2060
Sök

Byta oljan i automatlådan - VAG typiskt

534 Inlägg
torsdag 07:58
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar om någon känner till varför jag med en Audi A6 Avant Quattro 40 TDi 2020 ska byta oljan i automatlådan med 6000 mils service intervall medans min son med en Golf Sportscombi 2017 "inte har något serviceintervall för detta" enligt aukt. verkstäder??

Jag begriper inte varför. Bör inte oljan bytas i dessa Golfar också??

Med vänlig hälsning, Walter

* Voff voff *
10 694 Inlägg
torsdag 08:26
#2
6000 mil är det väl på alla DSG-automater, så där är nog den mekaniker du pratat med ute och cyklar ang. din sons Golf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

387 Inlägg
torsdag 10:15
#3
Vissa Golf har ju koppling som inte är våt.
Då är det inte heller några oljebyten i växellådan.


1 208 Inlägg
torsdag 10:55
#4
S-tronic kräver oljebyte var 6000:e mil. Det är dock billigare än på en VAG med DSG (olika lådor).

Att Golfen inte har något intervall kanske är för att det är en manuell låda. Men har en DSG-låda så är det samma intervall och med tillkommande filter, annars kommer inte lådan hålla speciellt länge.

DSG är ingen bra konstruktion alls. Så dålig att det är värt att avstå köp av en VW, Skoda eller Seat om den bilen man tittar på har DSG.


1 020 Inlägg
torsdag 12:28
#5
DQ200 är en DSG7-låda med torrlameller som inte kräver något oljebyte. Lådan sitter i motorsvagare VW. T.ex Golf, Polo och Passat.

VAG har världens bästa bilar.

534 Inlägg
torsdag 13:40
Trådstartare
#6
candyweiss skrev:
DQ200 är en DSG7-låda med torrlameller som inte kräver något oljebyte. Lådan sitter i motorsvagare VW. T.ex Golf, Polo och Passat.

Aha, tack, det förklarar det hela, varför dom auktoriserade verkstäderna blir förundrade över när jag frågar vad det kostar att byta oljan i lådan, "det behövs inte, det finns inget service intervall för det på den här bilen". Jag antog bara det eftersom jag själv måste det på min...ibland ska man kanske inte lägga sig i

387 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
master_lars skrev:
S-tronic kräver oljebyte var 6000:e mil. Det är dock billigare än på en VAG med DSG (olika lådor).

Att Golfen inte har något intervall kanske är för att det är en manuell låda. Men har en DSG-låda så är det samma intervall och med tillkommande filter, annars kommer inte lådan hålla speciellt länge.

DSG är ingen bra konstruktion alls. Så dålig att det är värt att avstå köp av en VW, Skoda eller Seat om den bilen man tittar på har DSG.

Det var faktiskt ett överdrivet påstående.

VAG har tillverkat enorma mängder i antal med DSG lådor och den sitter idag i olika utföranden i var och varannan VAG bil.

Det fanns mycket riktigt en hel del problem i början och självklart så slits all mekanik med tiden, men det är idag bara en väldigt liten del av alla dsg lådor som har bekymmer och både DSG och S-tronic är idag väldigt driftsäkra.

Det är för övrigt samma arbetsförfarande att byta olja i dsg och S-tronic. Enda skillnaden är att dsg rymmer större volym olja.

Tycker absolut inte att det är befogat att undvika dessa lådor i modernare vag bilar.

Och som nu redan har sagts så har vissa dsg lådor som har torrkoppling inte heller någon serviceintervall på olja.

För övrigt så är alla dsg och S-tronic i grunden manuella lådor med automatisk växling!
(Man kan säga att en dsg låda är två ihopslagna manuella lådor som styrs av en dator.)

Det finns andra tillverkare som också har dubbelkopplingslådor.
Volvo och Ford har tex  Powershift lådorna.
Sen finns också DCT och DKG lådor.
DCT har om jag inte missminner mig använts i BMW och Porsche.

Sen fanns det ju ännu sämre konstruktioner där man valde att bara ha en singelkoppling.
Tex äldre Opel har något som dom kallar Easytronic. En låda som är så långsam så man håller på att dö av tristess mellan varje växling.

smile
Senast redigerat av eastereverybodybay (för 2 timmar sedan)



Sök