3711
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
14 april 2011
Rätt erko!

142 Inlägg
14 april 2011
Streethawk skrev:
erko4 skrev:
tja! hur ska man spela in en bas? ha läst lite men får 2 olika alternativ.. 1, spela lugnt, och 2, spela fullt ut.
så vad är bäst? att spela högt (dock inte så det låter illa)
eller spela lugnt och höjja allt eftersom?

och finns det några speciella Hz som är bra eller man ska akta sig för ? kanske någon bra låt som någon kan tipsa?
MVH

Spela in en bas gör man på låg volym, att maxa en bas direkt ur kartongen är nåt man helst ska akta sig för.
Jag spelar in en bas med all sorts musik jag själv vill lyssna på dock på rätt låg volym.

min cd spelare maxar volym 35 (nej jag hade inte musik på) så jag brukar ha på ca 15-16, så det blir väl bra? och ofc så sänker jag och höjjer beroende på låtar med olika hz, då t.ex punkrock inte har så mycket bas smile

DLS
1 147 Inlägg
14 april 2011
Beror sig på hur hög signal den skickar till ditt steg och hur mycket du gainar på steget. Att säga att du ska ligga på 15-16 om din spelare maxar 35 går inte.

142 Inlägg
14 april 2011
huntelaar skrev:
Beror sig på hur hög signal den skickar till ditt steg och hur mycket du gainar på steget. Att säga att du ska ligga på 15-16 om din spelare maxar 35 går inte.

hadde det på känn^^ gainen står just nu på ca 30%, men ska sänka till 10. det skickas 2V genom signal.

DLS
1 147 Inlägg
14 april 2011
Jag hade en kenwood som skickade 2 volt och nu en nyare alpine som också skickar 2 volt. Likförbaskat kunde jag inte ha gainen på samma då alpinen av någon anledning ändå hade högre signal ut.

142 Inlägg
14 april 2011
huntelaar skrev:
Jag hade en kenwood som skickade 2 volt och nu en nyare alpine som också skickar 2 volt. Likförbaskat kunde jag inte ha gainen på samma då alpinen av någon anledning ändå hade högre signal ut.

jo det är klart att det alltid är skillnad på spelare^^ på en 600kr som skickar ut 2V och en som kostar 3 tusen och skickar 2V^^ men som jag ha förstått det så ska man inte ha så mycke gain? eller ska man ställa in den? då jag spelade och skruvade upp den tills det började knäppa och sänkte den tills det lät bra och lite till.

DLS
1 147 Inlägg
14 april 2011
Jag brukar väl ställa in så att det börjar låta illa och sedan sänka. Just nu har jag kanske 50% gain på ett dls ca23 steg till ett par dls rm6.2 kit.

142 Inlägg
14 april 2011
huntelaar skrev:
Jag brukar väl ställa in så att det börjar låta illa och sedan sänka. Just nu har jag kanske 50% gain på ett dls ca23 steg till ett par dls rm6.2 kit.

okej, kör med MA fearless 1000D, med 2x12" MTX RT12-04. så det skadar inte basen så mkt att man kan ha på gain sålänge det inte låter dåligt?

451 Inlägg
14 april 2011
erko4 skrev:
huntelaar skrev:

okej, kör med MA fearless 1000D, med 2x12" MTX RT12-04. så det skadar inte basen så mkt att man kan ha på gain sålänge det inte låter dåligt?

När det börjar låta dåligt betyder det att steget får för lite ström/redan matar sin maximala amplitud. Vad händer sedan är att förstärkaren fortsätter att höja upp delar av sinusvågen till den maximala amplituden. Ju mer du höjer (ju sämre det låter) desto mer försöker slutsteget få basen att stå silla i sina ändlägen. Detta leder till att basen blir extremt varm och kan brinna upp.

Såhär ser distorsion ut (röd våg)
http://www.donreiman.com/Distortion/Distortion.htm

142 Inlägg
14 april 2011
Rigan skrev:
erko4 skrev:
huntelaar skrev:

När det börjar låta dåligt betyder det att steget får för lite ström/redan matar sin maximala amplitud. Vad händer sedan är att förstärkaren fortsätter att höja upp delar av sinusvågen till den maximala amplituden. Ju mer du höjer (ju sämre det låter) desto mer försöker slutsteget få basen att stå silla i sina ändlägen. Detta leder till att basen blir extremt varm och kan brinna upp.

Såhär ser distorsion ut (röd våg)
http://www.donreiman.com/Distortion/Distortion.htm

okej ^^ = sålänge det inte låter illa så kan man ha på gainen smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 april 2011
huntelaar skrev:

Tror mer att Alpinen i just detta fall hade RENARE signal ut...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2011
Renare signal samt högre nivå på den, jag bytte för inte alltför länge sen från en Kenwood (4V lågnivå) till en Alpine och båda spelarna hade en 35 gradig volymskala, med Alpinen var det lika högt vid 25-26 som det var med Kenwooden vid 30.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

395 Inlägg
14 april 2011
Drönirettab skrev:
Victorduvet skrev:
Lådförslag till en JBL GTO 1214 ?? smile

Till din Corvette?
Dunka jättehögt eller mer allround?

Inte till corvetten. ska sitta i en Audi S4 avant -00a smile
Jadu, Allround är väll vettigast att byggas.
Har en 4" aeroport ifall det skulle vara något som kan funka

DLS
1 147 Inlägg
15 april 2011
Lonefox skrev:
huntelaar skrev:

Tror mer att Alpinen i just detta fall hade RENARE signal ut...

Typ sådana detaljer som gör att just alpinen är bättre än kenwooden. Trots att folk stirrar sig blinda på specifikationerna.

21 761 Inlägg
15 april 2011
Victorduvet skrev:
Inte till corvetten. ska sitta i en Audi S4 avant -00a smile
Jadu, Allround är väll vettigast att byggas.
Har en 4" aeroport ifall det skulle vara något som kan funka

40 liter netto med 4" port, röret görs 38 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen bör hamna på runt 35 Hz, men om basen spelar för djupt så kan du korta ner längden några cm i taget och lyssna dig fram. smile

Amatör
155 Inlägg
15 april 2011
tips på avstämnings frekvens till orion hcca 10" ute efter grym djupbas smile
32 - 35 hz kanske?

tacksam för svar =P

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

21 761 Inlägg
15 april 2011
SoundPressureLevel skrev:
32 - 35 hz kanske?

tacksam för svar =P

Den avstämningen kommer att ge rejäl djupbas om kupeutrymmet tillåter det. smile

Jeqpe skrev:
tjena ja undrar om bra o billiga bas paket, ja ska bygga i en bmw e39 touring. funderar om detta är ett bra paket

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318456

har ett thudor 85 ah batteri i bilen, behövs de kondensator också? tack på förhand för svar! big_smile

Jag tillhör de som inte använder kondensator alls. Vill du ha en sån så är det upp till dig, men om ditt batteri+generator med tillhörande kablage är i bra skick så ska det inte behövas konding eller extra batteri. Kolla alltså i första hand upp hela strömförsörjningsbiten så att den fungeraqr utan spänningsförluster. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2011)

Amatör
155 Inlägg
15 april 2011
Drönirettab skrev:
32 - 35 hz kanske?

tacksam för svar =P

Den avstämningen kommer att ge rejäl djupbas om kupeutrymmet tillåter det. smile

jo just de, kommer troligtvis sitta i en golf 2 (kanske golf 3 elr 4) men de borde bli bra djupbas då va smile

21 761 Inlägg
15 april 2011
jo just de, kommer troligtvis sitta i en golf 2 (kanske golf 3 elr 4) men de borde bli bra djupbas då va smile

Är lite osäker på hur mycket djupbas det blir med så pass låg avstäning i en sån bil, risken finns att det spelar betydligt högre med någon dörr öppen. Andra som har byggt i Golfar får nog ge bättre svar. smile

Amatör
155 Inlägg
15 april 2011
Drönirettab skrev:

Är lite osäker på hur mycket djupbas det blir med så pass låg avstäning i en sån bil, risken finns att det spelar betydligt högre med någon dörr öppen. Andra som har byggt i Golfar får nog ge bättre svar. smile

okej, finns ju ritningar i instruktionsboken men lägsta avstämningen var på 38 hz å mitt förra ljud var avstämt till runt 40 å de var lite högt tyckte jag så jag räkna ut en låda med 35 hz. ja hoppas nån som byggt i golf kan svara smile tack för hjälpen iaf =P

Sök