3002
Sök

Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#41
NiKeMaN skrev:
Om man tittar på Skoda.se så finns inte ens Xenon till Fabian.... Knepigt? Antingen har du någon special import-modell eller så har du ju xenon-konverterat din kärra.

Jag har inte xenonkonverterat....


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 december 2008
#42
Har du ens xenon på bilen då?
Fabia säljs ju som sagt inte ens med xenon. smile

// Niklas Johansson

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#43
NiKeMaN skrev:
Har du ens xenon på bilen då?
Fabia säljs ju som sagt inte ens med xenon. smile

Nej, det ser skumt ut...  får ta och lyfta på huven och titta efter ordentligt tror jag..


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 december 2008
#44
Haha ja. Det står även på ett flertal ställen på Skodaklubben att det INTE finns orginal xenon att välja till Skoda Fabia II.

// Niklas Johansson

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#45
NiKeMaN skrev:
Haha ja. Det står även på ett flertal ställen på Skodaklubben att det INTE finns orginal xenon att välja till Skoda Fabia II.

som sagt, får kolla nogrannare...  säljaren sade att det var xenon och så noga tittade jag inte på den punkten faktiskt, fast dom övriga problemen kvarstår med att folk blir bländade och så vidare :-)


Herr
285 Inlägg
28 december 2008
#46
NiKeMaN skrev:
Det är standard. Kommer det någon retard på kvällstid med dimljus+halvljus så får man smaka på mina 3x100w extraljus i fronten plus båda tak-extraljus. Hatar folk som inte kan respektera att det faktiskt bländar.
.

..och det du beskriver här... är det bättre då?

1 268 Inlägg
28 december 2008
#47
Slammis skrev:
Rallyhalle skrev:
Slammis skrev:
Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

Då är min fråga, går halvljuset upp och ner när du sätter igång tändningen??
För det låter lite konstigt att den skulle ha kurvljus men ingen nivåreglering på en modern bil hmm

Sen ang att du inte kan ha p-ljus+dimljus. På min bil gick inte de heller förut, men det fanns en bygling på kablaget som skulle bort och vips så funkar det. Kanske är samma sak på din??

Mina strålkastare är stumma, dom rör sig inget som på tex på passaten med kurvljus, jag har kurvdimljus...  den använder dimljusen istället för att vrida på strålkastarna som passaten har...  så mina strålkastare rör sig inte alls såvida jag inte använder den manuella nivåjusteringen som sitter vid sidan av ljusreglaget....

märker du inte av att ljuset ändrar styrka ett kort ögonblick vid start? på min S60 gör det det jämfört med farsans Saab 93 SS som man ser ljuset reglera sig upp å ner vid start....

1 723 Inlägg
28 december 2008
#48
Slammis skrev:
[Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

om det nu är xenon eller inte... det är alltid skillnad på det som är monterat från fabrik och det som är monterat i efterhand. Monterat från fabrik = godkänt. Annars skulle den aldrig kunna säljas i Sverige.

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2008
#49
NiKeMaN skrev:
Sen att folk skyddar sig med att "man ser ju bättre". BULLSHIT. Dimljusen lyser upp så nära bilen att om du lyckas se något "extra" tack vare dimljusen så smäller det innan du hunnit reagera.

Det där håller jag inte med om. Jag har själv xenonkonverterat dimljusen och ställt ner dem för att inte riskera att blända. Speciellt nu under vinterväglag så hjälper de till att lysa upp väldigt bra på bredden.

Inne i stan är det riktigt bra när folk är dåligt upplysta och kommer gående från sidorna.

Det är helt klart en förbättring av sikten och när inte de bländar så är det enbart irriterande med dessa moraltanter som ger helljuset tillbaka.

Väldigt snart kommer någon ångra dessa tilltag, fan vad förbannad man blir.
Så fegt att blända sista ögonblicket.

Har allvarligt kollat hur man kan lösa konstruktion på något som jävlas tillbaka, är väldigt svårt att få det vettigt utan att det syns men ändå funkar.
Genom att man bara får en chans vilket är i mötet eller ett par meter efter så lutar det åt modifierad kolsyrepistol omgjort till att avfyra ett engångsmagasin av paintballkulor på ca 10 kulor. Alltid träffar någon.
Ofarligt men väldigt kladdigt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 798 Inlägg
28 december 2008
#50
Varför ska folk bli kallade för "låtsaspoliser" osv bara för att dom uppmärksammar en felaktig ljuskombination!? En kombination som de allra flesta vet om att dom tänt och som är olaglig.
Varför hetsa upp sig över att folk reagerar negativt på att man kör med fel/bländande ljuskombination när man själv försatt sig i denna sits!??
Att köra med halvljus i kombination med dimljus bara för att det är snyggt är ju förbaskat egoistiskt sätt att se det på, hur är det med mötande bilar, är ni säkra på att mötande bilar uppmärksammar och uppskattar denna "skönhet"!?
Och varför jämförs det alltid med fortkörning!? en fortkörning må hända ibland, men det är ju väääldigt sällan som mötande bilister blir bländade utav detta.
Jag har själv kört med en felaktig ljuskombination med vissa bilar så jag är inte oskyldig så sett, men jag retar mig på att folk försvarar sitt agerande med näbbar och klor för att lägga över skulden på andra bilister istället för att ta till sig utav kritiken.
Otroligt korkad diskussion egentligen...


11 Inlägg
29 december 2008
#51
Martin 9-3 skrev:
NiKeMaN skrev:
Sen att folk skyddar sig med att "man ser ju bättre". BULLSHIT. Dimljusen lyser upp så nära bilen att om du lyckas se något "extra" tack vare dimljusen så smäller det innan du hunnit reagera.

Det där håller jag inte med om. Jag har själv xenonkonverterat dimljusen och ställt ner dem för att inte riskera att blända. Speciellt nu under vinterväglag så hjälper de till att lysa upp väldigt bra på bredden.

Inne i stan är det riktigt bra när folk är dåligt upplysta och kommer gående från sidorna.

Det är helt klart en förbättring av sikten och när inte de bländar så är det enbart irriterande med dessa moraltanter som ger helljuset tillbaka.

Väldigt snart kommer någon ångra dessa tilltag, fan vad förbannad man blir.
Så fegt att blända sista ögonblicket.

Har allvarligt kollat hur man kan lösa konstruktion på något som jävlas tillbaka, är väldigt svårt att få det vettigt utan att det syns men ändå funkar.
Genom att man bara får en chans vilket är i mötet eller ett par meter efter så lutar det åt modifierad kolsyrepistol omgjort till att avfyra ett engångsmagasin av paintballkulor på ca 10 kulor. Alltid träffar någon.
Ofarligt men väldigt kladdigt.

vandalisering är ju en jävligt bra lösning!!


644 Inlägg
29 december 2008
#52
TLO skrev:
O de som helljusblinkar bara för att leka låtsaspoliser, får helljus tillbaka. Inga problem alls!

Intelligent..


865 Inlägg
29 december 2008
#53
doris skrev:
Martin 9-3 skrev:
NiKeMaN skrev:
Sen att folk skyddar sig med att "man ser ju bättre". BULLSHIT. Dimljusen lyser upp så nära bilen att om du lyckas se något "extra" tack vare dimljusen så smäller det innan du hunnit reagera.

Det där håller jag inte med om. Jag har själv xenonkonverterat dimljusen och ställt ner dem för att inte riskera att blända. Speciellt nu under vinterväglag så hjälper de till att lysa upp väldigt bra på bredden.

Inne i stan är det riktigt bra när folk är dåligt upplysta och kommer gående från sidorna.

Det är helt klart en förbättring av sikten och när inte de bländar så är det enbart irriterande med dessa moraltanter som ger helljuset tillbaka.

Väldigt snart kommer någon ångra dessa tilltag, fan vad förbannad man blir.
Så fegt att blända sista ögonblicket.

Har allvarligt kollat hur man kan lösa konstruktion på något som jävlas tillbaka, är väldigt svårt att få det vettigt utan att det syns men ändå funkar.
Genom att man bara får en chans vilket är i mötet eller ett par meter efter så lutar det åt modifierad kolsyrepistol omgjort till att avfyra ett engångsmagasin av paintballkulor på ca 10 kulor. Alltid träffar någon.
Ofarligt men väldigt kladdigt.

vandalisering är ju en jävligt bra lösning!!

wow komentaren direkt på lunar:lol:


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
29 december 2008
#54
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

865 Inlägg
29 december 2008
#55
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 december 2008
#56
E skiten rätt inställt så skiter man i vilka ljus som e på så länge folk lär sig blända av sina hellysen vid
möte i tid e mer irriterande en ett par små ljus under kofångaren eller komma med heljus på i andra filen
på motorväg så e det fan så iriterande.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 december 2008
#57
Hilmer skrev:
Att köra med halvljus i kombination med dimljus bara för att det är snyggt är ju förbaskat egoistiskt sätt att se det på, hur är det med mötande bilar, är ni säkra på att mötande bilar uppmärksammar och uppskattar denna "skönhet"!?

Ungefär som om man skulle köra med helljuset på för att det är snyggt. Samma idiotiska argument där... Lika jäkla olagligt också..
Möter jag en bil som bländar mig gör jag som bilskoleläraren sa till mig när jag tog körkort.
Tänd helljuset precis innan mötesögonblicket...

(Kallas C-G Hammarlundmetoden. Det var nån gammal rallyförare.)

Och den kör jag med. Har aldrig dimljusen tända på halvljuset...

En polare belv stoppad för att ha kört med parkeringsljus och dimljus kvällstid. Polisen lät honom gå med en varning, men innan han gick blinkade han till med sin feta Maglite i ögonen på polaren och sa lycka till, då blev han så illa tvungen att tända halvljuset för att se.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 december 2008
#58
no_fake skrev:
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

Har faktist med vart med om att dom kolla med ljus mojengen dim ljus nivån.
Antar att vissa glömmer bort att kolla inställningen på´dom .....
Senast redigerat av lonewolf-holm (29 december 2008)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
29 december 2008
#59
no_fake skrev:
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

ja dom har kollat dimljusen på bmwn varje gång den har besiktats sedan dom monterades!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 december 2008
#60
no_fake skrev:
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

Dom kollar dimljuse på bilprovningen, men bägge behöver inte funka.. Bara om polisen gör en flygande besiktning, då måste bägge kunna lysa.. Men man får inte ha dom tända. Man måste älska detta grå byråkratland.. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök