axelj skrev:
mrbuggy skrev:
axelj skrev:
Jag har en 360 GLT -85 som är under turbokonvertering. Problemet är att jag inte har instrument för att avläsa blandning då bilen saknar lambdasond. Går det att koppla in en smalbandslambda på något sätt och sedan avläsa med multimeter? Vart ska den avläsas i sådana fall, det finns ju bara + och jordkabel? Ska den matas med 12V eller hur fungerar det?
Har ingen lust att köpa en bredbandslambda då det är ett renodlat budgetbygge och ett sådant inköp praktiskt taget skulle fördubbla min budget

Den svarta ger + signal när den är varm.. den grå är -
Men om den grå jordar, hur kan jag då avläsa signal på +? Ska den inte kopplas med 12V mot spänningskälla utan på något skumt sätt användas som givarsignal?
svart +, grå - känns lite bakvänt

Ja vet..ta tex. 740 lambdan. där e två vita till förvärmning. sen finns en svart å de e den som ger strömpuls till databoxen... ;-) men de går inte mäta direkt..måste ha ett 100Kohm motstånd emellan..å absolut inte koppla ström på svarta...
Lambdasond med två kablar (52-954)
svart kabel: signal +
grå kabel: signal -
Lambdasond med tre kablar (52-952)
2st vita kablar: förvärmning 12V (+/-)
Lambdasond med fyra kablar (52-951)
2st vita kablar: förvärmning 12V (+/-)
grå kabel: signal -
Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion
- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas