740Fors skrev:
Xuri skrev:
Ventilspelet bör vara 0.35-0.4mm ungefär (de beror lite på val av kamaxel) bättre att de tickar lite än att dom ligger på när man kör... Shimsen ligger uppepå tryckaren å de är tjockleken på denna som avgör eventuellt ventilspel.
Att byta kolvar kan man göra...men så skablocket borras å hornas (dyrt)...å hur mycke effekt är de du tänker på ? Orginal kolvarna orkar med rätt mycke effekt innan dom säger nej (ca 400) men dina vevstakar orkar inte så himla mycke så dessa hade jag bytt..
om nån vill veta så väger en H-profil stake ungefär 200gram mindre än en vanlig FK stake....
Om du byter lager å packningar samt vevstakarna mot H-profil så orkar väl en b230fk bottendel med 400hk rätt inställt utan några större problem...
Dock så ska du ha övrig utrustning som orkar med den effekten
Tex
Spridare,soppapump
turbo/grenrör
Topp/kamaxel
Koppling/växelåda
Bränslesystem/tändsystem
Mja de var väl lite i alla fall...
Kammar osv, kan jag inget om vad det är för skillnad på alla och vilken som är bäst till vad, läst om dem i många olika trådar och verkar som folk bara väljer på random, men vad vet jag, vart får man tag i shims då? Finns hos vanliga reservdels handlarn? Hur kommer det sig att man måste borra? trodde man enbart borrade om man skulle förstora? Har ej lagt så mycket tanke på hur mycket effekt, vill bara börja någonstans och få det bra, sen utveckla med tiden. Självklart förstår jag att annat ska orka med, men tanken med topic var bara om jag kunde byta utan att det krångla med annat i motorn då. FK? Jag kör med FT iaf men kanske är samma för den? Jätte tacksam för svaren!
kamaxel beror ju på vad du ska köra med för turbo,komp,topp,grenrör osv osv...
Men vill man ha effekt är de väl V,D,K kammarna man ska använda, H om man vill ha väldigt mycke toppeffekt
Har din bil gått några mil e de nog bäst o borra blocket å stoppa i överdim kolvar...
De beror på hur sliten din motor e, från fall till fall
FK/FT = samma motor, finns dock gamla å nya modellen av motorerna så de finns gamla å nya vevstakar samt olika dimensioner på lagrena
Att bara byta te andra vevstakar som du skriver i tråden påverkar ingenting förutom hållbarheten å kanske nån hk pga av mindre massa i motorn som ska med runt...
Renoverar du bottendelen å nya stakar så kan du ju uppgradera lite allt eftersom,då har du de som bromsar från början undanstökat...bara på med annan topp,kamaxel eller större turbo när du har lust för de (å pengar)
att bygga allt på en å samma gång kostar lika mycke pengar som å göra de under 2 års tid... de är lite väl hårt å lägga 3-40tusen på 2-3 månader
bättre å börja med de som är störst jobb med från början sen slipper du ju plocka ur motorn å hålla på...kan byta turbo mitt i säsongen utan att bilen blir ståendes ett par veckor