2463
Sök

Bromsar ligger på konstant? ej abs (mazda 323 -90)

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#1
Hej

Var över till en polare igår med bilen, en mazda 323 1.8i dohc -90, och kände inte att det var något ovanligt som slöade ner bilen, men efter att jag varit där, stått stilla i kanske 10 min och körde hemåt så var det som att bromsarna låg på skivorna och slöade ner bilen. När jag frikopplar på en något framåt sluttande väg så bromsas bilen ner och stannar.

Parkeringsbromsen fungerar som den ska och tar i ordentligt som den ska, och jag har felsökt färdbromsen så gott jag kunnat. Startade bilen med foten på pedalen och den trycktes in en aning och den känns stum som den ska göra. Kollade bromsvätskenivån och behållaren verkar helt full med vätska.

När jag körde bilen idag så har det släppt lite men känns ändå som att bromsarna ligger på. Kollade in på oken på alla hjul om man kunde "se" om klossarna låg på ovanligt mycket men detta är nog svårt att se. Det går självklart att bromsa som vanligt och bromsarna fungerar bra i övrigt bara att bilen "automatiskt bromsas ner".

Vad kan detta bero på? Kan tillägga att detta hände en kall kväll med några minus ute.


//M

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 december 2008
#2
rengör oken


ljudfantast
1 372 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#3
några ställen på oken jag ska tänka på att rengöra? jag är nybliven bilägare och inte alls haj på detta, men är idel öra för lösningar såklart smile

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
24 december 2008
#4
glidpinnarna..rengör dom och fetta in igen..
rengör anliggningsytan för beläggen..brukar samlas skit där och då glider dom inte så lätt


Muttley
24 december 2008
#5
du plockar ner dem, rengör ytorna som beläggen ligger emot, och sedan smörjer man till anliggningsytorna och monterar ihop rätt och då ska de nog fungera bättre.
men du kan smörja upp kolven med.

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#6
tack för svar! har hört att man bör byta bromsvätska i systemet vart annat år. Är detta strikt viktigt att efterfölja?

en annan sak off topic: är "bromsolja" samma sak som bromsvätska? eller finns det även annan vätska i form av olja pulserande i någon del? förvirrning

/Max

Muttley
24 december 2008
#7
finns inget som är bromsolja, de kallas olja vätska de är samma sak.
men de är rekommenderat att bytta vart annat år.- finns sådana mätare du kan köpa på bildesspecialisten som mäter vattenmängden i bromsvätskan, men bäst och bytta.

5 089 Inlägg
24 december 2008
#8
kan det vara så att handbromsen dras, och det är lite vatten och fukt i den, sen blir dte minusgrader och det fryser fast?

\Lindgren

ljudfantast
1 372 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#9
nae eftersom jag hade bilen i en backe och lät den rulla ner i frikopplat läge (gick trögt, men den rullade) och när man drar åt p-bromsen så stannar bilen tvärt så jag tror nog inte att det är p-bromsen trots allt.

1 Inlägg
25 december 2008
#10
hade exakt samma problem på min. på min va det iaf den som drog åt handbromsen på hjulen som inte gick helt ur sitt läge, utan bara halvt, så det låg lite handbromsverkan hela tiden. jag löste det med 5-56 och lite smörjmedel bara, hoppas du fixar det

glhf

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2008
#11
Innan du börjar spraya 5-56 och hålla på så ska du skaffa en handbok, Haynes eller liknande.

Proceduren är ganska enkel och är ungefär såhär.

Basic: Upp med bilen, säkra med pallbock, bort med hjulet.

Sedan av med oket. Oftast är det två rejäla bultar, en uppe och en nere. Det räcker att ta bort den undre.

Sedan viker du upp oket så beläggen kommer fritt. Bort med beläggen så ser du själva kolven. Sedan ska kolven tryckas tillbaka. Oftast pressar man tillbaka med typ polygrip, men ibland skruvar man tillbaka. Oftast är det pressa fram och skruva bak om det skiljer. Den delen måste du kolla upp noga med din bil. (Handbok!)

Bromsa nu lite försiktigt så kolven kommer ut igen (Inte för långt!), pressa tillbaka - upprepa.

Glidpinnarna är de två bultarna. Ta loss, gör rent, fetta in med bromsfett. Inte kopparpasta etc! Bromsfett köper du på Mekonomen eller liknande. När du tar loss den övre glidpinnen/bulten så blir oket helt löst. Låt det inte hänga i bromsslangen utan knyt upp det med snöre/buntband etc.

I med nya belägg och om du vill ny monteringssats. Fäll ner oket. Dra åt.

Nu saknar bilen bromsverkan. Pumpa försiktigt på bromspedalen tills den blir stum, sedan provkör du försiktigt.

Gör om på andra sidan.

Klart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#12
tack caromania!

Ingenjör
56 Inlägg
31 december 2008
#13
offta bakoken eller vajrarna på gammztorna som ger upp offta en kombination. vajern kärvar som gör att oket ligger på och blir förjävlig varmt som gör att kolven i oket bränner fasst.

Det är skruvok på maztan och du måste ha ett speciellt verktyg som skruvar och trycker in kolven samtidigt.

Mvh

Mvh Erik


Sök