3675
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

750 Inlägg
14 juni 2011
Tjena, ska jorda 2 steg och mina batterier på samma ställe hade jag tänkt men nu till mitt problem, bulten är så pass stor att endast en 50mm2 kabelsko går på, och jag har en mindre kabelsko till mitt framsystem steg, vad kan jag göra? Borra upp hålet ?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2011
Ja antingen så borrar du upp hålet eller så använder du ett distributionsblock dit du drar en 50mm2 kabel från jordpunkten, från blocket kan du sen dra mindre kablar till stegen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

750 Inlägg
14 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja antingen så borrar du upp hålet eller så använder du ett distributionsblock dit du drar en 50mm2 kabel från jordpunkten, från blocket kan du sen dra mindre kablar till stegen. smile

Aha okej då prövar jag att borra, visste inte ens att man kunde byta kabel så men jorden, fick för mig att det inte är bra men
Tack iallafall för tipset smile

Dцьstэp

954 Inlägg
15 juni 2011
hej hej ja har nyss bggt en vägg på 500 liter ska ha 2 aq 18" i o porten har en cm2 på 1395 cm2 men vet inte vad ja ska ha för längd på portfan vill ha en 35 hz hur lång ska den va??   tack på förhand big_smile

750 Inlägg
15 juni 2011
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde smile

Dцьstэp

219 Inlägg
16 juni 2011
Sydeken skrev:
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde smile

bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe wink rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
16 juni 2011

Har som ett problem, basen börjar slå sådär av sig själv(även utan musik) när man höjer på "gainen" om man kan säga så, så jag vet inte riktigt, vad är det för fel? Signal jord? Jord? Lågnivån? Vet också att basen slår med tomgången, men det är bara på den här bilen. Tacksam för svar!

Mvh. Emil

Bilar utan turbo suger..

908 Inlägg
16 juni 2011
Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret? smile
har provat och värmt lite lätt utan något resultat!

102 Inlägg
16 juni 2011
Emiiilz skrev:
Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret? smile

Testa att skära emellan skarvarna med ett rakblad.

3 187 Inlägg
16 juni 2011
Emppu_R skrev:

Har som ett problem, basen börjar slå sådär av sig själv(även utan musik) när man höjer på "gainen" om man kan säga så, så jag vet inte riktigt, vad är det för fel? Signal jord? Jord? Lågnivån? Vet också att basen slår med tomgången, men det är bara på den här bilen. Tacksam för svar!

Mvh. Emil

låter som jord fel, då kan även signaljorden vara gången.
vart har du jordat?

har du testat att felsöka någonting själv?

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
16 juni 2011
Jorden ska då vara bra jordat men kan testa ta något bättre ställe men den har fungerat tidigare i bilen, men vi ser ju! smile hur kollar man signal jorden då?

Bilar utan turbo suger..

908 Inlägg
16 juni 2011
monki89 skrev:
Emiiilz skrev:

Testa att skära emellan skarvarna med ett rakblad.

Ska försöka, tror dock det blir svårt. men värt ett försök!

3 466 Inlägg
16 juni 2011
McTw1st skrev:
Sydeken skrev:

bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe wink rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^

NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).

Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...
Senast redigerat av M_icke_ (16 juni 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

102 Inlägg
16 juni 2011
M_icke_ skrev:
McTw1st skrev:
Sydeken skrev:

NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).

Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...

Och andra sidan skadar det väl aldrig att ha "för mycket" kabelarea?

16 197 Inlägg
16 juni 2011
M_icke_ skrev:
McTw1st skrev:
Sydeken skrev:

varför skulle de inte gå att jorda i bajlan?

har gjort de på massor me bilar.   borrat ett 8,5 mm rakt igenom,slipat plåtrent,dragit fast jordkablen med en riktigt klämd ringsko men M8 bult å låsmutter sen kör man rostskydd utan på.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

750 Inlägg
16 juni 2011
M_icke_ skrev:
McTw1st skrev:
Sydeken skrev:

Jorda batteribank+ 2 st steg

Dцьstэp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2011
Varför inte jorda stegen i batteribanken istället? Helt enkelt bara dra en 50mm2 från bältesfästet till batteribanken, sen passande kabel till stegen från batteribanken.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

750 Inlägg
16 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Varför inte jorda stegen i batteribanken istället? Helt enkelt bara dra en 50mm2 från bältesfästet till batteribanken, sen passande kabel till stegen från batteribanken.

så ja jordar steget på minus, ja det är ju ett förslag det tänkte jag faktiskt inte äns på:D tack för tipset !

Dцьstэp

907 Inlägg
16 juni 2011
hur riktningskänsliga är diskanter?
funderar på att flytta mina från instrumentbrädan till dörren (uppe vid spegeln)men där kan jag inte rikta dom mot mig utan måste rikta dom in mot bilen för det är för trångt att rikta dom mot mig på förarsidan och då känns det bättre att rikta båda inåt istället funkar det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2011
Diskanten är nog det element som är mest riktiningskänsligt, men det betyder inte att du måste ha dom riktade mot dig. Vissa diskanter spelar bäst on-axis (riktade mot dig), medans andra spelar bäst off-axis (riktade åt annat håll, t.ex. mot bilens mitt eller mot andra sidan). Så prova! Går ju att ha dom lösa först och testa vinkeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök