Tjena, ska jorda 2 steg och mina batterier på samma ställe hade jag tänkt men nu till mitt problem, bulten är så pass stor att endast en 50mm2 kabelsko går på, och jag har en mindre kabelsko till mitt framsystem steg, vad kan jag göra? Borra upp hålet ?
Ja antingen så borrar du upp hålet eller så använder du ett distributionsblock dit du drar en 50mm2 kabel från jordpunkten, från blocket kan du sen dra mindre kablar till stegen.
Ja antingen så borrar du upp hålet eller så använder du ett distributionsblock dit du drar en 50mm2 kabel från jordpunkten, från blocket kan du sen dra mindre kablar till stegen.
Aha okej då prövar jag att borra, visste inte ens att man kunde byta kabel så men jorden, fick för mig att det inte är bra men Tack iallafall för tipset
hej hej ja har nyss bggt en vägg på 500 liter ska ha 2 aq 18" i o porten har en cm2 på 1395 cm2 men vet inte vad ja ska ha för längd på portfan vill ha en 35 hz hur lång ska den va?? tack på förhand
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^
Har som ett problem, basen börjar slå sådär av sig själv(även utan musik) när man höjer på "gainen" om man kan säga så, så jag vet inte riktigt, vad är det för fel? Signal jord? Jord? Lågnivån? Vet också att basen slår med tomgången, men det är bara på den här bilen. Tacksam för svar!
Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret? har provat och värmt lite lätt utan något resultat!
Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret? har provat och värmt lite lätt utan något resultat!
Testa att skära emellan skarvarna med ett rakblad.
Har som ett problem, basen börjar slå sådär av sig själv(även utan musik) när man höjer på "gainen" om man kan säga så, så jag vet inte riktigt, vad är det för fel? Signal jord? Jord? Lågnivån? Vet också att basen slår med tomgången, men det är bara på den här bilen. Tacksam för svar!
Mvh. Emil
låter som jord fel, då kan även signaljorden vara gången. vart har du jordat?
Jorden ska då vara bra jordat men kan testa ta något bättre ställe men den har fungerat tidigare i bilen, men vi ser ju! hur kollar man signal jorden då?
Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret? har provat och värmt lite lätt utan något resultat!
Testa att skära emellan skarvarna med ett rakblad.
Ska försöka, tror dock det blir svårt. men värt ett försök!
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^
NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).
Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^
NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).
Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...
Och andra sidan skadar det väl aldrig att ha "för mycket" kabelarea?
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^
NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).
Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...
varför skulle de inte gå att jorda i bajlan?
har gjort de på massor me bilar. borrat ett 8,5 mm rakt igenom,slipat plåtrent,dragit fast jordkablen med en riktigt klämd ringsko men M8 bult å låsmutter sen kör man rostskydd utan på.
Någon som är tips på bra jord punkt i min Saab 9-3 se -98, jag prövade precis bältesfästet men det blev för trångt med allt på, dvs 2 st 50mm2 kabelskor, bältesfästet, bälte . Eller om där är någon som jordat där och fått det bra så vill jag gärna vet hur ni gjorde
bara o borra hål i karrossen om du inte hittar nå ställe rekomenderat är i reservhjuls baljan ^^
NEJ! Ska de jordas bra så ska de va i BALKARNA, inte i någon tunn plåt (som det är i baljan).
Sen är jag lite fundersam på vrf du ska ha dubbla 50mm2 jord? Vad jag ser så har du en ganska ordentlig batteribank bak o den enda strömmen du ska ha dit är väll generatorladdet? Det klarar du mer än väl på en 50mm2...
Varför inte jorda stegen i batteribanken istället? Helt enkelt bara dra en 50mm2 från bältesfästet till batteribanken, sen passande kabel till stegen från batteribanken.
Varför inte jorda stegen i batteribanken istället? Helt enkelt bara dra en 50mm2 från bältesfästet till batteribanken, sen passande kabel till stegen från batteribanken.
så ja jordar steget på minus, ja det är ju ett förslag det tänkte jag faktiskt inte äns på:D tack för tipset !
hur riktningskänsliga är diskanter? funderar på att flytta mina från instrumentbrädan till dörren (uppe vid spegeln)men där kan jag inte rikta dom mot mig utan måste rikta dom in mot bilen för det är för trångt att rikta dom mot mig på förarsidan och då känns det bättre att rikta båda inåt istället funkar det?
Diskanten är nog det element som är mest riktiningskänsligt, men det betyder inte att du måste ha dom riktade mot dig. Vissa diskanter spelar bäst on-axis (riktade mot dig), medans andra spelar bäst off-axis (riktade åt annat håll, t.ex. mot bilens mitt eller mot andra sidan). Så prova! Går ju att ha dom lösa först och testa vinkeln.