3580
Sök

855 t5 -95a glt kammar?

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Blir de någon skillnad att stoppa i glt kammar i en t5a?

på vilket vis?

Mvh jimmy tacksam för svar

Har inget å skriva ännu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#2
Citerar Marlboroman från min tråd på nordic85x70club :

"Att i en T5 byta till glt-kammar ändrar mest karaktären. Det ger ingen effekt. Lite grovt kan man säga att upp till 2000 rpm kan den möjligen kännas svagare, mellan 2000 och drygt 4000 är den som förr, och först därefter så märker man skillnad. Den drar betydligt hårdare på högre varv. Däremot bör man tänka över läget om man har en 2,0 med större turbo, då kan man få en väldigt trökig karaktär på motorn.

Har man ork så ja, då kan det va värt det. Har man chip så blir det en ruggigt kul maskin helt plötsligt.

Men är då allt bara frid och fröjd?

Nja... Medaljen har ju som bekant en baksida. GLT-kammarna har mer overlap. Det innebär att tiden då både insugs och avgasventilerna är öppna samtidigt är längre. Det är jättebra på en sugmotor, eftersom det hjälper till att öka fyllnadsgraden. På en bil med turbo är det däremot inte riktigt lika lyckad. Laddtrycket kommer ju göra att en del av luftbränsleblandningen trycks ut i grenröret oförbränd. Det ger upphov till både högre avgastemperatur och mottryck, vilket inte nå bra. Dessutom så leder det till att om man börjar leka riktigt hårt så får man räkna med att det går åt nån droppe bensin mer än innan.

En frän nackdel, beroende på hur man ser det förstås är att kan få ena jäkla smällar och i vissa fall flammor ur utblåset när man släpper av, speciellt om man har 3" system. Det är ju fränt på sitt sätt, det är bara att turbon och ljuddämpare tar stryk av det i längden, men vi pratar om väldigt långt perspektiv

Att sätta turbokammar i en GLT skulle inte ens falla mig in. Den kommer nog bara bli segare, och med tanke på hur turbobilarna börjar tröttna efter 5000 trots laddtryck så tror jag inte det blir någon hit i en GLT-motor... Men å andra sidan vet jag ingen som provat, så det är bara en gissning från min sida."


Edit: det sitnämnda va en fråga från mig där jag undrade hur det skulle bli med GLT:n ifall jag satte dit mina T5 kammar i den... (för att få motorn till att gå igen i GLTn)
Senast redigerat av Xoff (30 december 2008)


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#3
Du ändrar karaktären på motorn, istället för T5ans ganska snälla jämna register, så blir bilen lite rappare på höga varv, som en sugis, men tappar istället bottendrag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 december 2008
#4
volvo_grabb skrev:
Blir de någon skillnad att stoppa i glt kammar i en t5a?

på vilket vis?

Mvh jimmy tacksam för svar

helt annan motorkaraktär, dvs glt kammarna är vassare o ska dra ordentligt när den kommer upp på varv, en org turbomotor har kammar som ska dra från botten och tills turbon tar över kan man säga smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#6
oki nu e då så att jag har en 2,0 då e de inget att tänkta på?
Vad ska jag hitta på med min för att få lite bättre sprätt på den? har 3" utan katt änsålänge...

Har inget å skriva ännu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#7
chip om du inte har det! det ger mycket! (och en bra idé kan vara att sätta på en katt av något slag för du vill INTE bli stoppad utan)

och ifall jag inte missförstår Marlboroman fel så menar han ifall man har en 2.0 med större än orginalturbo (då turbon har mycket längre spoolup) för det kan nog vara då den blir tråkig men inte med orginalturbo? dock får marlboroman isåfall säga hur det ligger till då jag inte är 100...


1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#8
oki varför skulle man inte vilja de...brukar ju bara bli ombes? fatta inte de sista.. vad ja ska göra för att få lite fart på maskineriet

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#9
men vad jag har fattat ger de inte hälften så mycke att chippa en 2,0 som en 2,3a?

Har inget å skriva ännu

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
#10
volvo_grabb skrev:
oki varför skulle man inte vilja de...brukar ju bara bli ombes? fatta inte de sista.. vad ja ska göra för att få lite fart på maskineriet

Miljöbrott kallas det. Kan ge dig böter upp till 12000:- har jag Hört(läs:HÖRT)

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#11
Originalturbon på en 2,0 T5 är 13G. Samma som lättrycksmaskinerna.
På 2,3 T5 är det 15G.
På 850R är det 16T.
På V70R -98 är det 18T.
På V70R -00 är det 19T.

Så det är en rätt liten turbo, vilket borde rätt snabb spoolup, men den bottnar nog rätt snabbt också pga det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
vilket borde rätt snabb spoolup, men den bottnar nog rätt snabbt också pga det. fattar inte detta

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#13
joo juag vet att de e en liten snigel skulle vilja ha på ett 16t

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#14
volvo_grabb skrev:
vilket borde rätt snabb spoolup, men den bottnar nog rätt snabbt också pga det. fattar inte detta

Litet avgashus betyder att turbon snabbt börjar snurra, får upp fart och skyfflar in luft.
Men när man ger fullt, och kommer upp i fart och varv, kommer den få jobba något så gud in i h*lv*t*, att den bara skyfflar in varmluft, vilket inte ger någon effekt. Det är att bottna turbon, man når max på den.

Större avgashus ger långsammare spoolup, men hänger med kvar längre/högre upp i registret.
Sen beror det ju förstås på vad man har för turbinhus o.s.v.

Om jag har fel, får någon rätta mig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#16
hmm, jag måste nog säga att är du sugen på att trimma bilen å få lite mer pulver i den så hade jag nog letat upp en komplett 2.3 å slängt i till att börja med...


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#17
Sudden har en komplett 2,5liters motor med S60R-kolvar, H-profilstakar, m.m. till salu på TPC, 18 000 för bottendelen utan topp. tongue

Sen finns turbo, grenrör och sånt att köpa till.

Det är ju en bra start. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#18
2.5 skall ju enligt vissa vara lite vansklig att trimma hårt då foderna är ganska tunna i dem? dock så vet jag ej om detta är myt eller allvar, men då pratar vi nog ganska höga effekt uttag...


1 024 Inlägg
30 december 2008
#19
fodrerna är riktigt tunna 2.5 blocket, så det är bättre att få tar på ett 2.3 å börja med!


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#20
Jag kan ju meddela att Vaktkonstapeln här på forumet kör 500hk+ i sin T-gul med 2,5liters R-motor från S60R.

Denna motorn som jag hänvisade till ovan är preppad för minst 450hk.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök