Köp inte 740 om du ska köra rally.
Det finns en anledning till att det är 240 som
blev och fortfarande är bilen folk vanligtvis
bygger om för rally/bana.
740: ~1600kg (Och är för lätta i baken. Vikten ligger ej rätt för inspererad körning. Om du ej bygger om)
240: 1340kg mer välbalanserad och allt. Presis allt finns att köpa till dem för att bygga banbil eller rally
bil. Allt vad det gäller drivlina, hjulupphägning, väghållning, säkerhet et.c finns att köpa fabriks nytt från ett flertal företag, Och då menar jag en Mekonomen, Micro m,m utan seriösa företag som är specialiserade innom
ämnet. Grupp-A bilarna bantades ner till mellan 1000kg - 1100kg te.x.
karosseri delar som: Huv, bagagelucka, dörrar, framskärmar, skärmbreddare, hela kitt för sidorna m,m
finns färdigtillverkade att beställa. Och glöm Agadiff det e ren skit imo. Skaffa en riktig DetroitLocker
eller Thorseindiff (Stavning?). Att svetsa diffhjulen leder bara till ökat slitage på drivaxlar m,m och
tillslut så går dem av, Det är bara en av "bi-effekterna". En annan avgörande är att det funkar helt enkelt
inte lika bra om du ska vara lite seriös eller bryr dig om körkänslan.
Hur du vill bygga din motor bestämmer du själv om du inte ska köra under licens.
Finns en uppsjö av seriösa delar där med till rödblocken.
Det finns även en stor begagnat marknad på sådana prylar på olika rally sidor där du kan fynda
om det svider för mkt att köpa nya grejer.
Avslutar med en länk till Sam Steffansson Automotive mer kännt som S.A.M.
Där du kan se ett exempel på delar som i detta fallet S.A.M säljer till jusst 200 modellen.
Klicka på länken nedan
Sedan på: [Volvo]
Välj Fliken: [240 (140)]
http://www.samsteffansson.se///Wallis