2495
Sök

ÄRG på + kabel till Generatorn ?

27 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hur ser man på en sådan skada?
kabeln känns styv men man vet inte hur lite eller stor skadan kan vara vid anslutning till generatorn.
Ärg skyddar och bildas vid skada till koppar kabeln..

Hur mäter man + kabeln med mulitmetern?
+ multimeter på + kabeln och jord på karossen ?

+kabeln ingår i kabelmattan som inte finns och köpa.
Borde väl vara rimligt och dra ny kabel via batteri och generatorn.
Vad är den där svarta grejen på + kabeln för något, vid batteriet?


https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-268a329bdd4790344291772106cf2160.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-c85262931f8c89097489d1636711f53a.jpg

Diagnostekniker
2 801 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Den svarta grunkan innehåller en säkring.

Oxid är icke-ledande, och en oxiderad kabel kommer då att få sämre ledningsförmåga.
Vid samma spänning så blir elektronflödet mindre.
När det ser ut som det gör för dig så har oxiden garanterar krypt en bra bit in i kabeln också.

Up the RA

27 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
tack för ditt svar Jesper328!
Inte konstigt att bussen käkar generatorer dels pga skicket på kabeln tror jag.
och den bristande anslutningen till jordbatteri poolen.
Utan att ha mätt den nuvarande generatorn. (start problem på bussen)

Kan jag ha en rimligt tänk att "dioderna" kortslutit sig med glapp på jord kabeln och dåligt kabelskick?

Där jord kabeln (battpool) har både glappat och suttit lös under körning.
Inte nyttigt för generatorn och dess dioder har jag lärt mig nu.

Mycket man får lära sig innan öronen trillar av...
Bara byta kabeln. såg på nätet att man kunde måttbeställa en + kabel och så, eller biltema har väl ochså..


Sök