2467
Sök

Värt med silikonslangsats?

33 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Som bruksbil har jag en SAAB 9-3 AERO of (2000). Tyvärr har kylarslangarna börjat ge upp och har haft två brott på bara någon månad och funderar på att byta ut alla slangarna. Och undrar lite om det är värt att köpa silikonslangar eller om det är bättre att köra med gummislang?

Det är från Speedparts som jag köper mina delar kan tilläggas och de har komplett silikonsats för strax över 2000:- med frakten inräknad.

3 304 Inlägg
för 6 timmar sedan
Dom gummislangar som sitter där har ju hållit i 25år.
Hur länge ska du köra den bilen?

Så någon stor kostnad extra för silikon kan ju knappast motiveras för hållbarheten. Isf utseende om det är viktigt.

Vilka brast och vad byttes just dom till?

Brast dom av ålder, eller av att motorfäste är löst som sliter av dom?
Har sett båda....

33 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Dom gummislangar som sitter där har ju hållit i 25år.
Hur länge ska du köra den bilen?

Så någon stor kostnad extra för silikon kan ju knappast motiveras för hållbarheten. Isf utseende om det är viktigt.

Vilka brast och vad byttes just dom till?

Brast dom av ålder, eller av att motorfäste är löst som sliter av dom?
Har sett båda....

Övre slangen mellan motor och kylare som fick en spricka vertikalt mitt på och köpte en gummislang på Speedparts. Sedan är det av vad jag tror slangen mellan motorn och värmepaketet som sitter nära föregående slang på motorn. Den sprack en liten bit bakom slangklamret och den har jag som förtillfällig lösning klippt bort den skadade delen och trätt på

Ska ha bilen till att den ger upp. Men ska föröka hålla den vid liv så länge som möjligt.

3 304 Inlägg
för 3 timmar sedan
Byt du alla slangarna om dom är dåliga.  Känns klokt i förebyggande med tanke på vad en överhettning ställer till.  Eller bara att bli stående suger ju.

Köp silikon om du vill ha det av estetiska eller andra egna skäl.

Men för direkta hållbarheten enbart är silikon svårmotiverat.

Sök