3378
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2011
Nej, dom funkar bara till en AMP2, finns inget annat steg som kan använda sig av den signalen. Dessutom så behövs en omprogramering ifall du kopplar till en AMP2. Det alternativ du har om du vill koppla in extra slutsteg är att ta signalen från dörrhögtalarna, görs antingen på kablarna på vägen till högtalarna eller så i AMP1 under förarstolen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
4 maj 2011
Okej. vad synd. då får jag ta signal ifrån dörrarna istället! Tack för hjälpen smile

22 Inlägg
4 maj 2011
Är här någon som kan berätta för mig vad "avstämning" betyder?

Jag ser folk lite här och var som har avstämt sin låda till 45 Hz eller dittan o datten.

Betyder det att lådan spelar högst vi den "avstämning" man har?

Och en liten fråga till.

Vad har bandpasslådan i denna ritningen för avstämning? (Jag skulle vilja säga 40Hz enligt frekvenskurvan, men jag är inte säker)

Och kommer en bandpasslådan spela högre än den portade lådan om jag kör med ritningarna på dehär?

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _1202D.pdf

MVH Mange

451 Inlägg
4 maj 2011
Mangoo92 skrev:

Jag ser folk lite här och var som har avstämt sin låda till 45 Hz eller dittan o datten.

Och en liten fråga till.

Vad har bandpasslådan i denna ritningen för avstämning? (Jag skulle vilja säga 40Hz enligt frekvenskurvan, men jag är inte säker)

Och kommer en bandpasslådan spela högre än den portade lådan om jag kör med ritningarna på dehär?

MVH Mange

Nej det säger ingenting om hur högt just din låda i just din bil spelar vid just din lyssningsposition.

62 hertz.

Och en avstämning är ett kortare ord som okunniga använder för helmholtz-resonans. Detta är ett fenomen som uppstår i porten vid en viss frekvens som ger ljudvågor tillsammans med basen. Dessa lådor blir mer effektiva än slutna lådor då de utnyttjar basens baksidas ljudtryck. Under avstämningsfrekvens så får man dock fasfel i vanliga portade lådor och detta leder till att basen fladdrar fritt och som i sin tur kan leda till mekanisk kollaps då basen slår sönder sig själv. (gäller ej för bandpass)

Googla helmholtzresonans för mer info, jag insåg just att jag förklarat vääääldigt tunnt.

Och tro inte att basen blir "unloaded" en hertz under avstämning. Dock börjar fasfelet där och blir kanske inte fullständigt förrän en hel oktav neråt.
Senast redigerat av Rigan (4 maj 2011)

3 466 Inlägg
4 maj 2011
Mangoo92 skrev:

Och en liten fråga till.

MVH Mange

Det man behöver veta om avstämningen är att du ändrar den genom att andra längd på porten, kortar du porten höjer du avstämningen och vice versa.
Man stämmer av lådan främst för att få ett önskat frekvenssvar från lådan, alltså vilken karaktär man vill ha på basen. Snabbare snärtig bas kräver högre avstämning och djupbas kräver lägre avstämning.
En viktig sak man bör tänka på är att du aldrig bör spela under avstämningen för då kommer basarna fladdra okontrollerat utan att ge särskillt mycke ljud och går lätt sönder, med andra ord så kan det vara rent av skadligt för basarna att ha för hög avstämning.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

58 Inlägg
5 maj 2011
Det pratas mycket här om "fasfel", det är något som jag skulle vilja veta mer om.
Vad är det för nåt?
Hur uppstår det?
Är det dåligt?
osv.

282 Inlägg
5 maj 2011
M_icke_ skrev:
Mangoo92 skrev:

Och en liten fråga till.

MVH Mange

Det man behöver veta om avstämningen är att du ändrar den genom att andra längd på porten, kortar du porten höjer du avstämningen och vice versa.
Man stämmer av lådan främst för att få ett önskat frekvenssvar från lådan, alltså vilken karaktär man vill ha på basen. Snabbare snärtig bas kräver högre avstämning och djupbas kräver lägre avstämning.
En viktig sak man bör tänka på är att du aldrig bör spela under avstämningen för då kommer basarna fladdra okontrollerat utan att ge särskillt mycke ljud och går lätt sönder, med andra ord så kan det vara rent av skadligt för basarna att ha för hög avstämning.

Jag har en tilläggsfråga:

Hur undviker man att spela under avstämningsfrekvensen?

11 Inlägg
5 maj 2011
Har en fråga angående på vilka sätt högtalare kan gå sönder?
Har en JBL GTO 6,5" koaxial högtalare som börjat skråla, sen ser helt okej ut (lite dammig bara) och har varit inkopplad på ett JBL steg med 4x35W ut RMS, 350W max tot. Så att den skulle ha blivit sprängd av slutstegets uteffekt tycker jag vore skumt då högtalaren är gjord för 5-125W.

44 Inlägg
5 maj 2011
Har en fråga om hur skall jag koppla om jag har 6" midbas i dörrarna, skall jag då dra den kabeln till förstärkaren som finns i bakluckan? Eller finns det några "små" förstärkare som man kan gömma undan någonstans i framändan av bilen?

Eller hur skall man gör om man köper 2st. förstärkare och ska koppla dessa till batteriet, så vad skall man se på för batteri till bilen? Har inte kommit fram till vilken förstärkare det blir men eftersom jag tänkt på att köpa en Alpine Type-R 12" så kommer förstärkaren måsta vara 500 eller 600w om jag kommer ihåg rätt.

Nissan Primera 2.0 GT 1991

147 Inlägg
5 maj 2011
Har en liten fundering IGEN smile
Jag ska ju instaler att gäng högtalare i bilen och har kommit fram till att jag vill montera in två steg i bilen till men jag skulle vilja ha på något sätt så att jag kan sätta på och stänga av dom som jag själv vill.
Så min fundering är det om jag kan koppla dit så kallade killerswitchar till remoten och använda strömbrytarna som en on/off knapp utan att stegen tar skada?

92 Inlägg
5 maj 2011
Japp de går utmärkt att göra då stegen är gjorda för att styras av den relativt låga spänningen i remoten. Bara att koppla in strömbrytare på remotesladden mellan huvudenheten och slutsteg, försök hitta en strömbrytare som kanske kan kopplas in med lägena 0, 1, 2 och 1+2 eller dylikt. ev använda två strömbrytare.
Senast redigerat av 328E36CAB (5 maj 2011)

147 Inlägg
5 maj 2011
328E36CAB skrev:
Japp de går utmärkt att göra då stegen är gjorda för att styras av den relativt låga spänningen i remoten. Bara att koppla in strömbrytare på remotesladden mellan huvudenheten och slutsteg, försök hitta en strömbrytare som kanske kan kopplas in med lägena 0, 1, 2 och 1+2 eller dylikt. ev använda två strömbrytare.

Tänkte använda mig av en sådan här till varje steg
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … kyddslock/

7 277 Inlägg
5 maj 2011
Niklas1983 skrev:
328E36CAB skrev:

Det fungerar utmärkt.

147 Inlägg
5 maj 2011
Brains skrev:
Niklas1983 skrev:
328E36CAB skrev:

Det fungerar utmärkt.

Bra det funderar dock på att sätta texten Danger på dom hehe

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 maj 2011
Memoria skrev:
M_icke_ skrev:
Mangoo92 skrev:

Och en liten fråga till.

MVH Mange

Jag har en tilläggsfråga:

Hur undviker man att spela under avstämningsfrekvensen?

Subsonicfilter ställt strax runt avstämningsfrekvrensen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
kast skrev:
Det pratas mycket här om "fasfel", det är något som jag skulle vilja veta mer om.
Vad är det för nåt?
Hur uppstår det?
Är det dåligt?
osv.

Fasfel är när t.ex. två element som spelar i samma frekvensområde (t.ex. två mellanregister) spelar i "otakt" med varandra, det ena slår utåt när det andra slår inåt, då tar dom ut varanda och trycker försvinner. Enkelt förklarat. Samma sak kan uppstå med en portad baslåda om man har otur och monterar port och bas åt olika håll/långt ifrån varandra, då kan vissa frekvenser "försvinna".

Anters skrev:
Har en fråga angående på vilka sätt högtalare kan gå sönder?
Har en JBL GTO 6,5" koaxial högtalare som börjat skråla, sen ser helt okej ut (lite dammig bara) och har varit inkopplad på ett JBL steg med 4x35W ut RMS, 350W max tot. Så att den skulle ha blivit sprängd av slutstegets uteffekt tycker jag vore skumt då högtalaren är gjord för 5-125W.

Det är snarare så att du försötör högtalare med för klen förstärkare än med för kraftig då du riskerar att skicka ut en klippt signal, eller så har det helt enkelt bara kommit in skit vid talspolen (i den lilla glipan som är mellan mellanregisterkonen och pinnen för diskanten).

NisAndersson skrev:
Har en fråga om hur skall jag koppla om jag har 6" midbas i dörrarna, skall jag då dra den kabeln till förstärkaren som finns i bakluckan? Eller finns det några "små" förstärkare som man kan gömma undan någonstans i framändan av bilen?

Eller hur skall man gör om man köper 2st. förstärkare och ska koppla dessa till batteriet, så vad skall man se på för batteri till bilen? Har inte kommit fram till vilken förstärkare det blir men eftersom jag tänkt på att köpa en Alpine Type-R 12" så kommer förstärkaren måsta vara 500 eller 600w om jag kommer ihåg rätt.

Det finns små förstärkare som går att gömma på annat ställe än i skuffen ja. I den lägre prisklassen har du t.ex. Zachry K475 & µ-Dimension El-mini4, går man upp en bit i kvalité och pris så finns t.ex. Alpine PDX-F4 & JL Audio XD400/4.

Gällande batterirekommendation så brukar man säga ett bra batteri per 1000Wrms slutstegseffekt. Men börja med att se över ditt befintliga batteri och byt vid behov, passa även på och byt jordkabeln till det samt se över laddkablaget från generatorn.

Niklas1983 skrev:
Har en liten fundering IGEN smile
Jag ska ju instaler att gäng högtalare i bilen och har kommit fram till att jag vill montera in två steg i bilen till men jag skulle vilja ha på något sätt så att jag kan sätta på och stänga av dom som jag själv vill.
Så min fundering är det om jag kan koppla dit så kallade killerswitchar till remoten och använda strömbrytarna som en on/off knapp utan att stegen tar skada?

Du kan även koppla strömbrytaren mellan batteriets pluspol (med en säkring på kabel) och stegets remote, remoten ger nämligen 12V vid påslag så det fungerar precis lika bra ifall du vill kunna styra stegen separat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
5 maj 2011
passa även på och byt jordkabeln till det samt se över laddkablaget från generatorn.

varför behöver man byta jordkabeln?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
För att den är dimensionerad för dom förbrukare som finns i bilen från fabrik, då har man inte räknat med att det ska kopplas in extra slutsteg som drar en massa ström, kabeln är alltå underdimensionerad. Går såklart även bra att behålla original och komplettera med en extra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
5 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
För att den är dimensionerad för dom förbrukare som finns i bilen från fabrik, då har man inte räknat med att det ska kopplas in extra slutsteg som drar en massa ström, kabeln är alltå underdimensionerad. Går såklart även bra att behålla original och komplettera med en extra.

jaha okej:D men kan man dra en jordkabel från slutsteget till batteriets jordpunkt?

Lobster knife fight

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
kast skrev:
Vad är det för nåt?
Hur uppstår det?
Är det dåligt?
osv.

Fasfel är när t.ex. två element som spelar i samma frekvensområde (t.ex. två mellanregister) spelar i "otakt" med varandra, det ena slår utåt när det andra slår inåt, då tar dom ut varanda och trycker försvinner. Enkelt förklarat. Samma sak kan uppstå med en portad baslåda om man har otur och monterar port och bas åt olika håll/långt ifrån varandra, då kan vissa frekvenser "försvinna".

Nu blir det överkurs men fasfel kan lätt uppstå mellan olika register med.
Väldigt vanligt mellan diskant och mellanregister då deras olika frekvensområden når örat vid olika tidpunkter då de ligger ur fas vilket oftast får diskanten att upplevas som vass, påträngande och jobbig.

Enkelt förklarat kring olika brantheter i filtren och dess påverkan ser ut så här:
6db/okt = 90 graders förskjutning
12db(okt = 180 graders förskjutning (helt fasvänt mao)
18db/okt = 270 graders förskjutning
24db 360 graders förskjutning (vilket gör att man då ofta kan ha alla element rättkopplade)

Nu är det en kraftig förenkling att säga att signalen förskjuts med 90 grader per 6/db okt i dämpningen, men i grova drag stämmer det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök