2283
Sök

lite nybörjar tips på ljud :) 2st mono slut steg i 900ALPHA212 (2x12 GAS)

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Så nu va julen över och det sluta i att jag nu har min efterlängtade 2x12gas bas låda smile

köpte paketet på BRL länk -> http://www.brl.se/default.aspx?mc=748&a … amp;p=5864
där man fick med ett ganska så fjuttigt steg, behövs väl 2st för att driva basen fullt ut?

ni får gärna gå in på länken å kolla speccen
men min fråga är iaf, ska man slå till på ett sånt Alpha x250.1 steg till så man har två st som driver basen smile?

inget snack om att rockford är bättre osvosv i denna tråd tack

Saab

Egen företagare
864 Inlägg
25 december 2008
ska du ha 2st steg borde du helst bygga om lådan, pga att det är svårt att få stegen att gå exakt lika, även om det är likadana steg, så då skulle jag nog satsa på ett gas 500.1 om du vill köra med gas.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

104 Inlägg
25 december 2008
Eller så bygger han om stegen smile alltså löder lös gain från bägge stegen och drar ut någon kabel från stegen och paralellkopplar med bara en gain åt båda stegen? kanske lite överkurs men vill man ha dom till att spela lika så smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
om man ställer stegen på exakt lika dana lägen ?
menar du att dom sviktar ändå ?

måste väl finnas väldigt många som gör så tongue?

Saab

685 Inlägg
25 december 2008
det är näst intill omöjligt att få allting på exakt samma inställningar

21 761 Inlägg
25 december 2008
Det går att få ganska lika inställningar, men då ska man använda en multimeter för att mäta växelspänningssignalen ut från varje steg och få dem att ge ut så lika signal som möjligt. Sedan måste ju multimetern klara av att mäta vid olika frekvenser, alternativt kör man med 50 Hz fast frekvens ut från stegen. smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
hm okej det är inte bara att bara haha
men alltså hur olika kan dom spela då, hur fina öron måste man ha för att höra skillnaden tongue

men ni som kan, det steget som följer med det klarar ju att driva basen om man serie kopplar den eller ?
det är lite fjuttigt men fan vad är bäst att göra rent ekonomiskt, att köpa

om basspeccen säger "Effekttålighet 2x250W RMS" så behöver jag ett mono slutsteg på 1x500watt i 4ohm för att få ut max antar jag?
Senast redigerat av Robban98422 (25 december 2008)

Saab

685 Inlägg
25 december 2008
Jag hade köpt ett annat steg som är större och drivit båda basarna på det. det är enklast på det viset smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=900
eller
http://www.ingevallsbo.se/webshop/catal … cts_id=103

hade nått av detta  varit det ultimata valet i detta läget då eller tongue?
Senast redigerat av Robban98422 (25 december 2008)

Saab

134 Inlägg
25 december 2008
Robban98422 skrev:
http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/product.asp?productid=900
eller
http://www.ingevallsbo.se/webshop/catal … cts_id=103

hade nått av detta  varit det ultimata valet i detta läget då eller tongue?

men ska du driva dom på ett monoblock blir väll impedansen 2ohm (rätta mig ifall jag har fel) i så fall behöver du ett steg som är stabilt i 2ohm. då hade ett GAS AlphaX500.1 nog blivit bra då det ger 500wrms i 2ohm, ännu bättre hade vart ett JBL GTO7001E som ger 700wrms i 2ohm men är dock 500kr dyrare
Senast redigerat av crossboy (25 december 2008)

956 Inlägg
25 december 2008
Det man måste göra först är att reda ut vilken impendens basarna ligger på.
Så som lådan kommer ifrån fabrik är basarna tillsammans kopplade i 4 ohm.
Någon som vet om basarna då är paralellkopplade eller seriekopplade?
Detta betyder då att dom är antingen på 2 eller 8ohm var. Är dom på 2 ohm skulle du kunna köpa ett slutsteg till och driva på varsitt, men är dom på 8 ohm blir det ingen skillnad om du köper ett till steg.
Jag tror att dom är på 8 ohm annars skulle dom ha gjort lådan i 2ohms utförande.

Men är basarna på 8 ohm kan du inte få dom lastade lägre än 4 ohm och då skulle inte jag köpa ett monosteg då du ändå bara kommer kunna utnytja lite av effekten i 4 ohm. Då är det bättre att köpa ett
2-kanals steg och brygga det, så det lastas i 2 ohm.

Så för att göra det enkelt.

Basarna är på 8 ohm styck= Köp ett 2-kanals steg och brygga det.
Basarna är på 2 ohm styck= Köp ett till likadant monoblock, ett till varje bas, eller köp ett kraftigare och paralellkoppla i 2 ohm.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

134 Inlägg
25 december 2008
luunggan skrev:
Det man måste göra först är att reda ut vilken impendens basarna ligger på.
Så som lådan kommer ifrån fabrik är basarna tillsammans kopplade i 4 ohm.
Någon som vet om basarna då är paralellkopplade eller seriekopplade?
Detta betyder då att dom är antingen på 2 eller 8ohm var. Är dom på 2 ohm skulle du kunna köpa ett slutsteg till och driva på varsitt, men är dom på 8 ohm blir det ingen skillnad om du köper ett till steg.
Jag tror att dom är på 8 ohm annars skulle dom ha gjort lådan i 2ohms utförande.

Men är basarna på 8 ohm kan du inte få dom lastade lägre än 4 ohm och då skulle inte jag köpa ett monosteg då du ändå bara kommer kunna utnytja lite av effekten i 4 ohm. Då är det bättre att köpa ett
2-kanals steg och brygga det, så det lastas i 2 ohm.

Så för att göra det enkelt.

Basarna är på 8 ohm styck= Köp ett 2-kanals steg och brygga det.
Basarna är på 2 ohm styck= Köp ett till likadant monoblock, ett till varje bas, eller köp ett kraftigare och paralellkoppla i 2 ohm.

basarna är på 4 ohm och lådan har dubbla anslutningar alltså har basarna varsin så den är varken serie eller parallel kopplad  så han ska ha ett steg som är stabilt i 2ohm och parallel koppla basarna

16 197 Inlägg
25 december 2008
Robban98422 skrev:
Så nu va julen över och det sluta i att jag nu har min efterlängtade 2x12gas bas låda smile

köpte paketet på BRL länk -> http://www.brl.se/default.aspx?mc=748&a … amp;p=5864
där man fick med ett ganska så fjuttigt steg, behövs väl 2st för att driva basen fullt ut?

men min fråga är iaf, ska man slå till på ett sånt Alpha x250.1 steg till så man har två st som driver basen smile?

har du ens testat att koppla in sakerna elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Robban98422 skrev:

precis hem kommen ifrån krigen så ni får ursäkta felstavingar å dyligt
men iaf nej jag har inte ens testat å koppla in grejerna faktiskt
men eftersom det va ett paketpris så kan jag tänka mig att det dunkar på precis fint fint, men jag vill ju gärna få ut max, inte så noga för min del eller så, bara lite nyfiken så smile

Saab

Supraman
2 300 Inlägg
26 december 2008
Robban98422 skrev:
evilaudio skrev:
Robban98422 skrev:

precis hem kommen ifrån krigen så ni får ursäkta felstavingar å dyligt
men iaf nej jag har inte ens testat å koppla in grejerna faktiskt
men eftersom det va ett paketpris så kan jag tänka mig att det dunkar på precis fint fint, men jag vill ju gärna få ut max, inte så noga för min del eller så, bara lite nyfiken så smile

Försöker man ta ut max så låter det bara skit.
Du skulle provat grejerna innan du köpte ett steg som säkert knäcker basarna istället.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 665 Inlägg
26 december 2008
Någon som vet om man kan få tag på ts parametrarna till denna bas. Kollade på brl men hittade inget.

Tänkte räkna lite på om 20volt räcker för max linjär slaglängd.

Varför låter det skit om du tar ut max?? När det låter skit brukar man inte försöka få ut mer än max då??
Senast redigerat av Rickard-v (26 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Någon som vet om man kan få tag på ts parametrarna till denna bas. Kollade på brl men hittade inget.

Tänkte räkna lite på om 20volt räcker för max linjär slaglängd.

Varför låter det skit om du tar ut max?? När det låter skit brukar man inte försöka få ut mer än max då??

hmm många svåra ord där du haha

jag undrar också varför dom skulle låta skit om man ger dom max
om högtalaren tåg 2x250w så borde man ju ha ett monosteg som ger 500w eller ?

och en till antagligen väldigt dum fråga , men dom basarna jag sett så finns det ju alltid ett lufthål tongue om ni fattar
varför finns det inte det på domma hära basarna ?
Senast redigerat av Robban98422 (26 december 2008)

Saab

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 december 2008
Robban98422 skrev:
och en till antagligen väldigt dum fråga , men dom basarna jag sett så finns det ju alltid ett lufthål tongue om ni fattar
varför finns det inte det på domma hära basarna ?

Beror lite på vilka hål du pratar om hmm
Många basar har "lufthål" bakpå magneten och finns där för att ge bättre kylning som jag uppfattat det.
Hålen på korgen är för stil samt kylning.

Och om jag har fattat allt rätt här så vill du försöka få ut max ur dina alpha basar?
Då 2 av mina polare har likadant kitt så säger jag att dom dunkar på rätt friskt ändå med steget som följer med (ena kör en Volvo 850 andra en Hyundai accent).
Pröva att sätta in allting och spela och kolla om du blir nöjd med ljudet istället? Om du inte blir det kan du börja uppgradera saker och ting.

Och att plocka ut max ur en högtalare krävs det ofta mycket mod till om man inte har nya högtalare liggandes, då man lätt kan bränna högtalaren om man drar på för hög volym.
Senast redigerat av Streethawk (26 december 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
aah äntligen en som har samma kitt smile men säger du det så går jag på det smile
jag har ju saab 9-5 inte så öppet bagage där så får trixxa lite med armstädet i baksätet eller nått smile
tack så mycket iaf smile, tror jag har fått svar på mina frågor nu smile

Saab

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 december 2008
Robban98422 skrev:
aah äntligen en som har samma kitt smile men säger du det så går jag på det smile
jag har ju saab 9-5 inte så öppet bagage där så får trixxa lite med armstädet i baksätet eller nått smile
tack så mycket iaf smile, tror jag har fått svar på mina frågor nu smile

ena polaren har ju en volvo 850 som också är relativt sluten baklucka, låter tillräckligt ialla fall.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök