2429
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
Jag har spelat som FreddeLi sa på normal volym länge innan jag vridit på men det är samma sak ändå. dessutom har jag andra basar nu som jag vet spelat bra mycket mer än vad dem gör i min bil med samma steg. det är inte samma bil nej men de borde spela bättre än ett par sletna gamla 6"9or ?

Lonefox skrev:
Saken är den att basarna kan ha tagit rejält med stryk pga av kylan och gett problem nu på senare tid.
Framförallt om du har dragit på hårt från början trots kylan.

Hur har du monterat grejerna?
Kan du lägga upp en bild?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
Färdiga lådor i en sedan spelar ingen vidare rapp bas, om man nu inte ser till så att allt ljud kommer in i kupén istället för att skramla runt i skuffen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (28 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
28 december 2010
Hej igen !

Jag har funderat lite på hur jag ska bygga i min egen bil , och kommit fram till att jag vill ha ett 4" kit i panelen (möjligt vis koaxer i panelen) och 5,25 midbasar i dörrarna ( kanske 6,5" inte kollat så noga på hur man kan bygga för att få det snyggt med). Jag tänkte då att jag delar singnalen till 2 steg, ett till kittet och ett till middarna, men hur ska jag då dela av middarna ? vid vilken frekvens alltså...

Hittade detta delningsfiltret tror ni det kan funka ? http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=212

Hela grejen med bygget blir att försöka få ut så mycket som möjligt ur så billiga komponenter som möjligt med hjälp utav en riktigt seriös montering. Lutar starkt åt gas just nu då jag hört att brl kommer till stan.

En annan grej .. kan man köpa lösa midbasar ? tex gas alpha middar ? eller måste man köpa ett kit och plocka de där ifrån ?

Mvh kevin
Senast redigerat av CHEEVA (28 december 2010)

2 656 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
Jag har spelat som FreddeLi sa på normal volym länge innan jag vridit på men det är samma sak ändå. dessutom har jag andra basar nu som jag vet spelat bra mycket mer än vad dem gör i min bil med samma steg. det är inte samma bil nej men de borde spela bättre än ett par sletna gamla 6"9or ?

Lonefox skrev:
Saken är den att basarna kan ha tagit rejält med stryk pga av kylan och gett problem nu på senare tid.

du säger att du bytt basar kan ju vara så att dom e för tungdrivna för ditt lilla steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
CHEEVA skrev:
Hej igen !

Jag har funderat lite på hur jag ska bygga i min egen bil , och kommit fram till att jag vill ha ett 4" kit i panelen (möjligt vis koaxer i panelen) och 5,25 midbasar i dörrarna ( kanske 6,5" inte kollat så noga på hur man kan bygga för att få det snyggt med). Jag tänkte då att jag delar singnalen till 2 steg, ett till kittet och ett till middarna, men hur ska jag då dela av middarna ? vid vilken frekvens alltså...

Hittade detta delningsfiltret tror ni det kan funka ? http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=212

Hela grejen med bygget blir att försöka få ut så mycket som möjligt ur så billiga komponenter som möjligt med hjälp utav en riktigt seriös montering. Lutar starkt åt gas just nu då jag hört att brl kommer till stan.

En annan grej .. kan man köpa lösa midbasar ? tex gas alpha middar ? eller måste man köpa ett kit och plocka de där ifrån ?

Mvh kevin

Om du köper ett vettigt steg så kan du välja lågpass eller högpassfilter, sen så bör du även ha filter i din huvudenhet. Isåfall så ställer du  ett högpassfilter i huvudenheten på 40-80Hz beroende på hur djupt middarna klarar av att spela, sen på steget ställer du ett lågpassfilter på middarna, 80-150Hz nånstans. Sen till koaxialerna kör du ett högpassfilter på steget, 80-150Hz nånstans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 Inlägg
28 december 2010
Jag skrev förrut ang bas paket, men det var tydligen inge bra.

Hittade de här http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=20

är de något att ha och blir det bra bas med dem? isf, vad behöver jag för steg för att driva dubbla sånna?

157 Inlägg
28 december 2010
Har ingen bild men steget sitter fastskruvat i golvet och lådan står på samma ställe som när det fungerar. ingenting är flyttat. har inte rört det på säkert ett halvår.

Lonefox skrev:
Micke3 skrev:

Lonefox skrev:

Hur har du monterat grejerna?
Kan du lägga upp en bild?

157 Inlägg
28 december 2010
har dubbelkollat:/ men tack för svaret!

Swedenrockers skrev:
@ Micke3
Du har inte lossat några kablar och lyckats felfasa basarna?
Angående spydiga kommentarer, vet inte vem du menade eftersom du inte citerade.
Han är inte spydig om det är den jag tror, du feltolkar det i så fall.

157 Inlägg
28 december 2010
Dåligt steg wink tar iaf jag som en spydig kommentar.

Swedenrockers skrev:
@ Micke3

157 Inlägg
28 december 2010
Dem har drivits med det steget förr med bra resultat.

ekelund88 skrev:
Micke3 skrev:

Lonefox skrev:

du säger att du bytt basar kan ju vara så att dom e för tungdrivna för ditt lilla steg?

3 466 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
Dåligt steg wink tar iaf jag som en spydig kommentar.

Swedenrockers skrev:
@ Micke3

Det är ju inte spydigt om det är felet..

Säg att en av lågnivåingångarna har lagt av så du har hälften så mycke lågnivå in i steget?

Billiga steg går oftast lättare sönder.. och dessutom brukar dom inte gå isönder på samma sätt som dyrare steg.
Senast redigerat av M_icke_ (28 december 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

308 Inlägg
28 december 2010
Sluta bråka nu pojkar och ge mig ett tips på en billig 10" som  presterar bra med ca 150Wrms effekt,ska vara 4 0hms och spela i liten sluten låda. Någon som har någe bra att förselå?smile

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
29 december 2010
hur är gas stegen ? hur är gas hu:n ? ga500 då.

hade varit kul och bygga ett komplett gas system iom att de är snuskigt billiga prylar , i varje fall högtalarna, men hur är allt annat ?

3 466 Inlägg
29 december 2010
CHEEVA skrev:

hade varit kul och bygga ett komplett gas system iom att de är snuskigt billiga prylar , i varje fall högtalarna, men hur är allt annat ?

Man får vad man betalar för, köper du billiga grejjer så låter det billigt.

Du kan iaf lägga lite pengar på en bra HU. Det gör stor skillnad på ljudet oberoende av vad du har för högtalare.

Visst ser det stilrent ut med samma märke på hela anläggningen men jag trodde du skulle ha högtalarna till o lyssna på?

Finns betydligt mer prisvärda grejjer än gas..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
29 december 2010
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:

Du kan iaf lägga lite pengar på en bra HU. Det gör stor skillnad på ljudet oberoende av vad du har för högtalare.

Visst ser det stilrent ut med samma märke på hela anläggningen men jag trodde du skulle ha högtalarna till o lyssna på?

Vad är det för prylar då ? gas är nog det billigaste jag hittat + att jag hört att de ska va bäst utav budget märkena... visst Hu kan jag lägga lite mer pengar på vet vilken sjukt stor skillnad de gör tänkte bara kolla om någon har provat gas spelaren smile kan ju faktiskt va så att den är ganska bra

SRS
168 Inlägg
29 december 2010
CHEEVA skrev:
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:

Vad är det för prylar då ? gas är nog det billigaste jag hittat + att jag hört att de ska va bäst utav budget märkena... visst Hu kan jag lägga lite mer pengar på vet vilken sjukt stor skillnad de gör tänkte bara kolla om någon har provat gas spelaren smile kan ju faktiskt va så att den är ganska bra

Jag hade 2 st GAS 12" plus 6x9 o 5,25 o skrikare. Det hörs jävligt bra för att vara budget måste jag säga o dunkade på helt okej.

stRaend
29 december 2010
Allt är ju sedan relativt. Vad varje person har för krav?

308 Inlägg
29 december 2010
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:

Dög GAS rakt igenom för Evilaudio så kan det nog duga åt honom med, han är säkert ingen "ljudfreak" heller=)

16 197 Inlägg
29 december 2010
danielffs skrev:
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:

Dög GAS rakt igenom för Evilaudio så kan det nog duga åt honom med, han är säkert ingen "ljudfreak" heller=)

ja hade dock inte nån GAS huvudenhet utan ja hade en Pioneer p88RSII .

har man en "dålig" huvudenhet så kan man aldrig få de att låta bra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

308 Inlägg
29 december 2010
Okej,Deras huvudenheter kan jag inte uttala mig om.
jag visste knappt att det tillverkades sådana under det namnet.

Men högtalare och slutstegen ska vara bra i förhållande till prislappen.
Senast redigerat av danielffs (29 december 2010)

Sök