Nordinarn skrev:
Hej alla fantaster där ute! Jag är i stort behov av råd, tips och instruktioner från personer som har lite koll på billjud och allt vad det innebär. (Själv är jag nybörjare i området och har väldigt lite kunskap)
Jag har alldeles nyligen blivit ägare till en BMW 320i, årsmodell 98 (e36) och har för avsikt att inom kort uppgradera ljudet till en summa av max 5000-6000 kr.
Det jag behöver mest hjälp med är egentligen inte instruktioner om hur man gör, utan vad jag ska välja och vad jag ska lägga mest slantar på för att det ska bli så bra som möjligt?
Min utgångstanke är att ta bort orginalhögtalarna(5.25 tum) där fram och få dit något kraftigare. Där bak funderar jag på att behålla orginalhögtalarna (8-10 tum?).
Lägg därtill att jag behöver lägga pengar på såväl baslåda som slutsteg. Om jag ska inhandla en passiv eller aktiv baslåda vet jag inte heller då jag inte vet vilket som är bäst?
Är det rätt tanke att behålla orginalhögtalarna där bak? Vad bör jag lägga mest pengar på för att få ett så bra ljud som möjligt?
Vore extremt tacksam om någon kunde komma med lite åsikter utifrån egna erfarenheter och kunskaper.
Har jag glömt något som är av vikt för att ni ska kunna ge bra råd så hojta till så kollar jag upp det!
Over and Out.