Då är TROLIGEN alla fel åtgärdade äntligen...
Stod en kväll och funderade med motorn igång ute på parkeringen. För en gångs skull
var det tyst och vindstilla. Hörde då ett mycket svagt väsande vid ettans insug. Har
ju testat med startgas tidigare utan märkbart resultat, så jag har inte funderat
tidigare över insugspackningen, men nu kom tanken. Hade tyvärr slut på startgasen,
så jag kunde inte testa igen. Körde in till Volvo dagen efter och fick låna startgas.
Ingen märkbar reaktion nu heller!!!???
Kompisen, som är reparatör på volvo och har jobbat där sedan tidernas begynnelse,
kom ut och sprutade rakt underifrån insuget med strå på startgasmunstycket på ettans
insug. Han sa att packningen brukar gå på ettan (har själv aldrig varit med om det) och
när han gjorde det kunde man mycket, mycket svagt höra en pytteliten skillnad på
gången. Jag bokade in en tid för byte/kontroll av packningen. (Inte sugen på att stå
och meka på parkeringen i regn, blåst och 1 plusgrad).
Hade tid hos Volvo igår! När han fick av insuget var det ganska uppenbart varför bytet
av de andra felande delarna inte hjälpt! Hålet för port 1 i packningen hade krupit
duktigt, och var mer än ovligt ovalt! Man såg inte detta uppenbart när man tittade på
packningen med insuget monterat. Han böt packningen, och jag passade på att byta
generatorremmen så länge. Den blev aldrig bytt vid kamremsbytet då jag fått fel längd
på rem. Kan säga att det INTE var en dag för tidigt att byta! Vi startade bilen sedan,
och ÄNTLIGEN gick motorn normalt!
Jag får verkligen hoppas att det var sista felet! Har bokat besiktning på Tisdag, så jag
håller tummarna nu att avgasvärdena ligger innom gränsen...
https://www.youtube.com/shorts/0brLZ6yT … ture=share