3166
Sök

Följder av att byta kolvar/stakar på B230FT?

906 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena, eftersom jag fortfarande är på "lärlings stadiet" inom trim osv så tänkte jag fråga er. Tänkte jag skulle plocka ur motorn på min 740, motorn är alltså en b230FT.

Tanken från början var att bara byta kolvringar,lagrerna, samt alla packningar med fått lite andra funderingar, läst lite om "h profils stakar" samt "Smidda Mahle" kolvar, och tycker detta låter lite lockande, är bara på tänk stadiet men de skall komma snart om ingen annan kommer med bättre förslag?

Men iaf, om jag nu byter till dessa, vad blir följderna? Om ni ej förstår, så, händer det nått speciellt? Måste jag pilla med annat, typ tändning, sprut,turbo osv? Eller är det bara byta och köra på? Sen vill jag veta lite vad man tjänar på att byta? Fattar ju att bottendelen blir ganska mycket starkare men är dessa stakar/kolvar lättare? Vad händer med kompressionen osv? Ni förstår kanske vart jag vill komma:)

Vad jag förstått så har jag redan relativt bra stakar/kolvar i en FT, men kan alltid vara roligt med nyare och bättre(?) grejer:)


Sen en annan fråga, tjänar man nått på att köra med en topplocks-packning i koppar?

Om nu någon orkar förklara/berätta lite allmänt så är jag hjärtligt tacksam för det:)

=)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
25 december 2008
#2
om du nu ska byta packningar å sånt bör du faktiskt byta stakar iaf till h profils eller liknande då dina stakar inte alls är starka. dom är klena som en myggas ben ungefär. ne inte riktigt men du bör byta dom om du ska trimma. dom klarar kanske 200hk men inte mycket mer. byt allt det och porta/plana toppen eller byta till en 531 topp men v kam. samt större spridare (390cc) och justera in lmm så lirar allt bra. 3" avgas är en fördel också smile men som sagt. bara byta i princip. inte dåliga följder finns för byte av stakar. bara bra följder smile

-den satt som en fläskläpp-

906 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#3
husmus skrev:
om du nu ska byta packningar å sånt bör du faktiskt byta stakar iaf till h profils eller liknande då dina stakar inte alls är starka. dom är klena som en myggas ben ungefär. ne inte riktigt men du bör byta dom om du ska trimma. dom klarar kanske 200hk men inte mycket mer. byt allt det och porta/plana toppen eller byta till en 531 topp men v kam. samt större spridare (390cc) och justera in lmm så lirar allt bra. 3" avgas är en fördel också smile men som sagt. bara byta i princip. inte dåliga följder finns för byte av stakar. bara bra följder smile

Ja trimma är la tanken i slutändan om man nu kommer så långt men tanken finns iaf, 200 bara? trodde FT stakarna klarade bra mycket mer, men som sagt jag kan ej riktigt, ja det låter bra det, men nu har jag ej pengar till allt med en gång, hur ska man göra då? Kan man köra med bilen under tiden och uppdatera eftersom eller borde man låta bilen stå? Hur blir det med original turbon? Klarar den av att hänga med på sådana uppdateringar?

=)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
25 december 2008
#4
asså den gamla b230ft som sitter i din bil har klenare stakar än från årsmodell -90 och uppåt tror jag det va. men hur som helst så skulle du kunna börja med att chippa. sedan byta topp till 531 med t.ex V-kam eller vx3 kam. föredrar V kam då det ger bättre förbränning. sedan avgasssytem och luftfilter. turbon hänger med ganska bra om den är i gott skick. börja med dessa mods å sen spar pengar och fortsätt med att byta spridare,BTR,motorrenovering,vxl-låda,diff,bromsar med mera. du kommer nå toppen en vacker dag smile lycka till!

-den satt som en fläskläpp-

906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#5
husmus skrev:
asså den gamla b230ft som sitter i din bil har klenare stakar än från årsmodell -90 och uppåt tror jag det va. men hur som helst så skulle du kunna börja med att chippa. sedan byta topp till 531 med t.ex V-kam eller vx3 kam. föredrar V kam då det ger bättre förbränning. sedan avgasssytem och luftfilter. turbon hänger med ganska bra om den är i gott skick. börja med dessa mods å sen spar pengar och fortsätt med att byta spridare,BTR,motorrenovering,vxl-låda,diff,bromsar med mera. du kommer nå toppen en vacker dag smile lycka till!

Tack för svaret, det med årsmodellerna visste jag icke, men hur är det med de här med kammar då? Måste man justera ventil-spelen eller är det bara att smälla i en direkt? Tackar hjärtligt för dina svar:)

=)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 december 2008
#6
740Fors skrev:
husmus skrev:
asså den gamla b230ft som sitter i din bil har klenare stakar än från årsmodell -90 och uppåt tror jag det va. men hur som helst så skulle du kunna börja med att chippa. sedan byta topp till 531 med t.ex V-kam eller vx3 kam. föredrar V kam då det ger bättre förbränning. sedan avgasssytem och luftfilter. turbon hänger med ganska bra om den är i gott skick. börja med dessa mods å sen spar pengar och fortsätt med att byta spridare,BTR,motorrenovering,vxl-låda,diff,bromsar med mera. du kommer nå toppen en vacker dag smile lycka till!

Tack för svaret, det med årsmodellerna visste jag icke, men hur är det med de här med kammar då? Måste man justera ventil-spelen eller är det bara att smälla i en direkt? Tackar hjärtligt för dina svar:)

man får ju mäta spelet. sen justera, men man behöver ju en shims sats för att justera

Jonas

906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#7
Volvo__Mannen skrev:
740Fors skrev:
husmus skrev:
asså den gamla b230ft som sitter i din bil har klenare stakar än från årsmodell -90 och uppåt tror jag det va. men hur som helst så skulle du kunna börja med att chippa. sedan byta topp till 531 med t.ex V-kam eller vx3 kam. föredrar V kam då det ger bättre förbränning. sedan avgasssytem och luftfilter. turbon hänger med ganska bra om den är i gott skick. börja med dessa mods å sen spar pengar och fortsätt med att byta spridare,BTR,motorrenovering,vxl-låda,diff,bromsar med mera. du kommer nå toppen en vacker dag smile lycka till!

Tack för svaret, det med årsmodellerna visste jag icke, men hur är det med de här med kammar då? Måste man justera ventil-spelen eller är det bara att smälla i en direkt? Tackar hjärtligt för dina svar:)

man får ju mäta spelet. sen justera, men man behöver ju en shims sats för att justera

Shims sats? är det nya ventilbrickor då med olika tjocklek eller?, hur mycket spel bör man ha då? om man kan säga det på rak arm?

=)

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 december 2008
#8
740Fors skrev:
Volvo__Mannen skrev:
740Fors skrev:

Tack för svaret, det med årsmodellerna visste jag icke, men hur är det med de här med kammar då? Måste man justera ventil-spelen eller är det bara att smälla i en direkt? Tackar hjärtligt för dina svar:)

man får ju mäta spelet. sen justera, men man behöver ju en shims sats för att justera

Shims sats? är det nya ventilbrickor då med olika tjocklek eller?, hur mycket spel bör man ha då? om man kan säga det på rak arm?

Jag trodde man mätte med shimsen... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#9
hehe vad är en "shims" då?tongue

=)

9 Inlägg
26 december 2008
#10
Det är väl som du själv sa en tunn liten bricka. (?)

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 december 2008
#11
Mitt fel, tänkte på bladmått. tongue
Shimsen är det du lägger i för att ändra på ventilerna. tongue
Senast redigerat av TurbOla (26 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 december 2008
#12
Ventilspelet bör vara 0.35-0.4mm ungefär (de beror lite på val av kamaxel) bättre att de tickar lite än att dom ligger på när man kör... Shimsen ligger uppepå tryckaren å de är tjockleken på denna som avgör eventuellt ventilspel.

Att byta kolvar kan man göra...men så skablocket borras å hornas (dyrt)...å hur mycke effekt är de du tänker på ? Orginal kolvarna orkar med rätt mycke effekt innan dom säger nej (ca 400) men dina vevstakar orkar inte så himla mycke så dessa hade jag bytt..

om nån vill veta så väger en H-profil stake ungefär 200gram mindre än en vanlig FK stake....

Om du byter lager å packningar samt vevstakarna mot H-profil så orkar väl en b230fk bottendel med 400hk rätt inställt utan några större problem...
Dock så ska du ha övrig utrustning som orkar med den effekten
Tex
Spridare,soppapump
turbo/grenrör
Topp/kamaxel
Koppling/växelåda
Bränslesystem/tändsystem

Mja de var väl lite i alla fall...


906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
Ventilspelet bör vara 0.35-0.4mm ungefär (de beror lite på val av kamaxel) bättre att de tickar lite än att dom ligger på när man kör... Shimsen ligger uppepå tryckaren å de är tjockleken på denna som avgör eventuellt ventilspel.

Att byta kolvar kan man göra...men så skablocket borras å hornas (dyrt)...å hur mycke effekt är de du tänker på ? Orginal kolvarna orkar med rätt mycke effekt innan dom säger nej (ca 400) men dina vevstakar orkar inte så himla mycke så dessa hade jag bytt..

om nån vill veta så väger en H-profil stake ungefär 200gram mindre än en vanlig FK stake....

Om du byter lager å packningar samt vevstakarna mot H-profil så orkar väl en b230fk bottendel med 400hk rätt inställt utan några större problem...
Dock så ska du ha övrig utrustning som orkar med den effekten
Tex
Spridare,soppapump
turbo/grenrör
Topp/kamaxel
Koppling/växelåda
Bränslesystem/tändsystem

Mja de var väl lite i alla fall...

Kammar osv, kan jag inget om vad det är för skillnad på alla och vilken som är bäst till vad, läst om dem i många olika trådar och verkar som folk bara väljer på random, men vad vet jag, vart får man tag i shims då? Finns hos vanliga reservdels handlarn? Hur kommer det sig att man måste borra? trodde man enbart borrade om man skulle förstora? Har ej lagt så mycket tanke på hur mycket effekt, vill bara börja någonstans och få det bra, sen utveckla med tiden. Självklart förstår jag att annat ska orka med, men tanken med topic var bara om jag kunde byta utan att det krångla med annat i motorn då. FK? Jag kör med FT iaf men kanske är samma för den? Jätte tacksam för svaren!smile

=)

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 december 2008
#14
740Fors skrev:
Xuri skrev:
Ventilspelet bör vara 0.35-0.4mm ungefär (de beror lite på val av kamaxel) bättre att de tickar lite än att dom ligger på när man kör... Shimsen ligger uppepå tryckaren å de är tjockleken på denna som avgör eventuellt ventilspel.

Att byta kolvar kan man göra...men så skablocket borras å hornas (dyrt)...å hur mycke effekt är de du tänker på ? Orginal kolvarna orkar med rätt mycke effekt innan dom säger nej (ca 400) men dina vevstakar orkar inte så himla mycke så dessa hade jag bytt..

om nån vill veta så väger en H-profil stake ungefär 200gram mindre än en vanlig FK stake....

Om du byter lager å packningar samt vevstakarna mot H-profil så orkar väl en b230fk bottendel med 400hk rätt inställt utan några större problem...
Dock så ska du ha övrig utrustning som orkar med den effekten
Tex
Spridare,soppapump
turbo/grenrör
Topp/kamaxel
Koppling/växelåda
Bränslesystem/tändsystem

Mja de var väl lite i alla fall...

Kammar osv, kan jag inget om vad det är för skillnad på alla och vilken som är bäst till vad, läst om dem i många olika trådar och verkar som folk bara väljer på random, men vad vet jag, vart får man tag i shims då? Finns hos vanliga reservdels handlarn? Hur kommer det sig att man måste borra? trodde man enbart borrade om man skulle förstora? Har ej lagt så mycket tanke på hur mycket effekt, vill bara börja någonstans och få det bra, sen utveckla med tiden. Självklart förstår jag att annat ska orka med, men tanken med topic var bara om jag kunde byta utan att det krångla med annat i motorn då. FK? Jag kör med FT iaf men kanske är samma för den? Jätte tacksam för svaren!smile

kamaxel beror ju på vad du ska köra med för turbo,komp,topp,grenrör osv osv...
Men vill man ha effekt är de väl V,D,K kammarna man ska använda, H om man vill ha väldigt mycke toppeffekt

Har din bil gått några mil e de nog bäst o borra blocket å stoppa i överdim kolvar...
De beror  på hur sliten din motor e, från fall till fall

FK/FT = samma motor, finns dock gamla å nya modellen av motorerna så de finns gamla å nya vevstakar samt olika dimensioner på lagrena

Att bara byta te andra vevstakar som du skriver i tråden påverkar ingenting förutom hållbarheten å kanske nån hk pga av mindre massa i motorn som ska med runt...

Renoverar du bottendelen å nya stakar så kan du ju uppgradera lite allt eftersom,då har du de som bromsar från början undanstökat...bara på med annan topp,kamaxel eller större turbo när du har lust för de (å pengar)

att bygga allt på en å samma gång kostar lika mycke pengar som å göra de under 2 års tid... de är  lite väl hårt å lägga 3-40tusen på 2-3 månader smile bättre å börja med de som är störst jobb med från början sen slipper du ju plocka ur motorn å hålla på...kan byta turbo mitt i säsongen utan att bilen blir ståendes ett par veckor


906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
740Fors skrev:
Xuri skrev:
Ventilspelet bör vara 0.35-0.4mm ungefär (de beror lite på val av kamaxel) bättre att de tickar lite än att dom ligger på när man kör... Shimsen ligger uppepå tryckaren å de är tjockleken på denna som avgör eventuellt ventilspel.

Att byta kolvar kan man göra...men så skablocket borras å hornas (dyrt)...å hur mycke effekt är de du tänker på ? Orginal kolvarna orkar med rätt mycke effekt innan dom säger nej (ca 400) men dina vevstakar orkar inte så himla mycke så dessa hade jag bytt..

om nån vill veta så väger en H-profil stake ungefär 200gram mindre än en vanlig FK stake....

Om du byter lager å packningar samt vevstakarna mot H-profil så orkar väl en b230fk bottendel med 400hk rätt inställt utan några större problem...
Dock så ska du ha övrig utrustning som orkar med den effekten
Tex
Spridare,soppapump
turbo/grenrör
Topp/kamaxel
Koppling/växelåda
Bränslesystem/tändsystem

Mja de var väl lite i alla fall...

Kammar osv, kan jag inget om vad det är för skillnad på alla och vilken som är bäst till vad, läst om dem i många olika trådar och verkar som folk bara väljer på random, men vad vet jag, vart får man tag i shims då? Finns hos vanliga reservdels handlarn? Hur kommer det sig att man måste borra? trodde man enbart borrade om man skulle förstora? Har ej lagt så mycket tanke på hur mycket effekt, vill bara börja någonstans och få det bra, sen utveckla med tiden. Självklart förstår jag att annat ska orka med, men tanken med topic var bara om jag kunde byta utan att det krångla med annat i motorn då. FK? Jag kör med FT iaf men kanske är samma för den? Jätte tacksam för svaren!smile

kamaxel beror ju på vad du ska köra med för turbo,komp,topp,grenrör osv osv...
Men vill man ha effekt är de väl V,D,K kammarna man ska använda, H om man vill ha väldigt mycke toppeffekt

Har din bil gått några mil e de nog bäst o borra blocket å stoppa i överdim kolvar...
De beror  på hur sliten din motor e, från fall till fall

FK/FT = samma motor, finns dock gamla å nya modellen av motorerna så de finns gamla å nya vevstakar samt olika dimensioner på lagrena

Att bara byta te andra vevstakar som du skriver i tråden påverkar ingenting förutom hållbarheten å kanske nån hk pga av mindre massa i motorn som ska med runt...

Renoverar du bottendelen å nya stakar så kan du ju uppgradera lite allt eftersom,då har du de som bromsar från början undanstökat...bara på med annan topp,kamaxel eller större turbo när du har lust för de (å pengar)

att bygga allt på en å samma gång kostar lika mycke pengar som å göra de under 2 års tid... de är  lite väl hårt å lägga 3-40tusen på 2-3 månader smile bättre å börja med de som är störst jobb med från början sen slipper du ju plocka ur motorn å hålla på...kan byta turbo mitt i säsongen utan att bilen blir ståendes ett par veckor

Tackar för svaret och snällt att du tar dig tid. På V,D,K kammarna är det de ventilspelet du sa innan till dem? Vad brukar dessa ligga i för pris? Hur blir det med tändning osv när man sätter i en sådan måste det justeras eller det går köra ändå? Bilen har gått 31 och har ej haft ur motorn än så vet ej hur det ser ut inne i blocket.

Men skulle man inte kunna spara originalkolvar då? Eller är det en human summa vid borrning?  Sen vad menas med "överdim kolvar" Vad finns där för olika och vad är för för nytta med det?

Jo bilen läcker för tillfället olja och troligtvis är ringarna slut, så motorn skall ur i vilket fall som helst, så därav min tanke med att byta lite annat på vägen. Tack:)

=)

121 Inlägg
26 december 2008
#16
sen kan du ta bort turbon o hänga på ett par weber 48 så blir det skön sång glöm inte att porta upp toppen lite o byt till en vassare kam


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 december 2008
#17
740Fors skrev:
Xuri skrev:
740Fors skrev:

Kammar osv, kan jag inget om vad det är för skillnad på alla och vilken som är bäst till vad, läst om dem i många olika trådar och verkar som folk bara väljer på random, men vad vet jag, vart får man tag i shims då? Finns hos vanliga reservdels handlarn? Hur kommer det sig att man måste borra? trodde man enbart borrade om man skulle förstora? Har ej lagt så mycket tanke på hur mycket effekt, vill bara börja någonstans och få det bra, sen utveckla med tiden. Självklart förstår jag att annat ska orka med, men tanken med topic var bara om jag kunde byta utan att det krångla med annat i motorn då. FK? Jag kör med FT iaf men kanske är samma för den? Jätte tacksam för svaren!smile

kamaxel beror ju på vad du ska köra med för turbo,komp,topp,grenrör osv osv...
Men vill man ha effekt är de väl V,D,K kammarna man ska använda, H om man vill ha väldigt mycke toppeffekt

Har din bil gått några mil e de nog bäst o borra blocket å stoppa i överdim kolvar...
De beror  på hur sliten din motor e, från fall till fall

FK/FT = samma motor, finns dock gamla å nya modellen av motorerna så de finns gamla å nya vevstakar samt olika dimensioner på lagrena

Att bara byta te andra vevstakar som du skriver i tråden påverkar ingenting förutom hållbarheten å kanske nån hk pga av mindre massa i motorn som ska med runt...

Renoverar du bottendelen å nya stakar så kan du ju uppgradera lite allt eftersom,då har du de som bromsar från början undanstökat...bara på med annan topp,kamaxel eller större turbo när du har lust för de (å pengar)

att bygga allt på en å samma gång kostar lika mycke pengar som å göra de under 2 års tid... de är  lite väl hårt å lägga 3-40tusen på 2-3 månader smile bättre å börja med de som är störst jobb med från början sen slipper du ju plocka ur motorn å hålla på...kan byta turbo mitt i säsongen utan att bilen blir ståendes ett par veckor

Tackar för svaret och snällt att du tar dig tid. På V,D,K kammarna är det de ventilspelet du sa innan till dem? Vad brukar dessa ligga i för pris? Hur blir det med tändning osv när man sätter i en sådan måste det justeras eller det går köra ändå? Bilen har gått 31 och har ej haft ur motorn än så vet ej hur det ser ut inne i blocket.

