4648
Sök

Volvo 940 LTT burrar?

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Morsans Volvo 940 LTT har nåt konstigt för sig.

Den är helt orginal förutom att den e mappad på rullande landsväg (husvagnskörningar).

När man ligger i hög växel och trampar gasen i botten så börjar den "burra" som bara den när turbon börjar ladda på ordentligt samt att den känns relativt trött. Fast jag brukar inte köra denna bilen i vanliga fall så jag vet inte hur "pigg" den ska vara.

Det ska väl ändå inte vara så?

När man drar på försiktigt och den inte laddar fullt så går den normalt.
Verkar har något med laddtrycket att göra?

Vad kan vara fel? Jag funderade på om det kan vara spikningar som den känner av själv och ändrar tändningen en aning?

Bilen är såklart tant/gubb körd för det mesta så jag tror inte inte mina päron har märkt det ens....

Tacksam för svar o tips.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
29 december 2008
#2
låter mer som typ stödlager för kardanen eller nåt. brukar burra inne i kupén när kardanen får lite påfrestningar.

-den satt som en fläskläpp-

553 Inlägg
29 december 2008
#3
husmus skrev:
låter mer som typ stödlager för kardanen eller nåt. brukar burra inne i kupén när kardanen får lite påfrestningar.

Inte helt ovanligt om det är som föregående pratar om, har du dragit mycket med bilen så brukar ljudet uppstå hmm

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#4
LTT är ju långt ifrån nån race maskin, turbon laddar ju minimalt på dessa så spikningar är nog inget att vara orolig för (tror jag) burrar? som i skakar/vibrerar?? vad kör ni för soppa i den? ett enkelt sätt att felsöka ev. spikningar är ju att tanka V-power nästa gång å se om den blir lungnare då...


832 Inlägg
30 december 2008
#5
Jag tror att motorn inte har något med det hela att göra mer att det är som husmus & Chrill27 säger. Något på kardan skulle jag tippa på oxå hardyskiva, stödlager eller knutkors. Börja kolla så knuten inte är glapp och att det inte är massa sprickor i hardyskivan.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#6
Bilen har tydligen varit inne på Volvo och dom kunde inte hitta något fel enligt mina päron.

Nu när jag kört bilen lite mer så verkar det faktiskt som det är något i drivlinan som felar.

Tankade faktiskt V-power innan idag bara för att testa. Det gjorde inte någon som helst skillnad.

Stödlagret är nu bytt iallafall. Det hjälpte inte. Dock försvann ett annat ljud, nämligen lagerkras. Det gamla lagret var inte något vidare.

Hardyskivan såg fin ut.

Det ursprungliga problemet kvarstår dock.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 december 2008
#7
och knutkorset. hur såg det ut?

-den satt som en fläskläpp-

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#8
Tänkte inte på att kolla närmre på det.

Men, jag har precis fått tips om att det kan vara dubbelmassesvänghjulet som spökar. Kan tydligen ge dessa symptom när man trimmar lite.

Letar info ang detta nu. Om man kanske kan byta ut detta mot ett vanligt svänghjul kanske.
Senast redigerat av Manny (30 december 2008)


854 Inlägg
30 december 2008
#9
Läste lite på TPC om samma problem och där tror dom att det är karadan som inte ligger helt rakt. Testa att höja stödlagret någon/några mm. Har samma problem på min 940 men har inte hunnit kolla på det än.


832 Inlägg
31 december 2008
#10
Kmarcus skrev:
Läste lite på TPC om samma problem och där tror dom att det är karadan som inte ligger helt rakt. Testa att höja stödlagret någon/några mm. Har samma problem på min 940 men har inte hunnit kolla på det än.

Går det att höja? Har för mej att det bara går att flytta sidled men det var ett tag sen jag skruva stödlager nu så jag kan ha fel

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 december 2008
#11
Lurken_85 skrev:
Kmarcus skrev:
Läste lite på TPC om samma problem och där tror dom att det är karadan som inte ligger helt rakt. Testa att höja stödlagret någon/några mm. Har samma problem på min 940 men har inte hunnit kolla på det än.

Går det att höja? Har för mej att det bara går att flytta sidled men det var ett tag sen jag skruva stödlager nu så jag kan ha fel

man lägger brickor under bara

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

832 Inlägg
31 december 2008
#12
NITROUS skrev:
Lurken_85 skrev:
Kmarcus skrev:
Läste lite på TPC om samma problem och där tror dom att det är karadan som inte ligger helt rakt. Testa att höja stödlagret någon/några mm. Har samma problem på min 940 men har inte hunnit kolla på det än.

Går det att höja? Har för mej att det bara går att flytta sidled men det var ett tag sen jag skruva stödlager nu så jag kan ha fel

man lägger brickor under bara

roll Haha vad är klockan egentligen? Ja såklart att jag tänkte på dä big_smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#13
Hur viktigt är det att lagret sitter på rätt plats? Höjd/sidled? Och Hur vet man att det sitter rätt?


356 Inlägg
31 december 2008
#14
Har samma problem på min 940 jag med, också en lättryckare..

263 Inlägg
31 december 2008
#15
tror det är samma här med hmm om man ligger med 1500-2000varv på 5:an och sedan stampar botten, då vibrerar det ett par sekunder tills belastningen minskar..

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

142 Inlägg
26 april 2012
#16
Norbro skrev:
tror det är samma här med hmm om man ligger med 1500-2000varv på 5:an och sedan stampar botten, då vibrerar det ett par sekunder tills belastningen minskar..

gammal tråd men va fan...

det är kopplingen som vibrerar om ni har orginal koppling på den...

27-an


Sök