Äntligen hemma igen. Har lagt in golvet nu, punktat på plats. Tar lite extra tid när man ska lägga det kant i kant med balkarna, tanken är ju att det inte ska synas att golvet är lagt i 3 delar. Återstår att se om det går vägen Biten längst bak är knäckt extra djupt och går neråt, ska borra ett hål i mitten där sen så man har avrinning från kylningen. Fick också ett paket med 2 uniballs å 4 svetsändar tidiagrre i veckan, billiga var dom så dom får duga tills dom blir glapp. Börjar inte vara saknas så mycket delar nu innan man kan börja med länkarmarna.
Vilken härlig respons, tack så mycket Idag har jag gjort iordning en ny bakvagnsbrygga, bort med krängare och lite andra fästen samt svetsa in hylsor så jag slipper dom enorma bussningarna som sitter där original. Har även gjort lite plåtjobb i hörnen bak så det blir tätt och utan dubbelplåtar.
Plocka in lite prylar på slutet för att klura lite på hur sista staget i huvudbågen ska drar bla, blir trångt där bak med tank, batteri, pumpar och dessutom en låda över allt. Även kylaren ska ha sin plats längst bak, lutar nu åt att ta luften från taket
Vilken härlig respons, tack så mycket Idag har jag gjort iordning en ny bakvagnsbrygga, bort med krängare och lite andra fästen samt svetsa in hylsor så jag slipper dom enorma bussningarna som sitter där original. Har även gjort lite plåtjobb i hörnen bak så det blir tätt och utan dubbelplåtar.
Plocka in lite prylar på slutet för att klura lite på hur sista staget i huvudbågen ska drar bla, blir trångt där bak med tank, batteri, pumpar och dessutom en låda över allt. Även kylaren ska ha sin plats längst bak, lutar nu åt att ta luften från taket
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men: 1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen 2. det kommer att skapa lyftkraft finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.
Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?
Senast redigerat av kolvas (1 februari 2010)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....
//mvh
Senast redigerat av eastmotorsport (1 februari 2010)
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men: 1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen 2. det kommer att skapa lyftkraft finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.
Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?
eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955 Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....
//mvh
Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.
Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31 2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan
Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men: 1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen 2. det kommer att skapa lyftkraft finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.
Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?
eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955 Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....
//mvh
Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.
Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31 2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan
Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.
det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.
För att ta några bilder som visar hur luften rör sig runt en bil så ser du att luften inte är så nära taket utan far upp en bit ovanför vid vindrutan:
det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men: 1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen 2. det kommer att skapa lyftkraft finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.
Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?
eastmotorsport skrev:
Här är ett tips men det är klart att ska bilen användas till vardagskörning så är det mer lämpligt med intag via tak eller framkant på bakskärmarna.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=eastmotorsport&cat=21273&image=114955 Kommer du ha luftutsläpp i bakstammen eller under bilen? Ett par elfläktar lär du väl behöva också , eller....
//mvh
Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.
Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31 2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan
Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.
det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.
det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.
Jag förstår vad du menar och vet att det inte blir optimalt men just lancian där har samma karosstyp som corsan och för han blev det stor skillnad när han gjorde om intaget från rutorna till taket, så pass att han klappt behöver fläktarna på banan. Jag tror mer det handlar om att låta fläktarna få ordentligt med luft istället för att lägga massa krut på aerodynamiken
4st 4" slangar har samma area som en 10*31,4cm rektangel vilket inte är speciellt stort
Att ta luften ifrån taket skulle jag inte göra, nu är jag ingen påläst aerodynamiker men: 1. jag tror att du kommer att få svårt att styra in tillräckligt med luft för att klara kylningen 2. det kommer att skapa lyftkraft finns säkert fler anledningar men dessa 2 kom jag att tänka på direkt iaf.
Är det inte möjligt att ta luften ifrån bakre sidorutor eller ifrån skärmbreddarna där du gjort någon markering? eller kanske skapa ett luftintag i golvet?
Att ta luften i golvet hade ju varit det bästa, enklaste och mest diskreta men det är för mycket grejer på undersidan för att kunna få upp luften på ett vettigt sätt.
Lyftkraften av att ha intaget i taket tycker jag ine borde bli nämnvärt mer än vad det blir av bilens form över bakrutan? Men jag är inte heller raketforskare Hade tänkt göra något liknande denna: http://forum.alive.se/showthread.php?t=299&page=31 2 sugande fläktar och utsläpp genom bakluckan
Grejen är den att jag har pratat lite med andra som använt naca ducts i sidan och 2 eller 4 4" slangar men en del har haft problem med varmgång, speciellt i mindre bilar där slangarna blir krokiga. Har blivit mycket bättre när dom gjort om och tagit luften i golvet eller taket.
det jag har förstått så är det ganska lite luft som ligger precis ovanpå taket, ska man göra ett hål där som kan "svälja" tillräckligt mycket med luft (ska ju helst klara normal körning utan fläktar) så behöver du göra ett scoop som går upp x antal cm ovanför, att bara göra ett hål såsom på den där Lancian tror jag inte är någon höjdare, sen hur mycket lyftkraft det skapar är ju svårt att beräkna men det är iaf. mot mina principer att ta luft högt upp och släppa ut längre ner.
det kanske inte blir precis så på en Corsa men principen borde bli ungefär detsamma.
Jag förstår vad du menar och vet att det inte blir optimalt men just lancian där har samma karosstyp som corsan och för han blev det stor skillnad när han gjorde om intaget från rutorna till taket, så pass att han klappt behöver fläktarna på banan. Jag tror mer det handlar om att låta fläktarna få ordentligt med luft istället för att lägga massa krut på aerodynamiken
4st 4" slangar har samma area som en 10*31,4cm rektangel vilket inte är speciellt stort
Själv är jag helsåld på lancians luft intag, tror att de räcker bra. vanlig körning? vad är de:P
Har inte varit så effektivt i helgen, mycket tänkande och fint väder Har iaf hunnit med att få dit alla fästpunkter till alla 4 bälten, gjort ett stativ/fäste till tanken som jag hoppas få hjälp med att svetsa till helgen (alu), gjort en golvplåt/fotstöd för passagerare och gjort en mall för handbromsspaken. Kameran har mest legat inne tyvärr.