2175
Sök

Svår fråga på IQ test.

12 086 Inlägg
23 december 2008
Markolainen skrev:
JapMax skrev:
Ska tilläggas att ett IQ test alltid måste va tidsbegränsat för att va någorlunda korrekt. Vet inte om de finns en dold tidtagare i testet tråden avser men annars är de ju bara att sitta i flera timmar och räkna och räkna och slå upp ord på google osv tongue

Så att sitta o skryta över sin intelligens efter man gjort samma test på internet 3 grr känns inte så imponerande.

Det går tydligen på tid enligt en vän. Inte sett det själv dock...tongue

Nej det är ju inte spec svårt att fuska genom att göra om flera gånger, googla, skriva ner m.m.
Men man får helt enkelt välja om man vill lita på de andra som hävdar saker, precis som med allt här på internet.tongue

Ja, det går ju att fuska på allt utom den första va?
Jag gjorde hela testet nu och vilket värelöst minne jag har big_smile När man skulle komma ihåg siffrorna, jag typ mindes dom tills jag tittade ner på tangentbordet.. kom i princip bara ihåg de 2 första och 2 sista tongue

Ang ordkunskapen så hade jag nog tur, fick 16 av 20.. men ärlig talat gissade jag på många, uteslöt några och chansade på resterande.

12 086 Inlägg
23 december 2008
Nu har jag precis dementerat värdet av internettest tongue

Men här är mensas provtest för dom som vill..
http://www.mensa.se/index.php?option=co … ;Itemid=51

2 014 Inlägg
23 december 2008
Markolainen skrev:
Alecci skrev:
Svaret jag kom fram till vad avser TS' ursprungsfråga är nummer 5.

I första och andra raden så innehåller den tredje kolumnen en figur som finns med i den andra kolumnen men som inte finns med i den första kolumnen.

Det kan det nog vara. Antar att du syftar på att korset finns med på r3b2 samt på 5:ans svarsalternativ?
Men borde inte bild 4 också gå bra då den innehåller en circel?

Ang ditt resultat så tror faktiskt att detta test inte riktigt fungerar som det ska. Testa bara trycka in lite random svar på frågorna och häpnas hur du ändå blir ungefär lika smart som medelbefolkningen.tongue
Du hade f.ö. ett väldigt bra resultat, och häpnadsväckande högt på andra tester. Kan bara säga grattis!wink

Scratch skrev:
Vet iaf att bild 3 är rätt Triangeln dock vet ja inte varför

Vet som i att du kollat i facit eller vet som i att du har en stark känsla att det är så?

R1B1 = Innehåller 2 cirklar
R1B2 = Innehåller 1 cirkel och 1 streck
R1B3 = Innehåller 1 streck och 4 öppna halvcirklar

R1: Strecket är med i B2 och B3 men inte i B1.

R2B1 = Innehåller 2 cirklar och 2 ovaler
R2B2 = Innehåller 2 slutna kvartscirklar och 1 kvadrat
R2B3 = Innehåller 1 kvadrat.

R2: Kvadraten finns med i B2 och B3 men inte i B1.

R3B1 = Innehåller 2 cirklar och 1 streck
R3B2 = Innehåller 1 cirkel och 1 kors
R3B3 = ?

Alternativ 1 innehåller 4 öppna kvartscirklar. Detta alternativ går inte att passa in i något mönster.
Alternativ 2 innehåller 1 cirkel och 1 kors. Detta alternativ passar inte in i tidigare mönster eftersom det är en modifierad kopia av föregående bild.
Alternativ 3 innehåller 1 triangel. Detta alternativ passar inte in i något mönster eftersom figuren inte förekommit tidigare på någon rad eller i någon kolumn.
Alternativ 4 innehåller 1 cirkel och 1 oval. Detta alternativ är alltför likt R3B1 och alltför olikt R3B2.

I de föregående raderna har alltid B3 något gemensamt med B2, så den regeln bör vi följa här. I de föregående raderna har dock B3 inget gemesamt med B1, och ska vi följa även den regeln återstår endast alternativ 5.

I övrigt är det ju alltid så att olika test ger olika resultat, delvis beroende på deras utformning och vilka frågor som ingår, men även på testdeltagarens "kondition". Om man är trött, onykter, hungrig eller distraherad på annat kan detta påverka resultatet.

Själv gjorde jag ju igår testet lite halvt på allvar klockan 2 på natten med några pilsner i kroppen, så det torde väl inte vara det mest rättvisande jag har gjort.

Många såna här tester, framförallt dem man hittar på nätet, är nog dessutom mer anpassade för att så många som möjligt ska få ett så högt resultat som möjligt i syfte att väcka folks intresse för sånt här.

Ett mest rättvisande resultat får man nog om man gör ett flertal olika tester där man kan bedöma att det är ett seriöst test som följer "riktlinjerna", endast EN gång vardera, och räknar fram ett snitt.

Resultatet jag fick på detta test sänkte mitt snitt, så vare sig det är bra eller dåligt är jag ju inte direkt vidare nöjd.

I sista änden finns det aspekter av intelligens som dessa test inte tar med så mycket i beräkningen, och i vilket fall som helst säger en intelligenskvot väldigt lite om en persons faktiska kapacitet då det är så mycket annat som spelar in.

Dessutom hittar du nog ingen särskilt bra människa enbart genom att titta på hans/hennes intelligenskvot, vilket det finns gott om exempel på. Hitler exempelvis var vad många har kallat "ett geni, men ett ondskans geni". Hans hantlangare Hermann Göring hade en exceptionellt hög intelligenskvot, en bit över 160, och kolla bara hur det gick för honom och hans Luftwaffe.

Bra resultat på intelligenstester är inte heller alltid av godo. Själv blev jag för länge sedan nekad ett jobb på Securitas på grund av mina resultat på deras tester, eftersom de ansåg mig överkvalificerad och att jag snabbt skulle tröttna på de arbetsuppgifter det innebar. Jag var dessutom nära att gå miste om kommunal sponsring av mitt lastbilskörkort efter deras tester då de ansåg mig för "intelligent och begåvad" för att jag skulle kunna trivas med lastbilsföraryrkets monotona natur och förhållandevis lättlösta problem.

Vad fan liksom? Jag var ute efter ett jobb, och så här i efterhand kan jag lugnt intyga att lastbilsföraryrket ställer antagligen högre krav på problemlösning än vare sig ekonomi- eller datorteknikerjobb... Åtminstone de som jag har haft.

Mitt tips är att se det hela som en kul grej, framförallt eftersom det faktiskt - enligt min erfarenhet - inte hjälper dig framåt i livet något vidare eller säger särskilt mycket om dig som person. Visst är det roligare att få ett bra eller ett dåligt resultat på ett sånt här test, men ungefär där slutar fördelarna med att ens göra det.

My 2 cents...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Svetsare
3 150 Inlägg
23 december 2008
Fick 109 på det testet, är det bra eller?  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 014 Inlägg
23 december 2008
ZonaX skrev:

Alla resultat på 100 eller mer ska anses som bra. Vid 100 anses man normalbegåvad, och allt utöver det är alltså positivt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

?
1 038 Inlägg
23 december 2008
Alecci skrev:
ZonaX skrev:

Alla resultat på 100 eller mer ska anses som bra. Vid 100 anses man normalbegåvad, och allt utöver det är alltså positivt.

Gillar detta big_smile  Du fick bättre resultat än 52 % av populationen.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

615 Inlägg
23 december 2008
Någon som vet ungefär vad en 8 på mönstringen motsvarar i IQ?
Jag kommer nämligen inte på svaret på denna :S

Let's stance!

Svetsare
3 150 Inlägg
23 december 2008
Danne-M3 skrev:
Alecci skrev:
ZonaX skrev:

Gillar detta big_smile  Du fick bättre resultat än 52 % av populationen.

Haha  smile   Soeet

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

719 Inlägg
23 december 2008
Fizzer skrev:
Någon som vet ungefär vad en 8 på mönstringen motsvarar i IQ?
Jag kommer nämligen inte på svaret på denna :S

Svårt att säga hade själv 8 på språkdelen o 9 på bilderna när ja mönstra. Och har fått allt mellan 120 till 140+ på IQ test.

live free, die young.

Administratör
11 911 Inlägg
6 januari 2009
Ingen som kan bekräfta vad som är rätt tillsammans med en förklaring? Detta gnager mig fortfarande wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Markolainen
12 januari 2009
Trådstartare
Bumpar tråden nu.
Fick svar från Illvet idag. Dock så skrev han som svarade att han inte kunde svaret på frågan.
Jag citerar:
Jeg kan desværre ikke hjælpe jer med svarene i IQ-testen - I bliver nødt til selv at lægge hjernerne i blød wink

Jag har själv gett upp med att försöka hittta svaret på frågan.

Greve
8 Inlägg
14 januari 2009
Jag fick slänga till me en ren gissning på 3an bara för att den inte redan förekom i bilden.. kanske var helt fel? eller inte? lyckades iafall få 125 på testet. big_smile

Administratör
11 911 Inlägg
14 januari 2009
Markolainen skrev:
Bumpar tråden nu.
Fick svar från Illvet idag. Dock så skrev han som svarade att han inte kunde svaret på frågan.
Jag citerar:
Jeg kan desværre ikke hjælpe jer med svarene i IQ-testen - I bliver nødt til selv at lægge hjernerne i blød wink

Jag har själv gett upp med att försöka hittta svaret på frågan.

Öh, han får väl ta reda på det för tusan smile

Skriv igen, kanske är nån ny som svarar nästa gång. Det här MÅSTE redas ut.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sleeper
3 084 Inlägg
14 januari 2009
1:an
Motivering:
Alla streck uppe i högra hörnet finns längst ner i vänstra hörnet
så alla streck uppe i vänstra hörnet ska finnas längst ner i högra hörnet alltså nr:1
Resten är villoväg

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 014 Inlägg
14 januari 2009
Sushikocken skrev:
1:an
Motivering:
Alla streck uppe i högra hörnet finns längst ner i vänstra hörnet
så alla streck uppe i vänstra hörnet ska finnas längst ner i högra hörnet alltså nr:1
Resten är villoväg

I så fall är 1 inkorrekt, eftersom du inte kan få till två cirklar utav figurerna i 1.

Commodum Habitus Ex

Greve
8 Inlägg
14 januari 2009
går inte å mejla dom som gjort IQ testet å reda ut problemet med frågan? dom borde ju rimligen ha en vettig förklaring?

Markolainen
15 januari 2009
Trådstartare
chrizz skrev:
Öh, han får väl ta reda på det för tusan smile

Tyckte jag med...hmm
chrizz skrev:
Skriv igen, kanske är nån ny som svarar nästa gång. Det här MÅSTE redas ut.

Det är fritt fram för alla som vill att skicka.smile
Jag skickade bara på deras hemsida.
Skickade i kategorin: Tekniska kommentarer ang denna webbplats
Fanns ingen bättre kategori vad jag kunde se..tongue

Sleeper
3 084 Inlägg
15 januari 2009
Jag känner igen den uppgiften den har vart med i tidningen fast det var aslänge sen så den är säkert borta men där brukar ju svaren stå

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 Inlägg
21 september 2012
BUMP!
Eftersom denna sida kommer ganska tidigt i google för de som vill veta svaret på den här uppgiften tänkte jag skriva det här.
Eftersom ni har kommit fram till rätt svar, men inte anledningen varför och tänker på tok för komplicerat. det är aldrig så svårt som ni tror.

Svar:
Skit i alla cirklar, halvcirklar och kvartscirklar... Kvar är bara sträcken.
antal streck:
0+1=1

0+4=4

1+2=3

varsågoda! big_smile
Senast redigerat av kayuzumi (21 september 2012)

Sök