Citerar Marlboroman från min tråd på nordic85x70club :
"Att i en T5 byta till glt-kammar ändrar mest karaktären. Det ger ingen effekt. Lite grovt kan man säga att upp till 2000 rpm kan den möjligen kännas svagare, mellan 2000 och drygt 4000 är den som förr, och först därefter så märker man skillnad. Den drar betydligt hårdare på högre varv. Däremot bör man tänka över läget om man har en 2,0 med större turbo, då kan man få en väldigt trökig karaktär på motorn.
Har man ork så ja, då kan det va värt det. Har man chip så blir det en ruggigt kul maskin helt plötsligt.
Men är då allt bara frid och fröjd?
Nja... Medaljen har ju som bekant en baksida. GLT-kammarna har mer overlap. Det innebär att tiden då både insugs och avgasventilerna är öppna samtidigt är längre. Det är jättebra på en sugmotor, eftersom det hjälper till att öka fyllnadsgraden. På en bil med turbo är det däremot inte riktigt lika lyckad. Laddtrycket kommer ju göra att en del av luftbränsleblandningen trycks ut i grenröret oförbränd. Det ger upphov till både högre avgastemperatur och mottryck, vilket inte nå bra. Dessutom så leder det till att om man börjar leka riktigt hårt så får man räkna med att det går åt nån droppe bensin mer än innan.
En frän nackdel, beroende på hur man ser det förstås är att kan få ena jäkla smällar och i vissa fall flammor ur utblåset när man släpper av, speciellt om man har 3" system. Det är ju fränt på sitt sätt, det är bara att turbon och ljuddämpare tar stryk av det i längden, men vi pratar om väldigt långt perspektiv
Att sätta turbokammar i en GLT skulle inte ens falla mig in. Den kommer nog bara bli segare, och med tanke på hur turbobilarna börjar tröttna efter 5000 trots laddtryck så tror jag inte det blir någon hit i en GLT-motor... Men å andra sidan vet jag ingen som provat, så det är bara en gissning från min sida."
Edit: det sitnämnda va en fråga från mig där jag undrade hur det skulle bli med GLT:n ifall jag satte dit mina T5 kammar i den... (för att få motorn till att gå igen i GLTn)
Senast redigerat av Xoff (30 december 2008)