3255
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

147 Inlägg
30 april 2011
Okej så jag kopplar alltså Basar och 6,5" i steget.
Sätter 4" i bakdörrarna och driver dom direkt i stereon.
Men ska jag även byta dom framme i instrumentbrädan till ny fräscha 4" och även driva dom direkt via stereon?

Vill ju få så bra ljud som möjligt ;P

Dolk
146 Inlägg
30 april 2011
Niklas1983 skrev:
Men ska jag även byta dom framme i instrumentbrädan till ny fräscha 4" och även driva dom direkt via stereon?

Om du ska ha så bra ljud som möjligt så är frågan många. Pris? ljudkvalitet?
Om du vill ha BRA ljud och redo på att lägga ut pengar så 1. byt till en kombi.
2, kör aldrig original högtalare med original kablar. Kör med slutsteg och ca
1 batteri för varje 1000W

147 Inlägg
30 april 2011
Dolkis skrev:
Niklas1983 skrev:

Nej nej jag ska ju byta alla högtalarna allt eftersom.
Men de 4"arna som ska monteras i bilen borde väl rimligt viss gå att kräma på utan slutsteg?
Hmmm jävlar då blir det att räkna massor hehe ;P

21 761 Inlägg
30 april 2011
Niklas1983 skrev:

Japp, så tänkte jag.

Niklas1983 skrev:

Här är ju frågan vad du vill lägga ut pengar på, med tanke på att det gäller "lågbudget". Eftersom du tänker köpa nya 4" högtalare så kan du iof sätta dem i instrumentpanelen (om de passar) och flytta originalhögtalarna till bakdörrarna, sedan driver du både bakhögtalarna och instrumenthögtalarna med stereon. smile
Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2011)

147 Inlägg
30 april 2011
Drönirettab skrev:
Niklas1983 skrev:

Japp, så tänkte jag.

Niklas1983 skrev:

Här är ju frågan vad du vill lägga ut pengar på, med tanke på att det gäller "lågbudget". Eftersom du tänker köpa nya 4" högtalare så kan du iof sätta dem i instrumentpanelen (om de passar) och flytta originalhögtalarna till bakdörrarna, sedan driver du både bakhögtalarna och instrumenthögtalarna med stereon. smile

Okej jag tackar så otroligt mycket för tips och råd och nu vet jag iallafall hur och vad som ska göras och vad som behövs för att fixa mitt billjud hehe
och om allt är rätt ut räknat så kommer allt att gå på totalt 3000kr då är plastningen av dörrrna med räkant fuskskinnet att klä med samt kablar och dom gammal grejerna fan va nice hehe

Visst det är ju inget tävlings ljud men det duger för mig hehe

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 maj 2011
Dolkis skrev:
Niklas1983 skrev:

Varför ska man byta till kombi om man vill ha bra ljud? Om man ska spela högt så är kombi att föredra ja, men vill man ha bra ljud så är det absolut inget måste med kombi. Originalkablar till högtalarna fungerar om dom är någorlunda grova och har bra kontakt. Annars håller jag med, 1 bra batteri per 1000Wrms slutstegseffekt är en bra regel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

147 Inlägg
1 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Dolkis skrev:
Niklas1983 skrev:

Varför ska man byta till kombi om man vill ha bra ljud? Om man ska spela högt så är kombi att föredra ja, men vill man ha bra ljud så är det absolut inget måste med kombi. Originalkablar till högtalarna fungerar om dom är någorlunda grova och har bra kontakt. Annars håller jag med, 1 bra batteri per 1000Wrms slutstegseffekt är en bra regel.

Jag hade sämre ljud i min volvo 745 än vad jag har i min SAAB 9000CD och då hade jag 4st 12" i bagagen på kombin 0ch 6,9" i dörrarna på 745:an
Dt systemet kostade pengar och blev skrot när jag körde in i ett träd med bilen.
Vill inte lägga så mycket pengar igen på billjudet därför öpper jag illigt och bygger mycket isåfall smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 maj 2011
Det där resonemanget hängde jag inte riktigt med i men okej, antar du menar att bra ljud = mycket bas? Då är kombi att föredra ja. Men om man är ute efter välljud så hänger det inte på ifall det är en kombi eller en sedan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Zentix
32 Inlägg
2 maj 2011
Hej!

sitter och tänker lite på hur jag ska göra.

jag har en kenwood 10" bas i bilen med ett 350w slutsteg 2-kanals.
sen har jag en 8" bas som jag också skulle vilja använda. frågan är om jag kan koppla det till steget jag kör på basen nu?

så här ser det ut https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150323/150323-aaf66fb0cddb8bd6e161bbdff3dbd3fa.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
Nöj dig med basen du har på steget, annars blir det bara rörigt. Sen så tycker nog jag att du ska koppla högtalarna som sitter fram på det andra slutsteget och köra 6x9orna på huvudenheten (stereon) istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

142 Inlägg
2 maj 2011
har en liten fråga smile har en sedan med 2x12". frågan är om jag får bättre bas om jag sätter dit portar i hatt hyllan ?

MVH

58 Inlägg
2 maj 2011
Hej, jag har två frågor. 1. De flesta som jag sett som har en baslåda i bagaget har den vänd med högtalaren riktat mot bakluckan, är det ultimat eller?
2. I min bil så har jag två stycken 120watts ganska små avlånga högtalare (vet ej den exakta storleken) bak i bilen, i bagageutrymmet fast uppe på sidorna. De är kopplade till en förstärkare. Är det värt att försöka bygga någon slags lågliknande sak under dem, för bättre ljud?
Senast redigerat av kast (2 maj 2011)

Dolk
146 Inlägg
2 maj 2011
erko4 skrev:
har en liten fråga smile har en sedan med 2x12". frågan är om jag får bättre bas om jag sätter dit portar i hatt hyllan ?

MVH

Självklart får du bättre bas i bilen, luften måste röra sig smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
erko4 skrev:

MVH

Nej inte ett dugg. Det som gäller om du vill få in trycket i bilen är att få lådan att spela in i kupén och inte ut i skuffen. Om du har en skidlucka så kan du vända på lådan och bygga en ram runt den så att ljudet tvingas in genom skidluckan. Om du inte har skidlucka så blir det klurigare, då är det egenbygd bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan som gäller.

kast skrev:
Hej, jag har två frågor. 1. De flesta som jag sett som har en baslåda i bagaget har den vänd med högtalaren riktat mot bakluckan, är det ultimat eller?
2. I min bil så har jag två stycken 120watts ganska små avlånga högtalare (vet ej den exakta storleken) bak i bilen, i bagageutrymmet fast uppe på sidorna. De är kopplade till en förstärkare. Är det värt att försöka bygga någon slags lågliknande sak under dem, för bättre ljud?

1. Det beror på bildmodell, i en kombi eller halvkombi är det ultimat, men inte i en sedan (läs svaret ovan). 2. Tvivlar på att du får mer tryck av att bygga lådor till dom, nu vet jag ju inte riktigt vad det är för högtalare men jag antar att dom vill ha rätt mycket volym bakom sig så det skulle isåfall bli väldigt stora lådor.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

467 Inlägg
2 maj 2011
Då kommer min nybörjarfråga, som säkerligen har kommit upp.

Jag har ett monosteg ( DLS ) och vill höja basen på steget så jag kan sänka högtalarbasen på stereon, hur bär jag mig åt?

Mvh

142 Inlägg
2 maj 2011
okej smile (fick inte till "citera" så skriver ett nytt) att bygga nytt känns inte på G iallafall smile men fick 2 olika svar smile 1 - dolkis, jo jag tycker att lyften borde röra sig mer iallafall smile
2- crille, okej så jag få inge bättre ljud? ja då får jag nöjja mej me de ljud jag har smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
marcussomfan skrev:

Jag har ett monosteg ( DLS ) och vill höja basen på steget så jag kan sänka högtalarbasen på stereon, hur bär jag mig åt?

Mvh

Enda du kan göra är väl att höja gainen, fast det blir ju fel om den nu är inställd mot huvudenhetens (stereons) utnivå.

erko4 skrev:
okej smile (fick inte till "citera" så skriver ett nytt) att bygga nytt känns inte på G iallafall smile men fick 2 olika svar smile 1 - dolkis, jo jag tycker att lyften borde röra sig mer iallafall smile
2- crille, okej så jag få inge bättre ljud? ja då får jag nöjja mej me de ljud jag har smile

Nej hur skulle ljudet kunna bli bättre av att du sätter portar i hatthyllan? Dom är ju inte magiska på något vis så dom kan få ljudet att åka direkt in i kupén. Om du sätter dom så att dom går in i lådan så blir det en portad låda och då ska den räknas ut, och du kommer då bara få in djupbasen som portarna avger eftersom att själva basarna fortfarande spelar ut i skuffen, dessutom så riskerar du att få fasfel. Men duhar ingen skidlucka då som du kan spela basarna in genom?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

142 Inlägg
2 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
marcussomfan skrev:

Mvh

Enda du kan göra är väl att höja gainen, fast det blir ju fel om den nu är inställd mot huvudenhetens (stereons) utnivå.

eller höjja bas boosten, dock så tar det skada på basarna ungefär som att trimma motorer. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
Bassboost ska man låta bli, den ställer man på 0 och låter vara så. wink Det är snarare som att råtrimma en motor över dess kapacitet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

142 Inlägg
2 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Bassboost ska man låta bli, den ställer man på 0 och låter vara så. wink Det är snarare som att råtrimma en motor över dess kapacitet.

true that, tänkte dock inte att maxa den utan höjja den litegrann. men okej låt bli isf tongue

Sök