3495
Sök

Köpråd Audi A5

4 Inlägg
29 augusti 2017
Trådstartare
#1
Tråd från 2017 /Mod


Hej allihopa!

Jag är nybörjare och behöver lite råd när det gäller audi.

Audin jag äger nu är en A6-a 2.4 V6 136hk med årsmodellen 2000. Jag har äger den i lite mer än ett år nu. Det är min första bil och jag är väldigt nöjd med den. Men jag har börjat kolla på A5 (begagnad då). Jag gillar verkligen bilens design och utseende. Men vilka är nackdelarna med bilen? Självklart så finns det nackdelar med alla bilar, men finns det saker man ska se upp för och saker som man kan undvika?

Jag har läst lite på olika sidor och det är många som säger att 2.7 tdi, 3.0 tdi och 3.2 tfsi motorerna är dem pålitligaste, är det sant?

Jag har även kollat på förbrukningen på dessa modeller, självklart så stämmer det inte helt in i verkligheten, men vad ligger förbrukningen på vid dessa modeller ungefär? Om vi tar årsmodellerna mellan 2007-2011.

Jag har tänkt på 2.0 tfsi 211hk men där har folk påpekat att chansen ökar väldigt mycket angående hög oljeförbrukning, stämmer det?

Jag åker ungefär 1200 mil om året då jag studerar på heltid, jobbar deltid och kan åka kommunalt. Ibland tar jag bilen till skolan.

Hoppas att folk orkar lägga ner tid på att ge mig lite råd.

Tack på förhand! smile

Jag ordnade din rubrik lite. Tänk på att skriva en tydligare rubrik framöver.

Mvh mod.

1 194 Inlägg
30 augusti 2017
#2
Vem har sagt att 3.2 fsi är mest pålitlig?? Det är ett av Audis största misstag på senare tid. Kamkedjor som verkar vara gjorda i bomull och långa serviceintervall gör att dessa motorer rasar en efter en. 3.0 och 2.7 TDI  har svindyr skatt som kommer bli ännu dyrare och kommer säkerligen bli förbjudna att köra i fler och fler städer i världen framöver. Köp inte en diesel...

Köp en liten bensindriven motor med turbo. Den bästa motorn för bilen vill jag säga är 2.0 tfsi. Dricker den olja så går det att leva med även om det är drygt. Jag är i exakt samma situation som du. Plugg med deltidsjobb, 1200 mil om året och använder bilen mest för att jag tycker det är kul och smidigt, annars är bussförbindelserna rätt okej här med. Jag valde BMW för att de är trevligare att köra utan att bli osköna att åka långt med och inga notoriska oljesupare eller svaga kamkedjor. Jag hade valt BMW igen, då jag nästan bara har bra erfarenheter med dem. Men jag vet också hur snygg Audi A5 är så det är ett svårt val! smile
Senast redigerat av Cracksoup (30 augusti 2017)


4 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar smile

Hmm okej men då ska jag kolla runt och se hur det ligger till med 2.0 TFSI. Då menar jag priset på en begagnad och sånt

Jag har tittat lite på BMW men jag har ingen erfarenhet när det gäller deras bilar. Anledningen till att jag har Audi är att mina föräldrar har alltid haft Audi och dem har alltid fungerat utmärkt, dem är även sjukt snygga och går bra. Jag hade dock otur med min som jag har nu då jag har behövt fixa den otroligt många gånger på grund av korkat köp och att jag inte hade några kunskaper eller liknande att gå efter. Men man lär sig av sina misstag ju.

Vilka modeller hade du rekommenderat när det gäller Bmw? Jag är mer för sedan än kombi just nu då jag endast har flickvännen att köra och mig själv. Jag har kollat lite på 320 och 325i både från årsmodellen 2006-2011.

1 661 Inlägg
30 augusti 2017
#4
2.0tfsi skulle jag inte köpa. Mängder med problem och det verkar vara ett riktigt lotteri om dom ska hålla eller inte.

4 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
#5
Vilken hade du föredragit då?

Evildan
30 augusti 2017
#6
Jag som är något skeptisk gällande VAG och i synnerhet AUDI ställer frågorna:
1. Finns det ijenklignn någon bensinmotor till A5 som är bra?
2. Vilken växellåda är bra?

394 Inlägg
30 augusti 2017
#7
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

Evildan
30 augusti 2017
#8
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

Är det inte 2.0 fsi/tfsi som man inte sällan behöver hälla i 1liter motorolja var 100e mil och Audi menar på att det är inom normal tolerans med 1% oljeinblandning?
DKW kördes väl på 3-4% så det är en viss förbättring. wink

394 Inlägg
30 augusti 2017
#9
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

Är det inte 2.0 fsi/tfsi som man inte sällan behöver hälla i 1liter motorolja var 100e mil och Audi menar på att det är inom normal tolerans med 1% oljeinblandning?
DKW kördes väl på 3-4% så det är en viss förbättring. wink

Jo, ifall det är en "vanlig" bensinare med Longlife intervall, inte etanolmodellen som har tätare intervall.
Folk har alltid haft svårt att fatta det där med Longlife, och trott att de kan köra 3000mil utan service. Det kan ju gå flera år för många att komma upp i de milen.

1 194 Inlägg
30 augusti 2017
#10
csaba_k skrev:
Tack för ditt svar smile

Hmm okej men då ska jag kolla runt och se hur det ligger till med 2.0 TFSI. Då menar jag priset på en begagnad och sånt

Jag har tittat lite på BMW men jag har ingen erfarenhet när det gäller deras bilar. Anledningen till att jag har Audi är att mina föräldrar har alltid haft Audi och dem har alltid fungerat utmärkt, dem är även sjukt snygga och går bra. Jag hade dock otur med min som jag har nu då jag har behövt fixa den otroligt många gånger på grund av korkat köp och att jag inte hade några kunskaper eller liknande att gå efter. Men man lär sig av sina misstag ju.

Vilka modeller hade du rekommenderat när det gäller Bmw? Jag är mer för sedan än kombi just nu då jag endast har flickvännen att köra och mig själv. Jag har kollat lite på 320 och 325i både från årsmodellen 2006-2011.

Angående BMW så är du inne på helt rätt spår med E90 325i 2008<. De uppdaterade motorn 2008. Då försvann ett par typfel och den blev även snålare. Generellt bra bilar och generellt sett bara mindre fel som kan dyka upp när de börjar bli till åren. Har hört att de kan ha krånglande ACC så kolla att den fungerar bra.


Evildan
30 augusti 2017
#11
Stefan7neson skrev:
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

Är det inte 2.0 fsi/tfsi som man inte sällan behöver hälla i 1liter motorolja var 100e mil och Audi menar på att det är inom normal tolerans med 1% oljeinblandning?
DKW kördes väl på 3-4% så det är en viss förbättring. wink

Jo, ifall det är en "vanlig" bensinare med Longlife intervall, inte etanolmodellen som har tätare intervall.
Folk har alltid haft svårt att fatta det där med Longlife, och trott att de kan köra 3000mil utan service. Det kan ju gå flera år för många att komma upp i de milen.

Det drabbar alltså endast motorer som är Longlifeservade 3000 mil, eller i grannskapet, istället för en sund tidsintervall/1500 mil?

4 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
#12
Okej, tänkte att jag ska köra på en coupe där också. Dock vet jag inte om det är värt med fyrhjulsdrift, hos Audi vet jag att folk tycker att det är mycket skönare och det är roligare på vintern. Hos Bmw vet jag att en hel del älskar tvåhjusdriften då man kan sladda året runt. Jag ska även åka till en bilhandlare för att se vilka skillnader det är mellan dessa bilar. Så får vi se hur det blir

1 271 Inlägg
30 augusti 2017
#13
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

2.0 tfsi för E85? Här har jag missat nåt. Vad är det för effekt i en sån?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
30 augusti 2017
#14
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

Är det inte 2.0 fsi/tfsi som man inte sällan behöver hälla i 1liter motorolja var 100e mil och Audi menar på att det är inom normal tolerans med 1% oljeinblandning?
DKW kördes väl på 3-4% så det är en viss förbättring. wink

Själv har jag facit på två av dessa motorer, årsmodell 2009 och 2012. Optimerade och bytte både tryckrör och avgas, dvs närmare 290hk i motorn. De gick hårt och jag har aldrig fyllt på olja mellan servicetillfällen som jag satte på 1500 mil. Den senare går snålt som en diesel om man kör med högklackat och Stayups. Fantastiska motorer är min erfarenhet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

394 Inlägg
31 augusti 2017
#15
Soulman skrev:
Stefan7neson skrev:
Mest pålitlig borde 2.0tfsi E85 vara.
De har tätare serviceintervaller, 1500mil.
Då har de fått tätare oljebyten redan från start, det gör gott för både livslängd och oljeförbrukning.
Dessutom klassas de som miljöbil och har årlig skatt under 1000-lappen:)

Har en egen, dock A4 och är väldigt nöjd.

Med vänlig hälsning Stefan

2.0 tfsi för E85? Här har jag missat nåt. Vad är det för effekt i en sån?

Det är 180hk i den, motorkod CFKA.
All hårdvara är samma som 211hk, förutom att insuget är i aluminium på E85an, i övrigt samma det allra mesta på de båda, men mycket billigare skatt:)

394 Inlägg
31 augusti 2017
#16
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:
Evildan skrev:

Är det inte 2.0 fsi/tfsi som man inte sällan behöver hälla i 1liter motorolja var 100e mil och Audi menar på att det är inom normal tolerans med 1% oljeinblandning?
DKW kördes väl på 3-4% så det är en viss förbättring. wink

Jo, ifall det är en "vanlig" bensinare med Longlife intervall, inte etanolmodellen som har tätare intervall.
Folk har alltid haft svårt att fatta det där med Longlife, och trott att de kan köra 3000mil utan service. Det kan ju gå flera år för många att komma upp i de milen.

Det drabbar alltså endast motorer som är Longlifeservade 3000 mil, eller i grannskapet, istället för en sund tidsintervall/1500 mil?

Ja, det verkar så, etanolmotorerna verkar inte drabbade av högre oljeförbrukning.

Evildan
31 augusti 2017
#17
Stefan7neson skrev:
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:

Jo, ifall det är en "vanlig" bensinare med Longlife intervall, inte etanolmodellen som har tätare intervall.
Folk har alltid haft svårt att fatta det där med Longlife, och trott att de kan köra 3000mil utan service. Det kan ju gå flera år för många att komma upp i de milen.

Det drabbar alltså endast motorer som är Longlifeservade 3000 mil, eller i grannskapet, istället för en sund tidsintervall/1500 mil?

Ja, det verkar så, etanolmotorerna verkar inte drabbade av högre oljeförbrukning.

En AUDI A5 2.0TFSI E85 är alltså ett klokt köp?
Givetvis manuell med tanke på allt strul kring DQ-lådorna.

Min polare köpte en speitt ny 2013 A4 2.0tfsi q s-line aut och den dricker trots service, 1ggr/år 1000-1300mil mellan tillfällena, strax under en liter olja var hundrade mil. Den han hade innan en 2011 ville ha ännu mer trots tät service.
Kan det vara olika skrapringar beroende på om det är en renodlad bensinmotor eller en spritmotor? Eftersom spritmotorerna inte drabbas enligt dig.

394 Inlägg
31 augusti 2017
#18
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:
Evildan skrev:

Det drabbar alltså endast motorer som är Longlifeservade 3000 mil, eller i grannskapet, istället för en sund tidsintervall/1500 mil?

Ja, det verkar så, etanolmotorerna verkar inte drabbade av högre oljeförbrukning.

En AUDI A5 2.0TFSI E85 är alltså ett klokt köp?
Givetvis manuell med tanke på allt strul kring DQ-lådorna.

Min polare köpte en speitt ny 2013 A4 2.0tfsi q s-line aut och den dricker trots service, 1ggr/år 1000-1300mil mellan tillfällena, strax under en liter olja var hundrade mil. Den han hade innan en 2011 ville ha ännu mer trots tät service.
Kan det vara olika skrapringar beroende på om det är en renodlad bensinmotor eller en spritmotor? Eftersom spritmotorerna inte drabbas enligt dig.

Skulle kunna vara så, det som jag vet skiljer på bensin jämfört med etanolmotorerna är: Insuget som är av aluminium på E85, samt spridarna som har ett annat artnr, vet dock inte den exakta skillnaden.

Absolut möjligt att det är annorlunda kolvringar på spritmotorn:)

Möjligen är det ju också så att det såldes betydligt fler "bensin"bilar än E85, vilket ju samtidigt gör att problemen blir vanligare på fler sålda bilar.
Min E85 drar ingen nämnvärd mängd olja mellan bytena, kanske har jag bara haft tur:)

47 Inlägg
för 2 timmar sedan
#19
Stefan7neson skrev:
Evildan skrev:
Stefan7neson skrev:

Ja, det verkar så, etanolmotorerna verkar inte drabbade av högre oljeförbrukning.

En AUDI A5 2.0TFSI E85 är alltså ett klokt köp?
Givetvis manuell med tanke på allt strul kring DQ-lådorna.

Min polare köpte en speitt ny 2013 A4 2.0tfsi q s-line aut och den dricker trots service, 1ggr/år 1000-1300mil mellan tillfällena, strax under en liter olja var hundrade mil. Den han hade innan en 2011 ville ha ännu mer trots tät service.
Kan det vara olika skrapringar beroende på om det är en renodlad bensinmotor eller en spritmotor? Eftersom spritmotorerna inte drabbas enligt dig.

Skulle kunna vara så, det som jag vet skiljer på bensin jämfört med etanolmotorerna är: Insuget som är av aluminium på E85, samt spridarna som har ett annat artnr, vet dock inte den exakta skillnaden.

Absolut möjligt att det är annorlunda kolvringar på spritmotorn:)

Möjligen är det ju också så att det såldes betydligt fler "bensin"bilar än E85, vilket ju samtidigt gör att problemen blir vanligare på fler sålda bilar.
Min E85 drar ingen nämnvärd mängd olja mellan bytena, kanske har jag bara haft tur:)

spridarna är nog gjort helt enkelt för att kunna pumpa mer bränsle . Att serviceintervallet Vad är kortare bero nog på att det sägs att etanol bryter ner olja snabbare . Men andra sidan finns det ju andra fördelar med etanolen den har nedkylande effekt  och det är också nog det enda sättet att få med en 100 oktan han på en vanlig bensinmack . Men fu behöver inte 85 % etanol . Det får du nog redan vid 19% E85 om du blandar den med 98 Oktan . För E85 ska ju vara på 104 oktan  . Och ha 30 % syre . Så du kan även se den som en syre tillsättare . Vanlig 98 oktanig bensin har väl 2,7 % syre i Sverige på en vanlig bensinmack ännu mindre i 95 oktan där kan det vara 2,1% Syre

47 Inlägg
för 2 timmar sedan
#20
Audi A5 finns ju även som G-tron alltså som går på fordonsgas . Och som ni  kanske vet så är den gasen inte flytande inte den för vanliga bilar
Biogas går under kategorin fordonsgas . Det finns även naturgas som gör det också
Observera fordonsgas är  inte gasol
Biogas kan tillverkas av din egen kommun
Alltså Till exempel av maten du slänger
Den kan även gå på bensin men motorn är väl gjord för högre kompression åtminstone
när den går på gas ligger väl på 12.5
Fordonsgas innehåller mer energi än diesel
En gotländsk webbsida påstod att gasen kunde vara på 130 oktan
Senast redigerat av Spider101 (för 2 timmar sedan)


Sök