3118
Sök

Vad ska man tänka på om man köper en 940 TDI? ska kolla på en imon

1 028 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
Vad ska man tänka på om man köper en 940 TDI? ska kolla på en imon

års 91
LB Reggad

Något man ska kolla extra noga?
vad ska man ge för en sån?
Servon e trög när den e kall
Glödningen funkar om man försöker starta 3 gånger eller vad han sa? Vanligt fel? vad kan de vara ?

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

566 Inlägg
31 december 2008
#2
Glödstiften är dåliga om man måste glöda flera ggr. sen så är det vanlgt att topplockspackningen går..och även toppen. kolla hur oljan ser ut och kolla även i expansionskärlet. och lyssna hur den låter i motorn.


1 028 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#3
topp packning e bytt för 2 år sen avem pumprem å kamrem de var någ att "glöd" lampan på panelen som inte tändes å då glöder inte stiften heller.. eller?

vad kam felet vara?

Har inget å skriva ännu

961 Inlägg
1 januari 2009
#6
är väl ungefär som vanligt , lyssna efter missljud och känn på grejerna .. skulle själv vilja ha en sån bil , går riktigt bra dom !

Pure DieselPower

Teddan
2 495 Inlägg
1 januari 2009
#8
d24 är en riktigt  bra motor om den sköts på rätt sätt.

Men som med alla andra bilar som blir gamla så sköts dom itne på rätt sätt.

Sen får man ju ha i åtanke att det är en VAG motor , alltså fruktansvärt dåliga toppar.
Inget ovanligt med stora sprickor i topparna, vilket i princip betyder att toppen är skrot.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 028 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#9
jo jag har hört talats om de... går de att hitta toppar? topp packningen var bytt för 2 år sen iaf.. något mer man kan kolla?

TRIX? för att veta om motorn e sleten osv? ska iväg å kolla på den iadg kan inget om diesel

Har inget å skriva ännu

Egenföretagare
999 Inlägg
1 januari 2009
#10
Denna http://www.blocket.se/vi/19634584.htm?ca=20_s ?

Även om glödstiften är dåliga borde den starta snabbt när den är varm.
Gör den inte det så känns det som det är något mer förutom glödstiften som krånglar.


1 028 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#12
startar den inte snabbt när den e varm e de väl felinställd rem? eller

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#13
finns de inga diesel freaks som kan ge mig råd

Har inget å skriva ännu

Är jag Medlem?
125 Inlägg
1 januari 2009
#14
säkret dåliga glödstift.. men den ska starta utan att glöda när den e varm, för annars e de större fel som tex dålig komp osv

Gillar Merca

Volvo-Beroende
289 Inlägg
1 januari 2009
#15

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Avstängd
512 Inlägg
1 januari 2009
#16
Hej.

Varför köpa en 940 diesel?? Törstig gammal diesel, sen att allt är import! 940´är säkert kort, men ej som diesel, skulle nog valt nåt annat om du är ute efter diesel, kör ju billiagare med bensinaren, om du inte får diesel gratis vill säga.

106 Inlägg
1 januari 2009
#17
Det där med glödningen är nog glödreläet. Jag har haft 2st 940 turbo diesel, helt orginal båda två! Jag tycker D24 är en riktigt dålig motor, drar diesel som en gris och blåser toppackningar på löpande band! Dom är väldigt känsliga på pump inställningarna, står pumpen fel så brukar dom bli lite dumma. T.ex knacka och ryka! Men så länge dom går bra och inte drar vatten eller olja så funkar dom ju! Om du kommer över diesel billligt så kan du ju köpa den, men ska du tanka på macken så blir det nog dyrare än att åka bensin.
Mina har legat på litern blandad lugn körning!

Ps. Grannen har en skit fin 940tdi automat till salu!

MVH Linus ;D

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

1 028 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#18
blev ingen affär han var en skojjare:P

Har inget å skriva ännu

Egenföretagare
999 Inlägg
2 januari 2009
#19
Berätta gärna allt du vet om bilen efter provkörningen



Sök