2904
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
Tokken skrev:
bosabengt skrev:

2.5mm2 är ju för 16A t ex trefas.

Finns för vanlig en-fas också.. har kopplat förlängningskabel med 2.5mm2

Sorry.. trött idag.. TVÅ-fas för helvete. :p

Finns enfas också. 230V 16A, används te.x till vissa TIG svetsar

min pinnsvets behöver en-fan 20A när man kör den fullt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 augusti 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

så man behöver inte ha jätte grov kabel..   de folk inte fattar heller e att specen som står på steget lämnar dom i "testbänk" när dom väl sitter i bilen brukar dom lämna rätt mycke mindre eftersom man ofta inte har en strömbank så de räcker samt att impedansen på basarna ställer till me en hel del problem.

16A*400V = 6400W
Eller 160A*40V =6400W

Det är en rejäl skillnad i motstånd i kabeln! smile

fast man har inte 160A i en högtalarkabel...

Nej inte till framsystemet iaf. Men får återkomma imorgon då jag mätt upp detta wink blev lite nyfiken nu höhö.
My point is. Finns inge negativt i att ha grövre kabel och kostar det en halv pizza mer så lägger jag gärna ut det smile. Men det är jag det!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
Tokken skrev:
bosabengt skrev:

2.5mm2 är ju för 16A t ex trefas.

Finns för vanlig en-fas också.. har kopplat förlängningskabel med 2.5mm2

Sorry.. trött idag.. TVÅ-fas för helvete. :p

Finns enfas också. 230V 16A, används te.x till vissa TIG svetsar

Jepp.. men jag menade just DÅ två-fas..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

16A*400V = 6400W
Eller 160A*40V =6400W

Det är en rejäl skillnad i motstånd i kabeln! smile

Nej inte till framsystemet iaf. Men får återkomma imorgon då jag mätt upp detta wink blev lite nyfiken nu höhö.
My point is. Finns inge negativt i att ha grövre kabel och kostar det en halv pizza mer så lägger jag gärna ut det smile. Men det är jag det!

testat å byt ut din kabel du har nu mot en 0.75.. å sen tala om om du hör nån skilland,  vilket ja inte tror..

Ålänning!
532 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
Pexi92 skrev:
Drönirettab skrev:

Eftersom steget sitter fram så borde kablarna vara ganska korta, då blir det teoretiskt sett ingen märkbar skillnad på 0,75 och 1,5 mm2 kabel ur effektförlustsynpunkt. smile

Ursäkta, glömde nämna att de skall vara bakhögtalare.

Eftersom du ändå ska dra. Varför inte bara dra 2.5mm på en gång. Ingen större kostnad!

Befintligt kablage är 0,75 och hade inget liggandes hemma i längre längder.. 1,5mm2 kostar 17kr/m här..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 augusti 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

testat å byt ut din kabel du har nu mot en 0.75.. å sen tala om om du hör nån skilland,  vilket ja inte tror..

Det gör jag nog förmodligen inte ^^ Men mindre resistans i kabeln resulterar i ett mindre belastat steg wink
Ljudet borde de inte bli någon skilnnad på.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 augusti 2011
Pexi92 skrev:
Nitromast skrev:
Pexi92 skrev:

Ursäkta, glömde nämna att de skall vara bakhögtalare.

Eftersom du ändå ska dra. Varför inte bara dra 2.5mm på en gång. Ingen större kostnad!

Befintligt kablage är 0,75 och hade inget liggandes hemma i längre längder.. 1,5mm2 kostar 17kr/m här..

Verkar vara som evilaudio säger. Har nog ingen koll på kopparpriserna :S Men 17kr, de låter väldigt dyrt!

16 197 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Det gör jag nog förmodligen inte ^^ Men mindre resistans i kabeln resulterar i ett mindre belastat steg wink

ta en 0,75 kabel.. typ5m lång å sen mäster du va du har för motstånd i den..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Mät motståndsskillnaden mellan kablarna kommer du upptäcka att den är försvinnande liten samt
att steget skiter fullständigt i det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
2 augusti 2011
Nitromast skrev:
Pexi92 skrev:
Nitromast skrev:

Verkar vara som evilaudio säger. Har nog ingen koll på kopparpriserna :S Men 17kr, de låter väldigt dyrt!

lite kabel priser

http://dbakuten.se/detail-item_id-10078

http://dbakuten.se/detail-item_id-10076

http://dbakuten.se/detail-item_id-10077

Ålänning!
532 Inlägg
2 augusti 2011
tusans va de ska gnällas tongue Kommer jag märka nån skillnad mellan 0,75, 1,5 och 2,5mm2 till ett par 80W bakhögtalare? Jag VET att det är bättre med grövre kabel men om den inte gör nån skillnad mera än att lasta steget med resistansen i kabeln så är det inte så big deal. Men om man typ tappar ljudkvalle eller bas så vill jag ju inte det. Är väl säkrast att dra 1,5mm2.

Sen är det stor skillnad mellan 230V och de man har i bil. T.ex. de flesta skarvsladdar är bara 1,5mm2 men dessa är godkända att belastas med 16A. Detta är för att en skarvsladd ligger löst och har en bra luftningsförmåga. En 1,5mm2 ledare klarar mera än 16A men på längre avstånd blir spänningsförlusten för stor vid stor last och sjunker under gränsvärdena. Då tar man en storlek större på kabel för att minska resistansen i kabeln och minska spänningsförlusten. Jobbar med detta varje dag så tongue

16 197 Inlägg
2 augusti 2011
Pexi92 skrev:
tusans va de ska gnällas tongue Kommer jag märka nån skillnad mellan 0,75, 1,5 och 2,5mm2 till ett par 80W bakhögtalare? Jag VET att det är bättre med grövre kabel men om den inte gör nån skillnad mera än att lasta steget med resistansen i kabeln så är det inte så big deal. Men om man typ tappar ljudkvalle eller bas så vill jag ju inte det. Är väl säkrast att dra 1,5mm2.

Sen är det stor skillnad mellan 230V och de man har i bil. T.ex. de flesta skarvsladdar är bara 1,5mm2 men dessa är godkända att belastas med 16A. Detta är för att en skarvsladd ligger löst och har en bra luftningsförmåga. En 1,5mm2 ledare klarar mera än 16A men på längre avstånd blir spänningsförlusten för stor vid stor last och sjunker under gränsvärdena. Då tar man en storlek större på kabel för att minska resistansen i kabeln och minska spänningsförlusten. Jobbar med detta varje dag så tongue

nej du kommer inte märka nån skillnad..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 augusti 2011
Pexi92 skrev:
tack!

Onödigt av mig att dra upp något så stort för en liten sak, ber om ursäkt för det!
( jag kommer mäta imorgon wink )
Fint tryck i lådan hade du iaf såg jag wink

Ålänning!
532 Inlägg
3 augusti 2011
Nitromast skrev:
Pexi92 skrev:
tack!

Onödigt av mig att dra upp något så stort för en liten sak, ber om ursäkt för det!
( jag kommer mäta imorgon wink )
Fint tryck i lådan hade du iaf såg jag wink

Inget tryck för tillfället dock sad Väntar ännu på nya basen...

95 Inlägg
3 augusti 2011
heedlund93 skrev:
becko skrev:
heedlund93 skrev:
förlåt att jag avbryter men jag skulle behöva tips om en billig men bra h/u (huvudenhet) med helst 2 eller fler rca utg och sepparat justering av subwoofer nivå smile

Pioneer är dock det ända jag testat använda mig av och alltid varit nöjd, då har du 3utgångar Front Rear Sub och justerbar smile Det Finns såklart andra märken också men inget jag har kunskap utav tongue

vilken modell av pioneer är det du syftar på ?  smile

Jag Kör med en deh 7000ub smile Har för mig att jag "Hört" att Pioneer MVH-7300 och Pioneer MVH-8300BT
är samma stereo fast ny modell och med andra komponenter men i övrigt "likadan" smile Rätta mig gärna om jag har fel big_smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible

Ubåtsingenjör
7 337 Inlägg
3 augusti 2011
var köper man lösa amega 5,25 middar ? om det nu finns då

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 augusti 2011
CHEEVA skrev:
var köper man lösa amega 5,25 middar ? om det nu finns då

Tada! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

53 Inlägg
3 augusti 2011
Hej tänkte bara höra, jag måste vänta innan jag får pengar över till grövre kablar.
Går det att koppla ihop 2 80ah batterier med 21mms kablar? Eller brinner dom upp?
Kommer fixa 50mm senare för dom ska flyttas men funkar detta tillsvidare? Vad kan hända?

/mvh

16 197 Inlägg
3 augusti 2011
Gissla skrev:
Hej tänkte bara höra, jag måste vänta innan jag får pengar över till grövre kablar.
Går det att koppla ihop 2 80ah batterier med 21mms kablar? Eller brinner dom upp?
Kommer fixa 50mm senare för dom ska flyttas men funkar detta tillsvidare? Vad kan hända?

/mvh

de funkar så länge du säkrar av kabeln i båda ändar.

Sök