2478
Sök

Opel corsa GSI 4x4 turbo

1 291 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#321
Normark skrev:
riktigt grymt blire:)

Tack smile


1 291 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#322
Äntligen hemma igen.
Har lagt in golvet nu, punktat på plats. Tar lite extra tid när man ska lägga det kant i kant med balkarna, tanken är ju att det inte ska synas att golvet är lagt i 3 delar. Återstår att se om det går vägen wink
Biten längst bak är knäckt extra djupt och går neråt, ska borra ett hål i mitten där sen så man har avrinning från kylningen.
Fick också ett paket med 2 uniballs å 4 svetsändar tidiagrre i veckan, billiga var dom så dom får duga tills dom blir glapp.
Börjar inte vara saknas så mycket delar nu innan man kan börja med länkarmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/849698_1rgeyp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/849699_3atewq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/849700_ybbl3j.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/849703_ux3kvu.jpg


1 804 Inlägg
30 januari 2010
#323
Det ser bra ut! smile

Meguiars_sverige

1 290 Inlägg
31 januari 2010
#324
MattiasH skrev:
Fick också ett paket med 2 uniballs å 4 svetsändar tidiagrre i veckan, billiga var dom så dom får duga tills dom blir glapp.

Var hittade du dina uniballs & svetsändar?

Im Awesome!!
281 Inlägg
31 januari 2010
#325
Fan va ballt bygge smile

Åk på rätt sätt, åk brett :D

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
31 januari 2010
#326
Kul att du kom igång igen , man sitter och väntar på uppdatering varje dag av detta fina bygge. Helt i min smak!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Nikkelilltroll
180 Inlägg
31 januari 2010
#327
Golvet vart jävligt bra!

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

1 291 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#328
Tack alla smile
Uniballsen och svetsändarna köpte jag på snowball.


Opelfreak
431 Inlägg
31 januari 2010
#329
Blev gött snyggt me golvet!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 januari 2010
#330
Golvet blev riktigt bra du! Blir mer och mer spännande att se slutresultatet! smile


3 259 Inlägg
31 januari 2010
#331
Det ser riktigt proffsigt ut! Mer bildupdates efterlängtas!wink

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 291 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#332
Vilken härlig respons, tack så mycket smile
Idag har jag gjort iordning en ny bakvagnsbrygga, bort med krängare och lite andra fästen samt svetsa in hylsor så jag slipper dom enorma bussningarna som sitter där original.
Har även gjort lite plåtjobb i hörnen bak så det blir tätt och utan dubbelplåtar.

Plocka in lite prylar på slutet för att klura lite på hur sista staget i huvudbågen ska drar bla, blir trångt där bak med tank, batteri, pumpar och dessutom en låda över allt. Även kylaren ska ha sin plats längst bak, lutar nu åt att ta luften från taket

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850438_wvfyup.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850439_ad37my.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850440_fqnyrf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850441_f4vzpe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850442_p92h6x.jpg


756 Inlägg
1 februari 2010
#333
du gör ett underbart jobb tongue hoppas at få se denna bil live en gång tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

4 001 Inlägg
1 februari 2010
#334
MattiasH skrev:
Vilken härlig respons, tack så mycket smile
Idag har jag gjort iordning en ny bakvagnsbrygga, bort med krängare och lite andra fästen samt svetsa in hylsor så jag slipper dom enorma bussningarna som sitter där original.
Har även gjort lite plåtjobb i hörnen bak så det blir tätt och utan dubbelplåtar.

Plocka in lite prylar på slutet för att klura lite på hur sista staget i huvudbågen ska drar bla, blir trångt där bak med tank, batteri, pumpar och dessutom en låda över allt. Även kylaren ska ha sin plats längst bak, lutar nu åt att ta luften från taket

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850438_wvfyup.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850439_ad37my.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850440_fqnyrf.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850441_f4vzpe.jpg

Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men:
1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen
2. det kommer att skapa lyftkraft
finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.

Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/850442_p92h6x.jpg
Senast redigerat av kolvas (1 februari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
1 februari 2010
#335
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....

//mvh


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24112/850704_gpgd5p.jpg
Senast redigerat av eastmotorsport (1 februari 2010)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 291 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#336
kolvas skrev:
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men:
1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen
2. det kommer att skapa lyftkraft
finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.

Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?

eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955
Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....

//mvh

Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.

Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare wink
Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31
2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan

Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.


4 001 Inlägg
1 februari 2010
#337
MattiasH skrev:
kolvas skrev:
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men:
1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen
2. det kommer att skapa lyftkraft
finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.

Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?

eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955
Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....

//mvh

Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.

Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare wink
Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31
2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan

Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.

det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.

För att ta några bilder som visar hur luften rör sig runt en bil så ser du att luften inte är så nära taket utan far upp en bit ovanför vid vindrutan:
http://www.seriouswheels.com/pics-2008/r-z-0-9/2008-TechArt-GTstreet-RS-based-on-Porsche-911-GT2-Wind-Tunnel-1024x768.jpg
http://prostreet.nfsgame.net/images/203.jpg

det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 291 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#338
kolvas skrev:
MattiasH skrev:
kolvas skrev:
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men:
1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen
2. det kommer att skapa lyftkraft
finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.

Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?

eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955
Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....

//mvh

Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.

Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare wink
Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31
2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan

Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.

det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.

För att ta några bilder som visar hur luften rör sig runt en bil så ser du att luften inte är så nära taket utan far upp en bit ovanför vid vindrutan:
http://www.seriouswheels.com/pics-2008/ … 24x768.jpg
http://prostreet.nfsgame.net/images/203.jpg

det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.

Jag förstår vad du menar och vet att det inte blir optimalt men just lancian där har samma karosstyp som corsan och för han blev det stor skillnad när han gjorde om intaget från rutorna till taket, så pass att han klappt behöver fläktarna på banan.
Jag tror mer det handlar om att låta fläktarna få ordentligt med luft istället för att lägga massa krut på aerodynamiken

4st 4" slangar har samma area som en 10*31,4cm rektangel vilket inte är speciellt stort


Nikkelilltroll
180 Inlägg
4 februari 2010
#339
MattiasH skrev:
kolvas skrev:
MattiasH skrev:
kolvas skrev:
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men:
1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen
2. det kommer att skapa lyftkraft
finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.

Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?


Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.

Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare wink
Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31
2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan

Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.

det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.

För att ta några bilder som visar hur luften rör sig runt en bil så ser du att luften inte är så nära taket utan far upp en bit ovanför vid vindrutan:
http://www.seriouswheels.com/pics-2008/ … 24x768.jpg
http://prostreet.nfsgame.net/images/203.jpg

det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.

Jag förstår vad du menar och vet att det inte blir optimalt men just lancian där har samma karosstyp som corsan och för han blev det stor skillnad när han gjorde om intaget från rutorna till taket, så pass att han klappt behöver fläktarna på banan.
Jag tror mer det handlar om att låta fläktarna få ordentligt med luft istället för att lägga massa krut på aerodynamiken

4st 4" slangar har samma area som en 10*31,4cm rektangel vilket inte är speciellt stort

Själv är jag helsåld på lancians luft intag, tror att de räcker bra. vanlig körning? vad är de:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

1 291 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#340
Har inte varit så effektivt i helgen, mycket tänkande och fint väder wink
Har iaf hunnit med att få dit alla fästpunkter till alla 4 bälten, gjort ett stativ/fäste till tanken som jag hoppas få hjälp med att svetsa till helgen (alu), gjort en golvplåt/fotstöd för passagerare och gjort en mall för handbromsspaken. Kameran har mest legat inne tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/855167_3rask7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/855169_s60wnb.jpg



Sök