4010
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 maj 2011
FraesandeFaran skrev:
ChriZtoffer skrev:
I en kombi bör du ha lådan vänd bakåt, annars kan det bli knas. Du ska INTE hålla på och bland basar med olika talspolar.

Okey kanoners!
Hur är det med skiljereläet när man vill driva stegen med ett eget batteri?
Och vilket sätt ska man använda sig av när man räknar ut hur mycket ett system drar, och därefter hur stort batteri man kommer behöva?

Om du vill separera batterierna med motorn av så är det skiljerelä som gäller, kostar inte så mycket men är väldigt bra att ha om man ska stå med motorn av och spela en del. Man brukar som generell rekommendation säga ett bra batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, mer skadar såklart inte men det är en bra generell rekommendation att gå efter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
29 maj 2011
tujbo skrev:
Vad sitter den i för låda?

En Bassworx portad låda, tror den ska ligga kring 54 liter och slotportad. :o
Senast redigerat av Emppu_R (29 maj 2011)

Bilar utan turbo suger..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
30 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Om du bygger i plast så är det väl bara att hälla i vatten och kolla hur många liter du får i? smile Alternativt frigolit.

Smaart big_smile tack för tipset haha. kör nog på frigolit smile

81 Inlägg
30 maj 2011
Är Lanzar Max Pro 12" något att ha?

Edit:
Lägger till några frågor
Kommer ett Kenwood KAC-7251 slutsteg kunna driva den?
460 watts RMS x 1 bridged output at 4 ohms

Hur ska jag koppla för att få 4 ohm?
Det är dubbla talspolar i högtalaren.

Lådan är byggd på detta sättet(sett uppifrån)
http://i54.tinypic.com/1zl3puf.jpg
Tänkte även bygga in ett rör som går upp i hatthyllan så jag får in bas i kupén.
Detta för att jag ska slippa vrida upp volymen så jävla högt att jag bränner basar(Orsaken varför jag köper nytt)
Kan man då sätta röret ovanpå lådan? Som det är nu så ser man högtalaren om man öppnar kofferten.

Svara gärna med ett svar som en total nybörjare på ljud kan förstå smile
Jag är INTE ute efter högsta möjliga prestanda!
Senast redigerat av xLas (30 maj 2011)

181 Inlägg
30 maj 2011
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.
De brukar alltså vara såhär: +- +- så ta ett av paren smile
Ursäkta för lite morgonsluddrigt inlägg smile

Mvh Emil

Bilar utan turbo suger..

81 Inlägg
30 maj 2011
Emppu_R skrev:
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.
De brukar alltså vara såhär: +- +- så ta ett av paren smile
Ursäkta för lite morgonsluddrigt inlägg smile

Mvh Emil

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Image … XP124D.jpg

Dessa är det, så jag ska bara använda ett utav uttagen och inte plus på ena och minus på andra?

Steget då, samma där? För som jag har haft det med förra basen så har min kusin kopplat minus på ena och plus på andra då det är 2 uttag.

Tack för svar, spelar ingen roll om det är ett luddigt svar smile

181 Inlägg
30 maj 2011
Jo om du ska ha en bas så ska du använda ett av uttagen, Steget ska det stå på hur man ska brygga typ sådär http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfiel … -i_dg.jpeg Men kom ihåg att inte ha på 2 ohm för steget var inte stabilt i det smile

Bilar utan turbo suger..

CNC-fräsare
117 Inlägg
30 maj 2011
Ska till o svarva "förstärknings-ringar" till 6.5or och 5.25or i aluminium.
Räcker 12mm i tjocklek? Och har heller inga högtalare att mäta på, så jag hoppades att någon vet avstånden mellan skruvhålen på både 6.5or & 5.25or..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2011
FraesandeFaran skrev:
Ska till o svarva "förstärknings-ringar" till 6.5or och 5.25or i aluminium.
Räcker 12mm i tjocklek? Och har heller inga högtalare att mäta på, så jag hoppades att någon vet avstånden mellan skruvhålen på både 6.5or & 5.25or..

Med alu eller rostfritt räcker det med 4-8mm beroende på element.

Om du vet vilka högtalare du skall ha så kan man få fram datablad med alla mått från tillverkaren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

81 Inlägg
30 maj 2011
Emppu_R skrev:
Jo om du ska ha en bas så ska du använda ett av uttagen, Steget ska det stå på hur man ska brygga typ sådär http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfiel … -i_dg.jpeg Men kom ihåg att inte ha på 2 ohm för steget var inte stabilt i det smile

Ah, se där smile
För att ha allting klart för mig: Om jag kopplar där det står bridged så kör steget i 4 ohm?

Då är den delen glasklar, nu är det bara den där porten som ska upp i hatthyllan, går det bra att sätta porten på ovansidan? Har läst någonstans att man helst ska ha porten antingen på samma sida som basen eller på motsatt sida?

181 Inlägg
30 maj 2011
Jo man kan väl säga så smile

Bilar utan turbo suger..

142 Inlägg
30 maj 2011
jag har en liten fråga smile vars är gränsen på ett steg då "det blir FÖR varmt"? smile

MVH Erik

81 Inlägg
30 maj 2011
Emppu_R skrev:

Då har steget varit bryggat när jag hade min Orion Cobalt(äldre modell) som ligger på 200W/500W max medans steget tryckte ut 460WRMS.
Kan det ha varit en bidragande orsak till varför den jäkeln brann opp? tongue

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 maj 2011
xLas skrev:
Emppu_R skrev:

Då har steget varit bryggat när jag hade min Orion Cobalt(äldre modell) som ligger på 200W/500W max medans steget tryckte ut 460WRMS.

Nej.. SBS.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

81 Inlägg
30 maj 2011
Tokken skrev:
xLas skrev:
Emppu_R skrev:

Nej.. SBS.

Finns ingen anledning att vara spydig.
Detta är trots allt "Våga Fråga" tråden där man ska slippa idioter som dumförklarar en ovetande för en fråga som kan vara uppenbar för andra.
Istället för att vara en surpuppa så kan man ju iallafall försöka säga lite kort vad som kan ha orsakat det.
Jag vet att jag vred upp volymen lite väl mycket under lite för lång tid(basen dog då jag rullade in på gården igen.) men nu frågade jag om det kunde vara en BIDRAGANDE orsak till varför det hände, jag menar, en bas dör väl inte av sig själv om man inte skickar på för hög effekt?

Det är ju jävligt kul att möta sånt folk när man är rookie inom ämnet, man blir ju verkligen taggad att forsätta försöka lära sig..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 maj 2011
xLas skrev:
Tokken skrev:
xLas skrev:

Nej.. SBS.

Detta är trots allt "Våga Fråga" tråden där man ska slippa idioter som dumförklarar en ovetande för en fråga som kan vara uppenbar för andra.
Istället för att vara en surpuppa så kan man ju iallafall försöka säga lite kort vad som kan ha orsakat det.
Jag vet att jag vred upp volymen lite väl mycket under lite för lång tid(basen dog då jag rullade in på gården igen.) men nu frågade jag om det kunde vara en BIDRAGANDE orsak till varför det hände, jag menar, en bas dör väl inte av sig själv om man inte skickar på för hög effekt?

Det är ju jävligt kul att möta sånt folk när man är rookie inom ämnet, man blir ju verkligen taggad att forsätta försöka lära sig..

Ge sig en skvätt! Hade du varit klok hade du sökt på ämnet och snabbt lärt dig att basar som brinner upp oftast brinner upp av för LITE effekt.. och DISTORTION dödar basar, och steget distar inte på egen hand.
Alltså.. SBS och inte mycket annat.

Det finns ett väldigt nytt inlägg gjort av Lonefox som diskuterar just det här med distorion.

Det har tagits upp rätt många gånger och jag säger en gång för alla, Distortion dödar basar

Du har antagligen varit för frisk med volymen och pressat steget över sin förmåga och tryckt i den likspänning.. inte basens fel och inte stegets fel heller, och nej det är 9 gånger av 10 inte en bidragande
orsak med för mycket effekt.

Men fråga bör man absolut göra men det var bland det första jag fick lära mig, oftast den hårda vägen.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

142 Inlägg
30 maj 2011
xLas skrev:
Tokken skrev:
xLas skrev:

Nej.. SBS.

kanske dålig signal till basen ? smile då gainen kanske inte var ställd för den volymen? bara en gissning smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
xLas skrev:
Tokken skrev:

Nej.. SBS.

kanske dålig signal till basen ? smile då gainen kanske inte var ställd för den volymen? bara en gissning smile

Nja.. gainen KAN vara felställd och skickar på så vis ut distad signal i stort sett redan från start men då låter
det pannkaka också.
Sätter alla mina pengar på "volymmissbruk" så att säga.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

142 Inlägg
30 maj 2011
Tokken skrev:
erko4 skrev:
xLas skrev:

Nja.. gainen KAN vara felställd och skickar på så vis ut distad signal i stort sett redan från start men då låter
det pannkaka också.
Sätter alla mina pengar på "volymmissbruk" så att säga.

sant sant.. du en liten fråga som aldrig blev besvarad. hur varmt kan ett steg bli innan det börja ta skada? och vilka nackdelar blir det om de blir för varmt ?smile

3 466 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
xLas skrev:
Tokken skrev:

Nej.. SBS.

Gainen är ju enbart en känslighetsmatchning, alltså hur mycket steget förstärker i förhållande till insignal.
Distorsion får du i vilket fall som helst om du skruvar upp för högt...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök