3217
Sök

Opel corsa GSI 4x4 turbo

1 291 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#21
Ikväll har det pillats med växellådsfäste och spakställ
Fick bredda fästet en del för att få motorn där jag vill ha den.
Har även gjort klart placeringen av spakstället så jag sen kan börja med den nya tunneln och föstärkningarna, blir ev. en liten skruvad ram under motor och växellåda sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/527421_pbgcpn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/527423_wydv99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/527425_mu07hp.jpg
Där syns även den ombyggda handbromsen samt att spaken kommer högt upp utan kompromisser
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/527426_a7epo0.jpg

uppdatering igen imorgon kväll wink


Fattig student
1 282 Inlägg
25 december 2008
#22
Coolt bygge får man väl ta o säga.. Lär ju röra gött på sig sen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 291 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#23
Tiger1978 skrev:
Coolt bygge får man väl ta o säga.. Lär ju röra gött på sig sen..

Tackar, jo tanken är väl att det ska gå fort sen roll
Ska försöka skriva några rader ikväll och ladda upp nån bild ikväll, har ju hänt en del wink


1 291 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#24
blev en tidig kväll ikväll, ska agera fyllechaffis nu roll
Har iaf gjort klart bakre växellådsfästet och balken till det, tog sina timmar att klura ut bästa placering av allt för att rymma avgas mm. måste även bygga en förstyvning över kardantunneln som styvar upp länkarmsinfästningarna samt minska flexet runt styrväxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/528178_dpxhoe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/528180_tuyi3u.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/528181_mjbjg2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/528182_e5co0x.jpg
även pedalstället kom med på en bild nu också
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/528183_wzar0e.jpg


403 Inlägg
26 december 2008
#25
Topp 3  roligaste projektet att följa på garaget  (Y)

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Opelfreak
431 Inlägg
26 december 2008
#26
kommer bli bra det här!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

1 291 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#27
Tackar för lovorden smile
Har fått gjort en del idag också, bla främre delen av kardantunneln, förstärkningen för länkarmsfästena och styrväxeln samt fästen för växellänkaget, ser inte mycket ut för världen men som allting annat så tar det sin tid att passa in tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/529197_dt52wy.jpg
Där syns balken som ska styva upp allt samt 2mm plåten den ska svetsas i
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/529198_kete9v.jpg
Blev gott om plats i tunneln big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/529199_3i3d3d.jpg
Fortsätter såklart imorgon smile


495 Inlägg
27 december 2008
#28
ser riktigt grymt ut! och hockeypuckar är väldigt bra att ha:)

keep up the good work!

mig <3 vtec = sant

1 291 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#29
Hockeypuckar är underbart hårda roll

har varit en del i garaget idag också, svetsat kardantunneln och kapat överflödig plåt, ersatt halva torpeden med ny fin rak plåt samt gjort hållare för växelspaken, blev sådär så den kommer nog göras i en version 2.0 senare för utseendets skull, ska bara kolla så växlingen funkar som den ska först.
Glömde kameran i garaget så inga bilder ikväll, men det var nog ändå inge roliga bilder lol


1 291 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#30
Idag har jag gjort klart torpeden och pillat/justerat lite småsaker, nu funkar växellänkaget klockrent. tighta fina lägen och spaken i lagom höjd, kanske tom lite för hög roll
Sen har det provmonterats en del, original värmepaketet verkar gå att använda med en mindre modifikation vilket känns bra, hade även dit brädan bara för att wink
har också börjat klura på placering för "bomben" dvs hydraulstyrningen till 4wd, blir nog att fälla in den i torpeden sen, ska ta en ordentlig funderare då man är pigg. Trots allt massor med saker som ska rymmas i ett litet utrymme tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/530666_j92agl.jpg
Här syns placeringen av stolen, lågt och långt bak precis som jag vill ha det big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/530665_ipolmm.jpg

Nu blir det lugnt några dagar pga lite nyårsfirande och annat måstegöra hmm


1 291 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#31
Då var det dags för en uppdatering igen, har monterat bakvagn och kardan för att mät hur mycket den måste kortas, blev 160mm. Har även pillat med värmepaketet så nu sitter det på plats så även "bomben" dom jag fick fälla in i torpeden för att passa bra.
och bilder såklart cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/535263_zuxliy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/535265_r6asg1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/535266_14vnm7.jpg

over and out


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2009
#32
Kommer bli en tokfrän liten bil av den här, ultimata sleepern kanske?

EDIT: Kanske missat nått, men den är tänkt att bli en gatbil eller?
Senast redigerat av Rquired (4 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 291 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#33
Rquired skrev:
Kommer bli en tokfrän liten bil av den här, ultimata sleepern kanske?

EDIT: Kanske missat nått, men den är tänkt att bli en gatbil eller?

Jajjemen, kommer bli gatlegal men om den kommer rulla så mycket på gatan är ju en annan sak.
Det enda som kommer bli annorlunda på utsidan är breddningen som "tyvärr" är nödvändig för att rymma normala hjul, dock kommer den se ut exakt som en original gsi med stötfångare, skärmkanter mm fast bara bredare.


756 Inlägg
5 januari 2009
#34
kommer at bli skit cool:P kan inte vänta til den blir klar:P

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

1 291 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#35
saabgutten skrev:
kommer at bli skit cool:P kan inte vänta til den blir klar:P

tackar, kan inte vänta själv big_smile
idag har det pillats lite överallt, ställ til växelspaken har gjorts i en v2.0, rambalken fram har bantat för att få frigång till generatorn, kardanen har varit på plats för kontrollmätning men mest har det svetsats och slipats så man kan börja räkna saker som "klara". Innan jag gjorde kväll så bultades framvagnen dit för att kontrollera frigången för styrstagen men det visade sig att växellådan tar på tok för mycket plats så länkarmen inte kan fjädra, hade ju varit enkelt om det funkat men ingen fara då man ändå räknar med att måsta bygga om det mesta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/536470_uz0efn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/536469_q7nxuq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/536474_nfc1nu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/536479_rq1ufu.jpg

imorgon blir det fortsättning med mycket svets och slip, inte det roligaste men måste göras om det ska bli bil av dethär tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2009
#36
corsa_m skrev:
Rquired skrev:
Kommer bli en tokfrän liten bil av den här, ultimata sleepern kanske?

EDIT: Kanske missat nått, men den är tänkt att bli en gatbil eller?

Jajjemen, kommer bli gatlegal men om den kommer rulla så mycket på gatan är ju en annan sak.
Det enda som kommer bli annorlunda på utsidan är breddningen som "tyvärr" är nödvändig för att rymma normala hjul, dock kommer den se ut exakt som en original gsi med stötfångare, skärmkanter mm fast bara bredare.

Perfekt, tycker liksom det blir en annan dimension och lite seriösare om man ser till att få den streetlegal.
Skit samma om den ser lite bredare ut, allt för många uberstylade bilar så det är ingen som kommer märka det. Riktigt imponerad av ditt bygge, man får se upp i sommar för en lite bredare corsa då big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

455 Inlägg
6 januari 2009
#37
Kör du med org bärarmar, eller breddat? Korta drivaxeln (eller knuten snarare) får stryk om man inte flyttar in läget för knuten ca en cm, då Corsan är smalare än Calibran. Bara ett tips så slipper du rasa knutar på löpande band smile Min knut mår inget bra längre, jag körde org. Långa axeln vet jag inte hur det är med f-låda, jag kör med delad axel (fwd) och då finns det tillrääckligt med skjuvutrymme för knuten.

Riktigt fränt blir det iallfall! Skall du ha tag på ett breddningskit, hojta till, jag plastar ett för fullt...

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!

1 291 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#38
Astramarkus skrev:
Kör du med org bärarmar, eller breddat? Korta drivaxeln (eller knuten snarare) får stryk om man inte flyttar in läget för knuten ca en cm, då Corsan är smalare än Calibran. Bara ett tips så slipper du rasa knutar på löpande band smile Min knut mår inget bra längre, jag körde org. Långa axeln vet jag inte hur det är med f-låda, jag kör med delad axel (fwd) och då finns det tillrääckligt med skjuvutrymme för knuten.

Riktigt fränt blir det iallfall! Skall du ha tag på ett breddningskit, hojta till, jag plastar ett för fullt...

bra upplysning men då ska jag också komma med ett tips så du slipper korta axlarna, använd bäramen från en -93 tom -96 och kulleden från en -98 eller nyare då blir länkarmen lite längre, har den setupen på rallycrosscorsan och där har det gått en!! (1) knut på 3 säsonger.

hur ser det kitet ut? har ju iofs redan ett men kan vara kul att se hur ditt ser ut?

nu har jag lunchat nog, dags att bege sig till garaget igen wink


3 Inlägg
6 januari 2009
#39
Sjukt brutalt... kul med folk som gör saker ordentligt å inga fusk byggen!  Keep up!


139 Inlägg
6 januari 2009
#40
collt projekt, rätt märke o hel rätt utgångsobjekt rent tekniskt sett

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag


Sök