3031
Sök

Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

1 723 Inlägg
29 december 2008
no_fake skrev:
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

sitter det dimljus på bilen ska de kolla dem. Mina kollar de då alltid.

865 Inlägg
29 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
no_fake skrev:
båge skrev:
fattar inte att dimljus kan blända, eller jo det kan det, om det är felinställt, men det slår dom ju ner på på besiktningen! MEN saken jag vill komma till är att det inte är någon som gnäller på P-ljus och dimljus, som är en laglig kombination, även om där dimljusen skulle råka blända.. bländar ni dom då också eller låter ni det gå för att det är en laglig kombination av ljuse?

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

Dom kollar dimljuse på bilprovningen, men bägge behöver inte funka.. Bara om polisen gör en flygande besiktning, då måste bägge kunna lysa.. Men man får inte ha dom tända. Man måste älska detta grå byråkratland.. tongue

jag har då fått som svar att det inte finns nån lag på dimljus  bilen där av så kollar dom inte dom... på bilar som har det orginal så vet jag inte hur det e... men jag har inte ens dimljus bak på 965an finns ingen knapp eller nått bara dit fram...

KINGU
65 Inlägg
29 december 2008
För det första så är det som många skrivit tidigare olagligt, men man gör det ibland, eller jag gör det ibland, men inte ofta. Det som jag tycker är konstigt är att vissa har dimljus mitt på dagen??????
Sen det värsta som finns, det är när man möter en bil som har sina helljus på, damn så tradigt det är för man låter dem har dem på i nån sekund sen blinkar man, ja då händer det saker, eller så gör det inte det.
Dem gånger det inte gör det så har jag en 500mW laserpenna i båda mina bilar så fort dem är tröga så får man väcka dem, då jävlar släcker dem sina lampor.
500mW laserpenna är bra att ha skulle nåt hända mitt i öknen smile eller nåt så kan man bara vifta med den och den syns från många km avstånd;)
Men det finns en nackdel dem kostar en bra slant men det är den värd. Belive me;)
Peace

Alla vägar går via Bmw M3.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 december 2008
FLindgren skrev:
Jag tycker det är snyggt med halvljus + dimljus. självklart blir man bländad, men det är det värt wink

Värre med dom som ställer upp sina halvljuslampor bara för att dom tycker dom ser bättre då..

Vem stäler upp dom?? Har jag aldrig märkt.. Men felmonterade glödlampor, äckliga xenonkonverteringar och lastade bilar..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

230 Inlägg
29 december 2008
Är det mitt på dagen så stör jag mig knappast på andra som kör med halvljus + dimljus...men när det börjar mörkna så kan man faktist bli bländad och störa sig av det, och det gäller att inte "störa" andra förare, för det har med säkerhet att göra också!

själv kör jag väldigt sällan med halvljus + dimljus...om jag gör det så är det när det är ljust ute.

8 197 Inlägg
29 december 2008
m3_kosova skrev:
För det första så är det som många skrivit tidigare olagligt, men man gör det ibland, eller jag gör det ibland, men inte ofta. Det som jag tycker är konstigt är att vissa har dimljus mitt på dagen??????
Sen det värsta som finns, det är när man möter en bil som har sina helljus på, damn så tradigt det är för man låter dem har dem på i nån sekund sen blinkar man, ja då händer det saker, eller så gör det inte det.
Dem gånger det inte gör det så har jag en 500mW laserpenna i båda mina bilar så fort dem är tröga så får man väcka dem, då jävlar släcker dem sina lampor.
500mW laserpenna är bra att ha skulle nåt hända mitt i öknen smile eller nåt så kan man bara vifta med den och den syns från många km avstånd;)
Men det finns en nackdel dem kostar en bra slant men det är den värd. Belive me;)
Peace

Moget att lysa med en laser i ögonen på folk...

-Sir Jackie Stewart

KINGU
65 Inlägg
29 december 2008
Ingen som sa att jag siktar på ögonen.
Siktar på framlykterna sen om dem kollar på strålen inte mitt fel.
Senast redigerat av m3_kosova (29 december 2008)

Alla vägar går via Bmw M3.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 december 2008
Förut så körde jag enbart p-ljus och dimljus, men efter att ha blivit stoppad ett antal gånger pga detta (och jordfel höger p-ljus) så orkar jag inte bry mig och kör därav numer med halv och dimljus.

Bländar? Dels är mina dimljus extremt svaga och tycker nog att många bilar med xenonhalvljusen är bra mycket obehagligare att möta.

Rock'n Roll

Hijo de puta
113 Inlägg
29 december 2008
m3_kosova skrev:

Det är det ju eftersom att du lyser med lasern, tröga bmwraggare

TenZer skrev:
Bländar? Dels är mina dimljus extremt svaga och tycker nog att många bilar med xenonhalvljusen är bra mycket obehagligare att möta.

Jag håller med dig där. xenonhalvsljus bländar mycket mycket mer än halv+dim. Många gnäller bara för att det är 4 lampor som lyser och då tror att det är starkare.

Mer morötter åt folket!
Senast redigerat av calle- (29 december 2008)

8 197 Inlägg
29 december 2008
calle- skrev:
m3_kosova skrev:

Det är det ju eftersom att du lyser med lasern, tröga bmwraggare

TenZer skrev:

Jag håller med dig där. xenonhalvsljus bländar mycket mycket mer än halv+dim. Många gnäller bara för att det är 4 lampor som lyser och då tror att det är starkare.

Mer morötter åt folket!

Amen.. tongue Xenon borde fan bannlysas..

-Sir Jackie Stewart

212 Inlägg
29 december 2008
vilket skitsnack, många blattehatare i diskussionen, inte lönt att diskutera sådana grejer med vissa människor, jag säger i alla fall länge leve dimmljusen

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 december 2008
Vilket jävla gnäll, jag har aldrig blivit bländad av en bil med dimljus även om det vore mitt i natten, har ni fel på ögonen eller?
Så länge man inte tryckt in nått megaknull-xenonkit i dimljusen så bländar dom ju inget!
Förresten, får man tona dimljusen eller gnäller dom på besiktningen?

Team Pro5
313 Inlägg
29 december 2008
bmw530iA skrev:
vilket skitsnack, många blattehatare i diskussionen, inte lönt att diskutera sådana grejer med vissa människor, jag säger i alla fall länge leve dimmljusen

vart får du blatte hatare ifrån?

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

8 197 Inlägg
29 december 2008
bmw530iA skrev:
vilket skitsnack, många blattehatare* i diskussionen, inte lönt att diskutera sådana grejer med vissa människor, jag säger i alla fall länge leve dimmljusen

Då får du leva med att folk ger dig en pärla med helljuset ibland också...

*Men jag vet inte var du fick det ordet från...

-Sir Jackie Stewart

212 Inlägg
29 december 2008
Irmscher Vectra skrev:
bmw530iA skrev:
vilket skitsnack, många blattehatare* i diskussionen, inte lönt att diskutera sådana grejer med vissa människor, jag säger i alla fall länge leve dimmljusen

inte här på autopower utan i länken, finns en pajas som skriver en som inte kör bmw el fan något liknande. Skit samma, har inget emot att någon bländar mig med helljus, jag bländar tbx.

8 197 Inlägg
29 december 2008
bmw530iA skrev:
Irmscher Vectra skrev:
bmw530iA skrev:

inte här på autopower utan i länken, finns en pajas som skriver en som inte kör bmw el fan något liknande. Skit samma, har inget emot att någon bländar mig med helljus, jag bländar tbx.

Ja kör du med dimljus har du ju redan bländat, för möter jag nån som bländar med dimljuset åker helljuset på precis innan mötet.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (29 december 2008)

-Sir Jackie Stewart

Team Pro5
313 Inlägg
29 december 2008
bmw530iA skrev:
Irmscher Vectra skrev:
bmw530iA skrev:

det här är inte autopowers forum, det här är garaget...

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

474 Inlägg
29 december 2008
så länge det inte bländar så bländar inte jag tillbaka..

Volvo S60 2.5T AWD

47 Inlägg
29 december 2008
lonewolf-holm skrev:
E skiten rätt inställt så skiter man i vilka ljus som e på så länge folk lär sig blända av sina hellysen vid
möte i tid e mer irriterande en ett par små ljus under kofångaren eller komma med heljus på i andra filen
på motorväg så e det fan så iriterande.

Kunde inte sagt det bättre själv.

756 Inlägg
29 december 2008
alla tycker dimljus bländer sen kommer samma person med at dom lyser bara 5m framför bilen.. hur kan man bli bländad då?? dimljusen är konstruerade för at du ska kunna se bredare men där det ljus som dimljusen ger om dom är rätt instälda. ska man inte titta när man möter en bil

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

Sök