Men skulle man inte kunna spara originalkolvar då? Eller är det en human summa vid borrning?  Sen vad menas med "överdim kolvar" Vad finns där för olika och vad är för för nytta med det?

Jo bilen läcker för tillfället olja och troligtvis är ringarna slut, så motorn skall ur i vilket fall som helst, så därav min tanke med att byta lite annat på vägen. Tack:)

D = rätt vass...V=vassare... K= vassaste kammen av dom 3...Ja på dom kammarna kan du köra de ventilspelet, allt mellan 500-1000kr kostar dom kammarna begagnade. Tändningen ska inte påverkas av kammarna om du sätter fördelaren på samma ställe som den satt innan....

Jag kör orginalkolvar i min å den har rullat 29.... Överdimensions kolvar = Orginal e 96mm borrning å ifall cylindern e sliten å man behöver borra upp blocket så borrar man till första överdim = 96.3mm alltså inte mycke större än från början...sen finns 2:a överdimensions kolvar = 96.6mm... Kolvarna i din maskin är säkert fina så länge den gått på bra olja å inte e hårdast körd i stan..
Ska du borra motorn så räkna 2000kr för att få den borrad å 6-800kr för en st ny kolv...
blir ju lite billigare om dom gamla funkar med bara nya kolvringar...


906 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#18
Xuri skrev:
740Fors skrev:
Xuri skrev:
kamaxel beror ju på vad du ska köra med för turbo,komp,topp,grenrör osv osv...
Men vill man ha effekt är de väl V,D,K kammarna man ska använda, H om man vill ha väldigt mycke toppeffekt

Har din bil gått några mil e de nog bäst o borra blocket å stoppa i överdim kolvar...
De beror  på hur sliten din motor e, från fall till fall

FK/FT = samma motor, finns dock gamla å nya modellen av motorerna så de finns gamla å nya vevstakar samt olika dimensioner på lagrena

Att bara byta te andra vevstakar som du skriver i tråden påverkar ingenting förutom hållbarheten å kanske nån hk pga av mindre massa i motorn som ska med runt...

Renoverar du bottendelen å nya stakar så kan du ju uppgradera lite allt eftersom,då har du de som bromsar från början undanstökat...bara på med annan topp,kamaxel eller större turbo när du har lust för de (å pengar)

att bygga allt på en å samma gång kostar lika mycke pengar som å göra de under 2 års tid... de är  lite väl hårt å lägga 3-40tusen på 2-3 månader smile bättre å börja med de som är störst jobb med från början sen slipper du ju plocka ur motorn å hålla på...kan byta turbo mitt i säsongen utan att bilen blir ståendes ett par veckor

Tackar för svaret och snällt att du tar dig tid. På V,D,K kammarna är det de ventilspelet du sa innan till dem? Vad brukar dessa ligga i för pris? Hur blir det med tändning osv när man sätter i en sådan måste det justeras eller det går köra ändå? Bilen har gått 31 och har ej haft ur motorn än så vet ej hur det ser ut inne i blocket.

Men skulle man inte kunna spara originalkolvar då? Eller är det en human summa vid borrning?  Sen vad menas med "överdim kolvar" Vad finns där för olika och vad är för för nytta med det?

Jo bilen läcker för tillfället olja och troligtvis är ringarna slut, så motorn skall ur i vilket fall som helst, så därav min tanke med att byta lite annat på vägen. Tack:)

D = rätt vass...V=vassare... K= vassaste kammen av dom 3...Ja på dom kammarna kan du köra de ventilspelet, allt mellan 500-1000kr kostar dom kammarna begagnade. Tändningen ska inte påverkas av kammarna om du sätter fördelaren på samma ställe som den satt innan....

Jag kör orginalkolvar i min å den har rullat 29.... Överdimensions kolvar = Orginal e 96mm borrning å ifall cylindern e sliten å man behöver borra upp blocket så borrar man till första överdim = 96.3mm alltså inte mycke större än från början...sen finns 2:a överdimensions kolvar = 96.6mm... Kolvarna i din maskin är säkert fina så länge den gått på bra olja å inte e hårdast körd i stan..
Ska du borra motorn så räkna 2000kr för att få den borrad å 6-800kr för en st ny kolv...
blir ju lite billigare om dom gamla funkar med bara nya kolvringar...

Ja okej, hur kommer det sig att inte alla kör med en K kam då? Om den nu är vassast?

Jaha, så det funkar på de viset, men finns där eftermarknads kolvar som är gjorda för dessa storlekar eller måste man beställa efter mått?

Ja jag vet ju faktiskt inte hur ägarna innan mig har behandlat den men förhoppningsvis bra. Ja Borrning var ju inte allt för dyrt, är 96,6 bäst att ha eller? Men också dyrast, har jag förstått allt rätt då? Som sagt mycket tacksam för svaren:)

=)

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 december 2008
#19
740Fors skrev:
Xuri skrev:
740Fors skrev:

Tackar för svaret och snällt att du tar dig tid. På V,D,K kammarna är det de ventilspelet du sa innan till dem? Vad brukar dessa ligga i för pris? Hur blir det med tändning osv när man sätter i en sådan måste det justeras eller det går köra ändå? Bilen har gått 31 och har ej haft ur motorn än så vet ej hur det ser ut inne i blocket.

Men skulle man inte kunna spara originalkolvar då? Eller är det en human summa vid borrning?  Sen vad menas med "överdim kolvar" Vad finns där för olika och vad är för för nytta med det?

Jo bilen läcker för tillfället olja och troligtvis är ringarna slut, så motorn skall ur i vilket fall som helst, så därav min tanke med att byta lite annat på vägen. Tack:)

D = rätt vass...V=vassare... K= vassaste kammen av dom 3...Ja på dom kammarna kan du köra de ventilspelet, allt mellan 500-1000kr kostar dom kammarna begagnade. Tändningen ska inte påverkas av kammarna om du sätter fördelaren på samma ställe som den satt innan....

Jag kör orginalkolvar i min å den har rullat 29.... Överdimensions kolvar = Orginal e 96mm borrning å ifall cylindern e sliten å man behöver borra upp blocket så borrar man till första överdim = 96.3mm alltså inte mycke större än från början...sen finns 2:a överdimensions kolvar = 96.6mm... Kolvarna i din maskin är säkert fina så länge den gått på bra olja å inte e hårdast körd i stan..
Ska du borra motorn så räkna 2000kr för att få den borrad å 6-800kr för en st ny kolv...
blir ju lite billigare om dom gamla funkar med bara nya kolvringar...

Ja okej, hur kommer det sig att inte alla kör med en K kam då? Om den nu är vassast?

Jaha, så det funkar på de viset, men finns där eftermarknads kolvar som är gjorda för dessa storlekar eller måste man beställa efter mått?

Ja jag vet ju faktiskt inte hur ägarna innan mig har behandlat den men förhoppningsvis bra. Ja Borrning var ju inte allt för dyrt, är 96,6 bäst att ha eller? Men också dyrast, har jag förstått allt rätt då? Som sagt mycket tacksam för svaren:)

Ja de är väl av flera orsaker...den e lite väl vass..börjar dra vid 4000varv...Den är dyrast å den finns inte med fördelarspår så detta får man göra själv..å är inte så vanlig...att ha en K-kam på en brukis kan vara lite väl...ligga å dra släp eller husvagn e inte å rekommendera om man trimmat lite :p

Ja du kan gå in på volvo å köpa kolvarna....finns oftast i olika klasser Första överdim = 0.3
Andra överdim 0.6 osv...man borrar alltid så lite man kan för om de inte skulle bli bra så kan man stoppa i andra överdim...om ditt block e 96.0 å man borrar de till 9.6 direkt så får du specialbeställa kolvar alt överdimensions kolvar nr 3 om borrning/horning inte blir som den borde...

Även om borrning inte är så dyrt så tänk på...slänger du 2000kr här å 2000kr där så är du snart uppe i betydligt mer än vad som e tänkt (de blir du i alla fall men man behöver ju inte dubbla kostnaderna)

Får man fråga lite på skojj bara hur mycke du har tänkt lägga på motor/bilen nu för å renovera/trimma ?


906 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#20
Xuri skrev:
740Fors skrev:
Xuri skrev:
D = rätt vass...V=vassare... K= vassaste kammen av dom 3...Ja på dom kammarna kan du köra de ventilspelet, allt mellan 500-1000kr kostar dom kammarna begagnade. Tändningen ska inte påverkas av kammarna om du sätter fördelaren på samma ställe som den satt innan....

Jag kör orginalkolvar i min å den har rullat 29.... Överdimensions kolvar = Orginal e 96mm borrning å ifall cylindern e sliten å man behöver borra upp blocket så borrar man till första överdim = 96.3mm alltså inte mycke större än från början...sen finns 2:a överdimensions kolvar = 96.6mm... Kolvarna i din maskin är säkert fina så länge den gått på bra olja å inte e hårdast körd i stan..
Ska du borra motorn så räkna 2000kr för att få den borrad å 6-800kr för en st ny kolv...
blir ju lite billigare om dom gamla funkar med bara nya kolvringar...

Ja okej, hur kommer det sig att inte alla kör med en K kam då? Om den nu är vassast?

Jaha, så det funkar på de viset, men finns där eftermarknads kolvar som är gjorda för dessa storlekar eller måste man beställa efter mått?

Ja jag vet ju faktiskt inte hur ägarna innan mig har behandlat den men förhoppningsvis bra. Ja Borrning var ju inte allt för dyrt, är 96,6 bäst att ha eller? Men också dyrast, har jag förstått allt rätt då? Som sagt mycket tacksam för svaren:)

Ja de är väl av flera orsaker...den e lite väl vass..börjar dra vid 4000varv...Den är dyrast å den finns inte med fördelarspår så detta får man göra själv..å är inte så vanlig...att ha en K-kam på en brukis kan vara lite väl...ligga å dra släp eller husvagn e inte å rekommendera om man trimmat lite :p

Ja du kan gå in på volvo å köpa kolvarna....finns oftast i olika klasser Första överdim = 0.3
Andra överdim 0.6 osv...man borrar alltid så lite man kan för om de inte skulle bli bra så kan man stoppa i andra överdim...om ditt block e 96.0 å man borrar de till 9.6 direkt så får du specialbeställa kolvar alt överdimensions kolvar nr 3 om borrning/horning inte blir som den borde...

Även om borrning inte är så dyrt så tänk på...slänger du 2000kr här å 2000kr där så är du snart uppe i betydligt mer än vad som e tänkt (de blir du i alla fall men man behöver ju inte dubbla kostnaderna)

Får man fråga lite på skojj bara hur mycke du har tänkt lägga på motor/bilen nu för å renovera/trimma ?

Hehe på så vis, då förstår jag varför alla ej har den, dock tänkte jag ej ha bilen som brukis i slutändan men förstår tanken där, man kanske kan börja med en mindre vass och märker man att man behöver uppdatera så är det kanske bättre att göra det först då?.

Ja så Volvo har det iaf,kändes ju lite betryggande. Hur funkar det här med borrning då? Kör de ner någon stor maskin som "sliter bort" lite av cylinderväggarna eller vad händer? Så om man ska borra ska man satsa på första överdim då! Men "inte blir som den borde" blir det ofta fel?=/

Självklart, tänkte ha detta lite som ett projekt där jag kan lära mig om trim osv, men om allt flyter på så runt 20 i början,har beställt för 3000 hittils dock för övriga delar på bilen och ej motorn, om man märker att allt blir bra och det är roligt att fortsätta så finns där inte en gräns direkt, tills man känner man är nöjd helt enkelt, men får ju ta det när man har pengar, Tack för svaren:)

=)


Sök