2394
Sök

Bilen orkar inget! max 1500 varv.

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en volvo 745:a 88:a med en B230E motor.
den startar lätt och går fint på tomgång.
men så fort jag ska gasa så bluddrar den bara som om den inte får lust eller bensin.

En sa till mig att det är Inj.Luftmängdmätare som är kass men då borde den väl gå illa på tomgången?
jag kan köra bilen till max upp till 70 men den e klen som fan!
kompen ligger bra till också och har även provat med startgas för att se om den drar tjuvluft men hitar inget på den biten.

är det någon som kan veta vad det är för fel?

Tacksam för hjälp.
Mvh Thomas.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 december 2008
#2
Nån skillnad om du drar ur kontakten till luftmängdsmätaren?


147 Inlägg
28 december 2008
#3
säkert fel på luftmängdsmätaren  wink

Audi S4

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#4
Problemet är att jag hittar ingen sladd som går dit.
funderar på om den är mekanisk eller något.

men jag har haft av beljen, torkat ur den kollat den plattan som sitter där innanför och den är ren och fin och är inte trög häller.

Random Hero
4 047 Inlägg
28 december 2008
#5
luftmassemätare heter det så du inte frågar runt o frågar efter nåt som inte finns tongue men man förstår vad du menar. det sitter en kontakt uppepå luftmassemätaren, annar kan du prova med en annan från skroten, 2 slangklämmor o en kontakt sitter den med

Dog food lid. Backwards

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 december 2008
#6
DusanMandick skrev:
luftmassemätare heter det så du inte frågar runt o frågar efter nåt som inte finns tongue men man förstår vad du menar. det sitter en kontakt uppepå luftmassemätaren, annar kan du prova med en annan från skroten, 2 slangklämmor o en kontakt sitter den med

E väl luftmängd på den va...!?

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#7
nej den ser inte ut så på min bil. det är en 230E motor som jag har där luftmassemätare under insugnings röret. en stor klump är det.

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 december 2008
#8
Thomas-l skrev:
nej den ser inte ut så på min bil. det är en 230E motor som jag har där luftmassemätare under insugnings röret. en stor klump är det.

Näe..de e ju insprutarmekanismen ...nu blev ja osäker..
Senast redigerat av mrbuggy (28 december 2008)

269 Inlägg
28 december 2008
#9
Om det sitter en kat på den och den drar lite olja så kan det vara katen som är igensatt, fick det felet på en -88 sierra för ett antal år sedan, började med att den inte hade riktig ork i t.ex. backar och så, sen till slut så varvade den max 1500 och tvärdog när man gasade, letade länge efter felet ända tills jag fick tips av en fordverkstad, tog isär röret innan katen och provstartade, den startade direkt, tog då en mejsel och slog rent i katen, sen funkade det...

Mopar or no car:)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 december 2008
#10
Visst fasen, det var en 230E motor. Då har du mekaniskt insprut och luftmängdsmätare. Då finns där ingen kontakt att dra ut tongue Öppnar spridarna som de ska? Luftfiltret är inte igensatt?


168 Inlägg
28 december 2008
#11
Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 december 2008
#12
mazdamx6 skrev:
Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

Finns ingen kat...!!

Random Hero
4 047 Inlägg
28 december 2008
#13
då blev de jobbigare, men kolla filter o så o byt lmm o prova dig fram

Dog food lid. Backwards

168 Inlägg
28 december 2008
#14
mrbuggy skrev:
mazdamx6 skrev:
Demontera ditt grenrör och starta för att kolla om den blir mer lätt varv villigare, kan vara så som gurragas säger ju.

Finns ingen kat...!!

Ah okej,

Du ts, kollat inlops-system så det inte finns läckor? Kollat lmm mätskivan/Styrkolven?

Blöddrar den så får den för mycket bensin eller hur? Vet inte ifall det finns mekaniskt insprut på din eller inte men kolla så att allt är ok med bränslesystemet.

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#15
gurragas skrev:
Om det sitter en kat på den och den drar lite olja så kan det vara katen som är igensatt, fick det felet på en -88 sierra för ett antal år sedan, började med att den inte hade riktig ork i t.ex. backar och så, sen till slut så varvade den max 1500 och tvärdog när man gasade, letade länge efter felet ända tills jag fick tips av en fordverkstad, tog isär röret innan katen och provstartade, den startade direkt, tog då en mejsel och slog rent i katen, sen funkade det...

Nej ingen katt på den.

21 761 Inlägg
28 december 2008
#16
Min 240 med B230E hade liknande symptom för ett antal år sedan. Den var svag och orkade inte varva när man trampade "plattan i botten", istället fick jag smyga med gasen för att den skulle orka varva. Men motorn hade bra tomgång ändå. Felet var iaf dålig huvudpump, när den byttes så blev bilen som ny igen. smile

Fast ett igensatt bränslefilter kan nog ge ungefär samma fel antar jag.

Låter det illa från huvudpumpen?
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2008)

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#17
Marcus_89 skrev:
Visst fasen, det var en 230E motor. Då har du mekaniskt insprut och luftmängdsmätare. Då finns där ingen kontakt att dra ut tongue Öppnar spridarna som de ska? Luftfiltret är inte igensatt?

Ur ser man eller vet man att spridarna uppnar som don ska då?
filtret är bytt!

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#18
funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

168 Inlägg
28 december 2008
#19
Thomas-l skrev:
funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

Då hade den inte startat lätt ju roll

70 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#20
mazdamx6 skrev:
Thomas-l skrev:
funderar på om bensinfiltret är igensatt.
den har ju stått ett tag ett par månader en var den sådan här.

Då hade den inte startat lätt ju roll

jo men om motorn inte får tillräkligt med bensin går den ju oxå taskigt. filtret kanske bara orkar släppa igenom såpas att han orkar till 15000 varv?


Sök