3688
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
Tokken skrev:
erko4 skrev:

kanske dålig signal till basen ? smile då gainen kanske inte var ställd för den volymen? bara en gissning smile

Nja.. gainen KAN vara felställd och skickar på så vis ut distad signal i stort sett redan från start men då låter
det pannkaka också.
Sätter alla mina pengar på "volymmissbruk" så att säga.

sant sant.. du en liten fråga som aldrig blev besvarad. hur varmt kan ett steg bli innan det börja ta skada? och vilka nackdelar blir det om de blir för varmt ?smile

När stegen blir för varma "brukar" dom gå i protect, en inbyggd skyddskrets som slår ifrån när tempen blir för hög.
Vad som kan hända i värsta fall är att trissorna brinner upp helt enkelt, men upp mot 80-85 grader vet jag att vissa steg klarar av utan att protestera.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

142 Inlägg
30 maj 2011
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:
xLas skrev:

Finns ingen anledning att vara spydig.
Detta är trots allt "Våga Fråga" tråden där man ska slippa idioter som dumförklarar en ovetande för en fråga som kan vara uppenbar för andra.
Istället för att vara en surpuppa så kan man ju iallafall försöka säga lite kort vad som kan ha orsakat det.
Jag vet att jag vred upp volymen lite väl mycket under lite för lång tid(basen dog då jag rullade in på gården igen.) men nu frågade jag om det kunde vara en BIDRAGANDE orsak till varför det hände, jag menar, en bas dör väl inte av sig själv om man inte skickar på för hög effekt?

Det är ju jävligt kul att möta sånt folk när man är rookie inom ämnet, man blir ju verkligen taggad att forsätta försöka lära sig..

kanske dålig signal till basen ? smile då gainen kanske inte var ställd för den volymen? bara en gissning smile

Gainen är ju enbart en känslighetsmatchning, alltså hur mycket steget förstärker i förhållande till insignal.
Distorsion får du i vilket fall som helst om du skruvar upp för högt...

jaha det är så den funkar. är ganska ny inom ljud. man då lärde jag mig något nytt smile

3 466 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
Tokken skrev:
erko4 skrev:

Nja.. gainen KAN vara felställd och skickar på så vis ut distad signal i stort sett redan från start men då låter
det pannkaka också.

sant sant.. du en liten fråga som aldrig blev besvarad. hur varmt kan ett steg bli innan det börja ta skada? och vilka nackdelar blir det om de blir för varmt ?smile

Många klass A/B-steg som jag tror detta handlar om kan bli stekheta innan dom når rätt arbetstemp, det är också då dom låter som bäst.

Är steget rätt installerat, alltså både sitter monterat på ett bra sätt och är kopplat rätt så ska man inte behöva vara rädd för överhettning. Om det inte är ngt fel på steget sedan innan då.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

142 Inlägg
30 maj 2011
Tokken skrev:
erko4 skrev:
Tokken skrev:

det pannkaka också.

När stegen blir för varma "brukar" dom gå i protect, en inbyggd skyddskrets som slår ifrån när tempen blir för hög.
Vad som kan hända i värsta fall är att trissorna brinner upp helt enkelt, men upp mot 80-85 grader vet jag att vissa steg klarar av utan att protestera.

okej då vet jag smile tackar för svar smile

142 Inlägg
30 maj 2011
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:
Tokken skrev:

det pannkaka också.

Många klass A/B-steg som jag tror detta handlar om kan bli stekheta innan dom når rätt arbetstemp, det är också då dom låter som bäst.

Är steget rätt installerat, alltså både sitter monterat på ett bra sätt och är kopplat rätt så ska man inte behöva vara rädd för överhettning. Om det inte är ngt fel på steget sedan innan då.

nääe faktiskt ett D steg. och det ska väl ha mindre varma steg va? näe men jag tänkte fråga ialla fall så man vet om d nu börja gå upp mot 60* så gör det ingenting smile

142 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:

nääe faktiskt ett D steg. och det ska väl ha mindre varma steg va? näe men jag tänkte fråga ialla fall så man vet om d nu börja gå upp mot 60* så gör det ingenting smile

juste en fråga till, spelade ganska högt idag och då märkte jag hur låten börja bli mörkare? ungefär som om basen tog över själva låten. då sångaren ändrade sin röst och blev bara skit ljud i högtalarna. och det ha ju inte hänt förr. men kan det vara att det blir för lite ström?

3 466 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
erko4 skrev:
M_icke_ skrev:

juste en fråga till, spelade ganska högt idag och då märkte jag hur låten börja bli mörkare? ungefär som om basen tog över själva låten. då sångaren ändrade sin röst och blev bara skit ljud i högtalarna. och det ha ju inte hänt förr. men kan det vara att det blir för lite ström?

Menar du att framhögtalarna lät illa när det blev "mörkare"ljud? Låter som att du har delningsfrekbvensen på framsystemet för lågt.. Driver du dom på steg?

142 Inlägg
30 maj 2011
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:
erko4 skrev:

Menar du att framhögtalarna lät illa när det blev "mörkare"ljud? Låter som att du har delningsfrekbvensen på framsystemet för lågt.. Driver du dom på steg?

ja framhögtalarna smile nej inte än. det sitter orginal just nu men jag ska köpa nya och sätta dom på steg snart då jag får pengar efter sommaren smile

asså inte när det blev mörkare ljud. det blir automatiskt mörkare ljud när jag spelar högt. och när jag sänker så blir det normal röst igen smile
Senast redigerat av erko4 (30 maj 2011)

3 466 Inlägg
30 maj 2011
erko4 skrev:
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:

ja framhögtalarna smile nej inte än. det sitter orginal just nu men jag ska köpa nya och sätta dom på steg snart då jag får pengar efter sommaren smile

asså inte när det blev mörkare ljud. det blir automatiskt mörkare ljud när jag spelar högt. och när jag sänker så blir det normal röst igen smile

Tycker de låter som att stereons förstärkare helt enkelt inte orkar driva på mer bara.. blir bättre med steg wink

81 Inlägg
30 maj 2011
Tokken skrev:
Ge sig en skvätt! Hade du varit klok hade du sökt på ämnet och snabbt lärt dig att basar som brinner upp oftast brinner upp av för LITE effekt.. och DISTORTION dödar basar, och steget distar inte på egen hand.
Alltså.. SBS och inte mycket annat.

Det finns ett väldigt nytt inlägg gjort av Lonefox som diskuterar just det här med distorion.

Det har tagits upp rätt många gånger och jag säger en gång för alla, Distortion dödar basar

Du har antagligen varit för frisk med volymen och pressat steget över sin förmåga och tryckt i den likspänning.. inte basens fel och inte stegets fel heller, och nej det är 9 gånger av 10 inte en bidragande
orsak med för mycket effekt.

Men fråga bör man absolut göra men det var bland det första jag fick lära mig, oftast den hårda vägen.

TACK!
Var det så svårt?

Du verkar tro att jag vet varenda lilla begrepp inom ljud, vilket jag INTE gör.
Jag har sökt inom ämnet men inte hittat något begripligt, men tack vare DIG så vet jag nu vad som orsakade haveriet.
Det är min kusin som har ställt in steget åt mig då jag är helt grön då det gäller ljud, kollade nu vad input sensitivity stod på och den var på 1 på skalan 5 - 0.3(varav 5 är lägst) så jag antar att den var väldigt högt inställd, sedan steget ställdes in så ändrade jag så 6x9orna går på främre och fadeade så jag kunde vrida upp volymen mer utan att 6x9orna låter illa(sitter i hatthyllan utan någon låda så basen gjorde att 6x9orna fladdrade och lät illa), grymt tänkte jag då jag fick mer bas i bilen.

Nåja, jag fick lära mig den hårda vägen.

Ingen har dock svarat på hur jag ska göra med porten?
Senast redigerat av xLas (30 maj 2011)

Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2011
En sak är helt j*vla sanslös... detta är en "våga fråga"-tråd...o så sitter folk o är "uppkäftiga" med att bara ge kommentarer i stil med "SBS"...hur F*EN! ska folk "våga fråga", när de bara förlöjligas o dumförklaras?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 maj 2011
it_mutt skrev:
En sak är helt j*vla sanslös... detta är en "våga fråga"-tråd...o så sitter folk o är "uppkäftiga" med att bara ge kommentarer i stil med "SBS"...hur F*EN! ska folk "våga fråga", när de bara förlöjligas o dumförklaras?!

Tummen upp (Y). Låt den/dom som gjort tråden svara om ni ska vara uppkäftiga.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 maj 2011
it_mutt skrev:

Det är inte uppkäftigt.. ETT RENT KONSTATERANDE!

Vet du huuuuur många gånger just diskutionen om varför basar går sönder och slutstegeffektens vara och inte vara varit uppe på tapeten? Problemet med våga fråga tråden är att den är så sablans lång.

Skulle inte heller orka läsa igenom den i sök på ett vagt svar på en enkel fråga, men just denna fråga om
just varför basar går sönder har nötts och blötts så många gånger..

Jag förlöjligar ingen och inget MEN saken är den att.. åter igen.. DISTORTION DÖDAR BASAR.. För sjuttioelfte gången.

.. och som jag sagt tidigare.. Basar dör inte av sig själv, steg distar inte och eldar basar på egen hand heller.

.. det är många gånger (läs 9,999 gånger av 10) SBS eller skit bakom spakarna. Been there Done that!

Jag har varit där förut själv och fick lära mig på det hårda sättet, enda sättet man verkligen LÄR sig.

Så SBS har vi alla råkat ut för mer än EN gång.

Jag lämnar ofta korta svar när det är relativt LÄTT att ta reda på orsaken på egen hand.
LÄR er!

Edit: SBS är fruktansvärt vanligt och INGET man behöver pluta med underläppen åt, vi har alla varit där
och är fullt normalt.. Så jag föraktar ingen och fölöjligar ingen med att säga SBS.
MEN det är en liten utmaning också att faktiskt ta reda på VARFÖR på egen hand, är inte svårt att luska ut.
Senast redigerat av Tokken (30 maj 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2011
Tokken skrev:
it_mutt skrev:

Vet du huuuuur många gånger just diskutionen om varför basar går sönder och slutstegeffektens vara och inte vara varit uppe på tapeten? Problemet med våga fråga tråden är att den är så sablans lång.

Skulle inte heller orka läsa igenom den i sök på ett vagt svar på en enkel fråga, men just denna fråga om

Jag förlöjligar ingen och inget MEN saken är den att.. åter igen.. DISTORTION DÖDAR BASAR.. För sjuttioelfte gången.

.. och som jag sagt tidigare.. Basar dör inte av sig själv, steg distar inte och eldar basar på egen hand heller.

.. det är många gånger (läs 9,999 gånger av 10) SBS eller skit bakom spakarna. Been there Done that!

Jag har varit där förut själv och fick lära mig på det hårda sättet, enda sättet man verkligen LÄR sig.

Jag lämnar ofta korta svar när det är relativt LÄTT att ta reda på orsaken på egen hand.
LÄR er!

Edit: SBS är fruktansvärt vanligt och INGET man behöver pluta med underläppen åt, vi har alla varit där
och är fullt normalt.. Så jag föraktar ingen och fölöjligar ingen med att säga SBS.
MEN det är en liten utmaning också att faktiskt ta reda på VARFÖR på egen hand, är inte svårt att luska ut.

Absolut, vi förväntar oss verkligen att folk ska plöja igenom 300+ sidor, men det går inte (precis som du säger, för ingen ORKAR plöja igenom 300+ sidor)

Jag syftade inte på någon specifik här, så det är ingen "enskild" som behöver ta åt sig, däremot var det mer lite den generella inställningen.

Jag är också fullt medveten om att sbs är säkerligen det vanligaste felet, men det är knappast ett uppmuntrande svar, speciellt inte om någon som är HELT grön frågar, o mycket väl kan tolka svaret som "you f*cked up, dumbass".

Det jag menar är väl mest att LITE mer ödmjukhet, inte bara här, utan i många andra trådar också för den delen, rent generellt, skulle kanske ingen dö av.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
30 maj 2011
så SBS = Skit Bakom Spakarna? har alltid undrat va de betydde:P

Lobster knife fight

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2011
Jeqpe skrev:
så SBS = Skit Bakom Spakarna? har alltid undrat va de betydde:P

Skit Bakom Spakarna
Skit Bakom Styret
Skit Bakom Skärmen
Osv osv osv.

Allt beroende på sammanhang wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
30 maj 2011
gött tack big_smile

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2011
Emppu_R skrev:
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.
De brukar alltså vara såhär: +- +- så ta ett av paren smile
Ursäkta för lite morgonsluddrigt inlägg smile

Mvh Emil

Fel svar, rätt svar är att det går inte på något vettigt sätt. Båda spolarna SKA användas, annars stämmer inte basens parametrar.

Ang. porten sen, nej bara en port upp i hatthyllan blir inte bra, bygg en bandpasslåda istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
30 maj 2011
it_mutt skrev:
Tokken skrev:
it_mutt skrev:

LÄR er!

Absolut, vi förväntar oss verkligen att folk ska plöja igenom 300+ sidor, men det går inte (precis som du säger, för ingen ORKAR plöja igenom 300+ sidor)

Jag syftade inte på någon specifik här, så det är ingen "enskild" som behöver ta åt sig, däremot var det mer lite den generella inställningen.

Jag är också fullt medveten om att sbs är säkerligen det vanligaste felet, men det är knappast ett uppmuntrande svar, speciellt inte om någon som är HELT grön frågar, o mycket väl kan tolka svaret som "you f*cked up, dumbass".

Det jag menar är väl mest att LITE mer ödmjukhet, inte bara här, utan i många andra trådar också för den delen, rent generellt, skulle kanske ingen dö av.

nu måste jag lägga mig i lite.

jag har svarat i denna tråden ett antal ggr å de har OFTA uppträffat samma sak..

man ger folk svar på deras frågor men ändå så gör dom inte som man säger å sen klagar dom när saker pajjar.

då blir man less å kan uppfatttas som dryg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

81 Inlägg
30 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Emppu_R skrev:
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.
De brukar alltså vara såhär: +- +- så ta ett av paren smile
Ursäkta för lite morgonsluddrigt inlägg smile

Mvh Emil

Fel svar, rätt svar är att det går inte på något vettigt sätt. Båda spolarna SKA användas, annars stämmer inte basens parametrar.

Ang. porten sen, nej bara en port upp i hatthyllan blir inte bra, bygg en bandpasslåda istället.

http://i55.tinypic.com/dzihk2.jpg

Går det att göra så? Har ont om utrymme i skuffen och tror det där skulle vara bästa lösningen.
Hur räknar jag ut mått på lådan för basen osv?
Försökte själv med olika kalkylatorer men jag fick endast huvudvärk..

Fs: 40Hz, Qms:5.0, Qes: 0.90, Qts: 0.75, SPL: 84(dB), Vas: 5.204(Cuft)
Mounting Depth: 5.76"

Från tillverkarens hemsida.

Sök