2891
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

502 Inlägg
27 april 2011
tror han menade att man inte ska skruva fast sin jordkabel med en självborrande monsterskruv rätt in i sidan på batteriet. smile

Jorda på minuspolen går väl utmärkt och är väl i möjligaste mån bäst. smile
Eller?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
27 april 2011
klarrre skrev:
tror han menade att man inte ska skruva fast sin jordkabel med en självborrande monsterskruv rätt in i sidan på batteriet. smile

Jorda på minuspolen går väl utmärkt och är väl i möjligaste mån bäst. smile
Eller?

haha de hade vatt nåt att borra fast kabeln i sidan haha big_smile men håller med det måste ju vara bäst att jorda i minuspolen!

Lobster knife fight

3 Inlägg
27 april 2011
Har en liten followup på mitt problem.

När jag trycker in en cd-skiva in i min cd-spelare så hörs det när den "tänker" in i basarna!
Basarna har fortfarande det tysta "brusande" ljudet i sig!
Tror inte det är jorden som det är fel på för har testat sätta den på olika ställen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
Det är jorden. Det du beskriver är dom absolut vanligaste symptomen på bränd signaljord, som kommer till följd av att slutsteget är dåligt jordat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
27 april 2011
Hur ska man göra för att fixa det då? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
Börja med att fixa jorden till steget så att den verkligen är bra (en riktigt pressad kabelsko på kabeln som sedan sitter i en väl förankrad bult med renslipad plåt under). När du gjort det så kan du prova att sätta en kabelstump mellan huvudenhetens hölje och den yttre ringen på en lågnivåkabel, om det blir tyst då så är det signaljorden som är bränd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 656 Inlägg
27 april 2011
FiddeVolvo850 skrev:
Har en liten followup på mitt problem.

När jag trycker in en cd-skiva in i min cd-spelare så hörs det när den "tänker" in i basarna!
Basarna har fortfarande det tysta "brusande" ljudet i sig!
Tror inte det är jorden som det är fel på för har testat sätta den på olika ställen

brändsignaljord i stereon garanterat till följd att ett dåligt jordat slutsteg och då försöker steget ta jord från stereon o de pallar den inte köp ny stereo eller lämna in o laga blir bäst

3 466 Inlägg
27 april 2011
Jeqpe skrev:
en fråga det går väl lika bra att jorda på batteriet som i karossen? om man har batteriet bredvid slutsteget då vill säga big_smile

Det är alltid en fördel att jorda direkt i batteriet om man har det nära steget. Då vet man att jorden blir bra...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
M_icke_ skrev:
Jeqpe skrev:
en fråga det går väl lika bra att jorda på batteriet som i karossen? om man har batteriet bredvid slutsteget då vill säga big_smile

Det är alltid en fördel att jorda direkt i batteriet om man har det nära steget. Då vet man att jorden blir bra...

Väntar fortfarande på respons från huntelaar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
27 april 2011
Behövs inte, jag blev golvad och är glad för det. Har alltid fått höra att det inte är bra. Nog om det wink

338 Inlägg
28 april 2011
Hallå!

Har ett Odyssey PC680 25Ah batteri min lilla kärra, ska trycka in ett SPL Dynamics ICE 800.1 i den och funderade på om min batterikraft kommer att orka överhuvudtaget? Har väl nån standard 75A generator i den tror jag.

Frågan är om jag skulle behöva byta till ett lite biffigare batteri eller om det duger till att poppa på med? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2011
Du bör nog gå upp en bit i batterikapacitet, men om ditt nuvarande är i bra skick så kan du ju testa med det först och se hur det fungerar. Antar att du kommer spela mestadels med motorn igång?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

338 Inlägg
28 april 2011
Jo batteriet är i gott skick smile Så gott som nytt... Motorn kommer väl vara igång för det mesta iaf. Batteriet har ju enorm kapacitet för att vara så litet iaf wink

Funderade annars om man kunde skaffa sig ett större batteri o ha i bagaget och koppla på med skiljerelä...
Senast redigerat av chilibyte (28 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2011
Ja det är en mycket bra ide, då klarar du dig med ett relativt normalt batteri där bak som inte behöver vara så värst stort, steget du har drar ju inga mängder med ström. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

687 Inlägg
28 april 2011
Hej!
En snabb fråga: Kan man förstöra högtalarna i hatthyllan om man kör en baslåda under i skuffen fast hatthyllehögtalarna inte är inkopplade? Såg att högtalarna rörde sig lite i takt med basen när jag provspelade framsystemet och baslådan och min fråga är om detta är skadligt? Vet ju att man inte bör köra så när allt är inkopplat utan att man helst ska ha separata lådor eller kammare så att de inte påverkar varandra.

Mvh
Daniel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2011
Om du har en rejäl baslåda som kan få högtalarna i hatthyllan att bottna av trycket, ja då kommer dom att gå sönder. Men om dom bara rör sig litegrann så bör det inte vara någon större fara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

687 Inlägg
28 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Om du har en rejäl baslåda som kan få högtalarna i hatthyllan att bottna av trycket, ja då kommer dom att gå sönder. Men om dom bara rör sig litegrann så bör det inte vara någon större fara.

Nej, det är bara en nobelium 12a matad med ett DLS A6 i 2 ohm. Det är ju inget störtgalet tryck men tänkte att de kanske ändå tog skada om de fick röra sig lite onaturligt. Men som sagt, tror inte att de bottnar helt iaf, men inte helt säker dock. hmm

3 466 Inlägg
28 april 2011
Danne_485 skrev:
Hej!
En snabb fråga: Kan man förstöra högtalarna i hatthyllan om man kör en baslåda under i skuffen fast hatthyllehögtalarna inte är inkopplade? Såg att högtalarna rörde sig lite i takt med basen när jag provspelade framsystemet och baslådan och min fråga är om detta är skadligt? Vet ju att man inte bör köra så när allt är inkopplat utan att man helst ska ha separata lådor eller kammare så att de inte påverkar varandra.

Mvh
Daniel

Ja det är helt klart möjligt att förstöra dom med bastrycket, hände i min första bil..
Hur stor risken är nog lite svårare att avgöra..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

687 Inlägg
28 april 2011
M_icke_ skrev:
Danne_485 skrev:
Hej!

Mvh
Daniel

Ja det är helt klart möjligt att förstöra dom med bastrycket, hände i min första bil..
Hur stor risken är nog lite svårare att avgöra..

Okaj. jag får se upp då. ;O

Tack för svaren!

954 Inlägg
28 april 2011
ja har en liten fråga. ja elle vem fan har inte de här på detta forum tongue
ja har då en aq hdc3 d2 18" och ett zachry r3500d och funderar på att skaffa en till aq 18" men vet ej om steget pallar då de lämnar 3500rms i 0,5 ohm elle behöver ja ett till steg elle bara en stor fet batteri bank??

tack på förhand

Sök