3575
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

376 Inlägg
28 september 2011
big-jepp skrev:
Simon76 skrev:
Nordinarn skrev:

Tack för tipsen grabbar!  Slutsatsen är alltså att jag bör satsa på ett kvalitativt flerkanals-steg (3 eller 4) samt att prio ett är att hitta ett vettigt högtalarkit där fram. (Vad tror ni om möjligheterna att satsa på något större än 5.25? Är det bara dumt och svårt?)

I framtiden sen så kan jag satsa på att få dit bättre högtalare där bak (koaxialer?), och eventuellt hitta någon vettig baslåda.

Min stereo är en clarion orginal och självklart kommer jag att byta ut den mot något bättre inom en snar framtid. Känns dock inte som något man vill lägga ned särskilt mycket på. Har ni något förslag på huvudenhet till en rimlig summa som passar bra om man enkelt vill kunna spela upp från Iphonen osv?

Det jag skulle vilja ha svar på är vilket av slutsteg, huvudenhet och högtalare man bör satsa mest slantar på och varför?  Och är det en smart idé att vänta ett tag och sedan börja kika på högtalare bak och baslåda?

Tack som fan återigen!

Så här skulle jag göra..
Börja med att hitta ett bra framsystem, 2vägs 5.25" som mer eller mindre passar rakt av.
Leta sen efter ett 3- eller 4-kanals steg, gärna begagnat.
Och sen en bra bas till det. Färdigt!
Skit i bakhögtalarna, du hör ingen skillnad på om de är bra eller dåliga. Ljudet ska komma framifrån.
Behåll de som sitter där, och driv dem med CD,n.
Senare så kan du börja kolla efter en bättre huvudenhet, men med en begränsad budget så är det bättre att du väljer bra framhögtalare först.
Kewoods huvudenheter ska vara prisvärda, har jag hört..

jag skulle börja med stereon, huvudenheten är alltid grunden i ditt bygge så den ska man inte snåla in på.

Klart att HU är viktig.
Nu vet jag inte vad det är för en som sitter original, men har den bara lågnivå ut så skulle jag nog väntat med den. Annars ryker ju halva budgeten direkt..
Jag väljer hellre ett steg före en lite bättre HU..

1 302 Inlägg
28 september 2011
När det gäller billjud så är ju huvudenheten ljudsystemets hjärta.
En bra huvudenhet bidrar till ett bra ljudsystem och en mindre bra bidrar ju då alltså till ett mindre bra system.

16 197 Inlägg
28 september 2011
fegge_89 skrev:
En bra huvudenhet bidrar till ett bra ljudsystem och en mindre bra bidrar ju då alltså till ett mindre bra system.

självklart att de e så... men inbyggda effekten i en HU kan ju aldrig jämföras med ett vettigt slusteg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
28 september 2011
evilaudio skrev:
fegge_89 skrev:

självklart att de e så... men inbyggda effekten i en HU kan ju aldrig jämföras med ett vettigt slusteg.

Är inte så kunnig gällande billjud men nog är det viktigt med en bra HU. Den som sitter i nu är en Clarion original och självklart ska den bytas ut tämligen omgående. Tanken var mest, vilket av huvudenhet och slutsteg bör vara första prio och vart bör slantarna läggas?

Men är det så att jag helt enkelt inte kan hitta en bra huvudenhet (med goda möjligheter att spela upp från iphone) + ett vettigt slutsteg + högtalarkit där fram för ca 6000? Vad säger ni? Har ni tips på hur jag ska få ihop det allra bäst?

376 Inlägg
28 september 2011
Om du köper begagnat, och väntar med basen, så är det inga problem.
Dela det lika 2000kr HU, 2000 steg, 2000 framsystem.. Typ..
Senast redigerat av Simon76 (28 september 2011)

1 302 Inlägg
28 september 2011
evilaudio skrev:
fegge_89 skrev:

Det håller jag helt med dig om, HU är ju bara själva grunden sedan om man vill ha ett bra system så behövs det ju självklart ett bra slutsteg också.

Personligen så har jag en stereo för 4000:- som jag är nöjd med så har lite svårt att se att man ska kunna bygga ett helt system med HU,steg samt högtalare för 6000:-.

Men kollar man den begagnade marknaden så går det kanske ihop sig det vet jag ingenting om men du kan säkert räkna med att sakerna inte är i topp skick då.
Senast redigerat av fegge_89 (28 september 2011)

16 197 Inlägg
28 september 2011
fegge_89 skrev:
evilaudio skrev:
fegge_89 skrev:

Det håller jag helt med dig om, HU är ju bara själva grunden sedan om man vill ha ett bra system så behövs det ju självklart ett bra slutsteg också.

själv anser ja att ska man inte tävla eller inte e "hifi-bög" så behöver man inte lägga en förmögenhet på en HU..

1 302 Inlägg
28 september 2011
evilaudio skrev:
fegge_89 skrev:
evilaudio skrev:

själv anser ja att ska man inte tävla eller inte e "hifi-bög" så behöver man inte lägga en förmögenhet på en HU..

Kanske bara är jag som är mån om kvalitet och gärna lägger några tusen mer för att få en enhet som man trivs med.

16 197 Inlägg
28 september 2011
fegge_89 skrev:
evilaudio skrev:
fegge_89 skrev:

Kanske bara är jag som är mån om kvalitet och gärna lägger några tusen mer för att få en enhet som man trivs med.

för runt 2-2500 så får man lätt en maskin som uppfyller de flestas krav..

14 Inlägg
28 september 2011
Simon76 skrev:
http://www.blocket.se/landskrona/Dls_no5_2__Helix_P8basar_och_U_dimension_steg_35724856.htm?ca=23_4&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/DLS_Sluts … _4&w=3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87084
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841959
Här är ett par förslag..

Har faktiskt tittat på Nobelium 5.2 och liknande Kenwood-stereos. Hur blir ljudet om man skulle köra på dessa högtalare, ett slutsteg kring 2000 + en Kenwood-stereo med Iphone-möjligheter? Förstår att det inte är optimalt men en bra start som man sedan kan lägga till baslåda på? smile

376 Inlägg
28 september 2011
Det blir skitbra.
Det enda du kan tänkas sakna på den CD,n är blåtand. Annars kommer du aldrig att behöva byta upp dig.
Högtalarna är utgående modell, därför är de mycket prisvärda just nu..
Ett begagnat slutsteg för 2000kr duger bra, men det går så klart att hitta bättre i framtiden om du skulle vilja.
Speciellt om du vill kunna få ut det mesta ur en bra bas..
Men på det stora hela.. En bra start.

tillägg: kollar du på andra Kenwoodmodeller, så rekommenderar jag att du slösar ett par hundralappar extra på 4V lågnivå.. det har du igen.

14 Inlägg
28 september 2011
Simon76 skrev:
Det blir skitbra.
Det enda du kan tänkas sakna på den CD,n är blåtand. Annars kommer du aldrig att behöva byta upp dig.
Högtalarna är utgående modell, därför är de mycket prisvärda just nu..
Ett begagnat slutsteg för 2000kr duger bra, men det går så klart att hitta bättre i framtiden om du skulle vilja.
Speciellt om du vill kunna få ut det mesta ur en bra bas..
Men på det stora hela.. En bra start.

tillägg: kollar du på andra Kenwoodmodeller, så rekommenderar jag att du slösar ett par hundralappar extra på 4V lågnivå.. det har du igen.

Låter bra det smile
Hittade dock den här, som är i princip likadan, med blåtand: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=846933

Menar du antal lågnivåutgångar? Vad är fördelarna med 4?

376 Inlägg
28 september 2011
Den spelaren har inte 4Volt lågnivå, då måste du gå upp till BT61U.
Det jag menar är styrkan på lågnivåsignalen.
4Volt in i slutsteget ger en renare signal, som är lättare att förstärka utan distorsion. Eller nåt sånt.. wink
Bättre blir det iaf smile Enligt mig värt de extra hundralapparna.

Den jag länkade till först, har också 4V. Det är samma spelare som BT61U, fast utan blåtand..

16 197 Inlägg
28 september 2011
Simon76 skrev:
4Volt in i slutsteget ger en renare signal, som är lättare att förstärka utan distorsion. Eller nåt sånt.. wink

fast spänningen e inte allt heller big_smile

14 Inlägg
28 september 2011
evilaudio skrev:
Simon76 skrev:

Men vad tycker ni då grabbar? Det skiljer lite drygt 500 för att få 4V lågnivå. Är det värt att lägga dom pengarna för det istället för att bättra på slutsteget med 500? smile

376 Inlägg
28 september 2011
Slutsteget är redan från början din svagaste länk, som du kanske vill uppgradera i framtiden..
Det vore väl synd att behöva byta både steg och HU?
Det är iaf lite så jag tänker..

16 197 Inlägg
28 september 2011
Nordinarn skrev:
evilaudio skrev:
Simon76 skrev:

Men vad tycker ni då grabbar? Det skiljer lite drygt 500 för att få 4V lågnivå. Är det värt att lägga dom pengarna för det istället för att bättra på slutsteget med 500? smile

först en bra HU..

79 Inlägg
28 september 2011
Tjenare!
Har möjlighet att köpa ett slutsteg, som är från Ultimate-sound , det heter T³4600. 4x250watt, 4/Channel Amplifier DC 12V Negative Ground är vad som står på den.
Samt denna basen : http://www.pioneer.eu/se/products/archi … index.html
En till sida med lite info om basen : http://www.raysmith.co.uk/pioneer-ts-wx20lp.html

För 1000:- kr, är det en rimlig peng? ³

34 Inlägg
28 september 2011
Om lågnivån är på 4 volt tar den inte upp störningar lika lätt, vad jag hört

Sök