2495
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

53 Inlägg
15 juli 2011
huntelaar skrev:
Färdiga lådor blir aldrig i närheten av lika bra som egenbyggda.

Hur menar du att du har problem att skaffa material? Lite skruv, spån/mdf etc. Har du ingen byggbutik i närheten?

Jo men är så sjukt dålig på att räkna, plus att har aldrig gjort det förut.
Tyckte det blev billigare med färdig :S

/Mvh

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2011
Gissla skrev:
Hej har en fråga, då det blir för krångligt för mig att skaffa material osv osv... undrar jag om det skulle gå med denna lådan: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=118
Till denna basen: Dls Mr10
Beskrivning / typ 10 " / 25 cm subwoofer

Impedans 4 ohm

Effekttålighet 180 W

Effekttålighet, max 360 W

Peak power 500 W

Frekvensområde 25 - 2000 Hz

Känslighet 86,5 dB (1W/1m)

Yttre diameter 270 mm / 10,63"

Inbyggnadsdjup 153 mm / 6,02"

Monteringshål 240 mm / 9,45"

X-max +- 9 mm / 0,35"

T/S-parametrar:

Fs 39,9 Hz

Re 3,59 Ohm

Qms 3,19

Vas 25,5 liter

Vas 0,6 Cuft

Qes 0,55

Qts 0,47

Sd 314,6 cm²

BL 11,96

Vikt 5,5 kg / 12,13 lbs

Blekingebilradio rekomenderar en sluten låda på 20l (tror ink bas) hur skulle det bli med denna färdiga som ör på 28l ex bas?

Eller om någon kan rekomendera någon annan färdig tomlåda som skulle passa bättre? smile

/Tacksam för svar!

Kompletera med en port på 3" och 22cm så har du exakt DLS rekomendation för den basen vad gäller basreflex.

Men en marinbas? Skall du ha den i bilen?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
15 juli 2011
Gissla skrev:
huntelaar skrev:
Färdiga lådor blir aldrig i närheten av lika bra som egenbyggda.

Hur menar du att du har problem att skaffa material? Lite skruv, spån/mdf etc. Har du ingen byggbutik i närheten?

Jo men är så sjukt dålig på att räkna, plus att har aldrig gjort det förut.
Tyckte det blev billigare med färdig :S

/Mvh

Det finns folk som kan räkna en låda till dig om det är så.

mvh

53 Inlägg
15 juli 2011
Lonefox skrev:
Gissla skrev:
Hej har en fråga, då det blir för krångligt för mig att skaffa material osv osv... undrar jag om det skulle gå med denna lådan: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=118

Blekingebilradio rekomenderar en sluten låda på 20l (tror ink bas) hur skulle det bli med denna färdiga som ör på 28l ex bas?

Eller om någon kan rekomendera någon annan färdig tomlåda som skulle passa bättre? smile

/Tacksam för svar!

Kompletera med en port på 3" och 22cm så har du exakt DLS rekomendation för den basen vad gäller basreflex.

Hehe ne bygger i båten smile hmm okej port säger du, hur å var skall den sättas? Hur skulle det bli med en portad låda i en båt måtro? smile

7 241 Inlägg
15 juli 2011
Gissla skrev:
Lonefox skrev:
Gissla skrev:

/Tacksam för svar!

Hehe ne bygger i båten smile hmm okej port säger du, hur å var skall den sättas? Hur skulle det bli med en portad låda i en båt måtro? smile

Ah ja det förklarar saken. Tja......brevid basen lämpligen.
Dock skulle jag likväl inte haft en lös baslåda i en båt. Jag hade gjort en fast installation i båten.

53 Inlägg
15 juli 2011
Lonefox skrev:
Gissla skrev:
Lonefox skrev:

Dock skulle jag likväl inte haft en lös baslåda i en båt. Jag hade gjort en fast installation i båten.

Tänkte skruva fast lådan i golvet om det går och få det tätt, men vad för port+rör ska man inhandla? smile

7 241 Inlägg
15 juli 2011
Gissla skrev:
Lonefox skrev:
Gissla skrev:

Tänkte skruva fast lådan i golvet om det går och få det tätt, men vad för port+rör ska man inhandla? smile

http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1044 alternativt http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1044

2 035 Inlägg
15 juli 2011
Lonefox skrev:
Vad är det nu för jävla trend Örjan har skapat då?

*suck*

wink

A men nu pratar vi inte mer om det då. =OP Man vill ju inte att alla ska ha det i sommar nu ju. haha.

Biljudsveteran sen 1984!

DLS
1 147 Inlägg
15 juli 2011
Mer PA åt folket! smile

Blir kul att se om mina DLS rm6.2 hänger med skapligt smile

750 Inlägg
15 juli 2011
hallå! jag har 2 st SPL Dynamics XTR-380D4 (15'') som jag nu tänkte koppla samman med ett B2 Audio Duo (2 Kanals) steg, Någon som vet hur jag ska koppla för att få det i 1Ohm ? ska jag koppla vars en bas på en kanal?

MVH Sydeken

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

2 035 Inlägg
15 juli 2011
huntelaar skrev:
Mer PA åt folket! smile

Blir kul att se om mina DLS rm6.2 hänger med skapligt smile

ssscchhhh!!

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
15 juli 2011
Sydeken skrev:
hallå! jag har 2 st SPL Dynamics XTR-380D4 (15'') som jag nu tänkte koppla samman med ett B2 Audio Duo (2 Kanals) steg, Någon som vet hur jag ska koppla för att få det i 1Ohm ? ska jag koppla vars en bas på en kanal?

MVH Sydeken

Du kan bara få till 2 Ohm eller 8 Ohm per kanal om du kopplar en bas till varje kanal, går inte att få till 1 Ohm. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2011)

2 035 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:

MVH Sydeken

Du kan bara få till 2 Ohm eller 8 Ohm per kanal om du kopplar en bas till varje kanal, går inte att få till 1 Ohm. smile

Det klart att han kan koppla det till 1 ohm, men inte på det steget funkar det kanske inte.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Ett monoblock sk ahan ju ha med dem basarna.

Biljudsveteran sen 1984!

750 Inlägg
15 juli 2011
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:

MVH Sydeken

Det klart att han kan koppla det till 1 ohm, men inte på det steget funkar det kanske inte.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Ett monoblock sk ahan ju ha med dem basarna.

jag har ett monoblock redan men tänkte pröva b2 steget

Dцьstэp

750 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:

MVH Sydeken

okej finns inget annat sätt att få det i 1 Ohm eller lägre ?

Dцьstэp

750 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:

MVH Sydeken

Tillverkare: B2 Audio
Modell: Duo
Antal kanaler: 2
Förstärkarklass: 2ch Class AB
Maxeffekt: 4800 W
Effekt i 4 ohm RMS: 600 W x 2
Effekt i 2 ohm RMS: 900 W x 2
Effekt i 1 ohm RMS: 1200 W x 2   ??
Effekt i 4 ohm bryggkopplat RMS: 1800 W

Dцьstэp

2 035 Inlägg
15 juli 2011
Sydeken skrev:
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:

MVH Sydeken

Tillverkare: B2 Audio
Modell: Duo
Antal kanaler: 2
Förstärkarklass: 2ch Class AB
Maxeffekt: 4800 W
Effekt i 4 ohm RMS: 600 W x 2
Effekt i 2 ohm RMS: 900 W x 2
Effekt i 1 ohm RMS: 1200 W x 2   ??
Effekt i 4 ohm bryggkopplat RMS: 1800 W

Ja vad jag kan se så ska det funka utan problem dock kommer du köra i 2ohm.
Du får pararellkoppla spolarna på basen och sen till en kanal på steget.  gör så med båda basarna så har du ju 2x900w rms i två ohm.  Så tror jag att det är.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
15 juli 2011
Du kan få till 1 Ohm om du parallellkopplar talspolarna på varje bas och sedan parallellkopplar båda basarna med varandra, men då blir impedansen för låg för att kunna bryggkoppla steget. Du skulle behöva ett monosteg i så fall. smile

2 035 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Du kan få till 1 Ohm om du parallellkopplar talspolarna på varje bas och sedan parallellkopplar båda basarna med varandra, men då blir impedansen för låg för att kunna bryggkoppla steget. Du skulle behöva ett monosteg i så fall. smile

Men det funkar ju om han gör som jag skrev. inga problem ju. Han kopplar ju en bas på 2ohm till en kanal.

Biljudsveteran sen 1984!

750 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:

jaha okej ja jag får se hur det slutar, fick steget till mycket bra pris så blir möjligen till mitt framsystem istället då smile

Dцьstэp

Sök