3978
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
huntelaar skrev:
M_icke_ skrev:

Hmm.. om jag minns rätt så sa vi till dej för ett par veckor sedan när detta senast diskuterades att de skulle gå sönder...?

Hahaha, tillåt mig att le. lol

Hehe, le så mkt du vill! det gör jag också smile basarna gick då inte sönder som jag visste ialf..

om du visste det, varför frågade du i denna tråden då?

17 Inlägg
26 maj 2011
Hej alla sak kunniga!

Jag har råkat ut för en väldigt underligt fel, men innan jag börjar med felet så kan jag säga hur bil ljudet är kopplat:

samtliga högtalare är kopplade direkt till stereo enheten och har även en baslåda med slutsteg inkopplat.

nå, till problemet. baslådan började låta underligt, den tjöt i takt med att motorn varvades ( som om jag hade en extra motor i bagageluckan ), så jag stängde av bilden och tittade till alla kontakter startade upp bilen igen och samma fenomen fortsätter, när jag då lyssnar på basen och finular så slutar alla andra högtalare att fungera, dock pumpar baslådan vidare till musiken med sitt underliga extra ljud.

jag har provat att byta till en annan stereo men inget ljud i högtalarna, allt kablage till stereon verkar vara hela och korrekt ikopplade.

så min fråga är vad fasiken har hänt?

3 187 Inlägg
26 maj 2011
phillswe skrev:
Hej alla sak kunniga!

Jag har råkat ut för en väldigt underligt fel, men innan jag börjar med felet så kan jag säga hur bil ljudet är kopplat:

samtliga högtalare är kopplade direkt till stereo enheten och har även en baslåda med slutsteg inkopplat.

nå, till problemet. baslådan började låta underligt, den tjöt i takt med att motorn varvades ( som om jag hade en extra motor i bagageluckan ), så jag stängde av bilden och tittade till alla kontakter startade upp bilen igen och samma fenomen fortsätter, när jag då lyssnar på basen och finular så slutar alla andra högtalare att fungera, dock pumpar baslådan vidare till musiken med sitt underliga extra ljud.

jag har provat att byta till en annan stereo men inget ljud i högtalarna, allt kablage till stereon verkar vara hela och korrekt ikopplade.

så min fråga är vad fasiken har hänt?

ljudet i basen är troligtvis bränd signal jord på stereon, detta uppkommer när man har jordat steget dåligt.
att det inte kommer något ljud i högtalarna låter som kortis någons stans.

17 Inlägg
26 maj 2011
big-jepp skrev:
ljudet i basen är troligtvis bränd signal jord på stereon, detta uppkommer när man har jordat steget dåligt.
att det inte kommer något ljud i högtalarna låter som kortis någons stans.

får kolla jordningen på slutsteget... menar du att övriga högtalare är helt körda eller?

EDIT:

var nere och körde en test högtalare direkt bakom stereon och det fungerade! men när jag provade samma högtalare i kabelslutet i dörren fungerade det inte (!) ja ni, fundersam blir man...

ang baslådan/slutsteget verkar allt vara rätt kopplat, hur ser man om man har en bränd signal jord? det som förbryllar mig på den punkten är att när bilen är avstängd låter basen perfekt och när man väl startar bilen får man igång den där "extra motorn " i baslådan...

HJÄLP!
Senast redigerat av phillswe (27 maj 2011)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 maj 2011
phillswe skrev:
det som förbryllar mig på den punkten är att när bilen är avstängd låter basen perfekt och när man väl startar bilen får man igång den där "extra motorn " i baslådan...

HJÄLP!

Bränd signaljord.. SÖK på ämnet då det har tagits upp sjuttioelva gånger.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

438 Inlägg
27 maj 2011
Finns det något sätt att räkna ut hur många liter en bashögtalare behöver? Jag har sökt som fan nu, men finns ingenstans (Pyramid Phase III)

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2011
Om tillverkaren inte har angett någon lämplig volym så finns det program att räkna ut med, men då måste man ha tillgång till en del av basens parmetrar (Vas, Fs & Ts), ska man sen ha en portad låda så är det bra att även veta effekttålighet, xmax och Sd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

908 Inlägg
27 maj 2011
big-jepp skrev:
Emiiilz skrev:
huntelaar skrev:

Hahaha, tillåt mig att le. lol

Hehe, le så mkt du vill! det gör jag också smile basarna gick då inte sönder som jag visste ialf..

Finns väl fler saker som kan gå sönder än basarna?

3 187 Inlägg
27 maj 2011
Emiiilz skrev:
big-jepp skrev:
Emiiilz skrev:

och det gjorde de ju, precis som dom flesta sa, varför fråga och sen skita i svaren? då kan man lika gärna koppla in det direkt så lär man märka om det håller eller ej.

908 Inlägg
27 maj 2011
big-jepp skrev:
Emiiilz skrev:
big-jepp skrev:

och det gjorde de ju, precis som dom flesta sa, varför fråga och sen skita i svaren? då kan man lika gärna koppla in det direkt så lär man märka om det håller eller ej.

Fan vad du är grinig jämnt neutral
Det hade hållt om jag inte kopplade på min 4dje bas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2011
Eller om du kopplat rätt (seriekoppla dom parvis och sen parallellkoppla paren) elle gjort som rekommenderat och låtit bli att koppla in dom alls.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

438 Inlägg
27 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Om tillverkaren inte har angett någon lämplig volym så finns det program att räkna ut med, men då måste man ha tillgång till en del av basens parmetrar (Vas, Fs & Ts), ska man sen ha en portad låda så är det bra att även veta effekttålighet, xmax och Sd.

Okej! Alltså jag såg en liknande bas fast med orange kant. Det har inte jag men ja antar att den är liknande å där var det 60 liter som gällde. Att räkna ut md det du skrev kan jag inte tongue Vad är portad?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

21 761 Inlägg
27 maj 2011
Portad innebär basreflex, alltså det sitter ett eller flera rör i lådan. smile

Har din bas något modellnamn, dvs mera än Phase III ?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
27 maj 2011
Drönirettab skrev:
Portad innebär basreflex, alltså det sitter ett eller flera rör i lådan. smile

Har din bas något modellnamn, dvs mera än Phase III ?

Tror han Menar Pyramid Phase III

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
27 maj 2011
Jo, jag vet att den heter så, men den borde även ha ett specifikt modellnamn (tex WX85 eller så). Att bara ha "Phase III" som modellnamn säger ju ingenting om exempelvis elementstorleken, därför borde det finnas någon annan beteckning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 maj 2011)

26 Inlägg
28 maj 2011
Som nybörjare här på gageget vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Men jag provar här...
Jag har beställt ett slutsteg från DLS ett x-a40 på 280W. Har fått det rekomenderat från BRL för att kunna driva ett framsystem och en st GAS Alpha1226: 12" bas, 600W max, 300W RMS. Stämmer verkligen detta? 280w slutsteg till en GAS Alpha1226: 12" bas, 600W max, 300W RMS,  och ett framsystem låter väl lite klent?
Glad för svar!
Patrik

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 maj 2011
Ett X-A40 låter lite väl klent till den basen jam nog för att den är rätt så lättdriven men den vill nog gärna ha mer än 140Wrms iaf. Ett X-D40 vore isåfall mer lämpligt för bas och framsystem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

27 Inlägg
28 maj 2011
1. Om en bas har låt säga 1200w peak och 600wRMS så ska man alltså driva den basen med ett slutsteg som har MAX samma effekt? om slutsteget har mer effekt så går basen sönder?

2. Om man kopplar ihop två sådana basar i en låda är effekten den samma? blir det ändå samma maxeffekt på basarna eller dubblas den?

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
28 maj 2011
Man måste nödvändigtvis inte ha samma RMS-effekt på slutsteget som basens RMS-efekt, men det är ingen nackdel om stegets RMS effekt ligger på samma eller litegrann högre. Basen går inte automatiskt sönder ifall steget kan ge ut mer effekt än vad basen tål, det är ju handhavaren av stereon som bestämmer hur mycket steget ska ge ut med hjälp av volymkontrollen.

Som nybörjare är det förstås inte lätt att veta vilka slutsteg som har bra ljudkvalitet och verkligen ger ut den effekt som specifikationen anger, då kan man ofta utgå ifrån det jag skrev i första raden. Dock får man komma ihåg, som det även nämns i flera trådar, att man inte ska stirra sig blind på effektangivelserna hos stegen. smile

Det finns en tråd där många bra råd är samlade, kika där: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

När två likadana basar kopplas ihop så fördubblas effekttåligheten, stämmer.
Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2011)

27 Inlägg
28 maj 2011
ok, har kikat lite på den tråden. smile
men så om man har ett steg som ger ut 1x2400wRMS i 2ohm och två basar med 600wRMS per bas, så blir det ju 1200wRMS sammanlagt, men slutsteget levererar ju dubbelt så mycket. dock så beror det kanske på hur många ohm basarna är?

Sök