2158
Sök

Svår fråga på IQ test.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
22 december 2008
chrizz skrev:
Markolainen skrev:
Gjorde ett Iq test på Illustrerad vetenskaps sida igår.
Fastnade dock på en "fråga" och började fundera på den.
Kunde dock inte komma på svaret och började irritera mig hur mycket som helst på det.
Är det någon som kan svaret på denna?
Jag vill också ha en förklaring till hur ni kom fram till det.
Så endast ett svar räcker inte.tongue

http://img53.imageshack.us/img53/2108/q15bc9.png

Här kan ni hitta testet:
http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

Nu har jag grubblat på det här ett tag, och jag har kommit fram till att 3:an måste vara rätt.

Tankegången är att hitta antalet "utåtriktade vinklar", eller "öppna vinklar" om man så vill. Jag ser på de som de vinklar som är utåtgående utan att det blir ett "slutet utrymme" eller att de "korsar varandra" om man föreställer sig linjerna fortsätta i oändligheten.

Då räknas bara vinklarna:
* utåtgående kurva + utåtgående kurva
* utåtgåenda kurva + linje
* linje + linje

Sen adderar man ihop dessa och får summan för varje horisontell rad. Det ger för mig:

2 + 2 + 4
4 + 4 + 0
4 + 4 + x

Tittar man på ovanstående så ser man att raderna summeras till 8 i de två första, och leder fram till att x bör vara 0 för att få 8 även i den tredje. Det enda av bilderna 1-5 som verkligen ger 0 med tankesättet ovan är bild 3.

Mitt slutgiltiga svar är alltså bild 3

Hade jag rätt? smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/2/525711_6quxp9.jpg
http://www.garaget.org/forum/post.php?tid=113967

Jag tycker att det verkar lite för långsökt, Men jag har heller inget bättre att komma med tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Markolainen
22 december 2008
Trådstartare
chrizz skrev:
Text.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2/525711_6quxp9.jpg

Om du hade rätt eller inte vet jag inte då jag själv inte vet svaret.

Din metod var mycket intresant faktiskt.
Jag tycker den känns som om den vore lite väl långsökt för att vara rätt.
Särskilt med att man bara räknar de "öppna" vinklarna då det finns fler vinklar som är större än 90 grader.
Sedan är ju krysset i r3b2 inslutet i hela circeln.
Men jag vet som sagt inte.

Din metod gav mig dock en ide om att kanske räkna antallet korsningar mellan linjerna på något sätt.
Ska kika vidare på det så får jag se vad jag kommer fram till.
EDIT: Ser dock ut som om det inte verkar vara ngt samband med antalet korsningar...

Jag tror att svaret sedan om/när det kommer kommer kännas helt självklart.
Har mailat till Illustrerad Vetenskap nu och frågat ang svaret plus en förklaring.
Senast redigerat av Markolainen (22 december 2008)

Administratör
11 911 Inlägg
22 december 2008
Antalet korsningar har jag redan räknat. Jag satt och testade olika grejer i nästan en timme wink

Återkom gärna om du får svar.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Markolainen
22 december 2008
Trådstartare
chrizz skrev:
Antalet korsningar har jag redan räknat. Jag satt och testade olika grejer i nästan en timme wink

Jo, ska självklart posta så fort/om jag får svar.

Men ös på med andra teorier om ni andra har några.smile

Mästare
2 947 Inlägg
22 december 2008
R1B1 Två olika stora cirklar R1B3 Två lika stora cirklar och ett streck
R1B2 En cirkel och ett streck R1B3 En cirkel och ett kryss

R1: Dem har helt enkelt tagit bort så att båda cirklarna blir lika stora och gjort det överflödiga till ett streck?

R2: Gjort om strecket till ett kryss

Fast det här var ju väldigt långsökt också... tongue

Edit: I rad två så finns det fyrkanter i varje bild så där har vi en återkommande form.
Senast redigerat av KimVsWorld (22 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

RMR-Crew
478 Inlägg
23 december 2008
Jag tror det är bild 2, känns helt rätt i mitt huvud bara.

fick förövrigt 112 i IQ.

719 Inlägg
23 december 2008
Jag har bara en känsla på ettan tycker den bara passar in ^^

Är det samma test som förut där man får se snittet i en graf mot alla andra som testa? snittet var iaf runt 100 för medel svensson.

Fick iaf då 121 på första försöket 128 på andra tror ja. '
http://f.playahead.se/21/005d08ad84824799f13bb79a6f3ee4/share/0c6d79343b5445da9fb1f48a9b70a3a9_18.jpg

Var samma som ja gjorde för nåt årsen fick 129 nu.

http://f.playahead.se/21/005d08ad84824799f13bb79a6f3ee4/share/83de1e54c98e42d380b3bfc004c6ab96_18.jpg
Senast redigerat av Scratch (23 december 2008)

live free, die young.

206 Inlägg
23 december 2008
Jag väntar också med spänning på det rätta svaret, har klurat på den en stund nu utan resultat

fick 128, fastän jag trodde de gick åt helvete under minne-delen tongue

Kanon..
1 473 Inlägg
23 december 2008
fan så knepigt såntdär.. ja fattar nadå...urblåst...116 lyckades ja knapra ihop iaf,,,

2 014 Inlägg
23 december 2008
Gjorde det på skoj lite snabbt... Fick 139, vilket är dåligt för att vara mig. Har haft ett snitt på 148 på tidigare tester jag gjort, men å andra sidan är alla tester inte likadan.

