2959
Sök

Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

3 354 Inlägg
28 december 2008
#21
TLO skrev:
Skyracer skrev:
TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

Hur avgör du om de blinkar med helljuset för att påpeka att det bländar så man inte ser vägen (t.ex. vid våt vägbana och mörkt) eller tror du att de gör så bara för att jävlas för att de vill vara låtsaspoliser (som du uttrycker det)? Hur hjälper man då till genom att blända ännu mer? Är det inte bättre att stänga av roten till det som stör, dvs lysen som bländar? Eller du bryr dig inte om andra trafikanter som bländas?

Förtydligar bara att t.ex. dimljus gör inget, det är felinställda lysen som bländar som inte är ok. smile

Mvh
Håkan

Man kör inte med dimljus när det är mörkt, såvida det inte är extrem nedsatt synförhållanden.

jag måste erkänna att jag gör det ibland men bara i kombination med helljuse o då för att få mer bredd på ljusfältet.
Senast redigerat av Seth (28 december 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

272 Inlägg
28 december 2008
#22
påsen skrev:
Halvljus + dimljus och mitt helljus plus extraljus åker igång, dag som natt, har inga dimljus så då måste jag ju får använda helljus + extraljus istället för halvljus + dimljus.

Sålänge folk som kör med halvljus + dimljus resonerar som dem gör så resonerar jag som jag göra.

Håller med.

"Är man med i leken, får man leken tåla"  tror jag talesättet lyder som väl är lämpligt i detta ämne.

Dom som hävdar att dom ser bättre med dimljus har avslöjat sig själva med att dom sitter och glor på fel ställe av vägen, d.v.s 5 meter framför bilen, och vad som händer där är ju helt ointressant i hastigheter över 30 km/h.

Åker helst på is =)

12 086 Inlägg
28 december 2008
#23
Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

haha lol

Jag blinkar inte på folk med dimljus, därimot kör jag inte med det häller ..längre
Förut tyckte jag de va så fränt så de va värt de men nu känns de som de kvittar fkt.

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
28 december 2008
#24
isakare skrev:
påsen skrev:
Halvljus + dimljus och mitt helljus plus extraljus åker igång, dag som natt, har inga dimljus så då måste jag ju får använda helljus + extraljus istället för halvljus + dimljus.

Sålänge folk som kör med halvljus + dimljus resonerar som dem gör så resonerar jag som jag göra.

Håller med.

"Är man med i leken, får man leken tåla"  tror jag talesättet lyder som väl är lämpligt i detta ämne.


Dom som hävdar att dom ser bättre med dimljus har avslöjat sig själva med att dom sitter och glor på fel ställe av vägen, d.v.s 5 meter framför bilen, och vad som händer där är ju helt ointressant i hastigheter över 30 km/h.

Stämmer bra wink

/Påsen

PÅSEN RACING

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#25
Rallyhalle skrev:
Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Du kanske ska ta och utveckla de där lite, Xenon är ju bara lagligt om du har automatisk nivåreglering. Har du inte det är det precis lika olagligt som dimljusen. Detta gäller dock halvljuset men det blir ju vanligare att folk konverterar just halvljusen...

Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik


1 062 Inlägg
28 december 2008
#26
FLindgren skrev:
TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

När du vet att du kör med halvljus och dimljus?

Är ju ungefär som att säga att man lyssnar bara på polisen när dom säger att man inte får snatta.. butiksbiträdet är bara låtsaspolis när han\hon säger till dig?wink kanske var en annan sak smile

Du kanske kör runt så. Själv har jag oftast Pljus/dim dagtid och vanliga halvljus utan något mer när det är skymmning/natt.
Helt enligt lag.

"You Go, we go!"

4 299 Inlägg
28 december 2008
#27
påsen skrev:
Rallyhalle skrev:
Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Du kanske ska ta och utveckla de där lite, Xenon är ju bara lagligt om du har automatisk nivåreglering. Har du inte det är det precis lika olagligt som dimljusen. Detta gäller dock halvljuset men det blir ju vanligare att folk konverterar just halvljusen...

Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

För att om man möter någon med halvljus + dimljus så blir man bländad av detta 98 gånger av 100 möjliga.
Det är iallafall min erfarenhet.

Plus att många som kör med halvljus + dimljus också kör för fort så det argumentet funkar tyvärr inte.

/Påsen

Jag påstog aldrig att dom som kör med dim+halvljus håller hastigheten för det är det säkert inte särskilt många som gör heller...

Det jag menade var att dom som leker poliser bryter mot lagar dom med bara det att vi bryter mot olika lagar. Så att så länge man själv inte kan hålla sig till lagar och regler så ska man inte bry sig om att andra inte gör det heller...


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
28 december 2008
#28
Rallyhalle skrev:
Jag påstog aldrig att dom som kör med dim+halvljus håller hastigheten för det är det säkert inte särskilt många som gör heller...

Det jag menade var att dom som leker poliser bryter mot lagar dom med bara det att vi bryter mot olika lagar. Så att så länge man själv inte kan hålla sig till lagar och regler så ska man inte bry sig om att andra inte gör det heller...

Förstår inte redigt det här med "leker poliser"/"låtsaspoliser"

Om man sätter på helljuset på någon som man tycker bländar en när man möter personen, är man en "låtsaspolis" då enligt dig/er ?

Jag sätter inte på helljuset på folk som kör med dimljus på för att det dem gör är olagligt utan för att jag anser att det bländar mig när dem kommer med halvljus + dimljus, dag som natt.

/Påsen

PÅSEN RACING

4 299 Inlägg
28 december 2008
#29
Slammis skrev:
Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

Då är min fråga, går halvljuset upp och ner när du sätter igång tändningen??
För det låter lite konstigt att den skulle ha kurvljus men ingen nivåreglering på en modern bil hmm

Sen ang att du inte kan ha p-ljus+dimljus. På min bil gick inte de heller förut, men det fanns en bygling på kablaget som skulle bort och vips så funkar det. Kanske är samma sak på din??


4 299 Inlägg
28 december 2008
#30
påsen skrev:
Rallyhalle skrev:
Jag påstog aldrig att dom som kör med dim+halvljus håller hastigheten för det är det säkert inte särskilt många som gör heller...

Det jag menade var att dom som leker poliser bryter mot lagar dom med bara det att vi bryter mot olika lagar. Så att så länge man själv inte kan hålla sig till lagar och regler så ska man inte bry sig om att andra inte gör det heller...

Förstår inte redigt det här med "leker poliser"/"låtsaspoliser"

Om man sätter på helljuset på någon som man tycker bländar en när man möter personen, är man en "låtsaspolis" då enligt dig/er ?

Jag sätter inte på helljuset på folk som kör med dimljus på för att det dem gör är olagligt utan för att jag anser att det bländar mig när dem kommer med halvljus + dimljus, dag som natt.

/Påsen

Det är för att 98% blinkar med helljuset bara för att det just är olagligt och sen kan det komma fram att dom inte blir bländade alls, det enda är att dom stör sig på att jag gör något olagligt...


906 Inlägg
28 december 2008
#31
Debatten är ju snart 3 år gammal:P

=)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
28 december 2008
#32
740Fors skrev:
Debatten är ju snart 3 år gammal:P

Inte illa att någon väckte den till liv då ju tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#33
Rallyhalle skrev:
Slammis skrev:
Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

Då är min fråga, går halvljuset upp och ner när du sätter igång tändningen??
För det låter lite konstigt att den skulle ha kurvljus men ingen nivåreglering på en modern bil hmm

Sen ang att du inte kan ha p-ljus+dimljus. På min bil gick inte de heller förut, men det fanns en bygling på kablaget som skulle bort och vips så funkar det. Kanske är samma sak på din??

Mina strålkastare är stumma, dom rör sig inget som på tex på passaten med kurvljus, jag har kurvdimljus...  den använder dimljusen istället för att vrida på strålkastarna som passaten har...  så mina strålkastare rör sig inte alls såvida jag inte använder den manuella nivåjusteringen som sitter vid sidan av ljusreglaget....


