu redan har sagts så har vissa dsg lådor som har torrkoppling inte heller någon serviceintervall på olja.
För övrigt så är alla dsg och S-tronic i grunden manuella lådor med automatisk växling!
(Man kan säga att en dsg låda är två ihopslagna manuella lådor som styrs av en dator.)
Det finns andra tillverkare som också har dubbelkopplingslådor.
Volvo och Ford har tex Powershift lådorna.
Sen finns också DCT och DKG lådor.
DCT har om jag inte missminner mig använts i BMW och Porsche.
Sen fanns det ju ännu sämre konstruktioner där man valde att bara ha en singelkoppling.
Tex äldre Opel har något som dom kallar Easytronic. En låda som är så långsam så man håller på att dö av tristess mellan varje växling.