3897
Sök

BMW 540 -98 69000kr bra köp?

12 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Hej,
funderar på en Bmw 540 -98 behöver lite mer tips etc och era tankar om det är ett bra köp
Full Servicebok finns
får med 19" däck använda senaste sommaren
16 tums vinterdäck körda den här vintern
instrumentbrädan bytt pga pixelfel i den förra.
angeleyes runtom
carbon svart
4 ägare i sverige
växlar mjukt och fint
rullat 16500 mil
pris 69000kr
Bra köp?
Otroligt tacksam för alla era tankar etc.
MVH Björn

"Unloaded"
1 557 Inlägg
12 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Fick bara 3 svar där sad

Byggare Behm
562 Inlägg
1 januari 2009
Inte för att vara dum men du ser ut att vara ganska ung ( 20-25 ) , en 540
kostar en förmögenhet att försäkra vettigt och skatten är inte heller den billigaste.

En hårt körd 540 kan vara sprucken i toppen, automaterna blir slitna med åren,
vanligaste felet är att växelläges-sensorn ger upp, inte billigt om du inte råkar
vara ett automatlåde proffs.

Instrumenten bytta pga pixelfel , se upp med mätarställning, är klädsel / ratten och förarstolen sliten
så kan jag garantera att den gått längre än vad mätarn visar , är ratten bytt så är den fifflad/ krockad.

18 " och 19" sliter otroligt mycket på både framvagn och bakvagn,
Till och med E39 BMW M5 har samma problem, se upp med glapp spindelled och stryrstag.
E39 är alltså kaross-serien, 5-serien 97 -04 (?)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

2 982 Inlägg
1 januari 2009
låter som ett bra KÖP, men däremot driften är dyr

2 982 Inlägg
1 januari 2009
köp den om du har råd att behålla den smile

.......
2 655 Inlägg
1 januari 2009
okej att han verkar vara rätt ung men jag tycker de verkar vara ett bra köp, nu är ju farsan lite äldre än dej men när han hade sin 540 då va inte den spec dyr att äga och då bor han nästan i centrala borås.

Egenföretagare
999 Inlägg
1 januari 2009
Priset är väl normalt ifall bilen är fri från fel, det senaste året har E39 540 ramlat ner en bit.
Saknar den skinnklädsel kommer den bli jäkligt svårsåld dock!

Provkör den och känn efter, den skall gå väldigt tyst och vibrationsfritt m.m om den är frisk.

12 086 Inlägg
1 januari 2009
_Jonex_ skrev:
Inte för att vara dum men du ser ut att vara ganska ung ( 20-25 ) , en 540
kostar en förmögenhet att försäkra vettigt och skatten är inte heller den billigaste.

En hårt körd 540 kan vara sprucken i toppen, automaterna blir slitna med åren,
vanligaste felet är att växelläges-sensorn ger upp, inte billigt om du inte råkar
vara ett automatlåde proffs.

Instrumenten bytta pga pixelfel , se upp med mätarställning, är klädsel / ratten och förarstolen sliten
så kan jag garantera att den gått längre än vad mätarn visar , är ratten bytt så är den fifflad/ krockad.

18 " och 19" sliter otroligt mycket på både framvagn och bakvagn,
Till och med E39 BMW M5 har samma problem, se upp med glapp spindelled och stryrstag.
E39 är alltså kaross-serien, 5-serien 97 -04 (?)

Snälla du tongue

Jag är 22 och kör 540, ok lite lägre inköpspris på min. Men i drift och försäkring skiljer det inget.
540 är både dyr o köra och försäkra men det är ingen ferrari, det är mänskliga priser.

Till TS, baserat på de du skrev låter de inte särskilt billigt. Men inte jättedyrt häller.
Allt är relativt och skicket på bilen är ju A och O men vill du ha en billigare finns de massor andra.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2009
En 540 är inte så otroligt dyr att äga, även om den naturligtvis är dyrare än medelbilen. Den är ju å andra sidan rätt mkt snabbare och bekvämare än medelbilen också roll

I alla fall, köp om det känns bra. Om priset är rätt kan du kolla på teknikensvarld.se -->bilpriser och en hel del övrig information om bmw hittar du på autopower.se, kolla även efter deras begagnatguide...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
512 Inlägg
1 januari 2009
Ryser när jag hör importbil och Bmw V8! Sen är det försäkring och driftkostnaden..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 januari 2009
Det bästa du kan göra är att gå på (www.autopower.se) endast sajt för BMW, öppna forum och 5 serien, där kan du se olika fel som kan finnas på 540, du kan även öppna sida börsen och se priser som BMW folk säljer sina 540, ofta det är seriös folk som kan sina BMW inte alls så ofta som på blocket, det jag menar är att på blocket hitta du ofta shit.
Lycka till med din sökande.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Egenföretagare
999 Inlägg
1 januari 2009
Försäkringen är inte billig, har kollat på både E34 & E39 540 samt E38 740:
Brukar ligga runt 10 000/år för en halv och ca 20 000/år för hel när man är några år över 20, boende i stad i Västra Götaland med ca 100 000 invånare (Borås)

Dessa priser är med max 1000 mil/år, och efter rundringning mellan olika bolag för att hitta det billigaste.
Intressant är att E34 är ungefär lika dyr att försäkra som nyare E38 & E39, är väl för att dessa är billiga och överkomliga för folk med färskt körkort.
Senast redigerat av weeeman (1 januari 2009)

Sök