Ditt totalresultat: 139
Resultatkategori: Mycket hög

Totalresultat: Du fick bättre resultat än 99 % av populationen.
Resultat på ordtest: 146.7
Resultat på performancetest: 126.7

Delresultat, snitt är alltid 10 och max är alltid 20.
Resultat i bilddel: 16
Resultat i språkdel: 20
Resultat i minnesdel: 17
Resultat i del för logiskt tänkande: 19
Resultat i matematikdel: 20

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
23 december 2008
Svaret jag kom fram till vad avser TS' ursprungsfråga är nummer 5.

I första och andra raden så innehåller den tredje kolumnen en figur som finns med i den andra kolumnen men som inte finns med i den första kolumnen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
23 december 2008
Scratch skrev:
Jag har bara en känsla på ettan tycker den bara passar in ^^

Är det samma test som förut där man får se snittet i en graf mot alla andra som testa? snittet var iaf runt 100 för medel svensson.

Fick iaf då 121 på första försöket 128 på andra tror ja. '
http://f.playahead.se/21/005d08ad848247 … 3a9_18.jpg

100 är alltid medel. Generellt sett blir vi människor lite klipskare för varje generation, så snittet ökas på lite allt eftersom, men har alltid den statiska siffran 100. Vissa hävdar att snittet motsvarar att man har en intelligens motsvarande sin ålder.

För övrigt ska man inte göra samma test mer än en gång eftersom resultatet blir missvisande då man "övat" upp sig och gått miste om spontanitet i sina svar.

Commodum Habitus Ex

796 Inlägg
23 december 2008
jag har en fråga.

Jag skulle göra nåt IQ-test på datan för ett tag sen. Efter halva stängde jag av skiten eftersom att jag inte orkade göra färdigt.

Hur hög IQ har jag då?

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

3 714 Inlägg
23 december 2008
jag hade ju bara 122 i IQ på det där testet smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

719 Inlägg
23 december 2008
Vet iaf att bild 3 är rätt Triangeln dock vet ja inte varför

live free, die young.

Markolainen
23 december 2008
Trådstartare
Alecci skrev:

I första och andra raden så innehåller den tredje kolumnen en figur som finns med i den andra kolumnen men som inte finns med i den första kolumnen.

Det kan det nog vara. Antar att du syftar på att korset finns med på r3b2 samt på 5:ans svarsalternativ?
Men borde inte bild 4 också gå bra då den innehåller en circel?

Ang ditt resultat så tror faktiskt att detta test inte riktigt fungerar som det ska. Testa bara trycka in lite random svar på frågorna och häpnas hur du ändå blir ungefär lika smart som medelbefolkningen.tongue
Du hade f.ö. ett väldigt bra resultat, och häpnadsväckande högt på andra tester. Kan bara säga grattis!wink

Scratch skrev:

Vet som i att du kollat i facit eller vet som i att du har en stark känsla att det är så?

719 Inlägg
23 december 2008
Markolainen skrev:
Alecci skrev:

Det kan det nog vara. Antar att du syftar på att korset finns med på r3b2 samt på 5:ans svarsalternativ?
Men borde inte bild 4 också gå bra då den innehåller en circel?

Ang ditt resultat så tror faktiskt att detta test inte riktigt fungerar som det ska. Testa bara trycka in lite random svar på frågorna och häpnas hur du ändå blir ungefär lika smart som medelbefolkningen.tongue
Du hade f.ö. ett väldigt bra resultat, och häpnadsväckande högt på andra tester. Kan bara säga grattis!wink

Scratch skrev:

Vet som i att du kollat i facit eller vet som i att du har en stark känsla att det är så?

vet genom uteslutningsmetoden.

Dock tror ja teorin me "öppna vinklar" Alltså vinklar som är 45grader eller större ska uppgå till 8 i varje rad. i brist på en "lättare" förklaring, men dessa "svårare" bilder brukar kunna vara ruggigt långsökta har ja märkt.

live free, die young.

12 086 Inlägg
23 december 2008
chrizz skrev:

Jag förstår ditt resonemang, har bara en fråga;

Övre vänstre röda ring vid övre hägra rutan, till höger om den har du ju en till öppen vinkel? lr menar du att den är mindre än 90 grader och därför inte gills? svårt o se hur pass vinklad den är men jag anar att den är mindre än 90.

Långsökt dessutom men håller ju iofs.

Alecci skrev:

Det förstår jag inte, andra raden har en rektangel i andra kolumnen, och kvadrat i tredje.
Och bild 5 återfinner jag absolut inte i kolumn 2 rad 3?
Senast redigerat av JapMax (23 december 2008)

12 086 Inlägg
23 december 2008
Ska tilläggas att ett IQ test alltid måste va tidsbegränsat för att va någorlunda korrekt. Vet inte om de finns en dold tidtagare i testet tråden avser men annars är de ju bara att sitta i flera timmar och räkna och räkna och slå upp ord på google osv tongue

Så att sitta o skryta över sin intelligens efter man gjort samma test på internet 3 grr känns inte så imponerande.
Senast redigerat av JapMax (23 december 2008)

Markolainen
23 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Ska tilläggas att ett IQ test alltid måste va tidsbegränsat för att va någorlunda korrekt. Vet inte om de finns en dold tidtagare i testet tråden avser men annars är de ju bara att sitta i flera timmar och räkna och räkna och slå upp ord på google osv tongue

Så att sitta o skryta över sin intelligens efter man gjort samma test på internet 3 grr känns inte så imponerande.

Det går tydligen på tid enligt en vän. Inte sett det själv dock...tongue

Nej det är ju inte spec svårt att fuska genom att göra om flera gånger, googla, skriva ner m.m.
Men man får helt enkelt välja om man vill lita på de andra som hävdar saker, precis som med allt här på internet.tongue

Sök