3546
Sök

"Den Blåe" Volvo 945 SE -96

Att det är en vinterbil betyder inte att den måste svinas sönder för det! Bilen kommer hållas i så bra skick det går.

56 705 Visningar
Uppdaterades senast idag 13:42
358 Inlägg
12 december 2024
#161
Trodde det var bolt-on när man bytte generator på dessa. Vet det finns två olika fästen, det du har och en variant med gummibussningar. Vad fick du modifiera? smile


2 245 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#162
Spännaren passade inte, jordledningen blev för kort, skyddet till plusanslutningen passade inte, och remmen blev för kort.


2 245 Inlägg
13 december 2024
Trådstartare
#163
Nya generatorn verkar funka bra, och motorlampan har inte tänts igen. Hoppas
det håller i sig så...




https://i.postimg.cc/nVkB4YQy/Rekond-Den-Bl-e-2017-10-08-008.jpg


2 245 Inlägg
17 december 2024
Trådstartare
#164
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg


Lastbilsmekaniker
5 268 Inlägg
18 december 2024
#165
InTheWhite skrev:
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg

Några år till så mäts bara 4,5 i co halt så snart bra värden


2 245 Inlägg
18 december 2024
Trådstartare
#166
volvoqq skrev:
InTheWhite skrev:
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.




https://i.postimg.cc/NjZHyPFz/2024-12-17-Efterkontroll-LCR.jpg

Några år till så mäts bara 4,5 i co halt så snart bra värden

Haha! Jo i och för sig... tongue

Får bli till att börja med att byta stift, hjälper inte det så får det bli kablar, fördelarlock + rotor.
Jag TROR av avgasvärdena att dömma att felet ligger där.


2 245 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#167
Då vädret inte varit så lockande att stå ute på parkeringen och meka i, fick det bli ett
besök hos Volvo idag.

Det blev bytt fördelarlock, rotor och stift i jakten på orsaken till det höga HC värdet.
Kan tala om att det inte var en dag för tidigt att byta delarna. Stiften var okej, men
elektroderna i fördelarlocket hade en skåra på ett par milimeters bredd efter rotorn
så dom nästan var avbrända. Rotorn var väl inte riktigt lika illa åtgången, men var dax
att bytas.

Efter bytet går bilen bättre på tomgång, men inte helt bra. Och då Volvo inte har
någon avgasmätare längre, vet jag inte var vi står... Skall åka till en annan verkstad i
veckan som kommer och få en avgasmätning. Har även nya tändkablar hemma jag ska
testa att byta mot.

Nästa steg om inte detta hjälpt blir att söka på bränslesidan och motorstyrning. LMM,
Lambdasond, BTR och tempgivare är väl det jag börjar med i så fall...




https://i.postimg.cc/W3vPkWFB/IMG-3465.jpg

https://i.postimg.cc/5N0WLFy2/IMG-3466.jpg

https://i.postimg.cc/HnSGFTZm/IMG-3467.jpg


838 Inlägg
15 januari
#168
Hade Volvo-verkstaden inga fler ideer? eller konstaterade att de har gjort all felsökning/åtgärd som de har kunskap att göra? (skulle vara riktigt illa känns det som om en märkesverkstad klarar mer).

Hoppas att det löser sig


2 245 Inlägg
15 januari
Trådstartare
#169
cars4ever skrev:
Hade Volvo-verkstaden inga fler ideer? eller konstaterade att de har gjort all felsökning/åtgärd som de har kunskap att göra? (skulle vara riktigt illa känns det som om en märkesverkstad klarar mer).

Hoppas att det löser sig

Jag beställde bara jobbet jag fick utfört.
Jag felsöker själv, men eftersom vädret var så dåligt valde jag att inte själv stå hemma på parkeringen och byta delarna.


2 245 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#170
Roligheterna fortsätter...

Var inne på Volvo och fick lambdasonden bytt idag (Ingen möjlighet att hissa upp bilen själv).
Tänkte att nu ska det väl bli bra i.o.m att sonden som satt var kortsluten. Passade
även på att få ett olje och filterbyte när bilen ändå skulle hissas upp. Döm om
min förvåning när bilen gick lika j#vla kass efter bytet!!!??? Det var då själve f#n, hur
många fel finns det på bilen...

Aja, körde till bilprovningen i hopp om att HC KANSKE hade sjunkit till under
gränsvärdet. Tji fick jag! över 1000 i HC och CO1,8!!! Körde hem igen och testade med
en annan BTR, samma skit! Nu kliade jag mig riktigt i huvudet??? Tändstiften som
plockades av tidigare visade inga tecken på misständningar eller sotning. Men när
jag stod där slog det mig att ändå testa spridarna. Kopplade bort kontakten på ettans
spridare, ingen skillnad alls! Det betyder att något är vajsing med den. Antagligen står
den vidöppen hela tiden. När jag en efter en kopplade bort resterande tre spridare
märktes tydlig skilnad på gången i motorn.

Nu är fyra nya originalspridare beställda från Fordonsdelen (sista som fanns), så får vi
se om jag inte löst problemet...




https://i.postimg.cc/fyVvJf4H/Rekond-Den-Bl-e-2017-10-08-001.jpg


523 Inlägg
23 januari
#171
Haha det locket o rotorn ser ut ha varit med ett tag skada nog inte att byta.


2 245 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#172
MickeEng skrev:
Haha det locket o rotorn ser ut ha varit med ett tag skada nog inte att byta.

Ja tänddelarna var för jävla dåliga! Trode enbart det skulle lösa problemet, men icke!


2 245 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#173
Då är TROLIGEN alla fel åtgärdade äntligen...

Stod en kväll och funderade med motorn igång ute på parkeringen. För en gångs skull
var det tyst och vindstilla. Hörde då ett mycket svagt väsande vid ettans insug. Har
ju testat med startgas tidigare utan märkbart resultat, så jag har inte funderat
tidigare över insugspackningen, men nu kom tanken. Hade tyvärr slut på startgasen,
så jag kunde inte testa igen. Körde in till Volvo dagen efter och fick låna startgas.
Ingen märkbar reaktion nu heller!!!???

Kompisen, som är reparatör på volvo och har jobbat där sedan tidernas begynnelse,
kom ut och sprutade rakt underifrån insuget med strå på startgasmunstycket på ettans
insug. Han sa att packningen brukar gå på ettan (har själv aldrig varit med om det) och
när han gjorde det kunde man mycket, mycket svagt höra en pytteliten skillnad på
gången. Jag bokade in en tid för byte/kontroll av packningen. (Inte sugen på att stå
och meka på parkeringen i regn, blåst och 1 plusgrad).

Hade tid hos Volvo igår! När han fick av insuget var det ganska uppenbart varför bytet
av de andra felande delarna inte hjälpt! Hålet för port 1 i packningen hade krupit
duktigt, och var mer än ovligt ovalt! Man såg inte detta uppenbart när man tittade på
packningen med insuget monterat. Han böt packningen, och jag passade på att byta
generatorremmen så länge. Den blev aldrig bytt vid kamremsbytet då jag fått fel längd
på rem. Kan säga att det INTE var en dag för tidigt att byta! Vi startade bilen sedan,
och ÄNTLIGEN gick motorn normalt!

Jag får verkligen hoppas att det var sista felet! Har bokat besiktning på Tisdag, så jag
håller tummarna nu att avgasvärdena ligger innom gränsen...




https://www.youtube.com/shorts/0brLZ6yT … ture=share




https://i.postimg.cc/KzwVnC2k/IMG-3611.jpg

https://i.postimg.cc/k4bwd40G/IMG-3612.jpg

https://i.postimg.cc/28f9rQ8D/IMG-3613.jpg

https://i.postimg.cc/pXYGTmpn/IMG-3614.jpg

https://i.postimg.cc/tJGkRbb5/IMG-3616.jpg



Sök