1979
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

147 Inlägg
26 september 2011
#9521
Tokken skrev:
Niklas1983 skrev:
Okej nu behöver man lite hjälp igen sad
Har kopplat in mitt steg igen i bilen efter att jag fått tag på nya säkringar och två nya högtalare smile

Nu uppstod dock ett problem sad

Jag har inte kopplat i någon JORD men ändå funkar steget =?
Jag har kopplat Remoten till Remotkabeln på stereon
Lågnivå kabeln är dragen i mitten av bilen
Pluskabeln är dragen längs med tröskeln på höger sida
JORDEN är kopplad i ena bältes bulten men inte kopplad in i steget

Varför funkar steget utan jord vad är felkopplat?

Fråga 2:

När jag testade steget (då med inkopplad JORD) så fick jag ett generator vin i högtalarna hur får jag bort det?
Jag vet det att man får det om det är fel på JORDEN men i mitt fall så är ju inte JORDEN det som JORDAR så vad är det då för fel?

Varför ens starta steget om inte allt är kopplat??

Stor överhängande risk att du bränner både signaljorden i stereon plus att steget DEFINITIVT inte mår bra.

Men när jag först testade steget hade jag jorden in koplad oh då hade jag generator vinet och när jag försökte hitta en annan bättre jord punkt det var då jag såg det att steget funkade även utan jord


147 Inlägg
26 september 2011
#9522
christofer_k skrev:
är väll inge fel ? lågnivån  är ju jordad mellan steg å stereo  och i stereon så jordas de genom de intärna.  + så har ju ju mot ryggstödet  jordat chassit så.. men ska ju inte vara nå  fel.. alltid ska  jorden in först och ut sist

Men om det inte är fel varför får jag då generator vinet och hur får jag bort det?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 september 2011
#9523
christofer_k skrev:
är väll inge fel ? lågnivån  är ju jordad mellan steg å stereo  och i stereon så jordas de genom de intärna.  + så har ju ju mot ryggstödet  jordat chassit så.. men ska ju inte vara nå  fel.. alltid ska  jorden in först och ut sist

Ursäkta? Så det är inget galet med att starta steget utan jordkabeln inkopplad?hmm

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

14 Inlägg
26 september 2011
#9524
Tack för tipsen grabbar! smile Slutsatsen är alltså att jag bör satsa på ett kvalitativt flerkanals-steg (3 eller 4) samt att prio ett är att hitta ett vettigt högtalarkit där fram. (Vad tror ni om möjligheterna att satsa på något större än 5.25? Är det bara dumt och svårt?)

I framtiden sen så kan jag satsa på att få dit bättre högtalare där bak (koaxialer?), och eventuellt hitta någon vettig baslåda.

Min stereo är en clarion orginal och självklart kommer jag att byta ut den mot något bättre inom en snar framtid. Känns dock inte som något man vill lägga ned särskilt mycket på. Har ni något förslag på huvudenhet till en rimlig summa som passar bra om man enkelt vill kunna spela upp från Iphonen osv?

Det jag skulle vilja ha svar på är vilket av slutsteg, huvudenhet och högtalare man bör satsa mest slantar på och varför? smile Och är det en smart idé att vänta ett tag och sedan börja kika på högtalare bak och baslåda?

Tack som fan återigen!

3 466 Inlägg
26 september 2011
#9525
Niklas1983 skrev:
Tokken skrev:
Niklas1983 skrev:
Okej nu behöver man lite hjälp igen sad
Har kopplat in mitt steg igen i bilen efter att jag fått tag på nya säkringar och två nya högtalare smile

Nu uppstod dock ett problem sad

Jag har inte kopplat i någon JORD men ändå funkar steget =?
Jag har kopplat Remoten till Remotkabeln på stereon
Lågnivå kabeln är dragen i mitten av bilen
Pluskabeln är dragen längs med tröskeln på höger sida
JORDEN är kopplad i ena bältes bulten men inte kopplad in i steget

Varför funkar steget utan jord vad är felkopplat?

Fråga 2:

När jag testade steget (då med inkopplad JORD) så fick jag ett generator vin i högtalarna hur får jag bort det?
Jag vet det att man får det om det är fel på JORDEN men i mitt fall så är ju inte JORDEN det som JORDAR så vad är det då för fel?

Varför ens starta steget om inte allt är kopplat??

Stor överhängande risk att du bränner både signaljorden i stereon plus att steget DEFINITIVT inte mår bra.

Men när jag först testade steget hade jag jorden in koplad oh då hade jag generator vinet och när jag försökte hitta en annan bättre jord punkt det var då jag såg det att steget funkade även utan jord

Menar du på allvar att du har kopplat bort jorden med steget igång för att leta efter en nytt jordställe?
Shit alltså, det är så man blir rädd ibland.

Skruvar du på bromsarna samtidigt som du kör med bilen också?

Jorden är den VIKTIGASTE kabeln av alla. Den ska i först och ur sist för att inte riskera att bränna signaljordar eller slutsteg eller liknande.

Vinandet kan mycket väl ha varit lågnivåkabeln som tar upp en störning. Detta kollar du genom att plocka ut lågnivåkabeln. Piper det fortfarande då så byter man jordpunkt. Detta görs med steget avstängt och lågnivåkabeln urplockad!

Gör man inte detta så riskerar man att det alltid kommer att vina istället för signaljorden har brunnit eller att man får "roliga" ljud när man stänger av/startar stereon och byter låt osv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

147 Inlägg
26 september 2011
#9526
Så där felet fixat big_smile
Kopplade ur alla kablarna och plockade bort steget tongue
Sen tog jag bort bältes hållaren för att få en bra JORD punkt, slipade brt färgen under och fäste JORDEN där smile
Satte dit en grövre Remote kabel hela vägen från stereon till steget wink
Flyttade steget från rygg stödet till durk skivan i bagagen ca: 5cm från ryggstödets baksida big_smile
Sen drog jag helt nya högtalar kablar smile

Och nu funkar allt som det ska hehehe
Fy fan va gött att det funkar igen wink


3 466 Inlägg
26 september 2011
#9527
Niklas1983 skrev:
Så där felet fixat big_smile
Kopplade ur alla kablarna och plockade bort steget tongue
Sen tog jag bort bältes hållaren för att få en bra JORD punkt, slipade brt färgen under och fäste JORDEN där smile
Satte dit en grövre Remote kabel hela vägen från stereon till steget wink
Flyttade steget från rygg stödet till durk skivan i bagagen ca: 5cm från ryggstödets baksida big_smile
Sen drog jag helt nya högtalar kablar smile

Och nu funkar allt som det ska hehehe
Fy fan va gött att det funkar igen wink

Hade du inte gjort detta innan?yikes isf kan jag förstå att jorden av kass..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9528
Tokken skrev:
christofer_k skrev:
är väll inge fel ? lågnivån  är ju jordad mellan steg å stereo  och i stereon så jordas de genom de intärna.  + så har ju ju mot ryggstödet  jordat chassit så.. men ska ju inte vara nå  fel.. alltid ska  jorden in först och ut sist

Ursäkta? Så det är inget galet med att starta steget utan jordkabeln inkopplad?hmm

om han har jordat chassit + låvnivån ikopplat så borde ju steget starta men då är de väll fel på steget

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9529
har lite funderingar kring steg nu .

har 2 st Zachry BX-P12R basar paralellkopplat i 1 ohm
och steget som driver dom är ett spl dynamics ice 800.
de jag funderar över är om de är värt att byta steget till ett
Zachry K1200D ?
ett lite billigare steg för nog får jag iaf 1000+ för ice steget?
OM de nu är värt att byta ?

16 197 Inlägg
26 september 2011
#9530
christofer_k skrev:
Tokken skrev:
christofer_k skrev:
är väll inge fel ? lågnivån  är ju jordad mellan steg å stereo  och i stereon så jordas de genom de intärna.  + så har ju ju mot ryggstödet  jordat chassit så.. men ska ju inte vara nå  fel.. alltid ska  jorden in först och ut sist

Ursäkta? Så det är inget galet med att starta steget utan jordkabeln inkopplad?hmm

om han har jordat chassit + låvnivån ikopplat så borde ju steget starta men då är de väll fel på steget

hoppas du skojjar??


så du menar att steget borde starta om de får jord via lågnivån å att stegets chassi jordar? 

de e ju av denna anledningen signaljorden på stereon brinner.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
26 september 2011
#9531
christofer_k skrev:
har lite funderingar kring steg nu .

har 2 st Zachry BX-P12R basar paralellkopplat i 1 ohm
och steget som driver dom är ett spl dynamics ice 800.
de jag funderar över är om de är värt att byta steget till ett
Zachry K1200D ?
ett lite billigare steg för nog får jag iaf 1000+ för ice steget?
OM de nu är värt att byta ?

du får säkert mer effekt men ja tror fan inte de kommer låta bättre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9532
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
har lite funderingar kring steg nu .

har 2 st Zachry BX-P12R basar paralellkopplat i 1 ohm
och steget som driver dom är ett spl dynamics ice 800.
de jag funderar över är om de är värt att byta steget till ett
Zachry K1200D ?
ett lite billigare steg för nog får jag iaf 1000+ för ice steget?
OM de nu är värt att byta ?

du får säkert mer effekt men ja tror fan inte de kommer låta bättre.

NÄ de var de jag undra över om DE är värt att byta

3 187 Inlägg
26 september 2011
#9533
Niklas1983 skrev:
Så där felet fixat big_smile
Kopplade ur alla kablarna och plockade bort steget tongue
Sen tog jag bort bältes hållaren för att få en bra JORD punkt, slipade brt färgen under och fäste JORDEN där smile
Satte dit en grövre Remote kabel hela vägen från stereon till steget wink
Flyttade steget från rygg stödet till durk skivan i bagagen ca: 5cm från ryggstödets baksida big_smile
Sen drog jag helt nya högtalar kablar smile

Och nu funkar allt som det ska hehehe
Fy fan va gött att det funkar igen wink

jag är precis som micke skrev lite nyfiken på om du plockade bort jordkabeln från steget när det var igång? för att leta efter ett bättre jordställe??


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9534
när man  drar en  ny ladd kabel till  batteri  tex  om man har batteri  i baksäte som på min bil  ska man  montera 2 säkringar på kabeln då ?  ett vid generatorn  och ett vid batteriet?   säg att de är 5 meter 50mm2 kabel

16 197 Inlägg
26 september 2011
#9535
christofer_k skrev:
när man  drar en  ny ladd kabel till  batteri  tex  om man har batteri  i baksäte som på min bil  ska man  montera 2 säkringar på kabeln då ?  ett vid generatorn  och ett vid batteriet?   säg att de är 5 meter 50mm2 kabel

har den säkring original?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9536
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
när man  drar en  ny ladd kabel till  batteri  tex  om man har batteri  i baksäte som på min bil  ska man  montera 2 säkringar på kabeln då ?  ett vid generatorn  och ett vid batteriet?   säg att de är 5 meter 50mm2 kabel

har den säkring original?

nä  ingen säkring alls var typ 20mm2 original kabel + att jag tappa drygt en volt på org laddkabeln så antar att de  har ärgat nånstans  efter kabeln vid anslutningar lr så

16 197 Inlägg
26 september 2011
#9537
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
när man  drar en  ny ladd kabel till  batteri  tex  om man har batteri  i baksäte som på min bil  ska man  montera 2 säkringar på kabeln då ?  ett vid generatorn  och ett vid batteriet?   säg att de är 5 meter 50mm2 kabel

har den säkring original?

nä  ingen säkring alls var typ 20mm2 original kabel + att jag tappa drygt en volt på org laddkabeln så antar att de  har ärgat nånstans  efter kabeln vid anslutningar lr så

då behöver du ju ingen säkring på den..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9538
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
har den säkring original?

nä  ingen säkring alls var typ 20mm2 original kabel + att jag tappa drygt en volt på org laddkabeln så antar att de  har ärgat nånstans  efter kabeln vid anslutningar lr så

då behöver du ju ingen säkring på den..

jasså  nå har iaf satt  en säkring  15 cm från båda hållen tongue  bara för säkerhets skull  behöll original kabeln då den går en omväg in underinstrumenteringen  och grenas mot styrboxen osv
då var de väll onödigt med säkringarna  men  minimerar ju aif risken  av kabel brand om den skulle råkas skava sönder vid nån genomföring som de inte borde kunna

fick iaf upp volten till batteriet smile  samma spänning vid batteri som generator  satte 3 extra kabelstumpar mellan motor och chassi och 2 extra från - polen på batteri
Senast redigerat av christofer_k (26 september 2011)

16 197 Inlägg
26 september 2011
#9539
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

nä  ingen säkring alls var typ 20mm2 original kabel + att jag tappa drygt en volt på org laddkabeln så antar att de  har ärgat nånstans  efter kabeln vid anslutningar lr så

då behöver du ju ingen säkring på den..

jasså  nå har iaf satt  en säkring  15 cm från båda hållen tongue  bara för säkerhets skull  behöll original kabeln då den går en omväg in underinstrumenteringen  och grenas mot styrboxen osv
då var de väll onödigt med säkringarna  men  minimerar ju aif risken  av kabel brand om den skulle råkas skava sönder vid nån genomföring som de inte borde kunna

tänk dock på om du bara har EN kabel till generatorn å säkrar av den,skulle säkringen pajja av nån annan anledning än kortslutning så går även generatorn sönder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 september 2011
#9540
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
då behöver du ju ingen säkring på den..

jasså  nå har iaf satt  en säkring  15 cm från båda hållen tongue  bara för säkerhets skull  behöll original kabeln då den går en omväg in underinstrumenteringen  och grenas mot styrboxen osv
då var de väll onödigt med säkringarna  men  minimerar ju aif risken  av kabel brand om den skulle råkas skava sönder vid nån genomföring som de inte borde kunna

tänk dock på om du bara har EN kabel till generatorn å säkrar av den,skulle säkringen pajja av nån annan anledning än kortslutning så går även generatorn sönder.

jo men har ju kvar org kabeln
vågar inte ta bort den då den går till databoxar å alla andra styrningar i bilen innan  den kmr till batteriet
Senast redigerat av christofer_k (26 september 2011)


Sök