2848
Sök

855 t5 -95a glt kammar?

8 251 Inlägg
30 december 2008
#21
Xoff skrev:
och ifall jag inte missförstår Marlboroman fel så menar han ifall man har en 2.0 med större än orginalturbo (då turbon har mycket längre spoolup) för det kan nog vara då den blir tråkig men inte med orginalturbo? dock får marlboroman isåfall säga hur det ligger till då jag inte är 100...

2,0 med större turbo blir ju av naturliga skäl sämre på att få fart på ett större aggregat, och med glt-kammar kan man få en rätt trökig motor. GLT-kammarna tillför ju inget positivt under 4000 rpm. Sen så tappar man ju lite drag på lågvarv och det blir mer märkbart i en 2,0.

Hade jag varit du hade jag struntat i kammarna så länge och satst på ett chip som faktiskt ger mer effekt, och sen även en lite större turbo och en katalysator. Dels för miljö och besiktnings skull, men också för att man inte förlorar nåt om man jämför köra utan kat vs en bra 3" och sen är det fullt möjligt att tappa effekt på att köra utan kat. Sen är inte ett helt 3" helt optimalt heller, en 3" dp + kat och 2,5" resten är mycket effektivare i ditt fall.


Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
30 december 2008
#22
Anledning med att många som har T5 och T5-R byttar till glt kammar e pga att den ska klara bättre tryck med om man nu trimmar den! Annars får man beställa lite dyrare varianter smile
Senast redigerat av Thomas0 (30 december 2008)

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#23
Thomas0 skrev:
Anledning med att många som har T5 och T5-R byttar till glt kammar e pga att den ska klara bättre tryck med om man nu trimmar den! Annars får man beställa lite dyrare varianter smile

Bättre tryck? Snarare tvärtom - om du läser på första sidan står det att GLT-kammarna är öppna längre, vilket tvingar ut en del av förbränningen i grenröret och påverkar turbon istället.
Vilket i sin tur drar mer soppa och sliter på turbon.

Men det ändrar ju karaktären på motorn, blir lite roligare på högre varv. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 Inlägg
8 juni 2009
#24
Tja har en 855 t5 italien import 2.0 Kör med steg 3 från sct 19T turbo 3" ferrita främre rör och 3" Jt. Sen ett japangrenrör.. Har Msd Tändspole och msd tändkablar och Jr venture Luftfiler. men andå känns bilen tröt:S Nån som kan veta en andledning.. bilen har gått 18*** Mvh Erik


8 251 Inlägg
8 juni 2009
#25
Crikey skrev:
Tja har en 855 t5 italien import 2.0 Kör med steg 3 från sct 19T turbo 3" ferrita främre rör och 3" Jt. Sen ett japangrenrör.. Har Msd Tändspole och msd tändkablar och Jr venture Luftfiler. men andå känns bilen tröt:S Nån som kan veta en andledning.. bilen har gått 18*** Mvh Erik

Det är en 2 liters... Svårare än så är det inte. Det är klar skillnad mellan en 2,0 och 2,3.


1 028 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#26
min2,0 gick bättre än 2,3rna fast de va org

Har inget å skriva ännu

5 Inlägg
9 juni 2009
#27
Har nån något tips på va ja kan trimma vidare?


8 251 Inlägg
9 juni 2009
#28
Crikey skrev:
Har nån något tips på va ja kan trimma vidare?

Om du inte vill öppna motorn så är det ju större spridare, rejäl soppapump och värre programvara som gäller i första hand.


5 Inlägg
11 juni 2009
#29
Okej tack för tipset! Kan du rekommendera några bra Spidare och Soppa pump?


8 251 Inlägg
11 juni 2009
#30
Vita (manuella 850r eller s/v/c70 T5) eller ljusblå (S60 t5, spelar ingen roll vilka man väljer, de är lika stora) och en walbro in-tank pump


5 Inlägg
12 juni 2009
#31
Tack så jätte mkt för alla svar!


850teefem
12 september 2011
#32
Hejsan jag lånar tråden lite.. tongue jag har en 850t5 2,3a 96-a hmm jag har lite lagom effekt jag vet ej hur mkt än för dne är ej bänkad eller mappad med sakerna jag har på men den går ruskigt bra tongue så jag va o hämtade glt kammar av en polare tongue fick dom gratis big_smile så jag undar är de lönt o sätta på dom på bilen? kommer jag märka mkt skillnad efter 4000RPM. jag har 3"avgas med riktig racekatt(100cell)

8 251 Inlägg
12 september 2011
#33
Ska man ändpå byta lyftare eller har värre trimplaner kan det ju vara värt det. Skillnaden blir ju märkbar, men frågan om den är stor eller inte är ju hur man definierar det. Sen beror det ju på vad som är gjort med motorn i övrigt, det behöver ju inte vara den nästa logiska åtgärden i effektjakten att byta kammar.


850teefem
12 september 2011
#34
värdelöst tappade effekt som fan så blir på med dom originala i morgon vet någon vilen som är insug o vilken kam som är avgas? har beteckningen på dom den ena har 6842281PHI o den andra har 6842282PHF   ???? kommer ej ihåg

8 251 Inlägg
12 september 2011
#35
Dem som slutar med ett I är insug, och den som slutar på E (inte F som du skrivit) är avgaskam.


850teefem
12 september 2011
#36
men de stog f på den yikes eller jag som sätt fel?

850teefem
12 september 2011
#37
jag monterade glt kammarna vred runt motorn o de gick bra sedan startade jag upp den den hostade o spottade på tomgång men sedan på hölgre varv gick den bra. sedan när jag körde på vägen så bluddra den o tappa efekt som fan sad

8 251 Inlägg
12 september 2011
#38
850teefem skrev:
jag monterade glt kammarna vred runt motorn o de gick bra sedan startade jag upp den den hostade o spottade på tomgång men sedan på hölgre varv gick den bra. sedan när jag körde på vägen så bluddra den o tappa efekt som fan sad

Såg du till att nolla allt rätt då?

Vad gäller E eller F så lutar det åt att du sett fel då alla kammarna slutar på i eller e för att kuna skilja på intake och exhaust.


850teefem
12 september 2011
#39
ja jag är helt hundra på allt satt som de skulle yikes nollade o allt men han ville ej

8 251 Inlägg
12 september 2011
#40
På dn beskrivning så låter det som om nåt vart fel med nollningen, antingen av vevaxel eller kammar. Ställde du vevaxeln med ettan i topp eller efter markeringarna? Ställde du kammarna efter dreven eller efter spåren som man ska göra?



Sök