2132
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
15 februari 2011
huntelaar skrev:
FreddeLi skrev:
huntelaar skrev:
Vill ha tips på en bas som ett Mutant steg på 450 rms klarar av. 2 ohm ett måste.

Prisklass 1500-2000

varför måste den kosta 1500? MDS fr12w / fr10w skulle jag lägga min röst på!

Mellan 1500-2000 kr står det väl ändå..

Det ska vara lite bättre än total budget

http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

mer välljudande bas för dom pengarna kommer du aldrig hitta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

DLS
1 147 Inlägg
15 februari 2011
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:
FreddeLi skrev:

Har du provat de övriga som ovanstående rekommenderat?

16 197 Inlägg
15 februari 2011
huntelaar skrev:
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

behöver inte testa wink

har haft RW12 å vet hur jävla najs dom låter..  smile
Senast redigerat av evilaudio (15 februari 2011)

DLS
1 147 Inlägg
15 februari 2011
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:
evilaudio skrev:

behöver inte testa wink

Okej!

Går inte denna köra portad? Har sedan, kanske borde tillagt det. Tänkte ha hål genom baksätet eller upp genom hatthyllan.

31 Inlägg
15 februari 2011
Blir det bättre ljud om man köper en passiv baslåda med slutsteg än om man köper en aktiv baslåda (där slutsteg är inbyggt alltså)? Förutsatt att prisklassen är samma.

16 197 Inlägg
15 februari 2011
huntelaar skrev:
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

behöver inte testa wink

Okej!

Går inte denna köra portad? Har sedan, kanske borde tillagt det. Tänkte ha hål genom baksätet eller upp genom hatthyllan.

den e gjord för att spela i små slutna lådor..   tro mig du kommer inte bli besviken.

31 Inlägg
15 februari 2011
Swedenrockers skrev:
http://bilder.lagabasen.se/delar/1091/1091248177vy2.jpg =gallret framåt
http://bilder.lagabasen.se/delar/1020/1020193888vy1.jpg =gallret mot dig
fulmek skrev:
Ok, tack. Det är en 88!

Tack, fan vilken bra hjälp man får här på detta forum smile

320 Inlägg
15 februari 2011
huntelaar skrev:
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

behöver inte testa wink

Okej!

vad är det för bil? antar att du menar att du hade tänkt göra hål i skidluckan när du säger baksätet? men skulle rekomendera att göra hål i hatthyllan då det är väldigt mycket billigare om det går åt helvette samt det blir snyggt som fan om du gör det rätt ^^

DLS
1 147 Inlägg
15 februari 2011
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:
evilaudio skrev:

behöver inte testa wink

Okej!

den e gjord för att spela i små slutna lådor..   tro mig du kommer inte bli besviken.

Tror dig absolut, dock hur ska jag få in något tryck i kupén?

451 Inlägg
15 februari 2011
Anders142 skrev:
Skulle en 15 tums bas klara sig volymmässigt i en reservhjulsbalja i en kombibil tror ni? eller ska jag satsa på en bred låda bakom sätena istället med 4 stycken RE 8or?

Kanske. Du får räkna lite på vad som bör bli kvar när lådan är färdig. 35 liter känns inte helt omöjligt och då kan du smaska ner en SoloClassic i baljan.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 februari 2011
huntelaar skrev:
FreddeLi skrev:
huntelaar skrev:
Vill ha tips på en bas som ett Mutant steg på 450 rms klarar av. 2 ohm ett måste.

Prisklass 1500-2000

jag frågade om det absolut var tvunget att basen kostade ÖVER 1500:- och OM svaret blivit nej så var det mina förslag. kanske uttryckte mig lite otydligt smile

MVH

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 februari 2011
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:
Grabbar grabbar....

Mono = EN. En kanal att driva ngt med (finns både rena bassteg och fullregister, dock är bassteg vanligast plus att bra fullregistersteg brukar kosta från ngn normalmånadslön och uppåt)

DUAL MONO = TVÅ SEPARATA kanalar.
Precis som ChriZtoffer beskriver så är det två monosteg under samma skal och dessa ihop utgör ett stereosteg.

Så?
Ngt mer eller förstår ni?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=1179
bilder innifrån ett dualmono

Separata strömkretsar, separata förstärkardelar, separata signalvägar men på samma kort.
Dual Mono heter Dual Mono av en anledning.
Sedan att grejerna sitter på samma kort betyder inget då allt är separat kanalerna emellan.
smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 februari 2011
Lonefox skrev:
Separata strömkretsar, separata förstärkardelar, separata signalvägar men på samma kort.
Sedan att grejerna sitter på samma kort betyder inget då allt är separat kanalerna emellan.
smile

Men  borde då inte andra delen funka på steget då  den andra delen brunnit  "2st transistorer med fel värde"

12 Inlägg
15 februari 2011
FreddeLi skrev:
okej, zachry-steget blir kanon till den basen! jag själv har "storebrodern" till den basen, alltså FR12W. matar den med ca 500watt rms och tro mig, det spelar på riktigt bra smile (finns lite videoklipp på min profil om du är nyfiken) zachrysteget å andra sidan lämnar ännu mer effekt i 2ohm än det jag kör med. så om 10tummaren är lika bra som 12an så kommer du inte bli besviken smile och angående huvudenheten så rekomenderar jag dig att titta på en som har flera lågnivåutgångar (helst på 4volt) och gärna lite möjligheter att använda delningsfilter direkt i huvudenheten.

MVH

Okej! Kollade in ditt ljud och det var ju sjukt bra. Mycket bättre än vad jag väntat mig att få ut, även om jag bara skulle komma i närheten av så bra som ditt! smile Ska definitivt kolla in en bättre huvudenhet också nu när du säger det.

Stort tack för hjälpen! Behövdes smile

31 Inlägg
15 februari 2011
Vad innebär "Signalstörningsförhållande *** dB" vid beskrivning av ett slutsteg. Är ett högt signalstörningsförhållande eftersträvansvärt?

7 241 Inlägg
16 februari 2011
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:
smile

Men  borde då inte andra delen funka på steget då  den andra delen brunnit  "2st transistorer med fel värde"

Inte säkert då DM dessvärre har gemensam strömmatning utifrån (såg jag nu).

7 241 Inlägg
16 februari 2011
fulmek skrev:
Vad innebär "Signalstörningsförhållande *** dB" vid beskrivning av ett slutsteg. Är ett högt signalstörningsförhållande eftersträvansvärt?

Signalstörningsförhållande så antar jag att du menar signal to noise-förhållande. (s/n)
Enkelt svarat: Ja.
Jo högre värde ju mindre brus har steget, enkelt förklarat.

31 Inlägg
16 februari 2011
okej!

954 Inlägg
16 februari 2011
den budjeten va inte så bra för ljud wink om du ska ha ''vettig'' bas så lägg ner ca 6-7000

sunajk skrev:
Hejsan!

Jag har nyligt köpt en audi a4 avant som jag tänkte installera nytt ljud i.

Jag är en total nybörjare och har kollat omkring på lite olika ljud som passar. Har en total budget på ungefär ~3000kr att lägga på:
- en bas (+baslåda)
- ett slutsteg
- en huvudenhet

Som det ser ut just nu så har jag kollat på en MDS Fanatic FR10W bas (som är på nedsatt pris just nu) + Sony CDXGT640UI som huvudenhet + ett Raveland XCA-1002 slutsteg.

Är det en bra kombination tror ni för det priset jag betalar? Passar slutsteget till basen? Rekommenderar ni att jag byter ut någon av dessa delar till något annat (i samma prisklass)? Tack på förhand alla kunniga! smile

DLS
1 147 Inlägg
16 februari 2011
Jag ställer min fråga igen...

Evil tipsade om DLS bas som endast lämpar sig i slutna lådor. Mitt problem är att jag behöver portad för att kunna spela upp genom hatthyllan med porten.

Hur ska jag lösa detta fenomen?

Sök