4 299 Inlägg
28 december 2008
#34
O fan, de va ju skumt...

Då lär ju Bilprovningen få ta en del jobbiga diskussioner i framtiden dårå tongue


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 december 2008
#35
Det är standard. Kommer det någon retard på kvällstid med dimljus+halvljus så får man smaka på mina 3x100w extraljus i fronten plus båda tak-extraljus. Hatar folk som inte kan respektera att det faktiskt bländar.

Sen att folk skyddar sig med att "man ser ju bättre". BULLSHIT. Dimljusen lyser upp så nära bilen att om du lyckas se något "extra" tack vare dimljusen så smäller det innan du hunnit reagera.

// Niklas Johansson

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#36
Rallyhalle skrev:
O fan, de va ju skumt...

Då lär ju Bilprovningen få ta en del jobbiga diskussioner i framtiden dårå tongue

Verkligen big_smile  men det är väldans jobbigt när alla blinkar på en trots at tman bara är 2 persone i fram med 2 övernattningsväskor ibak....  jag skojar inte...  och börjar man justera ett hack på ljusets nivå så ser man inte ett piss längre då strålkastarna pekar rätt ner i marken sad så jag måste erkänna att manuell nivåreglering används mycket sparsamt...


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 december 2008
#37
Slammis skrev:
Rallyhalle skrev:
Slammis skrev:
Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

Då är min fråga, går halvljuset upp och ner när du sätter igång tändningen??
För det låter lite konstigt att den skulle ha kurvljus men ingen nivåreglering på en modern bil hmm

Sen ang att du inte kan ha p-ljus+dimljus. På min bil gick inte de heller förut, men det fanns en bygling på kablaget som skulle bort och vips så funkar det. Kanske är samma sak på din??

Mina strålkastare är stumma, dom rör sig inget som på tex på passaten med kurvljus, jag har kurvdimljus...  den använder dimljusen istället för att vrida på strålkastarna som passaten har...  så mina strålkastare rör sig inte alls såvida jag inte använder den manuella nivåjusteringen som sitter vid sidan av ljusreglaget....

Då kan du som sagt inte besiktiga. Ett krav som är för att ha xenon är Automatiskt nivåreglering. Och det sitter på alla bilar som har xenon. - även på skodor
Senast redigerat av NiKeMaN (28 december 2008)

// Niklas Johansson

865 Inlägg
28 december 2008
#38
jag har alltid dimljus och p ljus till solnedgången dvs dygnet runt här uppe på sommaren då solen aldrig går ner... på vintern har jag inte ens dimljus på bilen:P

värdelös tråd


IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#39
NiKeMaN skrev:
Slammis skrev:
Rallyhalle skrev:

Då är min fråga, går halvljuset upp och ner när du sätter igång tändningen??
För det låter lite konstigt att den skulle ha kurvljus men ingen nivåreglering på en modern bil hmm

Sen ang att du inte kan ha p-ljus+dimljus. På min bil gick inte de heller förut, men det fanns en bygling på kablaget som skulle bort och vips så funkar det. Kanske är samma sak på din??

Mina strålkastare är stumma, dom rör sig inget som på tex på passaten med kurvljus, jag har kurvdimljus...  den använder dimljusen istället för att vrida på strålkastarna som passaten har...  så mina strålkastare rör sig inte alls såvida jag inte använder den manuella nivåjusteringen som sitter vid sidan av ljusreglaget....

Då kan du som sagt inte besiktiga. Ett krav som är för att ha xenon är Automatiskt nivåreglering. Och det sitter på alla bilar som har xenon. - även på skodor

Jo, det kommer att bli spännande den dagen jag skall besiktiga första gången...  men det är ju björstigs som står där med skägget i brevlådan i sådana fall :-)


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 december 2008
#40
Om man tittar på Skoda.se så finns inte ens Xenon till Fabian.... Knepigt? Antingen har du någon special import-modell eller så har du ju xenon-konverterat din kärra.

// Niklas Johansson


Sök