3443
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 Inlägg
3 oktober 2011
#9701
Tjenare! Finns det så kallade firmware uppdateringar till bilstereo eller mjukvara uppdatering?
jag har en kenwood-kdc-6047u i min bil, en polare lånade bilen a tyckte stereon var lite seg när den laddade låtarna i menyn han sa jag skulle uppdatera stereon? så frågan är går det och hur gör man i så fall?


Mvh

21 761 Inlägg
3 oktober 2011
#9702
Tokken skrev:
Lonefox skrev:
Men djupurladdningar? Det lär det tvärtdö av big_smile

Vilket många batterier gör, allra helst optima.

Nu har jag inte gjort några egna mätningar, men jag tror inte att Optima skulle vara märkvärdigt känsligare än andra AGM-batterier när det gäller korrekta djupurladdningar (dvs ner till lägst 10,5 V). Att dra ner ett batteri till tex 9 V i vilospänning är inte en korrekt djupurladdning, det är en rent skadlig urladdning som inte bly/syrabatterier är avsedda för. smile

Optima är inga mirakelbatterier och de har stått still i utvecklingen i många år, det håller jag absolut med om, men jag tvivlar ändå på att de är "dåliga" jämfört med andra AGM-batterier.
Senast redigerat av Drönirettab (3 oktober 2011)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 oktober 2011
#9703
Drönirettab skrev:
Tokken skrev:
Lonefox skrev:
Men djupurladdningar? Det lär det tvärtdö av big_smile

Vilket många batterier gör, allra helst optima.

Nu har jag inte gjort några egna mätningar, men jag tror inte att Optima skulle vara märkvärdigt känsligare än andra AGM-batterier när det gäller korrekta djupurladdningar (dvs ner till lägst 10,5 V). Att dra ner ett batteri till tex 9 V i vilospänning är inte en korrekt djupurladdning, det är en rent skadlig urladdning som inte bly/syrabatterier är avsedda för. smile

Optima är inga mirakelbatterier och de har stått still i utvecklingen i många år, det håller jag absolut med om, men jag tvivlar ändå på att de är "dåliga" jämfört med andra AGM-batterier.

Vad baserar ni "stått still" på? Att de inte kommit med nån ny flashig färg eller form?! De kanske förbättrat andra saker, som inte syns, men som märks?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 oktober 2011
#9704
jonash skrev:
Drönirettab skrev:
Tokken skrev:

Vilket många batterier gör, allra helst optima.

Nu har jag inte gjort några egna mätningar, men jag tror inte att Optima skulle vara märkvärdigt känsligare än andra AGM-batterier när det gäller korrekta djupurladdningar (dvs ner till lägst 10,5 V). Att dra ner ett batteri till tex 9 V i vilospänning är inte en korrekt djupurladdning, det är en rent skadlig urladdning som inte bly/syrabatterier är avsedda för. smile

Optima är inga mirakelbatterier och de har stått still i utvecklingen i många år, det håller jag absolut med om, men jag tvivlar ändå på att de är "dåliga" jämfört med andra AGM-batterier.

Vad baserar ni "stått still" på? Att de inte kommit med nån ny flashig färg eller form?! De kanske förbättrat andra saker, som inte syns, men som märks?

Jämför alla parametrar på dem med de de visade när de kom så har de stått still.

Om de hade ändrat på insidan (förutom att ha olika mängd bly och massa för olika storlekar) så hade det märkts.
De har malt på i sina fungerande spår.
Det finns batterier idag för samma peng som levererar både betydligt mer Ah och CCA/PCA än Optima för samma pengar. Är inte även det ett tecken på att de stått still?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
3 oktober 2011
#9705
Jo, ungefär så kan man väl säga med "stått still". Kollar man tex på det röda 4.2 batteriet så har exempelvis inte CCA-värdet ökat sedan batteriet hette "Optima 850", däremot är kapacitetsangivelsen 6 Ah lägre på nuvarande röda 4.2.

Nu är det visserligen så att från början var SAE den mätstandard som deras batterier angavs med och nuvarande EN standard mäts på ett litet annat sätt, men skillnaden i CCA när man jämför dessa två mätmetoder är ganska liten smile

De har iof kommit med olika storlekar och även förbättrat vibrationståligheten, på så sätt har de inte "stått still". Jag gillar deras batterier, det sticker jag inte under stol med, men försöker ändå vara någorlunda "rättvis" i jämförelser med andra modeller.

247 Inlägg
3 oktober 2011
#9706
Vad skulle ni rekomendera i strömväg om jag ska ha totalt slutsteg på ca 1000W (+- 100W) rms.
Har ett orginalbatteri nu, tror det är på 65AH eller något likande.

Ska jag byta ut det, eller slänga in ett till i bakluckan?

2 656 Inlägg
3 oktober 2011
#9707
Jacken92 skrev:
Vad skulle ni rekomendera i strömväg om jag ska ha totalt slutsteg på ca 1000W (+- 100W) rms.
Har ett orginalbatteri nu, tror det är på 65AH eller något likande.

Ska jag byta ut det, eller slänga in ett till i bakluckan?

100 wrms kan du köra på orginal grejer utan problem


16 197 Inlägg
3 oktober 2011
#9708
ekelund88 skrev:
Jacken92 skrev:
Vad skulle ni rekomendera i strömväg om jag ska ha totalt slutsteg på ca 1000W (+- 100W) rms.
Har ett orginalbatteri nu, tror det är på 65AH eller något likande.

Ska jag byta ut det, eller slänga in ett till i bakluckan?

100 wrms kan du köra på orginal grejer utan problem

1000wrms....

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
3 oktober 2011
#9709
ekelund88 skrev:
Jacken92 skrev:
Vad skulle ni rekomendera i strömväg om jag ska ha totalt slutsteg på ca 1000W (+- 100W) rms.
Har ett orginalbatteri nu, tror det är på 65AH eller något likande.

Ska jag byta ut det, eller slänga in ett till i bakluckan?

100 wrms kan du köra på orginal grejer utan problem

står la ändå 1000 eller?

edit:evil var snabbare..
Senast redigerat av big-jepp (3 oktober 2011)


247 Inlägg
3 oktober 2011
#9710
Ja det är 1000W jag undrar över,  inget annat! tongue

438 Inlägg
3 oktober 2011
#9711
Ja nu får vi se hur ljudet blir! Har ju frågat här en del, men har äntligen kommit igång med bygget. Har dock problem med att det inte är riktigt tätt runt kanterna.

Är det snygg så lång då? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b39fb23d86f0879b5d3c801562ab7c65.jpg

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

467 Inlägg
4 oktober 2011
#9712
Jag undrar hur det här med OHM funkar?

Om jag har ett baselement på 600w rms hur vet jag vad det är för ohm?  Och hur vet jag vad jag ska ha för steg?

Tack på förhand!

16 197 Inlägg
4 oktober 2011
#9713
marcussomfan skrev:
Jag undrar hur det här med OHM funkar?

Om jag har ett baselement på 600w rms hur vet jag vad det är för ohm?  Och hur vet jag vad jag ska ha för steg?

Tack på förhand!

effekttåligheten på ett element säger inget om va den har för impedans.. står de inte på den så får man mäta upp de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
4 oktober 2011
#9714
Tjenare, nu är jag tillbaka!

Jag lyssnade på er med lite kunskap och slog till på ett par DLS Nobelium 5,2" som högtalare där fram och en Kenwood BT61U som HU!

Detta känns som en bra start på mitt ljudbygge även fast jag självklart ska köra på ett vettigt flerkanalssteg i framtiden att koppla Nobeliumhögtalarna till.

Det jag har lite funderingar kring är hur jag på bästa sätt kopplar mina högtalare, via delningsfiltret och sedan till HU. En tanke kan vara att dra kablar bak till skuffen (där jag i framtiden självklart kommer att ha steget! På så sätt har jag förberett allting och kan bara sätta kablarna i steget när det väl är dags (eller har jag fel?) . Bilen är en BMW 320i, e36.

Jag undrar även om jag (när jag ändå är i gång mer projektet) bör köpa kvalitetskablar för att ge mina högtalare bra förutsättningar. Är det med nya kablar viktigt eller är det en grej man investerar i om man är perfektionist? wink

Tack på förhand! /Mackan

52 Inlägg
4 oktober 2011
#9715
Hej alla glada.

Har ett litet problem med ljudet å tänkte att någon kunde gissa felet.

Bakre höger högtalaren låter inte lika mycket som den vänstra och så sprakar den.

Har funkat tidigare med samma stereo & kablar

Glömde skriva att jag kör högtalarna på ett alpine pdx-f4 steg och dvdspelare hillman hdc-1520
Senast redigerat av sunke (5 oktober 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 oktober 2011
#9716
sunke skrev:
Hej alla glada.

Har ett litet problem med ljudet å tänkte att någon kunde gissa felet.

Bakre höger högtalaren låter inte lika mycket som den vänstra och så sprakar den.

Har funkat tidigare med samma stereo & kablar

Det kan mycket väl vara så att den är trasig. OM du har möjlighet prova en annan högtalare. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 oktober 2011
#9717
Nordinarn skrev:
Tjenare, nu är jag tillbaka!

Jag lyssnade på er med lite kunskap och slog till på ett par DLS Nobelium 5,2" som högtalare där fram och en Kenwood BT61U som HU!

Detta känns som en bra start på mitt ljudbygge även fast jag självklart ska köra på ett vettigt flerkanalssteg i framtiden att koppla Nobeliumhögtalarna till.

Det jag har lite funderingar kring är hur jag på bästa sätt kopplar mina högtalare, via delningsfiltret och sedan till HU. En tanke kan vara att dra kablar bak till skuffen (där jag i framtiden självklart kommer att ha steget! På så sätt har jag förberett allting och kan bara sätta kablarna i steget när det väl är dags (eller har jag fel?) . Bilen är en BMW 320i, e36.

Jag undrar även om jag (när jag ändå är i gång mer projektet) bör köpa kvalitetskablar för att ge mina högtalare bra förutsättningar. Är det med nya kablar viktigt eller är det en grej man investerar i om man är perfektionist? wink

Tack på förhand! /Mackan

Tycker helt klart du ska satsa på ett slutsteg. Jag vet inte vad för kablar du syftar på med "Nya kablar". Menar du högtalarkablar så satsa på  1.5mm och dra det ända bak. Menar du lågnivå kan du satsa på en dyrare kabel. Det blir ju som sagt aldrig bättre än svagaste länken. Jag skulle nog personligen inte driva dom på HU:n smile

376 Inlägg
5 oktober 2011
#9718
Nordinarn skrev:
Tjenare, nu är jag tillbaka!

Jag lyssnade på er med lite kunskap och slog till på ett par DLS Nobelium 5,2" som högtalare där fram och en Kenwood BT61U som HU!

Detta känns som en bra start på mitt ljudbygge även fast jag självklart ska köra på ett vettigt flerkanalssteg i framtiden att koppla Nobeliumhögtalarna till.

Det jag har lite funderingar kring är hur jag på bästa sätt kopplar mina högtalare, via delningsfiltret och sedan till HU. En tanke kan vara att dra kablar bak till skuffen (där jag i framtiden självklart kommer att ha steget! På så sätt har jag förberett allting och kan bara sätta kablarna i steget när det väl är dags (eller har jag fel?) . Bilen är en BMW 320i, e36.

Jag undrar även om jag (när jag ändå är i gång mer projektet) bör köpa kvalitetskablar för att ge mina högtalare bra förutsättningar. Är det med nya kablar viktigt eller är det en grej man investerar i om man är perfektionist? wink

Tack på förhand! /Mackan

Koppla högtalarna direkt på HU (via filterna såklart).
Sen när du har köpt steg så drar du kablar och kopplar högtalarna på steget.
Vilka högtalarkablar du väljer är inte så jätteviktigt.
Då är det viktigare att välja bra lågnivåkablar.


376 Inlägg
5 oktober 2011
#9719
Jag vet iofs inte riktigt hur filterna i Kenwood ser ut.
Det är möjligt att du kan dela aktivt.
Men då bör du ju veta lite vad du gör.
Och det är kanske mer lönt att meka med det när du har skaffat steg.


247 Inlägg
5 oktober 2011
#9720
Jag har en hel del frågor och tips jag skulle behöva ha hjälp med angående mitt första bilsljudsbygge någonsin! Men det blev så långt så jag skapade en egen tråd, hoppa gärna in där och kika lite!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227985


Sök