3635
Sök

Plåtskador

25 Inlägg
fredag 13:39
Trådstartare
Hej!

Alla ni kunniga. Har fått lite skador på billacken. Mycket är skrapat utan att metallen syns, men på vissa ställen syns metallen.

Tror ni detta är något man kan fixa hemma med bilfärg, kanske polering osv? Hur hade ni gjort?

Vad tror ni det kostar att lämna in för att få det fixat hos någon professionell?

Tacksam för svar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-a61605770bf94f243c41d218e2e1db3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-7101c3a8aaef575220a21a82ea016c72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-fc17abafefc0422949e60a8854479618.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-04a0ca0d5a9e8a9e4b33dfc1f099c63e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-71cac7c85de7ab315fd81b65d1f5ced0.jpg
Senast redigerat av ErikaPia (fredag 13:41)

6 107 Inlägg
fredag 17:27
Jag fixar sånt själv på min Audi 100 2,0E Avant -89:a eftersom jag har 2komp billack hemma och sprututrustning och att min bil är vit  men...eftersom din kärra har metalliclack ,vilket är det svåraste att bättringslacka så skulle jag lämna in den till en billackerare. Kostar nog 3000-6000:-

502 Inlägg
fredag 19:48
vart hittar du en lackerare som kan fixa det för 3-6000 kr ?

502 Inlägg
lördag 08:32
Det blir svettigt dyrt om man inte kan utnyttja vagskadeförsäkringen, om man nu har sådan vill säga. I så fall kan det väl vara helt korrekt att det kan kosta 3-6 kkr, helt beroende av storlek på självrisken

Bilen ser ut att vara en inte alltför gammal Toyota och frågan är hur mycket man vill lägga på den. Ser ju tyvärr även ut som att plåten tryckts in på ett ställe men det skulle också fixas i samband med det hela om man nyttjar vagnskadeförsäkringen

Forummoderator
17 994 Inlägg
lördag 09:39
Försäkringsärende. Blir dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 424 Inlägg
lördag 15:29
Hustruns grå bil blev i våras påkörd bak av en svart Volvo som "strök" sig efter bakbumpern.
Den svarta färgen gick alldeles utmärkt att avlägsna med aceton.
Inget annat bet (på Volvofärgen).

502 Inlägg
Igår 07:26
Hybrid_ skrev:
Försäkringsärende. Blir dyrt.

Det beror ju på. Är bilen relativt ny är det inget för gemene man att ge sig på, det blir inte bra. Att betala direkt till en lackerare och ev plåtmeck för att fixa dom skadorna kommer kosta mer än en vanlig självrisk för vagnskada om vi pratar om att betala korrekt och inte "rostfritt"

Nu verkar det ju som att tråden dog lite, TS har inte kommit tillbaka och bekräftat varken årsmodell eller om det finns helförsäkring och vad självrisken ligger på. Så antagligen saknas helförsäkring

3 187 Inlägg
Igår 09:07
Bilen måste tvättas och skadorna noga rengöras innan man kan bedömma hur illa det är.
Skadat är inget snack, men det ser alltid värre ut först med gnuggskador.

Visst kan alla måla det själv.
Men det beror på vad för resultat man önskar. En gammal slit och släng med div småfel var det väl skit samma, medan en nyare/bättre vill man ha ok skick på.
Sämsta man kan göra är ingenting.

Utan försäkring kostar det en bra slant. Men nyare/bättre bilar brukar inte rulla utan vagnskadeförsäkring.
Om så, oajj, dyr läxa...

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Har varit ute idag och fixat lite, då jag har bilfärg hemma. En del gick faktiskt bort med att skrubba bort (var en del smuts), speciellt vid den långa randen mitt på sidan av bilen, så den syns knappt längre. Var väl jag som inte tittade ordentligt att mycket var smuts från avskrapet (tack och lov iallafall).

Dom andra delarna har jag försökt bättre på med färg, blev väl ok, beroende på hur petig man är.

Jag har helförsäkring på bilen inkl.vagnskada. Ärendet är inskickat, så får se om det blir något där. Har varit i kontakt med några lackerare och det är rätt dyrt att fixa, kanske 6-8000 kr eller mer. Vi får se vad försäkringen säger.

Bilen är en Toyota Avensis från 2014. Riktigt fin i lacken vid köp, så jag blir besviken att jag skadat den på detta vis, men det är som det är.

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Bilen måste tvättas och skadorna noga rengöras innan man kan bedömma hur illa det är.
Skadat är inget snack, men det ser alltid värre ut först med gnuggskador.

Visst kan alla måla det själv.
Men det beror på vad för resultat man önskar. En gammal slit och släng med div småfel var det väl skit samma, medan en nyare/bättre vill man ha ok skick på.
Sämsta man kan göra är ingenting.

Utan försäkring kostar det en bra slant. Men nyare/bättre bilar brukar inte rulla utan vagnskadeförsäkring.
Om så, oajj, dyr läxa...

Det har du rätt i! Har tvättat hemma en del, och en del gick faktiskt bort! Ska iväg till tvätten imorgon igen och se om det kan förbättras något.

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
krambriw skrev:
Det blir svettigt dyrt om man inte kan utnyttja vagskadeförsäkringen, om man nu har sådan vill säga. I så fall kan det väl vara helt korrekt att det kan kosta 3-6 kkr, helt beroende av storlek på självrisken

Bilen ser ut att vara en inte alltför gammal Toyota och frågan är hur mycket man vill lägga på den. Ser ju tyvärr även ut som att plåten tryckts in på ett ställe men det skulle också fixas i samband med det hela om man nyttjar vagnskadeförsäkringen

Självrisken ligger på 3000 kr. Har skickat in ärendet nu. Japp, stämmer, det är en liten buckla där, så det är synd. Får se vad försäkringsbolaget säger. Toyota Avensis 2014.

25 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Hustruns grå bil blev i våras påkörd bak av en svart Volvo som "strök" sig efter bakbumpern.
Den svarta färgen gick alldeles utmärkt att avlägsna med aceton.
Inget annat bet (på Volvofärgen).

Fick bort en del med klarlack jag har hemma haha..den långa randen på sidan är typ borta för det mesta var smuts där, tack och lov.

502 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det är ju upp till dig men jag hade definitivt låtit det bli ett försäkringsärende och vidare till lackerare på en bil som då verkar så fin och eftersom du nu har helförsäkring. Bara 3000 i självrisk är ju jättelågt för vagnskada. Risken är att du tycker det ser bra ut i höstmörkret men när vårsolen tittar fram....

Jag gjorde själv misstaget en gång; någon valde att avsiktligt bryta loss audi ringarna på bakluckan på en av mina tidigare audi bilar, dom hade väl nått samlarvärde. Dum som jag var försökte jag spackla den lilla bucklan och "spreja lite". Det gick åt helvete, blev inget bra. Jag ringde bolaget och berättade mitt misstag, jag hade ju helförsäkring. Rådgivaren var väldigt tillmötesgående, "vi ordnar det, oroa dig inte, dessutom, ringarna är väl fortfarande borta? Då blir det bara självrisken för stöld, 1500 kr"

Snacka om att jag kände mig dum och samtidigt oerhört tacksam!

Sök